co
door consumabel55 Apr 9, 2014 om 12:42
Geldzaken & recht

Kan energieleveren de energie afsluiten vanwege het niet betalen van 40 euro incassokosten?

Ik ben vorig jaar met vele duizenden overgestapt van mijn traditionele energieleverancier naar BudgetEnergie, die via de Consumentenbond was geselecteerd. In principe een wat goedkopere rekening: 90 per maand. Nu doet zich ten aanzien van afgelopen maanden het volgende voor, waarbij ik mij afvraag of het terecht is.

Het maandbedrag wordt maandelijks van mijn rekening afgeschreven eind van de maand,
Als dat niet lukt (in mijn geval lukte het niet, omdat mijn salaris een paar weken te laat werd overgemaakt), krijg ik een herinnering op 5 maart herinnering, betalen voor 19 maart. Deze wordt gevolgd op 21 maart aanmaning, verhoogd met aanmaningskosten van 15 euro. Daarop volgt op 28 maart een ingebreke stelling, verhoogd met 40 euro, per direct te betalen. Dit betekent dat een rekening die niet op tijd (vooruit!) betaald wordt binnen 4 maand via de stappen herinnering en aanmaning de status krijgt van een ingebrekestelling met een prijskaartje van 40 euro, ong. 45 % van de rekening zelf! Weg maandenlange bezuinigingen op energie!

Ik had ondertussen (begin april) geld op mijn rekening gekregen en de oude rekening betaald en meteen maar de nieuwe rekening, waar ik een herinnering voor had gekregen. De basisbedragen waren dus voldaan. Ik vond en vind echter de snelle aanmaningen en verhogingen te vlot en te veel geld kosten, dus die wilde en wil ik eigenlijk niet betalen. Ze hebben eerder het karakter van een straf of een extra inkomsten voor de energie provider, dan dat het een reele dekking van extra onkosten vindt – die ik best bereid ben te betalen. Ik ben tenslotte te laat met betalen. Ik heb mijn redenen uitgelegd tegen de afdeling Incasso en een dame die mij daarop belde. Daarop kreeg ik op 8 april een aankondiging van afsluiting energie per half april vanwege het niet betaald hebben van de boete.

Nu heb ik 2 vragen,
1. mag dat nu, zo snel zo veel extra kosten in rekening brengen; zo nee, wat wel?
2. als nu de basisrekeningen betaald zijn en er alleen (zogenaamde) incassokosten open staan, is dat dan voldoende basis om de energie af te sluiten? Is mijn enige optie betalen, of kan het probleem principiëler aankaarten en bij wie dan? Ik heb de ervaring dat wel meer bedrijven tegenwoordig vlot zijn met hoge kosten die niet de reele kosten zijn.

Wellicht kan iemand mij helpen met goede raad. Dank bij voorbaat.

4008 17 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 9, 2014 om 15:35
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Helaas voor u heeft BudgetEnergie zich keurig aan de regels gehouden voor wat betreft herinnering, aanmaning en in gebrekenstelling. Dat u vindt dat het boete bedrag te hoog is heeft BudgetEnergie natuurlijk geen boodschap en gaat, omdat u niet betaald heeft over tot afsluiting, om zo het risico dat u niet betaald te verkleinen. Dus maar snel het hele bedrag alsnog betalen.

mo
door monica010 - Apr 9, 2014 om 15:55
71 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de algemene voorwaarden van BudgetEnergie:

[quote]12.4 De betaling dient te geschieden op een door de leverancier aangegeven bankrekening en binnen de door de leverancier gestelde termijn. Voor contractanten die handmatig betalen, is de laatste dag van de aan contractant kenbaar gemaakte betalingstermijn de fatale datum. Voor contractanten die hun facturen per automatische incasso voldoen geldt de datum van eerste incassopoging, zoals deze op de factuur vermeld staat, als fatale datum.

12.8 De contractant is zonder nadere ingebrekestelling in verzuim indien niet binnen de in lid 4 bedoelde termijn is betaald.

