dh
door dhynamixx Oct 23, 2014 om 17:54
Garantie & verzekeringen

Kan een maatschappij mij gewoon eruit ''gooien'' ?

Ik ben via Nationale Nederlanden erg goed verzekerd, all risk dekking met 10 jaar nieuwwaarde. Nu heb ik het idee dat ze van mij af willen mede door de 10 jaar clausule (deze houd in dat mits ik een bon heb, al mijn spullen waar wat mee gebeurd of wat dan ook 100% vergoed worden tegen nieuwwaarde aankoop (tot 10 jaar naar aankoop) -100 euro eigen risico) Als klein voorbeeld ik heb een oude iPhone van 7 jaar oud, voor 900 nieuw gekocht en daar is onherstelbare schade aan wat valt in mijn dekking moet NN 800 uitkeren. Ook al is het een iPhone van 7 jaar oud. (mits ik de bon heb / aankoop kan aantonen met datum)

Nu heb ik de verzekering 2 jaar, maar in het hele begin een grote waterschade gehad die hun vergoed hebben, alleen waren daar zo'n 3 a 4 producten bij die niet in de eerste claim mee geteld / rekent waren dus die heb ik later alsnog verhaald want dat viel in mijn ogen onder de eerst gemelde schade (maar dat is in hun ogen 4/5 keer een claim ingediend)

In de loop van de tijd heb ik nog 3 keer wat geclaimd dat volgens mijn polis gedekt was, netjes ingediend met bon en beschrijving wat er was gebeurd en volgens de schade afdeling waren dat gewoon legitieme claims er was ook niks raars aan of gelogen of wat dan ook.

Enfin, dan zitten we ongeveer op de 7 claims, prima.. brief binnen, dat ik afwijkend claim gedrag vertoon (erg vreemd, ben niet voor niks verzekerd? ik mag alleen premies betalen en verder mijn mond houden dus? Een soort van TV kopen maar niet aanzetten of TV op kijken) Ik dacht prima, heb ze wel aangeschreven dat ik de brief belachelijk vind, want al mijn claims zijn ''eerlijk'' en vallen gewoon onder de dekking. (niks van gehoord verder)

Nu had ik een vraag over mijn vloer er was iets van schade aan gekomen (dacht ik!!) dus heb ik hun alleen gevraagd OF DIT gedekt zou zijn (ik dacht namelijk dat er water onder het laminaat zat) Daar is door hun een ''claim'' van gemaakt of een zaak van aangemaakt dat ik dus weer een claim indiende (nummer 8) Ik heb ondertussen een expert zelf laten komen om de vloer te laten checken was gelukkig niks loos alarm en opgelost.. tenminste, de vloer issues...

Krijg ik een brief van NN dat ze me eruit willen gooien, omdat ik 8 claims zou hebben ingediend in 2 twee jaar (niet eens alle 8 zijn uitgekeerd want er zat 1 VRAAG tussen gewoon en het andere was gewoon een verlenging van mijn 1e claim) dus netjes gezegd, we schoppen je er niet uit als wanclaimer zodat je nergens meer terecht kan qua verzekeringen, maar we geven je de kans tot juli 2015 ofzo om een nieuwe verzekering te zoeken en dat zou dan gewoon moeten lukken omdat ik gewoon ''weg ga bij NN'' en niet met een kruisje met mijn naam zeg maar...

Waarom kan dit zomaar? Ik wil namelijk deze dekking houden. En ik heb niks verkeerd gedaan in mijn ogen. Ik heb geen rare claims verzonnen of wat dan ook, er zijn gewoon wat dingen gebeurd waar ik mijzelf voor verzekerd heb, en daar heb ik de verzekering ook op aangesproken wat mij niet meer dan logisch lijkt. (komen we weer terug op het kopen van een TV maar er geen TV op kijken) Ik vind het nog steeds belachelijk dat ik deze brief/mail van hun heb gehad.

mvg

7766 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt in twee jaar één keer een grote waterschade geclaimd, waarbij wat delen over het hoofd gezien zijn, die u blijkbaar daarna apart nog een keer gemeld hebt.

En nadien hebt u nog drie keer wat geclaimd.

