in
door in de war Oct 5, 2013 om 12:59
Geldzaken & recht

Kan dat wel?

Beste lezer,

Ik heb een vraag over mijn doorlopend kredieten.

Lang verhaal verhaal kort. In het verleden zooitje van mijn financiële zaken gemaakt en daar de laatste jaren mee aan het werk om het op te lossen. De losse rotzooi is opgeruimd nu alleen nog 2 doorlopende kredieten. Deze kredieten zijn overgedragen aan incasso bureaus omdat er in het verleden achterstand was ontstaan.

Nou is mijn vraag: kan het doorlopend krediet in handen liggen van een incasso bureau terwijl het doorlopend krediet nog niet ontbonden is en je maandelijks nog steeds een hoge rente en aflossing betaald aan de kredietverstrekker? Ik krijg nog steeds een maandelijks afschrift van de kredietverstrekker.

Mijn 2e doorlopende krediet daar ontvang ik geen afschriften meer van en verloopt alle communicatie via het incasso bureau en daar heb ik ook het idee dat ik meer aflos en minder rente betaal.

Ik hoop dat iemand dit kan beantwoorden.

2568 10 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 5, 2013 om 13:01
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Niet het maand bedrag maar de incasso kosten worden eerst verrekend...

De meeste incasso bureaus rekenen eerst zichzelf en dan pas de geld verstrekker dus kan de schuld blijven oplopen als je tekort betaalde.

Het is beter oversluiten en in 1x betalen want dat is voordeliger dan op afbetaling van dure incasso firma en de oorspronkelijke.

Dus probeer of je ergens iets kunt lenen om dit af te lossen tegen normale voorwaarden, en ga eerst bij je eigen bank langs voor deze vraag....

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u die afschriften van het eerste doorlopende krediet bekijkt, ziet u toch of het bedrag wat u maandelijks betaalt op de juiste manier verrekend wordt? Dus deels rente en deels aflossing?

Van het tweede doorlopende krediet zal uw maandelijkse betaling eerst een stukje voor het incassobedrijf zijn, dan rente en dan aflossing. U hebt wel recht op overzichten, dus vraag daarom, anders weet u niet hoever u stast.

in
door in de war - Oct 5, 2013 om 13:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zaterdag 5 okt 2013, 13:01]Niet het maand bedrag maar de incasso kosten worden eerst verrekend...

De meeste incasso bureaus rekenen eerst zichzelf en dan pas de geld verstrekker dus kan de schuld blijven oplopen als je tekort betaalde.

Het is beter oversluiten en in 1x betalen want dat is voordeliger dan op afbetaling van dure incasso firma en de oorspronkelijke.

Dus probeer of je ergens iets kunt lenen om dit af te lossen tegen normale voorwaarden, en ga eerst bij je eigen bank langs voor deze vraag....

Ergens anders onderbrengen behoort op dit moment helaas niet tot de mogelijkheden. Ik heb ook sterk het vermoeden dat de bewuste kredietverstrekker en het incasso bureau nauw aan elkaar verbonden zijn. Zitten namelijk in hetzelfde gebouw ergens in Amsterdam.

Maar vraag was eigenlijk moet het contract niet ontbonden zijn als het in handen blijft van het incasso buraeu?

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het incassobureau verzorgt voor de kredietverstrekker de incasso. En waarom zou het ontbonden moeten zijn, wat is daarvan het voordeel?

Hoe heet die kredietverstrekker en het incassobureau?

Als u nu weer bij bent met aflossen, zou het logisch zijn, dat u weer aan de kredietverstrekker betaalt, maar als dat niet het geval is, zit u nog aan dat incassobureau vast.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 5, 2013 om 13:25
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wegens hoge kosten en lage opbrengst gaan steeds meer bedrijven op eigen incasso bureau.

Dit mag en ik doe het ook als webwinkel....
Maar... rekenen ze wel redelijke tarieven en klopt hun administratie wel?
Ik weet dat vele daar de fout mee ingaan.

in
door in de war - Oct 5, 2013 om 18:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 5 okt 2013, 13:14]Het incassobureau verzorgt voor de kredietverstrekker de incasso. En waarom zou het ontbonden moeten zijn, wat is daarvan het voordeel?

Hoe heet die kredietverstrekker en het incassobureau?

Als u nu weer bij bent met aflossen, zou het logisch zijn, dat u weer aan de kredietverstrekker betaalt, maar als dat niet het geval is, zit u nog aan dat incassobureau vast.

