gr
door gravin4 May 19, 2015 om 17:33
Computers & telefonie

KAN DAT ZOMAAR?

op de website Oppas.nl blijkt een oproep die ik op Marktplaats gezet had en een privéfoto gebruikt te zijn voor een advertentie. Zonder dat ik daar iets vanaf weet. kreeg de tip van een vriendin. ben woedend en heb ze gesommeerd het direct te verwijderen. Er staat geen telefoonnummer op de site dus bellen kun je ze niet. Wat kan ik nog meer doen en waarom kan dit zomaar?

3448 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 19, 2015 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, dat mag natuurlijk niet.

Contact

Maandag tot en met vrijdag
van 09:00 – 17:00 uur.

0499 – 201020
Stuur ons een e-mail
(info@oppasw.nl)

edrick3
door edrick3 - May 19, 2015 om 17:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Foutje: info@oppas.nl moet het zijn.

gr
door gravin4 - May 19, 2015 om 17:48
52 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt! Heb het verwijderd en ze een mail gestuurd. Snel opgelost dus.

akkerdistel
door akkerdistel - May 19, 2015 om 19:05
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer jij het auteursrecht bezit van deze foto, kun je ze gewoon een rekening sturen, 200 euro is vrij gebruikelijk. Betalen ze niet stap je naar de civiele rechter, jouw kosten worden in dit soort zaken volledig vergoed en je wint gegarandeerd. Kost wat tijd, maar levert wel wat centjes op.

gr
door gravin4 - May 20, 2015 om 18:26
52 Antwoorden / 19 Vragen

Heb inmiddels een mail van ze terug ontvangen gisteren met de nodige stappen die ik zou kunnen nemen. Hoogstwaarschijnlijk heeft iemand anders het erop gezet. Maar ik ben blij dat het verwijderd is en laat het hierbij. Bedankt voor de reactie in ieder geval.

op
door oppas.nl - May 20, 2015 om 21:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend om te horen! Namens Oppas.nl zou ik graag nog even willen reageren. Het lijkt namelijk dat hier sprake is van een misverstand. We hebben het vermoeden dat hier verwarring is met een andere site die qua naam veel op onze site lijkt. Technisch gezien is onze site namelijk zo gebouwd dat alleen de gastouder zelf toestemming kan geven om een profiel met foto's openbaar te maken. Dit is bewust zo ingericht om dergelijke vervelende acties te voorkomen. Op onze site staat daarnaast op iedere pagina ons telefoonnummer vermeld. Wij hebben ook geen mail van u ontvangen. Mocht de naam van de website per abuis verkeerd benoemd zijn, dan zouden we het zeer op prijs stellen als u op deze pagina nog de juiste website zou willen vermelden waar dit probleem ontstaan is.

Met vriendelijke groeten,
Oppas.nl

door 1953 - May 21, 2015 om 03:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Portretrecht! U kunt een schadevergoeding eisen en zonodig dit in kort geding voorleggen aan de rechter.

pi
door pieterwolters - May 21, 2015 om 10:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom op het internet waar iedereen denkt dat alles gratis is. Alles wat je vindt (of het nu van een ander is of niet) wordt hergebruikt zonder daarvoor te betalen.... We doen waarschijnlijk zelf ook mee aan dat soort dingen (downloaden van films, "leuke" foto's die je ergens ziet rondsturen of op Facebook zetten etc).

Maar het leuke is wel dat de volgens velen verouderde wetgeving ("gemaakt door mensen die internet niet snappen" is vaak het argument van overtreders) nog altijd prima werkt en je gewoon kunt verlangen dat ze de foto verwijderen of een vergoeding ervoor laten betalen.