Dus u bent een grote kostenpost voor de verzekering. Logisch dat zij de verzekering tzt niet willen voortzetten.

Houd er rekening mee dat als u u elders verzekerd er vragen gesteld worden over het schadeverleden. Geef dat eerlijk op, want mocht er zich weer een schade voordoen, en de nieuwe verzekeraar komt er achter dat u oude schadegevallen niet gemeld hebt, zij geen uitkering zulken verlenen en u zullen royeren zonder dat u de premie terugkrijgt.

Ik weet natuurlijk niet wat u allemasl geclaimd hebt, maar u hebt inderdaad een "afwijkend claimgedrag" en daar past een verzekeraar voor.

diumenge
door diumenge - Oct 23, 2014 om 18:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus... een vraag en een claim hoorde bij een eerdere. Dwz zes (!) claims binnen twee jaar. Logisch dat ze je er uit willen gooien. Ik neem voor het gemak maar even aan dat u inmiddels meer hebt ontvangen dan betaald. Absurd.

Ik heb in alle jaren (22 of 23 denk ik) dat ik verzekerd ben één keer wat geclaimd.

Mag het? Ja, daar zal vast wel iets over in de voorwaarden staan.

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 18:26
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 23 okt 2014, 18:08]Dus u hebt in twee jaar één keer een grote waterschade geclaimd, waarbij wat delen over het hoofd gezien zijn, die u blijkbaar daarna apart nog een keer gemeld hebt.

En nadien hebt u nog drie keer wat geclaimd.

Dus u bent een grote kostenpost voor de verzekering. Logisch dat zij de verzekering tzt niet willen voortzetten.

Houd er rekening mee dat als u u elders verzekerd er vragen gesteld worden over het schadeverleden. Geef dat eerlijk op, want mocht er zich weer een schade voordoen, en de nieuwe verzekeraar komt er achter dat u oude schadegevallen niet gemeld hebt, zij geen uitkering zulken verlenen en u zullen royeren zonder dat u de premie terugkrijgt.

Ik weet natuurlijk niet wat u allemasl geclaimd hebt, maar u hebt inderdaad een "afwijkend claimgedrag" en daar past een verzekeraar voor.

Nee die items waren vermeld bij de EERSTE schade, alleen niet op de lijst(en) gezet om uit te keren bij NN dus moest ik ze daarna alsnog los doorgeven. Het waren wat items die hadden eigenlijk bij de eerste claim gewoon erbij hadden moeten staan. Omdat er storm/waterschade was werd alles weg gehaald en ''schoon gemaakt, en er werd een index op gemaakt van de items'' wat kapot was, en wat niet.

Als er een schade voordoet waar je voor verzekerd bent claim je dat, daar heb je een verzekering voor? Alleen de maatschappijen hun zakken vullen en de klant alleen premie betalen? Dat is wat ze het liefst willen natuurlijk. Dat weet ik wel.

diumenge
door diumenge - Oct 23, 2014 om 18:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=dhynamixx schreef op donderdag 23 okt 2014, 18:26]...
Alleen de maatschappijen hun zakken vullen en de klant alleen premie betalen? Dat is wat ze het liefst willen natuurlijk. Dat weet ik wel.

Uiteraard is dat wat ze willen, het zijn geen liefdadigheidsorganisatie tenslotte. Het idee is dat veel mensen premie betalen en niet iedereen schade heeft/claimt. Ik ben wel benieuwd naar die zes geclaimde schades en hoe die zich verhouden tot de betaalde premie.

getty
door getty - Oct 23, 2014 om 18:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind zo vaak claimen in 2 jaar ook echt absurd. Of bent u zo'n brokkenpiloot of pechvogel?
Hier in 20 jaar gelukkig nog nooit wat hoeven claimen. U vertoont zeker afwijkend claimgedrag en dat kan een reden zijn om u uit de verzekering te gooien.

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 18:41
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 23 okt 2014, 18:10]Dus... een vraag en een claim hoorde bij een eerdere. Dwz zes (!) claims binnen twee jaar. Logisch dat ze je er uit willen gooien. Ik neem voor het gemak maar even aan dat u inmiddels meer hebt ontvangen dan betaald. Absurd.

