maki
door maki Feb 18, 2007 om 18:39
Huishouden & energie

Kalk uit water halen

kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om het water te ontkalken voordat het naar de wasmachine, de wc of bv de thermostaatkraan gaat. ik zie daar weleens advertenties over, die vertellen over een aparaat dat je moet laten installeren vlak bij de watermeter. dat zou dan zorgen voor een lading die zorgt, dat de kalkdeeltjes nergens aan blijven kleven of zoiets, ik zou graag willen weten of iemand daar ervaring mee heeft. er zijn verschillende dingen op de markt hiervoor maar of ze echt effect hebben?           ik zou eigenlijk het liefst gebruik willen maken van regenwater.       dat stroomt bij mij door de regenpijp vlak bij mijn 2 wc's en mijn wasmachine. ik heb een huurhuis en merk dat  woningcorporaties  nog helemaal geen energie willen steken in deze ontwikkelingen van duurzaamheid. die al heel lang bekent zijn, en die je sporadisch terug ziet in experimentele projecten. daar snap ik niks van.

groetjes en alvast bedankt

65081 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 18, 2007 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf gebruik ik op de kraan een tapfilter van brita, en dat vist er, kun je proeven, een hele hoop bende uit. Kalk, chloordeeltjes enzovoorts. Volgens mij heben ze ook professionele oplossingen die je bijvoorbeeld op de leiding zelf kunt aansluiten. Zie www.brita.net/nl voor meer info. Het is niet goedkoop, maar werkt wel en filtert er naast kalk ook andere rotzooi uit

Succes, Bram

ve
door verwijderd - Feb 18, 2007 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al meer dan 10 jaar geleden een eletrisch waterontkalkings systeem dat door een elektromagnetische lading de kalk deeltjes moet neutraliseren, pal achter de water meter laten aan brengen, het gebruikt stroom en werkt voor geen meter.

Ik moet nog steeds maandelijks de waterkoker en het koffieapp. ontkalken.

Een ontkalkings installatie tussen de leiding zou wel werken maar dat is particulier onbetaalbaar.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2007 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Maki. Ten eerste is er nu geen manier , uw verhuurder zal hier (voorlopig) niets voor voelen Kosten!!. Indien u toch regenwater kunt opvangen (balkon ) gebruik dat voor uw planten , het is goed en geeft een gevoel van milieubewustzijn .succes B

ve
door verwijderd - Feb 18, 2007 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

1/ U spreekt over een apparaatje naast de watermeter.
    Dat soort "apparaten" bestaan uit magneten die invloed zouden hebben op het kalkgehalte of ander verbeteringen van kwaliteiten van kraanwater is diezelfde pure onzin als die Biostabiel. Kortom, nooit aan beginnen!

2/ Een filtersysteem zoals omschreven door een andere beantwoorder bestaat wel voor kleingebruikers, bestaande uit een plastic buis waarin mineralen + koolstof waar het water, van boven toegevoerd, langzaam er beneden als vrij zuiver water uit komt.Maar helaas, volkomen ongeschikt voor het vullen van een was- of vaatwasmachine.

3/ Helaas mag u in het huurhuis niet zomaar een opvang op zolder maken voor regenwater waar u het overvloedige weer langs de dakgoot kunt afvoeren, een begin van een systeem waarmee u bij vele natte dagen stortbakken en wasmachine zou kunnen vullen (denk aan al het breekwerk voor de leidingen) zoals u ook geen gebruik kunt maken van een zonneboiler.

Er valt best wel het een en ander ook met simpeler materialen het een en ander op dat gebied te bouwen maar het houdt bij een huurhuis al gauw op.

Een regenton in de tuin met een aftakking van de regenpijp zal helaas uw alternatief zijn.

Voor diegene die een koophuis heeft en/of een tweede eigen plek waarop caravan of vakantiebungalow staat die kan kijken op "De kleine aarde" waar allerlei tips op dat gebied te vinden is.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 18, 2007 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het drinkwater is de laatste jaren al lang niet meer zo hard als vroeger,  dus kalkaanslag op je verwarmingselementen komt ook een stuk minder voor. Informeer desnoods bij je drinkwaterbedrijf.

Toen had je die magneet klem maar persoonlijk denk ik ook dat dit inmiddels achterhaald is.

