ah
door ahsyla Aug 22, 2015 om 01:41
Geldzaken & recht

Kale huur en parkeerplaats kosten

Beste lezers,

Ik wil graag een zelfstandige studio huren, mits ik hier huurtoeslag over aan kan vragen. De kosten voor een studio die ik op het oog heb bestaan uit de kale huur, g/w/l, servicekosten en een parkeerplaats. De kosten voor de parkeerplaats staan in het huurcontract dus los van de kale huur. De verhuurder zegt dat het tegenwoordig niet meer nodig is om je huurcontract mee te sturen wanneer je huurtoeslag aanvraagt en dat sommige huurders het bedrag daarom bij de aanvraag alsnog samen trekken. De verhuurder laat wel weten dat dit de eigen verantwoordelijkheid van de huurder is. Ik vroeg me nu af of het wel of niet is toegestaan om de kale huur en parkeerplaats samen te trekken bij de aanvraag voor huurtoeslag. Als ik er informatie over ga zoeken in leken taal vind ik alleen informatie over enkele jaren terug terwijl ik wil weten hoe het er in 2015 voor staat.

17178 11 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Aug 22, 2015 om 10:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik adviseer u om de belastingdienst hierover te bellen. Overigens redeneert de overheid bij huurverhoging over parkeerplaatsen als onderstaand. Die redenatie volgend is het van belang of het in 1 overeenkomst staat. U geeft aan van wel. Dan lijkt het mij ook vatbaar voor huurtoeslag.

"Mag de verhuurder ook huurverhoging in rekening brengen voor
de parkeerplaats die ik huur
?
Als de huur van de parkeerplaats deel uit maakt van de huurovereenkomst
van de woning (één huurcontract), dan is de parkeerplaats een deel van de
woning en mag de verhuurder de huurverhoging voorstellen over de
huurprijs inclusief parkeerplaats. Dan gelden de gewone regels voor
huurverhoging voor woningen.
Als u de parkeerplaats los huurt van uw woning (twee aparte huurcontracten),
dan gelden de maximale huurverhogingspercentages niet voor de
parkeerplaats, omdat de parkeerplaats geen woning is. Dan moet u in uw
huurcontract voor de parkeerplaats nalezen wat de verhuurder en u
hebben afgesproken over periodieke huurprijsherzieningen en controleren
of de voorgestelde huurverhoging aan die afspraak voldoet. Zie voor meer
informatie over uw rechten en plichten als huurder van een (losse)
parkeerplaats www.kvk.nl, bij “Huur van overige bedrijfsruimte”
(parkeerplaatsen of garageboxen vallen voor het huurrecht onder “overige
bedrijfsruimte”)."

Bron: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CDQQFjACahUKEwiuw6HxmbzHAhXuCNsKHdHGDjs&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Fpublicaties%2F2013%2F05%2F30%2Fmeest-gestelde-vragen-over-de-inkomensafhankelijke-huurverhoging%2Fvragen-en-antwoorden-over-de-inkomensafhankelijke-huurverhoging.pdf&ei=bSnYVe7YM-6R7AbRjbvYAw&usg=AFQjCNGl4MenKFmScXYWtsv18p7cUp259A&sig2=7yYVmJ8804G2sG7lUEwgPg

getty
door getty - Aug 22, 2015 om 10:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor de aanvraag huurtoeslag geef je de kale huur door, dus zonder de huur van de parkeerplaats! Die is niet subsidiabel. En er vind zeker nacontrole plaats tav het huurbedrag.

fi
door fisbel - Aug 22, 2015 om 11:19
851 Antwoorden / 3 Vragen

Als de huur van de garage onlosmakelijk verbonden is met de huur van de studio (het huren van de garage is verplicht) zijn deze kosten mijns inziens subsidiabel. De netto of kale huur wordt dan berekend voor het gebruik van uw woning en de eventueel bijbehorende berging, tuin of parkeerplaats.

Als de garage een optie is om extra te huren is er uiteraard geen huurtoeslag mogelijk. Lees hier

fi
door fisbel - Aug 22, 2015 om 11:26
851 Antwoorden / 3 Vragen

Correctie:
Parkeergarage in mijn vorig bericht moet zijn parkeerplaats.

aurora1
door aurora1 - Aug 22, 2015 om 19:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Link van @uwjurist: klik hier (pdf).

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2015 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u ook aan de andere voorwaarden voldoet, leeftijd, hoogte huur , hoogte inkomen, vermogen, hebt u gewoon recht op huurtoeslag inzake de huur van die studio inclusief de parkeerplaats.

uwjurist
door uwjurist - Aug 22, 2015 om 22:58
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 22 aug 2015, 22:51]Als u ook aan de andere voorwaarden voldoet, leeftijd, hoogte huur , hoogte inkomen, vermogen, hebt u gewoon recht op huurtoeslag inzake de huur van die studio inclusief de parkeerplaats.

Waar kunnen we dit vinden?

ah
door ahsyla - Aug 22, 2015 om 23:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ik ben verplicht de parkeerplaats erbij te nemen als ik de studio huur, hier kies ik dus niet zelf voor (want ik heb geen eens een rijbewijs...) De kosten komen dus in het zelfde contract te staan alleen dan onder een andere naam. Verder voldoe ik qua leeftijd, qua huurprijs (zowel de kale huur als wanneer ik de parkeerkosten bij de kale kosten optel) en inkomen wel aan alle eisen van de huurtoeslag. Zoals uit jullie reacties ook al blijkt is er weinig concreets te vinden over mijn vraag, hooguit info over hoe het qua parkeerkosten werkt met de huurverhoging. Ik weet niet of ik er dan vanuit mag gaan dat het dan op dezelfde mannier bekeken word als ik huurtoeslag aan vraag?
Ik zou er graag de belasting voor willen bellen maar helaas zijn die alleen tijdens kantoor uren bereikbaar en moet ik hopen dat de studio niet verhuurd word aan een ander als ik wacht tot maandag.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2015 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met ingang van 2010 is zelfs de forfaitaire aftrek op de huur van een garage behorend bij de woning van € 22 afgeschaft voor het krijgen van de toeslag.

U hebt gewoon recht op die toeslag. Heb eerverleden jaar voor twee personen toeslag aangevraagd voor appartement met verplichte plek in garage. Aanslagen zijn ook al definitief. Dus inclusief toeslag voor die plek.

Huur die studio.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2015 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt bij het aanvragen van huurtoeslag gesproken over huur en servicekosten. De servicekosten zijn benoemd, daar valt een plek in de garage niet onder. Over de plek In de garage wordt ook dezelfde huurverhoging toegepast.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2015 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet nog wat. Die verhuurder vertelt dus onzin. Hij zou moeten weten dat het gewoon subsidiabel is. Huuropstellingen gaan gewoon naar de belastingdienst dus het is echt niet zo dat de ene huurder dit kan opgeven en de ander dat.