12.9 Een gevolg van het in verzuim verkeren is dat contractant een vergoeding voor de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte verschuldigd is alsmede de wettelijke rente voor iedere kalenderdag dat betaling te laat wordt verricht, onverminderd het bepaalde in artikel 7. De hoogte van de vergoeding voor de redelijke kosten is vastgelegd in het tarievenblad.

12.10 Indien een contractant elektriciteit en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt treden de in lid 9 genoemde gevolgen eerst in wanneer betaling is uitgebleven nadat de leverancier de contractant schriftelijk heeft bericht omtrent het verzuim, onder vermelding van de gevolgen indien de contractant niet alsnog binnen veertien dagen betaalt. Aan deze aanmaning zijn geen kosten verbonden.

Het tarievenblad waarnaar wordt verwezen bevat de volgende informatie:

[quote]Kosten bij te late betaling
Bij niet-tijdige betalingen ontvangt u een herinnering. Voor elke factuur die niet binnen de in de herinnering gestelde termijn van veertien dagen is betaald, ontvangt u een aanmaning waarop wij u € 15,- in rekening brengen. Indien de aanmaning niet binnen de gestelde termijn wordt betaald, ontvangt u een ingebrekestelling. Met ingang van 1 juli 2012 zijn de buitengerechtelijke incassokosten wettelijk vastgelegd. Bij de ingebrekestelling worden de incassokosten 15% van het factuurbedrag, met een minimum van € 40,- per vordering.

Wanneer vervolgens niet binnen de gestelde termijn van de ingebrekestelling is betaald, worden gerechtelijke incassomaatregelen genomen. De kosten hiervan worden apart bij u in rekening gebracht. Tevens zullen wij dan overgaan tot beëindiging van uw leveringsovereenkomst.

Om antwoord te geven op uw vragen:

1. Ja dat mag. U heeft te laat betaald, u heeft daar weliswaar een reden voor, maar dat is iets tussen u en uw werkgever, daar heeft een energiebedrijf geen boodschap aan, die heeft kennelijk met u een afspraak dat u aan het einde van de maand betaalt voor de volgende maand.
Kennelijk heeft u eind februari niet betaald voor de maand maart. De eerste herinnering (alsnog betalen binnen 14 dagen) was kosteloos. Omdat u op 19 maart nog steeds niet had betaald, werden er helemaal volgens de tarieven van BudgetEnergie € 15 kosten in rekening gebracht. U bent toen in de gelegenheid gesteld om alsnog binnen 7 dagen het bedrag + de kosten te betalen, maar heeft dit opnieuw niet gedaan. Vandaar de € 40 extra. Helemaal volgens de overeenkomst dus die u met BudgetEnergie bent aangegaan.

2. Helaas gaat u er waarschijnlijk ten onrechte vanuit dat u vervolgens het 'basisbedrag' van de rekening voor de maand maart hebt betaald. Over het algemeen wordt er bij binnenkomst van een betaling door een bedrijf eerst afgeboekt op de invorderingskosten en daarna pas op de rekening. Dus als de rekening € 90 bedroeg en de kosten waren opgelopen tot in totaal € 55, en u betaalt € 90, dan wordt er € 55 afgeboekt op de kosten en € 35 op de openstaande rekening. Er staat van die rekening dus waarschijnlijk nog € 55 open. Dat is volgens mij voldoende reden om u af te sluiten. U zult echt uw betalingsverplichting moeten nakomen om de kosten niet verder te laten oplopen!

P.S. Check deze informatie eens. Misschien valt er nog iets te halen bij uw werkgever. Ik weet niet hoe uw contact met uw werkgever is, maar u zou dit eens in de groep kunnen gooien.

er
door erikmulder - Apr 9, 2014 om 15:57
32 Antwoorden / 0 Vragen

De incassokosten hebt u wel betaald, echter een deel van de rekening niet.
Ze verrekenen met uw betaling eerst de incassokosten, de rest wordt als betaling van het voorschotbedrag gezien.
Ik zou het maar snel regelen, anders wordt u als wanbetaler gezien, met alle nare gevolgen van dien.

