Kan energieleveren de energie afsluiten vanwege het niet betalen van 40 euro incassokosten?
Ik ben vorig jaar met vele duizenden overgestapt van mijn traditionele energieleverancier naar BudgetEnergie, die via de Consumentenbond was geselecteerd. In principe een wat goedkopere rekening: 90 per maand. Nu doet zich ten aanzien van afgelopen maanden het volgende voor, waarbij ik mij afvraag of het terecht is.
Het maandbedrag wordt maandelijks van mijn rekening afgeschreven eind van de maand,
Als dat niet lukt (in mijn geval lukte het niet, omdat mijn salaris een paar weken te laat werd overgemaakt), krijg ik een herinnering op 5 maart herinnering, betalen voor 19 maart. Deze wordt gevolgd op 21 maart aanmaning, verhoogd met aanmaningskosten van 15 euro. Daarop volgt op 28 maart een ingebreke stelling, verhoogd met 40 euro, per direct te betalen. Dit betekent dat een rekening die niet op tijd (vooruit!) betaald wordt binnen 4 maand via de stappen herinnering en aanmaning de status krijgt van een ingebrekestelling met een prijskaartje van 40 euro, ong. 45 % van de rekening zelf! Weg maandenlange bezuinigingen op energie!
Ik had ondertussen (begin april) geld op mijn rekening gekregen en de oude rekening betaald en meteen maar de nieuwe rekening, waar ik een herinnering voor had gekregen. De basisbedragen waren dus voldaan. Ik vond en vind echter de snelle aanmaningen en verhogingen te vlot en te veel geld kosten, dus die wilde en wil ik eigenlijk niet betalen. Ze hebben eerder het karakter van een straf of een extra inkomsten voor de energie provider, dan dat het een reele dekking van extra onkosten vindt – die ik best bereid ben te betalen. Ik ben tenslotte te laat met betalen. Ik heb mijn redenen uitgelegd tegen de afdeling Incasso en een dame die mij daarop belde. Daarop kreeg ik op 8 april een aankondiging van afsluiting energie per half april vanwege het niet betaald hebben van de boete.
Nu heb ik 2 vragen,
1. mag dat nu, zo snel zo veel extra kosten in rekening brengen; zo nee, wat wel?
2. als nu de basisrekeningen betaald zijn en er alleen (zogenaamde) incassokosten open staan, is dat dan voldoende basis om de energie af te sluiten? Is mijn enige optie betalen, of kan het probleem principiëler aankaarten en bij wie dan? Ik heb de ervaring dat wel meer bedrijven tegenwoordig vlot zijn met hoge kosten die niet de reele kosten zijn.
Wellicht kan iemand mij helpen met goede raad. Dank bij voorbaat.
Helaas voor u heeft BudgetEnergie zich keurig aan de regels gehouden voor wat betreft herinnering, aanmaning en in gebrekenstelling. Dat u vindt dat het boete bedrag te hoog is heeft BudgetEnergie natuurlijk geen boodschap en gaat, omdat u niet betaald heeft over tot afsluiting, om zo het risico dat u niet betaald te verkleinen. Dus maar snel het hele bedrag alsnog betalen.
Uit de algemene voorwaarden van BudgetEnergie:
[quote]12.4 De betaling dient te geschieden op een door de leverancier aangegeven bankrekening en binnen de door de leverancier gestelde termijn. Voor contractanten die handmatig betalen, is de laatste dag van de aan contractant kenbaar gemaakte betalingstermijn de fatale datum. Voor contractanten die hun facturen per automatische incasso voldoen geldt de datum van eerste incassopoging, zoals deze op de factuur vermeld staat, als fatale datum.
12.8 De contractant is zonder nadere ingebrekestelling in verzuim indien niet binnen de in lid 4 bedoelde termijn is betaald.
12.9 Een gevolg van het in verzuim verkeren is dat contractant een vergoeding voor de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte verschuldigd is alsmede de wettelijke rente voor iedere kalenderdag dat betaling te laat wordt verricht, onverminderd het bepaalde in artikel 7. De hoogte van de vergoeding voor de redelijke kosten is vastgelegd in het tarievenblad.
12.10 Indien een contractant elektriciteit en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt treden de in lid 9 genoemde gevolgen eerst in wanneer betaling is uitgebleven nadat de leverancier de contractant schriftelijk heeft bericht omtrent het verzuim, onder vermelding van de gevolgen indien de contractant niet alsnog binnen veertien dagen betaalt. Aan deze aanmaning zijn geen kosten verbonden.
