istar144
door istar144 Aug 14, 2014 om 15:13
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf het volledige bedrag vooruit vragen?

Ik heb een haarstuk besteld dat 3100 euro kost. Daaraan heb ik 6 wkn van tevoren 1000 euro aanbetaald. Nu ben ik door ziekte (gebroken arm) niet in de mogelijkheid om daarheen te gaan en nu wil die firma dat ik het resterende bedrag helemaal van tevoren betaal. Ik had wel telefonisch afgesproken dat ik het restant bedrag contant (cash) zou betalen bij de plaatsen van het haarstuk.
Ik wil echter het haarstuk laten plaatsen als m'n arm genezen is. Ik slik nu zware medicijnen en ben niet in staat om te gaan.
Is het een normale gang van zaken dat het restantbedrag nu helemaal vantevoren betaald moet worden voordat ik in het bezit ervan kom?
Hoe sta ik juridisch hierin?

4788 20 Rapporteer

czar
door czar - Aug 14, 2014 om 15:19
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Heeft u aangegeven wanneer u denkt wel weer in staat te zijn het haarstuk te laten plaatsen?

istar144
door istar144 - Aug 14, 2014 om 15:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb aangegeven dat het ongeveer 6 weken kan duren.

istar144
door istar144 - Aug 14, 2014 om 16:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie advies. Ik ga proberen om de afspraak alvast te maken of anders een klein bedrag erbij. Afwachten hoe ze reageren. :)

czar
door czar - Aug 14, 2014 om 16:30
1209 Antwoorden / 20 Vragen

In een uiterste poging zou u kunnen voorstellen nog 550 euro aan te betalen.
Dan heeft u totaal 50% aanbetaald.

Ik zou daar zeker niet als eerste mee beginnen.
Betaal zeker niet het gehele bedrag aan, want mocht het haarstuk niet bevallen, dan heeft u niets meer in handen.

ekiem
door ekiem - Aug 14, 2014 om 16:30
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ik zou inderdaad proberen een afspraak te maken en deze vooral vastleggen. Op die manier weet de leverancier dat het voor u een serieuze zaak is en dat u ,uw afspraken na komt.
Door overmacht kunt u nu de afspraak jammer genoeg niet nakomen maar met goede afspraken komt u er toch wel uit ?

Persoonlijk zou ik ook niet vooruit het hele bedrag betalen. Boter bij de vis , zou ik zeggen en dan weet je ook dat er bij onvolkomenheden nog onderhandeld kan worden.

ekiem

czar
door czar - Aug 14, 2014 om 16:31
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=istar144 schreef op donderdag 14 aug 2014, 15:23]Ik heb aangegeven dat het ongeveer 6 weken kan duren.

Dat lijkt mij geen onredelijke tijd.
Wettelijk gezien mag maximaal 50% vooruitbetaling worden geeist.
Dat geldt echter in uw geval al niet meer omdat u een afwijkende overeenkomst hebt gesloten met de leverancier dat u 1000 euro zou aanbetalen en de rest bij plaatsen.

U heeft nu aangegeven dat u de afspraak door omstandigheden moet verzetten.
Uw reden en de 6 weken lijken mij beiden niet onredelijk.

Probeer gewoon alvast een definitieve afspraak te maken voor over 6 weken, dus datum en tijd.
Ik kan me enig wantrouwen van de leverancier wel voorstellen. Het haarstuk zal op maat gemaakt zijn en de leverancier zal het haarstuk dus ook al moeten betalen aan zijn leverancier. Het haarstuk kan ook niet aan iemand anders worden verkocht.

Zowel voor u als voor uw leverancier zou het ongunstig zijn hier geen halszaak van te maken.

alfatrion
door alfatrion - Aug 14, 2014 om 17:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, een afspraak (in een overeenkomst) die er op neer komt dat u meer is niet rechtsgeldig. Hier speelt nog een andere vraag. Kan een bedrijf zomaar een overeenkomst aanpassen. Nee, ook dat kan niet.

Als u het bedrijf te willen wilt zijn, dan kunt u aangeven dat u bereid bent om tot 80% te betalen nadat u het haarstuk hebben afgeleverd bij u thuis. Ik vraag me wel af waarom het bedrijf wilt dat u het volledige bedrag betaald. Wat hebben ze als alternatief aangedragen?

door 1953 - Aug 14, 2014 om 18:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het is een kwestie wat tussen partijen onderling mondeling dan wel schriftelijk is afgesproken.

door 1953 - Aug 14, 2014 om 18:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het resterend 90% van het bedrag vooraf betalen en de laatste 10% bij aflevering en tevredenheid.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 14, 2014 om 19:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja ze mogen het vragen , maar het is niet verplicht om daar aan mede te werken. Ik zou daar dan ook geen gebruik van maken. Tenminste als u goed bent van betalen..

pi
door pieterwolters - Aug 14, 2014 om 20:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 14 aug 2014, 17:11] Ik vraag me wel af waarom het bedrijf wilt dat u het volledige bedrag betaald.