mahadma
door mahadma - Apr 9, 2014 om 15:59
11540 Antwoorden / 51 Vragen

12.10 Indien een contractant elektriciteit en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt treden de in lid 9 genoemde gevolgen eerst in wanneer betaling is uitgebleven nadat de leverancier de contractant schriftelijk heeft bericht omtrent het verzuim, onder vermelding van de gevolgen indien de contractant niet alsnog binnen veertien dagen betaalt. Aan deze aanmaning zijn geen kosten verbonden.
12.11 Indien een contractant elektriciteit en/of gas uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt én binnen de in lid 10 bedoelde termijn van veertien dagen een schriftelijk en gemotiveerd verzoek tot het treffen van een betalingsregeling bij de leverancier heeft ingediend, treden de gevolgen van niet-betaling niet eerder in dan nadat de leverancier op dit verzoek - eveneens schriftelijk en gemotiveerd - afwijzend heeft beslist. Gedurende de looptijd van een door de leverancier met de contractant gesloten betalingsregeling dient de contractant alle uit hoofde van de betalingsregeling en alle overige aan de leverancier verschuldigde bedragen volledig te voldoen. Over deze bedragen kan geen verzoek tot een betalingsregeling worden ingediend. Komt de contractant zijn verplichtingen inzake de betalingsregeling niet na, dan is hij ten aanzien hiervan zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

Ze houden zich aan de regels. En omdat ze "de goedkoopste" zijn hebben ze waarschijnlijk ook zéér strakke regels met geen elastiek. Dat u de basis bedragen heeft voldaan (in uw visie) betekent in de praktijk dat u van uw openstaande schuld, bestaande uit kosten en voorschot, alleen een deel heeft afgelost en er dus een post niet betaalde kosten open blijft staan. Als u dan weer een "gewoon" voorschot betaald, houdt u nog steeds schuld/niet betaalde kosten over. En als dat zo een paar maanden doorgaat is het bij dit soort bedrijven snel bingo.

Mogen ze de extra kosten in rekening brengen? Ja.

Uw tweede vraag: Ja er staat een terechte schuld open en als dat te lang duurt wordt het als u niet betaald (mogelijk) donker bij u thuis.

Advies: Betalen zo snel mogelijk.

mahadma
door mahadma - Apr 9, 2014 om 16:01
11540 Antwoorden / 51 Vragen

P.S. Als u zou willen overstappen, kan dat niet met een betalingsachterstand of met een fors voorschot/borg.

co
door consumabel55 - Apr 9, 2014 om 17:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank aan allen die reageren, dit helpt mij wel, maar niet genoeg:

vraag 1. Dat ze volgens hun eigen algemene regels (algemene voorwaarden) handelen, geloof ik wel. Mijn vraag is of deze regels niet aan wettelijke regels (minima of maxima) gehouden zijn. Mijn bezwaar is dat de stappen te snel zijn en de boetes te hoog. Welke wettelijke regels bepalen of beperken de duur van de stappen en de hoogte van de boetes/kosten? Ik vind dus de gehanteerde termijnen en bedragen niet redelijk. Hier gaat niemand op in, moet ik aannemen dat iedereen dit dus allemaal redelijk vindt. Waarom is het redelijk dat een volledig geautomatiseerde incasso die naar duizenden mensen gaat en waarvoor praktisch geen persoon voor in het geweer moet komen (dus niet een mannetje dat een half uur moet fietsen en moet aanbellen) 40 euro moet kosten?

vraag 2. Als het klopt wat verschillende mensen hebben gesuggereerd, namelijk dat betaalde bedragen eerst dienen tot het voldoen van openstaande schulden, dan betekent het dat ik het bedrag van de eerste rekening plus incassokosten wel voldaan heb, maar niet de tweede rekening. En voor de tweede rekening is nog geen aanmaning of incasso gekomen, dus kan er geen sprake zijn van het recht op afsluiten, dan moeten die fasen ook eerst doorlopen worden.
Als het niet klopt wat er wordt gesuggeerd, dan heb ik wel voldaan aan alle electriciteitsrekeningen, maar niet aan incassorekeningen. Dus de vraag is, op welke gronden een electriciteitbedrijf mag afsluiten. Als het snellere termijnen en hogere kosten gehanteerd heeft dan wettelijk is voorgeschreven, handelt het onrechtmatig en kan ik dus in een kantongerechtsprocedure betwisten (maar dan moet ik wel het goede antwoord op vraag 1 weten). Als het recht van aflsuiten alleen het betalen van het afleveren van energie betreft, dan ontbreekt de rechtsgrond dus eveneens. Los van de of rechtmatigheid, is de vraag primair gericht op de maatschappelijke redelijkheid. Ik vind afsluiten voor 40 euro disproportioneel en dus niet rechtvaardig of redelijk.

