be
door beautiful Jul 24, 2015 om 13:14
Computers & telefonie

Kan bestanden niet meer openen

sinds vandaag staat er achter al mijn foto's en bestanden het volgende: gmpomuh
ik kan ze niet meer openen met de standaard programma's die ik hiervoor gebruik
er is gisteren een windows update geweest die heeft gedraaid op de achtergrond meer niet
hoe kan ik nu toch mijn bestanden openen?

3207 42 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 24, 2015 om 13:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo beautiful,

Ik zou eens systeemherstel doen met een datum vóór die update (kan je altijd weer terugdraaien).

Hoe doe je dat? Klik hier.

Suc6

akkerdistel
door akkerdistel - Jul 24, 2015 om 13:37
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Voer daarna Windows update met de hand uit, één voor één.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 24, 2015 om 14:33
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als u Windows nog eens opstart kan het ook verholpen zijn, proberen waard.
Vr, gr..

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2015 om 10:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En ...... gelukt?

ph
door philip36 - Jul 25, 2015 om 10:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een variant van het CTB Locker virus?

ph
door philip36 - Jul 25, 2015 om 10:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zie http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/ctb-locker-ransomware-information

freya
door freya - Jul 25, 2015 om 11:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Yep, ziet er inderdaad uit als 'ransom-ware'......

Waarschijnlijk is er ook nog een 'melding' geweest met het verzoek om te betalen om de bestanden weer 'vrij' te krijgen.
De bestanden zijn door die 'ransom-ware' versleuteld en na betaling kun je een code krijgen om die versleuteling ongedaan te maken.

En dan gaat 'systeemherstel' je natuurlijk niet helpen.....

Sterker nog, als na systeemherstel de ransom-ware weer is verdwenen, is er ook geen mogelijkheid meer om de versleuteling ongedaan te maken....

Kortom, de kans dat je die bestanden dan nog terug kunt halen is ongeveer gelijk aan 0....

reflecs
door reflecs - Jul 25, 2015 om 12:42
1859 Antwoorden / 4 Vragen

De link van philip36.

@freya
beautiful schrijft ...er is gisteren een windows update geweest die heeft gedraaid op de achtergrond meer niet...
Een "detail" als verzoek om te betalen staat er niet bij.
Er is iets mis.
Om nu direct alle hoop de grond in te boren lijkt me voorbarig.

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2015 om 12:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@freya,

.....Sterker nog, als na systeemherstel de ransom-ware weer is verdwenen, is er ook geen mogelijkheid meer om de versleuteling ongedaan te maken....
.....
Ook niet als je systeemherstel weer terugdraait c.q. ongedaan maakt?

freya
door freya - Jul 25, 2015 om 13:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@reflecs

Niets is onmogelijk, maar: (klik)

Zelfde vragensteller? En hier is sprake van een virus die, naar zeggen, is tegen gehouden.....?

freya
door freya - Jul 25, 2015 om 14:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, het lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat een Windows update de bestandsnamen van (privé) fotobestanden loopt te wijzigen. Hier is echt iets méér aan de hand....

reflecs
door reflecs - Jul 25, 2015 om 14:36
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@freya,
Ben ik met u eens. Bedankt voor de link...

@beautiful,
Heeft u deze vraag inderdaad daar gesteld?
Misschien kunt u beter een vraag stellen op deze site.

Als u (hier) verder geholpen wilt worden is het wel van belang dat u meer info geeft.
B.v. is er een virus verwijderd, welke naam had dat virus?

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2015 om 14:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 25 jul 2015, 14:29]Overigens, het lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat een Windows update de bestandsnamen van (privé) fotobestanden loopt te wijzigen.

Dat zal dan ook wel niet het geval zijn.

[quote]Hier is echt iets méér aan de hand....

Dat lijkt mij ook.

Heb je trouwens nog een antwoord op m'n vraag van 12.47 uur?

Met vr.gr.

freya
door freya - Jul 25, 2015 om 14:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3

Ook daarvoor geldt: "Niets is onmogelijk..."

'Systeemherstel' is gewoon een draak van een stuk software, omdat je er niet van opaan kunt. Je hebt er totaal geen zicht op wat het precies doet. En hoe vaak lezen we hier geen 'vragen' waarbij dit 'systeemherstel' compleet faalt......? Een onbetrouwbaar stuk software wat je niet zou moeten willen gebruiken...

Ik heb het op mijn computers in ieder geval nooit gebruikt en zal het ook nooit gebruiken....

be
door beautiful - Jul 25, 2015 om 15:29
25 Antwoorden / 19 Vragen

Het lijkt erg veel op hetgeen phillip36 als reactie gaf
We zijn momenteel druk bezog om eea uit te zoeken
Als er meer duidelijkheid is laat ik een reactie achter

be
door beautiful - Jul 25, 2015 om 21:09
25 Antwoorden / 19 Vragen

Inmiddels wat wijzer geworden
Het was een virus wat wel herkent is door de virus scanner maar toch alle bestanden heeft kunnen versleutelen
Met de link van philip36 kom je er neit
Dit is een betaalde versie
Heeft iemand nog meer gratis tips om bestanden te decrypten?
Het gaat om officebestanden pdf bestanden en fotos
Systeem herstel heeft geen zin doordat het cirus zijn werk al heeft gedaan
Er is niet gevraagd om een betaling om de bestanden te kunnenn decrypten
Ws is het via een phishingmail binnen gekomen
Dat is het enige wat ik kan bedenken

diumenge
door diumenge - Jul 25, 2015 om 21:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor nu te laat, maar dit bewijst maar weer: back-uppen, back-uppen en nog eens back-uppen!

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 25, 2015 om 21:38
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Beautiful,
misschien hebt u hier iets aan. KLIK
Vr. gr.

aurora1
door aurora1 - Jul 25, 2015 om 23:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Klik eens op de door @reflecs gegeven van link 14.36 uur naar een forum voor hijackthis. Vervolgens aanklikken de regel over problemen of vragen over je computer. Even registreren, de vraag duidelijk stellen en vertellen wat u zoal geprobeerd heeft dan zult u daar stap voor stap ermee geholpen worden.

ph
door philip36 - Jul 25, 2015 om 23:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@beautiful

Het decrypten zal wel niet lukken.
kijk eens of u met de in de link genoemde methode Iets kunt doen.

http://editorial.nl.softonic.com/het-cryptolocker-virus-bestanden-herstellen-en-een-aanval-voorkomen

edrick3
door edrick3 - Jul 26, 2015 om 09:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zaterdag 25 jul 2015, 21:38]Hallo Beautiful,
misschien hebt u hier iets aan. KLIK
Vr. gr.

Dat zou ik dus NIET doen!
Dit betreft Spyhunter.
Daar is al vaker over geschreven: commercieel en lastig te verwijderen.
Kom je van de regen in de drup. Klik hier ter info.

ph
door philip36 - Jul 26, 2015 om 10:18
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@beautiful

Heeft u al geprobeerd om met een file recovery tool, b.v. Recuva, te scannen op verwijderde bestanden.
Mogelijk dat de originele bestanden na versleuteling op de gewone manier verwijderd zijn.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 26, 2015 om 10:56
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@ Beautiful,
spyhunter 10 jaar later KLIK

Met goede bedoelingen geadviseerd.
Vr, gr.

edrick3
door edrick3 - Jul 26, 2015 om 12:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@beautiful,

.....Het was een virus wat wel herkend is door de virus scanner ......
Weet je ook een naam?

be
door beautiful - Jul 26, 2015 om 14:18
25 Antwoorden / 19 Vragen

Ik kon geen naam achterhalen van het virus
Wat ik wel zag is dat het een trojaans paard was
De tool recuva werkt niet
Hij haalt alleen oude bestanden terug
I, blijf het zeer vreemd vinden
Er is namelijk geen scherm geweest waarin dit naar coren kwam
Ook is er geen betaalscherm open geweest
Heb inmiddels op meerdere forums deze vraag gesteld in de hoop dat iemand raad weet
Systeemhertsel lukt niet daar deze alleen de datum neemt van vrijdag
Het is ws dinsdag of woensdag gebeurt
Pc staat niet dagelijks aan

reflecs
door reflecs - Jul 26, 2015 om 15:32
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt kijken of de naam alsnog te achterhalen is als het in het scanlogboek van uw antivirusprogramma is vermeld:
Voorbeeld: http://download.bitdefender.com/resources/media/materials/userguide/nl/InternetSecurity/Bitdefender_2015_IS_UserGuide.pdf pagina 112.

In de link van philip36:
http://editorial.nl.softonic.com/het-cryptolocker-virus-bestanden-herstellen-en-een-aanval-voorkomen
Staat onder Door Cryptolocker geïnfecteerde bestanden herstellen de optie om vorige versies van een bestand terug te zetten.
Heeft u dat al geprobeerd?

edrick3
door edrick3 - Jul 26, 2015 om 16:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@beautiful,

.....Systeemherstel lukt niet daar deze alleen de datum neemt van vrijdag...

Klik op Start > Configuratiescherm.
Klik op Systeem en beveiliging (ziet u dit niet staan, klik dan eerst rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).
Klik op Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen > tabblad Systeembeveiliging.
Klik op Systeemherstel.
Klik op Volgende en (indien aanwezig) op Meer herstelpunten weergeven.
Windows toont de laatste systeemherstelpunten. Bij elk herstelpunt vindt u de datum/tijd en omschrijving. Klik op het herstelpunt dat u wilt terugzetten.
(Bron:seniorweb)

Maar scan eerst (nog) eens met AdwCleaner en MBAM voor de zekerheid.