Ik heb 7 jaar geleden een krediet van EUR 26800,-- genomen. Nu na 7 jaar heb meer dan EUR 30000 betaald en er staat nog steeds EUR 17000,-- open. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er zelf met open ogen ingelopen, maar het gaat mij om de houding en werkwijze van het incasso bureau.

Het gaat niet om voordeel te behalen maar het is namelijk zo dat het incasso bureau mij nu probeert te dwingen meer per maand te betalen terwijl ik mijn contractuele verplichtingen nakom. Ik betaal EUR 350,-- per maand en daarvan is zo'n EUR 280 rente. Ik persoonlijk denk dat het incasso bureau mijn niet kan dwingen. Een advocaat kost een hoop geld en had gehoopt hier meer duidelijkheid te krijgen zodat ik met wat meer zekerheid te werk kan gaan. Via telefoon laten ze niet zoveel los, helaas.

Het incasso bureau is Antera te Amsterdam

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als in uw contract staat dat u € 350 per maand moet betalen en u betaalt dat ook, dan kan het incassobureau u niet dwingen meer te betalen. Maar met € 70 aflossing per maand is dat nog een onafzienbare weg. Hoeveel procent rente betaalt u dan wel? Dat moet haast 20% zijn en dat mag helemaal niet.

Begrijp ik nu goed dat u hiernaast nog een ander doorlopend krediet hebt?

Als ik u was zou ik met al mijn papieren naar het Juridisch Loket gaan, zie Google voor de adressen, zij helpen u gratis en kunnen u adviseren wat te doen en ook controleren of aan u geen woekerrente in rekening wordt gebracht.

De rente zou sowieso niet hoger mogen zijn dan 15%, dus de rente mag niet hoger zijn per maand dan ca. € 215,00.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die 15% is de maximumrente die dit jaar gerekend mag worden voor een doorlopend krediet.

En dit is opgebouwd uit 12% plus 3% wettelijke rente.

in
door in de war - Oct 5, 2013 om 20:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 5 okt 2013, 19:09]Als in uw contract staat dat u € 350 per maand moet betalen en u betaalt dat ook, dan kan het incassobureau u niet dwingen meer te betalen. Maar met € 70 aflossing per maand is dat nog een onafzienbare weg. Hoeveel procent rente betaalt u dan wel? Dat moet haast 20% zijn en dat mag helemaal niet.

Begrijp ik nu goed dat u hiernaast nog een ander doorlopend krediet hebt?

Als ik u was zou ik met al mijn papieren naar het Juridisch Loket gaan, zie Google voor de adressen, zij helpen u gratis en kunnen u adviseren wat te doen en ook controleren of aan u geen woekerrente in rekening wordt gebracht.

De rente zou sowieso niet hoger mogen zijn dan 15%, dus de rente mag niet hoger zijn per maand dan ca. € 215,00.

Daar had ik nog niet aan gedacht, het Juridisch loket. Bedankt voor de goede tip!

Ik heb het gevoel dat ik al jaren veel te veel rente betaal. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed hoe dat werkt. Op mijn afschrift staat maandpercentage: 1,385 en Eff. jaarpercentage 17,946.

Het klopt inderdaad dat een 2e krediet heb. In totaal 2 kredieten was het EUR 38800 EUR, waarvan er nu nog EUR 24000 van afgelost moet worden. Ik verdien ook voldoende om dit te kunnen betalen. Ik wil er met maximaal 3 jaar vanaf zijn. Ik was zelf al van plan om meer te gaan betalen omdat ik daar nu meer ruimte voor krijg.

Ik erger me dood aan de houding van dit incasso bureau terwijl ze dik geld verdienen en mij nu onder druk proberen te zetten. Ik denk dat dit onterecht is omdat ik mijn verplichtingen nakom.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Klik hier

In de eerste link staat de wettelijke rente tot nu toe vermeld: 3%

In de tweede link de maximale rente bij een doorlopend krediet nu 12%

Daaruit volgt dat aan u dus per jaar niet meer dan 15% rente in rekening gebracht mag worden ( nog schandalig hoog).
Met het rentepercentage dat zij nu hanteren overtreden ze de wet en zijn ze strafbaar.

Dus pak alle papieren bij elkaar, print dit ook uit en ga naar het JL. Neem ook de oude papieren mee. Orden die papieren zodat het op volgorde ligt.

Dus niet alleen om wat zij nu eisen, maar ook over de rente, want hoe lager de rente hoe meer u aflost en hoe vlugger vrij.

Succes.