co
door cortlever Mar 31, 2015 om 18:04
Geldzaken & recht

Kadaster rechtsgeldig?

Mijn zoon heeft half december een huisje in het centrum van Amsterdam gekocht. Tijdens het passeren van de akte stond de woning bij het kadaster bekent als winkel/woning. Nu is de gemeente langs geweest en die zegt dat volgens het BAG systeem het een bedrijfspand is en er beslist niet gewoond mag worden. De notaris heeft 40 euro in rekening gebracht om het bij BAG te controleren, als koper heb je geen inzage. Wat is rechtsgeldig BAG of het Kadaster.
MvG Letty

3481 7 Rapporteer

door 14peter - Mar 31, 2015 om 19:54
567 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij staat hier dat BAG van het Kadaster is. Dus das min of meer hetzelfde...

Wat uw zoon feitelijk had moeten doen is het bestemmingsplan nazien of er gewoond mocht worden.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 31, 2015 om 20:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als het pand dus alleen een bedrijfsfunctie is toe gekend dan had de verkoper dit aan u moeten melden. Het kadaster is niet in de fout als dit daar als bedrijf staat. Alleen de gemeente kan dit wijzigen.

co
door cortlever - Mar 31, 2015 om 20:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bij het kadaster staat het als winkel en woning bij BAG bedrijfspand. Kan de verkoper aansprakelijk gesteld worden? Het pand is als bedrijfspand de helft minder waard.

co
door cortlever - Mar 31, 2015 om 20:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Peter,
Je hebt helemaal gelijk dat hij het had moeten controleren maar als bij het kadaster staat dat je er mag wonen plus winkel en de notaris het zou checken bij BAG denk je dat je goed zit.

co
door cortlever - Mar 31, 2015 om 20:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag is: Wat is rechtsgeldig het Kadaster of BAG?

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2015 om 20:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cortlever,

Rechtsbijstandverzekering?

Informeer anders eens bij het juridisch loket: klik hier.

Met vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Mar 31, 2015 om 20:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het Kadaster is lijdelijk en staat dus niet in voor de juistheid van de ingeschreven feiten. De gegevens in het Kadaster komen in dit geval uit de BAG die door de gemeente gevoed wordt.

Zoon wist blijkbaar al bij het tekenen van de koopovereenkomst en zeker bij de levering dat bij het Kadaster de woning als "winkel/woning" ingeschreven is en dus ook dat hij geen gewone woning kocht.

Dat een notaris de BAG controleert zegt niets uit de juistheid van de gegevens. Het idee dat je denkt dat het wel goed zit omdat notaris het checkt, is dus een verkeerd idee.