Suc6

akkerdistel
door akkerdistel - Jul 27, 2015 om 12:07
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Om welke virusscanner gaat het?

be
door beautiful - Jul 28, 2015 om 05:27
25 Antwoorden / 19 Vragen

De virus scanner is bit defender
Ysteemherstel lukt niet doordat deze ten tijde van het virus was uitgeschakeld op een of andere manier
Ook een backup wa uitgeschakeld
Er wordt nu wel een back up gemaakt op een aparte schijf
Alle gecrypte bestandn zijn op een cdrw gezet om vanaf daar te probern te decrypten
Dit is nog niet gelukt maar ben hier wel mee bezig om het opeen of andere manier voor elkar te krijgen

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2015 om 10:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@beautiful,

Heb je gescand met AdwCleaner en MBAM?
.....Alle gecrypte bestandn zijn op een cdrw gezet om vanaf daar te probern te decrypten
Dit is nog niet gelukt maar ben hier wel mee bezig om het opeen of andere manier voor elkar te krijgen/i]....
Tja, maar dat gaat je dus niet 'zomaar' lukken.

freya
door freya - Jul 28, 2015 om 10:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

'Proberen' de encryptie ongedaan te maken, zonder te weten 'hoe' de encryptie is gedaan, is zinloos.....
Encryptietechnieken staan vandaag de dag op een dusdanig niveau, dat wanneer je één keer per seconde een nieuwe manier van decrypten zou proberen, je hoogstwaarschijnlijk de komende 10000 jaar zoet bent. En dan onderschat ik het waarschijnlijk nog schromelijk.....

Beschouw het maar als een dure les en zorg er in de toekomst voor dat je alles wat belangrijk voor je is, op minimaal twee verschillende soorten mediums bewaart.

aurora1
door aurora1 - Jul 29, 2015 om 15:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook eens klik hier de reactie van de vraagsteller zelf.

aurora1
door aurora1 - Jul 29, 2015 om 15:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen
be
door beautiful - Jul 29, 2015 om 16:39
25 Antwoorden / 19 Vragen

aan de link van Phillip heb ik helaas niets
ben er achter gekomen dat het geen variant is van cryptolocker
tot nu toe geen idee wat het wel is wat mijn bestanden versleuteld heeft
er is ook geen "losgeld"gevraagd
ben nu van plan om het in een goede computerzaak te proberen

aurora1
door aurora1 - Jul 29, 2015 om 16:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U vertelt alsmaar niet of u al eens gescand heeft met de AdwCleaner en Mbam.
Als systeemherstel niet gewoon werkt kan het eventueel wel in de veilige modus werken.
U zou ook nog kunnen proberen of foutcontrole iets oplevert, ook al vermoed ik van niet.
Heeft u al eens gekeken op de site van Hitman Pro via mijn laatst gegeven link?

freya
door freya - Jul 29, 2015 om 17:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora1

Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar jouw 'oplossingen' richten zich alleen maar op het verwijderen van de kwaadaardige software en het 'unlocken' van een geblokkeerde computer.
Dit stadium is de TS, als het goed is, allang voorbij. TS zit alleen nog met z'n versleutelde bestanden en daar doen ook jouw oplossingen niets meer aan...

be
door beautiful - Jul 29, 2015 om 17:03
25 Antwoorden / 19 Vragen

ik heb adwcleaner gebruikt zonder iets gevonden te hebben
hitman pro vereist een 2e schone pc om de software op te zetten
ik heb alleen een laptop
geen idee hoe ik dit dan moet doen
ben niet echt thuis in de computer wereld helaas
een backup maken staat nu wel ingeschakeld
stond op een of andere manier ook uit evenals systeem herstel

ph
door philip36 - Jul 29, 2015 om 19:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@beautiful

Kijk eens hier
http://www.computeridee.nl/nieuws/beveiligingsbedrijf-helpt-gratis-bij-gegijzelde-data/

be
door beautiful - Jul 29, 2015 om 19:53
25 Antwoorden / 19 Vragen

Philip36
de link werkt
echter als je in de link op de tool klikt komt er onmiddellijk een foutmelding
je verbinding is niet prive
aanvallers proberen mogelijk je gegevens van www.decryptolocker.com te stelen
net:ERR_CERT_DATE_INVALID
dit staat er ook nog achter
verder als dit kom je niet meer

reflecs
door reflecs - Jul 29, 2015 om 19:59
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@philip36,
Helaas, van de site (van Fire Eye Fox-IT)..We believe that our Decryptolocker site has served its purpose, and we have decommissioned it given that the threat landscape has evolved.

@beautiful,
Was de phishingmail toevallig van Intrum Justitia?
Zie https://www.fraudehelpdesk.nl/alerts/nepfactuur-intrum-justitia-bevat-virus/
en deze en dit.

reflecs
door reflecs - Jul 29, 2015 om 20:25
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...een backup maken staat nu wel ingeschakeld...

Mogelijk heeft het virus eerder het herstelpunt/back-up/kopie gegevens verwijderd.
Sterk advies om ook, in ieder geval, nog één back-up te maken die niet op uw interne harde schijf staat of via usb aan uw pc verbonden is.

Let ook op websites die, eventueel tegen betaling, beloven uw bestanden te ontcijferen als het niet van gerenommeerde av- of beveiligingsbedrijven afkomstig is.
U kunt eerst de naam googelen om te zien of het betrouwbaar is.

be
door beautiful - Jul 29, 2015 om 20:47
25 Antwoorden / 19 Vragen

Het was inderdaad deze mail
Backup is bezig op een externe harde schijf
Daarna gaat hij los van de pc