Het tarievenblad waarnaar wordt verwezen bevat de volgende informatie:
[quote]Kosten bij te late betaling
Bij niet-tijdige betalingen ontvangt u een herinnering. Voor elke factuur die niet binnen de in de herinnering gestelde termijn van veertien dagen is betaald, ontvangt u een aanmaning waarop wij u € 15,- in rekening brengen. Indien de aanmaning niet binnen de gestelde termijn wordt betaald, ontvangt u een ingebrekestelling. Met ingang van 1 juli 2012 zijn de buitengerechtelijke incassokosten wettelijk vastgelegd. Bij de ingebrekestelling worden de incassokosten 15% van het factuurbedrag, met een minimum van € 40,- per vordering.
Wanneer vervolgens niet binnen de gestelde termijn van de ingebrekestelling is betaald, worden gerechtelijke incassomaatregelen genomen. De kosten hiervan worden apart bij u in rekening gebracht. Tevens zullen wij dan overgaan tot beëindiging van uw leveringsovereenkomst.
Om antwoord te geven op uw vragen:
1. Ja dat mag. U heeft te laat betaald, u heeft daar weliswaar een reden voor, maar dat is iets tussen u en uw werkgever, daar heeft een energiebedrijf geen boodschap aan, die heeft kennelijk met u een afspraak dat u aan het einde van de maand betaalt voor de volgende maand.
Kennelijk heeft u eind februari niet betaald voor de maand maart. De eerste herinnering (alsnog betalen binnen 14 dagen) was kosteloos. Omdat u op 19 maart nog steeds niet had betaald, werden er helemaal volgens de tarieven van BudgetEnergie € 15 kosten in rekening gebracht. U bent toen in de gelegenheid gesteld om alsnog binnen 7 dagen het bedrag + de kosten te betalen, maar heeft dit opnieuw niet gedaan. Vandaar de € 40 extra. Helemaal volgens de overeenkomst dus die u met BudgetEnergie bent aangegaan.
2. Helaas gaat u er waarschijnlijk ten onrechte vanuit dat u vervolgens het 'basisbedrag' van de rekening voor de maand maart hebt betaald. Over het algemeen wordt er bij binnenkomst van een betaling door een bedrijf eerst afgeboekt op de invorderingskosten en daarna pas op de rekening. Dus als de rekening € 90 bedroeg en de kosten waren opgelopen tot in totaal € 55, en u betaalt € 90, dan wordt er € 55 afgeboekt op de kosten en € 35 op de openstaande rekening. Er staat van die rekening dus waarschijnlijk nog € 55 open. Dat is volgens mij voldoende reden om u af te sluiten. U zult echt uw betalingsverplichting moeten nakomen om de kosten niet verder te laten oplopen!
P.S. Check deze informatie eens. Misschien valt er nog iets te halen bij uw werkgever. Ik weet niet hoe uw contact met uw werkgever is, maar u zou dit eens in de groep kunnen gooien.
De incassokosten hebt u wel betaald, echter een deel van de rekening niet.
Ze verrekenen met uw betaling eerst de incassokosten, de rest wordt als betaling van het voorschotbedrag gezien.
Ik zou het maar snel regelen, anders wordt u als wanbetaler gezien, met alle nare gevolgen van dien.
12.10 Indien een contractant elektriciteit en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt treden de in lid 9 genoemde gevolgen eerst in wanneer betaling is uitgebleven nadat de leverancier de contractant schriftelijk heeft bericht omtrent het verzuim, onder vermelding van de gevolgen indien de contractant niet alsnog binnen veertien dagen betaalt. Aan deze aanmaning zijn geen kosten verbonden.
12.11 Indien een contractant elektriciteit en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt én binnen de in lid 10 bedoelde termijn van veertien dagen een schriftelijk en gemotiveerd verzoek tot het treffen van een betalingsregeling bij de leverancier heeft ingediend, treden de gevolgen van niet-betaling niet eerder in dan nadat de leverancier op dit verzoek - eveneens schriftelijk en gemotiveerd - afwijzend heeft beslist. Gedurende de looptijd van een door de leverancier met de contractant gesloten betalingsregeling dient de contractant alle uit hoofde van de betalingsregeling en alle overige aan de leverancier verschuldigde bedragen volledig te voldoen. Over deze bedragen kan geen verzoek tot een betalingsregeling worden ingediend. Komt de contractant zijn verplichtingen inzake de betalingsregeling niet na, dan is hij ten aanzien hiervan zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
Ze houden zich aan de regels. En omdat ze "de goedkoopste" zijn hebben ze waarschijnlijk ook zéér strakke regels met geen elastiek. Dat u de basis bedragen heeft voldaan (in uw visie) betekent in de praktijk dat u van uw openstaande schuld, bestaande uit kosten en voorschot, alleen een deel heeft afgelost en er dus een post niet betaalde kosten open blijft staan. Als u dan weer een "gewoon" voorschot betaald, houdt u nog steeds schuld/niet betaalde kosten over. En als dat zo een paar maanden doorgaat is het bij dit soort bedrijven snel bingo.