Ik heb in alle jaren (22 of 23 denk ik) dat ik verzekerd ben één keer wat geclaimd.

Mag het? Ja, daar zal vast wel iets over in de voorwaarden staan.

Tsja, dat mag.

Als u niks qua schades heeft geleden dan is dat ook niet nodig toch? Doen er zich wel situaties voor waarin u een beroep moet doen op de verzekering dan is dat toch niet meer dan logisch dat dat gebeurd. Het is niet dat ik om storm schade vraag, beetje kromme redenering. Omdat u toevallig maar één keer wat geclaimd heeft zullen ze vast blij zijn met u, en al uw jaren trouwe premie betaling als een soort giro 555.. Maar dat staat niet in verhouding met deze situatie.

Er staat nergens in de voorwaarden '' u bent verzekerd, maar als u meerdere malen de Sjaak bent en ons nodig hebt gooien we u eruit, dat lees ik nergens. Clausule dit en dat overal voor verzekerd! tot je het nodig heb?''

Daarnaast heb ik een 100 euro eigen risico in het contract staan, het is dus niet dat er elke maand om elke scheet een claim de deur uit ging.

En wat ik al eerder vermelde ook, de laatste 'claim' waardoor ik de brief kreeg, was een vraag en dat is door hun omgezet/geregistreerd als een 'claim', wat niet eens een claim was. Want het was puur voor informatie kwestie over wat ik moest/kon doen.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien van uw claimgedrag hebt u een verkeerd idee van de vergoeding tegen nieuwwaarde.

In uw voorbeeld van die I-phone krijgt u zeker niet € 900 minder € 100 eigen risico uitgekeerd.

U krijgt een bedrag uitgekeerd om na zoveel jaar een zelfde soort toestel te kopen en als dat niet meer kan, omdat zo'n toestel niet meer bestast, een toestel met diezelfde specificaties. En die zal stukken goedkoper zijn na zoveel jaar. Dus er wordt geen € 800 gestort door NN.

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 18:51
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=getty schreef op donderdag 23 okt 2014, 18:33]Ik vind zo vaak claimen in 2 jaar ook echt absurd. Of bent u zo'n brokkenpiloot of pechvogel?
Hier in 20 jaar gelukkig nog nooit wat hoeven claimen. U vertoont zeker afwijkend claimgedrag en dat kan een reden zijn om u uit de verzekering te gooien.

Ik had een erg grote storm/water schade in een opslag ruimte die ook onder de dekking viel waar drie kwart van de inboedel in stond omdat er in het huis nieuwe vloeren werden gelegd, verbouwingen plaats vonden en er geschilderd werd op dat moment. Dat was inderdaad erg grote pech. En als u goed leest leg ik uit dat bij die claim (uit de schade lijst , items ontbraken op het moment van uitkeren!!) die stonden wel op de lijst van het bedrijf dat de schade(s) opnam, maar niet op de lijst van de verzekeringsmaatschappij tijdens uitkeren. Daar heb ik ze op gewezen en op geattendeerd (2x geloof ik) en die items zijn als LOSSE claims geregistreerd. Terwijl ze onder de eerste claim vielen... Het was redelijk hectisch toen en ik heb pas later de schade lijsten echt goed doorgenomen, en kwam erachter dat er wat ontbrak.

Ook is er niet op elke geregistreerde claim uitgekeerd, omdat dit vraagstukken waren en geen echte 'claims'

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 19:00
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 23 okt 2014, 18:45]Afgezien van uw claimgedrag hebt u een verkeerd idee van de vergoeding tegen nieuwwaarde.

In uw voorbeeld van die I-phone krijgt u zeker niet € 900 minder € 100 eigen risico uitgekeerd.

U krijgt een bedrag uitgekeerd om na zoveel jaar een zelfde soort toestel te kopen en als dat niet meer kan, omdat zo'n toestel niet meer bestast, een toestel met diezelfde specificaties. En die zal stukken goedkoper zijn na zoveel jaar. Dus er wordt geen € 800 gestort door NN.

Fout. Ik krijg de nieuwwaarde vergoedt (mijn aanschaf waarde) van een item tot 10 jaar naar aanschaf datum 100% vergoed; contractueel. Mits ik de aankoopbon kan overleggen, en anders houden ze wel de Google/Internet/Gelijkwaardige prijzen aan. Minus de 100 euro eigen risico.

Ze bieden dit pakket met deze 10 jaar nieuwwaarde + All In dekking ook niet meer aan. (De reden lijkt me duidelijk) Maar zo staat dit nog wel vast in mijn contract met hun, en het is wel degelijk zo.

Niks gelijkwaardig of dag waarde of wat dan ook.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar na die grote claim met uitlopende kwesties, hebt u volgens uw vraag, nog drie keer geclaimd. Die u met bon hebt ingediend.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 19:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis, maar dat maakt niet uit. Volgend jaar bent u daar niet meer verzekerd.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 19:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die verzekering is wel degelijk nog af te sluiten.

Betekenis nieuwwaarde dekking volgens NN

Met nieuwwaarde bedoelen we het bedrag dat nodig is om dezelfde gelijkwaardige goederen nieuw te kopen.

Dus er wordt NIET de aanschafwaarde min het eigen risoco uitgekeerd.

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 19:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 23 okt 2014, 19:04]U bent abuis, maar dat maakt niet uit. Volgend jaar bent u daar niet meer verzekerd.

Abuis? Ik weet toch wel wat voor contracten ik (heb) en ben aangegaan toen der tijd.
Of heeft u misschien mijn contract gelezen en dit eruit opgemaakt? Ik weet toch dat het zo is, en ik heb de uitkering van wat oudere items tegen nieuwwaarde ervan zelf meegemaakt. (met bon)

Zoals ik al zei dit type dekking hebben ze erg snel weer uit hun 'aanbiedingen' gehaald, maar staat zo echt vast in mijn contract, en in een aparte clausule. Maar u weet het natuurlijk beter, prima hoor. ;-)

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2014 om 19:14
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, laat ik u dus wel geloven. Mensen die nooit iets hebben denken dat het ook niet kan. Maar een schade, ook al ben je goed verzekerd; ik denk niet dat iemand op al die toestanden en nasleep zit te wachten, zeker niet op waterschade (om over roetschade maar niet te spreken). Maar het kan natuurlijk wel dat je ineens een heleboel pech hebt. En ja, dan is een verzekeringsmaatschappij niet blij met je. Ik heb zelf, jaren geleden, ook vier claims achter elkaar in moeten dienen (ook bij NN); maar alles was andermans fout; dus de NN kan dit bedrag weer verhalen op de veroorzaker. Ik neem n.l. niet aan dat u op een avondje ineens gaat bedenken: hé, ja, laat ik de tuinslang eens in de huiskamer, werkplaats of waar dan ook leggen, ik ben toch verzekerd. Hoop dat u voorlopig niet meer hoeft te claimen.

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 19:18
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 23 okt 2014, 19:12]Die verzekering is wel degelijk nog af te sluiten.

Betekenis nieuwwaarde dekking volgens NN

Met nieuwwaarde bedoelen we het bedrag dat nodig is om dezelfde gelijkwaardige goederen nieuw te kopen.

Dus er wordt NIET de aanschafwaarde min het eigen risoco uitgekeerd.

Ik heb een ander type verzekering afgesloten toen der tijd! Ze hebben dit gewijzigd zeg ik toch????? Maar de oude ''voorwaarden'' gelden nog voor mijn contract/dekking. Ik heb ook een ander voorwaarden blad bij mijn digitale polis in de email dan de voorwaarden bladen die nu bij nieuwe verzekeringen worden afgegeven. (ken iemand met een zelfde ALL IN dekking maar dan van 2013/2014, die heeft andere voorwaarden dan het voorwaarden blad dat ik heb.) Waarom zou ik hierover liegen?

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn natuurlijk spullen die zowat even duur blijven. En ik weet niet wat u nog meer geclaimd hebt.

Maar u gaf zelf het voorbeeld van uw mobieltje.

Maar goed, ik ga niet verder met u strijden over uw blijkbaar speciale contract. Niet dat u daar nog iets aan hebt, want het is nog maar van korte duur.

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 19:23
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan niet editten?