mahadma
door mahadma - Apr 9, 2014 om 17:06
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag 1:Of je arm of rijk bent, maakt niet uit, je hebt een contract getekend. En de boete's bij niet of te laat betalen staan er in. U vind ze niet redelijk, u heeft er voor getekend.

Vraag 2: Van het totaal, achterstallige betalingen + boetes, worden de betaalde bedragen afgetrokken. Staat er nog een schuld open, en je betaald alleen je voorschot bedrag, blijf je schuld houden.

mo
door monica010 - Apr 9, 2014 om 17:08
71 Antwoorden / 0 Vragen

U lijkt te vergeten dat u zelf voor deze overeenkomst met BudgetEnergie heeft gekozen en ook vrijwillig met de algemene voorwaarden akkoord bent gegaan.

Het bedrag van € 40 aan incassokosten is het maximale bedrag dat op grond van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten in rekening mag worden gebracht bij een nota van € 90. Die € 15 aanmaningskosten staan daar los van.

Of u dit wel of niet redelijk of rechtvaardig vindt is daarbij niet zo relevant. U heeft een overeenkomst en zult de daaruit voortvloeiende verplichtingen moeten nakomen.

getty
door getty - Apr 9, 2014 om 18:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Snel alles betalen. Juridisch heeft u geen poot om op te staan. Alles is conform wetgeving. U zult moeten betalen anders komen er mogelijk snel nog meer kosten bij bovenop.

ap
door apiejoepie - Apr 9, 2014 om 18:35
130 Antwoorden / 4 Vragen

als ik u was zal ik heel snel betalen want als zij u afsluiten dan lezen wij binnenkort dat de aansluitkosten te hoog zijn.

cb
door cbo - Apr 9, 2014 om 22:06
31 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe het even in omgekeerde volgorde:

2. Conform artikel 6:44 lid 1 BW is de volgorde van rekenen ook vastgelegd in de wet, het mag dus, eerst worden kosten dichtgezet, dan de verschenen rente en vervolgens pas op hoofdsom en lopende rente:

Artikel 44

1. Betaling van een op een bepaalde verbintenis toe te rekenen geldsom strekt in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de verschenen rente en ten slotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.

1. Voor wat betreft de incassokosten, dat ligt er dus aan of de schuldeiser zich aan de vereisten conform de WIK heeft gehouden. Het tarievenblad van de schuldeiser is wat mij betreft dubbelzinnig en roept bij mij vragen op.

- kosten indien na herinnering niet binnen 14 dagen betaald wordt -> € 15,-
- Indien niet aan de herinnering wordt voldaan dan is het zo dat u een ingebrekestelling ontvangt waarbij u (conform WIK) € 40,- incassokosten verschuldigd wordt.

Artikel 6:96 lid 6 BW geeft een aantal vereisten voor het in rekening brengen van buitengerechtelijke incassokosten waaraan voldaan moet worden.

Allereerst moet er sprake zijn van verzuim (zoals vastgelegd in artikel 6:81 BW). Artikel 12.4 geeft aan dat u in verzuim verkeerd vanaf het moment dat u niet voldoet aan de betalingstermijn als vermeld op de factuur, dit wordt ook wel verzuim zonder nadere ingebrekestelling genoemd (van rechtswege in verzuim). Dit is dan weer vastgelegd in artikel 6:83 lid 1 BW.