Maar de keuze tussen leidingwater en regenwater dan zou ik toch voor leidingwater kiezen, natuurlijk regenwater is zacht maar o zo smerig, er zit een heleboel rotzooi in wat je niet wilt weten en dat wordt alleen maar erger. Zie het als een filter die de lucht nog een beetje schoonhoudt.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf gebruik ik  2 magneten er voor. Echt helemaal geen kalkaanslag kan ik niet zeggen met die dingen maar is wel een heel stuk minder dan voorheen.

Ook voor de waterkoker en koffiezet apparaat heb ik een Britafilter maar moet hem nog steeds gebruiken. Je kan een PDfbestandje downloaden om, te kijken hoe hard het water overal in Nederland is.

Hier is het zeer hoog namelijk. Ik hoef nagenoeg nooit mijn koffiezetapparaat te ontkalen noch mijn waterkoker maar ontkalkt zichzelf.

IK denk zelf niet dat het geheel op te lossen is.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site www.wml.nl wordt ingegaan op waterontkalkings systemen voor particulier gebruik.

Uit hun reaktie  maak ik op dat ze niet negatief zijn t o v de apparaten zoals her en der tekoop.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.kalkaanslag.nl/?gclid=COWf3_27uooCFQ27bgodvEQBug

Groetjes Blossom

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij ontkalken de wasmachine en koffie zet apperaat  en alle dingen waar kalk in kan komen door het water met azijn daar ontkalken wij de boel mee dat is beter dan calgon en die troep dat is ook schadelijk voor het milieu. je doet azijn met water in het koffie zet apperaat   of waskoker  en dat laat je er door heen lopen  en als dat klaar is laat je hem 3 keer met schoon water door lopen  en  met de was machine doe je  azijn in het spoelbakje  en je laat er water bij lopen en dan  zet je hem een  uurtje uit en dan zet je hem weer aan  en dat scheeld  echt  je  wasmachine word op deze manier ontkalkt

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo ,

Ja dat wordt veel over geschreven en geadverteerd, big bussines.

Helaas is er maar een goede oplossing, alleen wanneer het water een hardheid heeft van ca. 20 graden Duitse Harheid DH), is direct na de watermeter een ontharder plaatsen. Niet zo'n ding dat je om de waterleiding klemt want die werken niet. Ok alle andere losse systemen werken totaal niet geldklopperij is dit.

De vraag ia natuurlijk moet je dit doen, de meeste waterledingbedrijven ontharden centraal dus voordat het naar de gebruiker gaat. Tot 16 graden Duitse hardheid is er voldoende onthardingsmiddel in wasmiddelen aanwezig om het water zacht te maken, doseer volgens de tabel op het pak wasmiddel. Vraag om dit aan de weet te komen je waterledingbedrijf hoe hard het water bij jullie thuis is. Je Kan het ook controleren met van die kleine stripjes die verkleuren naarmete de hardheid van het water hoger is. Te koop bij o.a. drogisterijen.

Het gebruik van Calgon is gezien het voorgaande dan ook totaal overbodig en geldklopperij.

Doseer goed en je hebt geen wasproblemen.

Als je een moderne thermostaatkraan  bezit dan zijn deze nagenoeg ongevoelig voor kalk in het water.

Wel regelmatig de zeefjes onder kraan schoonmaken.

Veel succes

Henri1942

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Tegenwoordig wordt het drinkwater in Nederland al gedeeltelijk ontkalkt door het waterleidingbedrijf. Het kalkgehalte van het water kan verschillen per regio en ligt tussen 8-12 °D. U kunt dit misschien nagaan op de website van uw waterbedrijf. Het is dus helemaal niet nodig om water voor huishoudelijk gebruik nog eens extra te ontkalken. De zogenaamde magneetontkalkers die op de waterleiding moeten worden gemonteerd werken helemaal niet, dit is al vaak getest. Ook die TV reclame van Calgon moet u niet geloven, mijn oude wasmachine van 21 jaar oud heeft nog nooit Calgon gezien en doet het nog steeds. Als u merkt dat er wat kalkaanslag ontstaat, gewoon werkazijn of schoonmaakazijn gebruiken, zoals al eerder geadviseerd op dit forum door veurink.
Afhankelijk van hoe vaak u wast, is 1 a 2 keer per jaar meestal voldoende. Het is goedkoop, milieuvriendelijk en onschadelijk voor de wasmachine. Ook voor de toiletpot werkt dit uitstekend, als u de lucht van azijn onaangenaam vind kunt u daar natuurlijk ook een ander middel om te ontkalken gebruiken.
Succes !

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe in mijn wasmachine in het vakje voor de wasverzachter bij elke wasbeurt een scheut witte azijn. Het is simpel en het werkt tweeledig. Ten eerste wordt je was er heel zacht van (en daarvoor hoef je geen peperdure, overmatig geurende wasverzachter te kopen) en bovendien verzacht het je water, dus geen kalk.

Succes ermee.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt blijven knoeien ,maar er is maar een apparaat en dat is een professionele waterontharder. die gebruik ik al jaren ,er gaat 25 kg broxo in en hij regenereerd om de 3000 liter water gebruik.dat is bij mij 3x per jaar en kost aan broxo 9€ doe geen broxo meer in vaatwasser ,en verdere apparaten incl douche blijven kalkaanslag vrij.!!! en ook de wasmachine blijft zonder kalk.

r.ekering

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kalk uit water halen gebeurt met een waterontharder. Kijk maar eens op www.waterbehandeling.nl of direct op http://www.kalsbeek.net/archief/water/kc.pdf, daarin wordt uitgelegd hoe het een en ander in zijn werk gaat.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Azijn is inderdaad heel werkzaam (met iets water en wat zout erbij), langere tijd inwerken laten en naspoelen. Vreet wel gummie-ringen ed. in wasmachiene's en koffieaparaten kapot.....

Mijn espressoaparaat ging hierdoor stuk.

groeten, H

ve
door verwijderd - Jul 24, 2007 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Heer Cor de Vries.

1. U verkoopt onnodige Puresta waterfilters door mensen angst aan te praten. (alleen het middel erger als de kwaal)

2. U belazert de boel door op uw eigen website u voor te doen als een onafhankelijke outsider  (zie Forum) en uw l.lverhaal noch eens aan te dikken.

3. Overigens heeft uw verhaal geen enkele wetenschappelijke onderbouwing, alleen suggestie's en aanname's. Iedere "oplichter" schermt met wetenschappelijke "onderzoekingen".

4. Uw vragen op kassa zijn gelukkig verwijderd door de redactie. Het waren gewoon uw bekende "broodje aap" verhalen, hoe slecht ons drinkwater wel niet is, brrrrrrrrrr............angstaanjagend!!!!!

5. U heeft de Ultime oplossing dus....

6. Alleen het feit al dat u deze rubriek aangrijpt om reclame te maken voor uw, o.a door de consumentenbond afgebrand product, geeft uw onbetrouwbare handels mentaliteit aan.

7. Dit is een waarschuwing voor de consument.

Harrie, en zo heet ik ook

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krook

 Dit systeem werkt wel, het zet CA2+  om in CA4+  waardoor het niet neerslaat.

Echter....het werkt maar heel even...Na  enkele minuten stilstand in de leiding verandert kalk weer..en slaat het zeer.

fijn filtratie werkt ook  maar even, als het gaat om een kalkprobleem.   want  zodra er weer vervuiling in het water komt - vb door opgeloste koper door het zure water, of bacteriën die groeien in de biofilm in de leiding na stilstand , slaat kalk weer neer

Ontkalking met zout (edit. redactie), van binnenkomend water verwijdert kalk en  werkt prima en verdient zich terug door minder zeep en minder slijtage van was-kleding etc.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

regenwater kan te zuur zijn en tast op den duur het leidingstelsel aan.

Rechtsreeks naar toilet is een oplossing maar dan wordt je toilet wel groen na een tijdje

Onderin staan  een aantal oplossingen en merknamen om te ontkalken waaronder  Broxo, kalkway, kalsbeek  et.

Fijn-filtratie is ook een goede mogelijkheid ;daardoor filtreer je die deeltjes weg waarop kalk normaal gesproken neerslaat. Na de ze filtratie blijft kalh  ahw  zweven in water.  Probleem met neerslag/precipitatie is 95% minder

[edit. redactie ] je haalt er ook bacteriën  mee uit water en met de aktieve koolstof haal je vervolgens ook nog eens chemische lichaamsvreemde stoffen uit water  zoals chloor  (www.vewin.nl...slechts ..? 20% is gechloreerd) dank je de koekoek.), hormonen, geneesmiddelrestanten   en nog veel meer verzwegen stoffen etc

Succes

Cor de Vries  ( eigen naam , dus geen laf pseudoniem)