In mijn voorwaarden gaan ze pas naar gelijkwaardige/vervangingswaarde kijken NA 10 jaar. (Net even gekeken in de voorwaarden snel) @tijger1 Daarvoor ben ik gedekt tegen de aanschafwaarde mits ik de bon overleg.

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 19:28
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 23 okt 2014, 19:22]Er zijn natuurlijk spullen die zowat even duur blijven. En ik weet niet wat u nog meer geclaimd hebt.

Maar u gaf zelf het voorbeeld van uw mobieltje.

Maar goed, ik ga niet verder met u strijden over uw blijkbaar speciale contract. Niet dat u daar nog iets aan hebt, want het is nog maar van korte duur.

Het laatste wat ik hier over zeg, de reclame ongeveer van 2012 -- niks dag waarde, of -zoveel % eraf van uw dure spullen, Bij NN gewoon 100% gedekt tegen de aanschaf waarde van u spullen tot 10 jaar naar aankoop!

Dat contract met die voorwaarden heb ik. (nog wel) Niks speciaals aan, ik had in die tijd gewoon een verzekering nodig en die afgesloten met All In erbij en Aansprakelijkheid.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 19:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat heeft niets met dagwaarde of zoveel eraf van uw dure spullen te maken. En op een reclame zijn polisvoorwaarden niet gebaseerd.

dh
door dhynamixx - Oct 23, 2014 om 19:42
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 23 okt 2014, 19:14]Nou, laat ik u dus wel geloven. Mensen die nooit iets hebben denken dat het ook niet kan. Maar een schade, ook al ben je goed verzekerd; ik denk niet dat iemand op al die toestanden en nasleep zit te wachten, zeker niet op waterschade (om over roetschade maar niet te spreken). Maar het kan natuurlijk wel dat je ineens een heleboel pech hebt. En ja, dan is een verzekeringsmaatschappij niet blij met je. Ik heb zelf, jaren geleden, ook vier claims achter elkaar in moeten dienen (ook bij NN); maar alles was andermans fout; dus de NN kan dit bedrag weer verhalen op de veroorzaker. Ik neem n.l. niet aan dat u op een avondje ineens gaat bedenken: hé, ja, laat ik de tuinslang eens in de huiskamer, werkplaats of waar dan ook leggen, ik ben toch verzekerd. Hoop dat u voorlopig niet meer hoeft te claimen.

Inderdaad. Het was een ongelukkige samen loop van omstandigheden. Ik hoop ook dat ik geen claims meer hoef in te dienen! Maar ik voel me gewoon een beetje voor gek gezet omdat ze me eruit willen werken, en dat dit zomaar kan. Ik heb niks verkeerds gedaan. En met name de laatste ''claim'' was gewoon een ''VRAAG'' maar reden voor hun om snel de brief eruit te sturen / mij klant af te maken (wel op een nette manier) dus niet met een kruisje bij mijn naam zeg maar.

Het is niet dat ik om de maand mijn laptop neer knikker om wat vergoed te krijgen of zo.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook een verzekerde kan na een claim, als die bijvoorbeeld niet tot tevredenheid is afgewikkeld van de verzekering af. En u gaat dan wel "gewoon" weg bij NN, maar u zult toch last hebben van uw claims.

aurora1
door aurora1 - Oct 23, 2014 om 22:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u eerst op preview tikt kunt u de tekst lezen en eventueel aanpassen en dan pas op Reageer klikken.

door 1953 - Oct 24, 2014 om 00:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uw verzekeraar keek u met argusogen aan, verdachtmakend: een polis met die voorwaarden erin en dan de nodige claims. U bent of was te duur voor de verzekeraar.

Moet zeggen dat ik een dergelijk polis nimmer van heeft gehoord.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2014 om 00:48
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 00:32]
Moet zeggen dat ik een dergelijk polis nimmer van heeft gehoord.

Is kennelijk van een nog werkende ambtenares (zo noemt u zich immers) nog nooit van gehoord? Die polissen bestaan echt: ook betaalt men daar de hoofdprijs voor, maar dat is iets wat men zelf moet /kan uitmaken.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een nog werkende ambtenares die schrijft:

"Moet zeggen dat IK een DERGELIJK polis nimmer van HEEFT gehoord."

Van zo'n ambtenares heb ik nog nooit gehoord.