Wat er vervolgens moet gebeuren is dat er een kostenloze aanmaning verzonden moet worden aan de debiteur met een termijn van 14 dagen. Dit wordt ook wel de "14-dagen brief" genoemd. Middels deze brief moet u in kennis gesteld worden van de buitengerechtelijke incassokosten die in rekening gebracht mogen worden indien u NIET binnen de termijn voldoet. Deze waarschuwing moet in ieder geval het bedrag vermelden van de incassokosten welke in rekening gebracht gaan worden in uw geval. Het moet hier dus gaan om een specifiek bedrag dat in rekening gebracht wordt!

Wat ik in deze dan raar vind is dat er een ingebrekestelling verzonden wordt door de schuldeiser terwijl de schuldenaar al van rechtswege in verzuim is? Dit lijkt mij erg dubbelzinnig en indien u middels een ingebrekestelling in gebreke gesteld wordt, dan gaat uw verzuim pas in op het moment dat de termijn als in de ingebrekestelling is vermeld is verlopen.. Dat volgt dan weer uit artikel 6:82 BW.

Wanneer u dus een ingebrekestelling ontvangt van een schuldeiser, dan zou het betekenen dat de termijn van verzuim verschuift... dit houdt dan dus weer in dat er nog niet aan de WIK toegekomen wordt omdat er conform artikel 6:96 lid 6 sprake moet zijn van verzuim...

Erg dubbelzinnig allemaal en wat mij betreft klopt er geen snars van..

Enfin..

In uw verhaal merk ik op dat er bij herinnering al € 15,- incassokosten in rekening zijn gebracht en in een later stadium nogmaals € 40,-.

Alvorens er enige vorm van buitengerechtelijke incassokosten (daar valt dus ook onder aanmaningskosten/herinneringskosten e.d.) moet u dus gewaarschuwd zijn doormiddel van de zogenoemde "14-dagen brief". Deze brief dient aan de bovengenoemde vereisten te voldoen alvorens deze brief enige werking heeft. Het bedrag dat bij u in rekening gebracht is moet eveneens overeenkomen met het bedrag dat in de brief vermeld is.

In uw verhaal maakte ik dat er tweemaal incassokosten in rekening gebracht worden, echter is mij dit niet helemaal helder.

Maar het is dus als volgt: buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen kan pas als er voldaan is aan bepaalde vereisten:

1. Er moet sprake zijn van verzuim (als er opnieuw in gebreke gesteld wordt dan verschuift de termijn en bent u pas in verzuim indien de termijn van de ingebrekestelling is verstreken!)

2. Indien u in verzuim bent dan moet u een kosteloze aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen. Deze aanmaning omvat de gevolgen wanneer niet binnen de termijn voldaan wordt. De aanmaning moet in ieder geval het op dat moment openstaande bedrag vermelden en de hoogte van het bedrag dat aan incassokosten in rekening gebracht vermelden.

3. Vanaf het moment dat u de zogenoemde "14-dagen brief" heeft laten liggen en niet binnen de termijn heeft voldaan, dan bent u vanaf dat moment eveneens de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd zoals vernoemde in de "14-dagen brief".

ju
door justice4all - Apr 9, 2014 om 22:26
41 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie wel 1 punt:
Als het zo is dat u EN Eur 15,00 aanmaankosten EN Eur 40,00 incassokosten moet betalen zitten ze fout.

Ze mogen maximaal Eur 40,00 in rekening brengen volgens het Besluit. De aanmaankosten horen binnen deze Eur 40,00.

mo
door monica010 - Apr 10, 2014 om 08:40
71 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat justice4all gelijk heeft. Mijn advies blijft wel: zo spoedig mogelijk betalen. Dan die € 15 aanmaningskosten terugvragen.