Omdat dat bedrijf, zoals een goed bedrijf hoort te doen, de cash flow in de gaten houdt. Hun voorfinanciering van de activiteiten en materialen is gebaseerd op cash out gedurende de productietijd (6 weken) die vervolgens na 6 weken wordt gecompenseerd met de resterende betaling. Als die termijn ineens 2x zo lang wordt omdat de klant geen mogelijkheid heeft om te betalen, dan heeft dat bedrijf een probleem. En een gezonde cash flow is essentieel voor de continuiteit van een onderneming. Basiskennis bedrijfskunde.

istar144
door istar144 - Aug 14, 2014 om 23:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw reacties. Ik ga een gesprek aan met het bedrijf.

czar
door czar - Aug 15, 2014 om 10:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 14 aug 2014, 20:39]En een gezonde cash flow is essentieel voor de continuiteit van een onderneming. Basiskennis bedrijfskunde.

Veel bedrijven betalen hun leveranciers op rekening, vaak met 30 dagen betalingstermijn.
Daarbij kan een gezond bedrijf ook bedrijfsrisico's dragen.

Laten we het niet overdrijven, het gaat hier om 6 weken verschuiving.
Zet je beiden de hakken in het zand, dan gaat het gesteggel veel langer duren en kost het beiden ook meer geld en energie.

il
door iljaha - Aug 15, 2014 om 11:42
179 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk wil de leverancier zijn voorfinanciering terug. Kunt u niet voorstellen dat de leverancier het haarstuk bij u thuis komt afleveren? Bent u allebei blij (als het goed is). En anders stort u nog een deel van het bedrag, dat maakt de leverancier vast wat minder zenuwachtig.
Vergeet niet dat het voor heel veel mensen financieel moeilijke tijden zijn en uw betaling kan zijn hypotheekaflossing van deze maand zijn.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 15, 2014 om 11:42
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je wegens ziekte de rest later komt laten plaatsen en betalen komen zij in problemen....

Dus is er een duidelijke lever / plaats datum afgesproken?

Op de oorspronkelijke datum, ook als je zelf wat later wilde mogen ze geld eisen.
Zij leveren dan op tijd maar U is dan zelf te laat.

alfatrion
door alfatrion - Aug 15, 2014 om 14:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 15 aug 2014, 11:42]Zij leveren dan op tijd maar U is dan zelf te laat.
Ze leveren nu juist niet op tijd. Het moment van levering is het moment waarop de koper de goederen krijgt. Dat de levering wordt vertraagt kan TS ook niet verweten worden omdat er is sprake van overmacht.

van leyden
door van leyden - Aug 15, 2014 om 20:36
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Aanbetalen?

De topantwoorden kloppen wel, maar doe het zelf nooit.
Als ze over aanbetalen beginnen loop ik gelijk weg.
Het enige wat ik wil is een symbolisch bedrag van tien euro of als iets heel duur is 50 euro betalen.
Niet zeggen dat ik dan niks kan kopen, er is altijd wel een leverancier die geen of een klein bedrag accepteert als aanbetaling.
Als die toko failliet gaat ben ik mijn geld kwijt, dank je de koekoek.

Stompzinnig gedoe dat aanbetalen, elke consument zou daar eens mee moeten kappen.
Er zijn genoeg mogelijkheden om verhaal te halen voor een bedrijf, mocht de koop door de consument voortijdig afgeblazen worden.

Mijn advies is dan ook> niet aan beginnen, nooit, laat de bedrijven maar het ondernemersrisico nemen, liever hun dan ik.

czar
door czar - Aug 15, 2014 om 21:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 15 aug 2014, 20:36]Mijn advies is dan ook> niet aan beginnen, nooit, laat de bedrijven maar het ondernemersrisico nemen, liever hun dan ik.

Helemaal mee eens.
Maar als iets speciaal voor jou op maat gemaakt moet worden, heb je vaak weinig keus.

Aan de andere kant: op internet betaal ik alles vooruit, met Paypal of met iDeal.
En ik koop eigenlijk alles online (op de boodschappen na), dus eigenlijk betaal ik altijd 100% vooruit. Dat geeft me toch te denken...

istar144
door istar144 - Aug 21, 2014 om 12:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

dankjewel voor al jullie reacties.

ha
door harmes - Aug 21, 2014 om 12:49
26 Antwoorden / 2 Vragen

Laat me raden... EHK? Sterkte.