li
door lisa59 Aug 17, 2010 om 22:21
Auto & vervoer

Kan dit zomaar?

Ik ben gisteren teruggekomen van vakantie en zag op mijn bankrekening dat mijn abonnement op de NCRV-gids verlengd is. Er is echter een bedrag afgeschreven voor een jaarabonnement! Ik vind dit onterecht omdat ik een halfjaarabonnement had en verwachtte dat dit abonnement dan ook met een halfjaar verlengd zou worden. Ik heb bewust voor een half jaar gekozen omdat ik een laag inkomen heb. Flauw hoor...Kan dit zomaar? Ik heb de NCRV 2 dagen geleden een e-mail gestuurd maar tot heden nog geen reactie gehad...

4488 18 Rapporteer

an
door anicu - Aug 17, 2010 om 22:28
110 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u de voorwaarden van de NCRV gelezen? Daar staat iets in over de manier van verlengen en hoe te verlengen van een abonnement.

er
door erikdo - Aug 18, 2010 om 06:04
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat kan.
In de voorwaarden staat:
'Een abonnement geldt voor minimaal 1 jaar, tot wederopzegging en wordt automatisch verlengd.'

marcel75
door marcel75 - Aug 18, 2010 om 09:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een halfjaarabonnement is vaak een proefabonnement en wordt dan omgezet in een jaarabonnement. Het enige dat je kunt doen is steeds wisselen van gids. Iedere keer een proefabonnement nemen dus. Dan krijg je ook nog vaak de meeste korting en cadeautjes. (Ik als trouw lid zal dat niet krijgen).

di
door dirk2 - Aug 18, 2010 om 10:06
364 Antwoorden / 21 Vragen

Abonnementsduur en opzegging
Een abonnement geldt voor minimaal 1 jaar, tot wederopzegging en wordt automatisch verlengd. Abonnementen kunnen uitsluitend schriftelijk worden opgezegd, minimaal 2 maanden voor het einde van de abonnementsperiode.

Proefabonnementen
Indien u de NCRV-gids na het proefabonnement van 10 of 15 weken niet meer wilt ontvangen, belt u voor ontvangst van het vijfde nummer naar ons Klant Contact Centrum op 035 - 672 6890. Wanneer u het proefabonnement niet telefonisch of schriftelijk stopzet ,wordt dit automatisch omgezet naar een jaarabonnement.

Betaalwijze & betaling in Nederland
U kunt uw jaarabonnement per jaar of per halfjaar betalen. De betaling van uw abonnement dient voldaan te zijn voordat uw nieuwe abonnementsperiode ingaat.

AV NCRV

De Avro bode stopt wel automatisch na 6 maanden.
Zou maar even bellen als je afgesproken hebt per 6 maanden te betalen.

pl
door ploeff - Aug 18, 2010 om 15:55
54 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij moet ook de NCRV zich houden aan de betrekkelijk nieuwe Europese regel (pas een jaar of zo van kracht) dat de stilzwijgende verlenging altijd na met een maand kan worden opgezegd.
Maar: ik lees dat @lisa59 niet zozeer wil opzeggen, maar in kleinere bedragen dan een jaarabonnement wil betalen. Welnu: dat kan - zoals @dirk2 schreef.
Als daarmee het probleem is opgelost, fijn!
Maar als je het advies van @marcel75 wilt opvolgen, dan storneer je de afschrijving (via de bank doen) en zoek je een bode met nu een leuk aanbod: lage prijs, cadeau, of zo.
En voortaan tijdig opzeggen tegen het einde van de initiële contractsperiode..

stacey
door stacey - Aug 18, 2010 om 16:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ploeff schreef op woensdag 18 aug 2010, 15:55]
dan storneer je de afschrijving (via de bank doen) en zoek je een bode met nu een leuk aanbod: lage prijs, cadeau, of zo.
..

Dat storneren is Geen goed idee, er is te laat opgezegd dus het betreft een nog lopend lidmaatschap (voor een jaar) en betalingsplicht gedurende die termijn........

[quote=ploeff schreef op woensdag 18 aug 2010, 15:55]
Volgens mij moet ook de NCRV zich houden aan de betrekkelijk nieuwe Europese regel (pas een jaar of zo van kracht) dat de stilzwijgende verlenging altijd na met een maand kan worden opgezegd..

Waar jij het over hebt geldt enkel nog voor providers en (nog) Niet voor abonnementen.............

--Aangezien de Eerste Kamer de procedure na het reces pas voortzet kan de wet op zijn vroegst per 1 januari 2012 van kracht worden. Gezien de stappen die nog gezet moeten worden lijkt 1 juli 2012 geloofwaardiger. Voor de actuele stand van zaken van het wetsvoorstel zie ook het dossier Abonnementen.--Info

sp
door spikkel - Aug 18, 2010 om 16:27
148 Antwoorden / 5 Vragen

Zoek je een abonnement dat eens in de 6 maanden wordt afgeschreven kies dan voor de TV krant. Kosten per half jaar ongeveer 18 euro.

Het is geen leuk leesvoer, behalve de programmering staat er niet veel bijzonders in maar ach.... het is tenslotte een TV gids !

daanv
door daanv - Aug 18, 2010 om 16:42
13 Antwoorden / 3 Vragen

U maakt een denkfout. Uw abonnement op de NCRV gids is een jaarabonnement. Alleen kunt u bij de NCRV uw abonnement per jaar of per half jaar betalen. Het betalen per half jaar is bij automatische incasso € 5,15 per jaar duurder. Het lijkt mij dat een mailtje naar de NCRV voldoende is om een en ander recht te zetten. U heeft uw mailtje op 15 augustus verzonden. De actie die u kunt ondernemen is een (aangetekende) brief zenden of nog even afwachten. Het beantwoorden van uw mailtje kan in deze tijd wat langer duren omdat medewerkers van de NCRV ook op vakantie kunnen zijn.

Om de algemene voorwaarden van de NCRV te lezen kijk u op http://www.ncrvgids.nl/popup/algemenevoorwaarden

ju
door juleo - Aug 18, 2010 om 17:24
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrag terugboeken (stoneren) . Dan afwachten de reactie van de NCRV. Reageer dan wat u plannen waren. De NCRV mag nl. niet stizwijgend verlengen.
Wat betreft de half jaarlijkse aanbiedingen vallen er ook onder. Dan moet van te voren gevraagd worden of u wilt verlengen. In u geval kunt u kenbaar maken voor een half jaar. Dat is de wettelijke regeling.

M.vrgr.L.Olislagers

marcel75
door marcel75 - Aug 18, 2010 om 17:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Juleo,
Dat wordt waarschijnlijk de wettelijke regeling, dat is het nog niet.

birdies
door birdies - Aug 18, 2010 om 17:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@juleo: wel handig als je eerst de andere reacties leest voordat je zelf iets plaats. Dan had je o.a. kunnen lezen (stacey) dat stilzwijgende verlenging nog steeds mag bij abonnementen op tijdschriften, kranten enz. enz.

invalide
door invalide - Aug 18, 2010 om 18:40
787 Antwoorden / 5 Vragen

Stilzwijgend verlengen mag, van half naar heel jaar niet.

Dus geld terug boeken en melden dat U per half jaar ondanks dat het duurder is wilt blijven betalen.

Er zijn enkele omroepen die zelfs per kwartaal mogelijk zijn, ik noem geen namen maar vele Experts op dit forum lezen deze ook....

getty
door getty - Aug 18, 2010 om 18:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Beste invalide,

Volgens mij is ook uw antwoord is niet correct... Als je een tijdelijk abonnement afsluit en in de voorwaarden staat dat dit verlengd wordt, indien niet op tijd opgezegd naar een jaarabonnement, dan is er volgens mij geen enkele wet die dit verbiedt.

ro
door ron530 - Aug 18, 2010 om 19:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Twee wetten worden nog steeds door elkaar gehaald, de telefonie en tijdschriften. In de telefonie wet is opgenomen dat elk jaarabonnement na twaalf maanden opzegbaar is aan het einde van elke maand. Tijdschriften zijn hierbij uitgesloten i.v.m. oplages, zij hoeven abonnees er ook niet op te wijzen. Zes maanden contracten worden bij tv gidsen niet meer gehanteerd.
Één voordeel is er wel een abonnement is veel goedkoper dan de losse verkoop.

Ronny.

dirk_4810251
door dirk_4810251 - Aug 18, 2010 om 20:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Lisa59,

Als u principieel lid bent van de NCRV dan zult u inderdaad moeten betalen, maar waarschijnlijk is betalen per half jaar mogelijk, al zal dat duurder zijn.

Maar is het u te doen om de programmagegevens? Kijk dan op www.tvgids.nl. Dit is helemaal gratis en bevat van de meest gangbare zenders de programmagegevens. Natuurlijk is teletekst ook een prima gratis bron. Beide bronnen geven de gegevens voor vandaag, morgen en overmorgen.

li
door lisa59 - Aug 19, 2010 om 22:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties. Er is mij het één en ander duidelijk...
Ik heb inmiddels een reactie van de NCRV gekregen. Verrassend is het dat ze mijn abonnement met ingang van het nieuwe jaar meteen hebben stopgezet zonder dat ik er om gevraagd heb;-)

Groet,
Lia

jpm
door jpm - Aug 20, 2010 om 11:16
820 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Lisa59,
Een nieuw proefabonnement misschien dan?

in
door ingridl_1 - Aug 22, 2010 om 23:14
20 Antwoorden / 14 Vragen

ik had een abbonement op de margriet die ik per half jaar betaalde.
laatst in maart zag ik ineens dat er een jaarab. was geinnt.
heb nu per volgend jaar dit op gezegd .
heb van meer mensen gehoord dat dit was gebeurd .
het was een behoorlijk bedrag.