Op deze website vindt u een voorbeeld brief.

co
door consumabel55 - Apr 10, 2014 om 10:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is mij een stuk helderder, waarvoor dank, maar 1 vraag is nog blijven liggen en op 1 opmerking is geen reactie. Wat mij betreft de laatste ronde.
1. Ik begrijp dat het niet betalen van een electriciteitsrekening (na een zekere tijd) tot dreiging met afsluiting leidt en daarna ook met afsluiting. Wat ik mij afvraag is of een niet betaald incassobedrag ook tot afsluiting mag leiden. Mij lijkt het oneigenlijk en disproportioneel als middel, zeker gelet ook op punt 2. de niet reele hoogte van administratie en incasso.
2. de administratiekosten en het incassobedrag is bedoeld als reele kostenpost; maar in dit geval gaat het helemaal niet om reele kostenposten, maar om een soort boetes en extra inkomsten. Dit lijkt me niet de bedoeling. Waar sommige bedrijven dreiging met boetes (en dus ook inning om geloofwaardig te blijven) nodig hebben om mensen tot betalen te bewegen, is een dergelijk dwangmiddel als hoge administratie/incasso in het geval van een electriciteitsleverancier onnodig omdat deze al over het uiterst effectieve middel van (dreiging met) afsluiting beschikt.

mahadma
door mahadma - Apr 10, 2014 om 10:59
11540 Antwoorden / 51 Vragen

1: U vindt het disproportioneel, u heeft er wel voor getekend.
2: Als u waar dan ook uw rekening niet betaald, krijgt u extra kosten te betalen. En bij energiebedrijven heet het beperken van de schade en het zeker incasseren: afsluiten.

Één welgemeend advies: gebleken is dat het energiebedrijf op één klein ding na (€ 15) volledig gelijk heeft, dus wees nu wijs, sputter niet meer tegen, betaal gewoon vandaag. Anders krijg je nog meer kosten ..............................

ju
door justice4all - Apr 10, 2014 om 12:04
41 Antwoorden / 0 Vragen

@consumabel55: het maakt niet uit wat u vindt. Het is sinds 1 oktober 2012 de wet. De energiemaatschappij heeft deze regels niet gemaakt.

En feitelijk zijn ze nog aardig geweest om slechts Eur 15,00 als eerste in rekening te brengen. Volgens de wet (het Besluit) hadden ze ook gelijk Eur 40,00 in rekening mogen brengen.

Kern is dat u gewoon op tijd dient te betalen.

cb
door cbo - Apr 10, 2014 om 13:35
31 Antwoorden / 1 Vragen

goed om dan nog maar eens terug te komen op het verhaal dat u afgesloten wordt omdat u de kosten niet betaald heeft:

Artikel 6:44 BW geeft de volgorde aan op basis waarvan u betaling geboekt wordt.
In uw situatie is het dus dat de incassokosten voldaan worden.
Wat er dan overblijft is een restant van uw factuur!
Feitelijk gezien heeft u dus een gedeelte van uw factuur onbetaald gelaten en niet de incassokosten.

Wat u dus betaald heeft wordt eerst voldaan op alle overige kosten en vervolgens wordt het restant van uw openstaande factuur voldaan. Daarmee blijft er dus een gedeelte van uw factuur openstaan.
Dus wat u zegt, dat u wordt afgesloten omdat u de incassokosten niet betaald heeft, klopt niet.

Wel vraag ik mij af of voldaan is aan de vereisten van de Wet Incassokosten en of de incassokosten wel terecht in rekening zijn gebracht. Indien deze kosten namelijk niet terecht in rekening gebracht zijn dan heeft u dus wel de factuur voldaan. U heeft echter niet aangegeven of er inderdaad voldaan is aan de vereisten van de WIK en derhalve ga ik er van uit, omdat u er niet verder op in gaat, dat de vereisten van de WIK wel zijn nagekomen.

U dient dus het restant van de factuur te voldoen.

Daarnaast is het mij ook niet helder hoeveel incassokosten u nu daadwerkelijk moet betalen. Conform het BIK besluit mag er in uw geval een totaal van 40 euro in rekening gebracht worden. Ik heb nog steeds niet helder in kaart of dat ook het geval is of dat er 15 euro en 40 euro in rekening is gebracht.

Wat eventueel WEL mag is dat er bij de herinnering aangegeven wordt hoeveel kosten er in rekening gebracht mogen worden en dat er na die herinnering slechts 15 euro van de 40 euro in rekening gebracht wordt en dat dit in een later geval opgehoogd wordt naar 40 euro. Dat wordt ook wel "staffelen" genoemd en is eigenlijk in uw voordeel.

Uw verhaal is mijn inziens niet volledig.