Mogen ze de extra kosten in rekening brengen? Ja.
Uw tweede vraag: Ja er staat een terechte schuld open en als dat te lang duurt wordt het als u niet betaald (mogelijk) donker bij u thuis.
Advies: Betalen zo snel mogelijk.
P.S. Als u zou willen overstappen, kan dat niet met een betalingsachterstand of met een fors voorschot/borg.
Dank aan allen die reageren, dit helpt mij wel, maar niet genoeg:
vraag 1. Dat ze volgens hun eigen algemene regels (algemene voorwaarden) handelen, geloof ik wel. Mijn vraag is of deze regels niet aan wettelijke regels (minima of maxima) gehouden zijn. Mijn bezwaar is dat de stappen te snel zijn en de boetes te hoog. Welke wettelijke regels bepalen of beperken de duur van de stappen en de hoogte van de boetes/kosten? Ik vind dus de gehanteerde termijnen en bedragen niet redelijk. Hier gaat niemand op in, moet ik aannemen dat iedereen dit dus allemaal redelijk vindt. Waarom is het redelijk dat een volledig geautomatiseerde incasso die naar duizenden mensen gaat en waarvoor praktisch geen persoon voor in het geweer moet komen (dus niet een mannetje dat een half uur moet fietsen en moet aanbellen) 40 euro moet kosten?
vraag 2. Als het klopt wat verschillende mensen hebben gesuggereerd, namelijk dat betaalde bedragen eerst dienen tot het voldoen van openstaande schulden, dan betekent het dat ik het bedrag van de eerste rekening plus incassokosten wel voldaan heb, maar niet de tweede rekening. En voor de tweede rekening is nog geen aanmaning of incasso gekomen, dus kan er geen sprake zijn van het recht op afsluiten, dan moeten die fasen ook eerst doorlopen worden.
Als het niet klopt wat er wordt gesuggeerd, dan heb ik wel voldaan aan alle electriciteitsrekeningen, maar niet aan incassorekeningen. Dus de vraag is, op welke gronden een electriciteitbedrijf mag afsluiten. Als het snellere termijnen en hogere kosten gehanteerd heeft dan wettelijk is voorgeschreven, handelt het onrechtmatig en kan ik dus in een kantongerechtsprocedure betwisten (maar dan moet ik wel het goede antwoord op vraag 1 weten). Als het recht van aflsuiten alleen het betalen van het afleveren van energie betreft, dan ontbreekt de rechtsgrond dus eveneens. Los van de of rechtmatigheid, is de vraag primair gericht op de maatschappelijke redelijkheid. Ik vind afsluiten voor 40 euro disproportioneel en dus niet rechtvaardig of redelijk.
Vraag 1:Of je arm of rijk bent, maakt niet uit, je hebt een contract getekend. En de boete's bij niet of te laat betalen staan er in. U vind ze niet redelijk, u heeft er voor getekend.
Vraag 2: Van het totaal, achterstallige betalingen + boetes, worden de betaalde bedragen afgetrokken. Staat er nog een schuld open, en je betaald alleen je voorschot bedrag, blijf je schuld houden.
U lijkt te vergeten dat u zelf voor deze overeenkomst met BudgetEnergie heeft gekozen en ook vrijwillig met de algemene voorwaarden akkoord bent gegaan.
Het bedrag van € 40 aan incassokosten is het maximale bedrag dat op grond van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten in rekening mag worden gebracht bij een nota van € 90. Die € 15 aanmaningskosten staan daar los van.
Of u dit wel of niet redelijk of rechtvaardig vindt is daarbij niet zo relevant. U heeft een overeenkomst en zult de daaruit voortvloeiende verplichtingen moeten nakomen.
Snel alles betalen. Juridisch heeft u geen poot om op te staan. Alles is conform wetgeving. U zult moeten betalen anders komen er mogelijk snel nog meer kosten bij bovenop.
als ik u was zal ik heel snel betalen want als zij u afsluiten dan lezen wij binnenkort dat de aansluitkosten te hoog zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer