a.
door a.vonk Jan 26, 2014 om 12:45
Huishouden & energie

Kan het kwaad als een hond hooi eet ?

Kan het kwaad als een hond peronngeluk wat hooi eeet ?

8868 18 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2014 om 13:04
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Waarschijnlijk heeft uw hond last van de maag. Dan gaan ze gras of hooi eten. Dit eten kan verder geen kwaad. Mocht het langer gaan duren is een bezoekje aan de dierenarts geen overbodige luxe.

mahadma
door mahadma - Jan 26, 2014 om 13:05
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Ze eten ook wel eens gras, maar na hooi (droog) zou ik een wat grotere bak water neer zetten. En een stevige wandeling, komt de spijvertering goed opgang en ben je er waarschijnlijk in no time vanaf.

edrick3
door edrick3 - Jan 26, 2014 om 13:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo a.vonk,

Nee hoor.
Zeker niet als het 'per ongeluk' is.

Met vr.gr.

de eelco
door de eelco - Jan 27, 2014 om 11:24
607 Antwoorden / 92 Vragen

u weet zeker dat het geen paard is ??????... :) :) :)

le
door leenpres - Jan 27, 2014 om 12:31
79 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi

had hij honger

re
door red1 - Jan 27, 2014 om 12:38
329 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, kan geen kwaad hoor . alleen de hond op stal zetten en er een emmer onder zetten voor eventuele melk !!!

costnix
door costnix - Jan 27, 2014 om 12:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als de hond van de TS een reu is, is het een HEEL groot wonder als hij melk geeft -:)
Maar zolang er in het hooi geen giftige planten zitten is het eten van hooi geen probleem.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 27, 2014 om 12:58
632 Antwoorden / 58 Vragen

@de eelco, leenpres en red1,

Ja, dit zijn echt antwoorden waar TS wat aan heeft, zijn jullie de leukste thuis of zo?
Een geintje kan best, maar zet er dan ook een zinnig antwoord bij.

@TS

Onze hond at vroeger ook wel gras of hooi.
We hebben toen aan de dierenarts gevraagd waarom zo'n beestje dat doet, en dat is idd zoals jantje7 in het eerste antwoord aangeeft, omdat hij waarschijnlijk last van zijn maag heeft.
Onze hond at trouwens wel gekkere dingen, hij was helemaal gek op aardappelschillen of komkommerschillen.
Misschien dat dat ook nog wel een bepaalde functie had.
In elk geval is hij ruim 12 jaar geworden.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 27, 2014 om 13:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het antwoord is al gegeven, de hond heeft last van zijn maag.
Maar wat ik nog niet heb gelezen : de hond eet hooi of gras om braken op te wekken.
Eet uw hond dus hooi of gras ga dan niet meteen naar huis.
Anders wordt het dweilen.

di
door digioma - Jan 27, 2014 om 13:37
646 Antwoorden / 29 Vragen

Vraagsteller Vonk plaatste een goede week geleden heel veel vragen over o.,a. het zindelijk maken van een pup en over het houden in een bench. Hij liet merken weinig tot niets van honden af te weten. Zo te zien is de pup nu toch gekocht. Een dieet van hooi voor een hondenpup lijkt me niet echt slim en wanneer het afkomstig is van een mesthoop waar bijv. ontlasting van boerderijdieren zit (paarden en koeien) dan is de kans groot dat de pup antibiotica binnenkrijgt die deze dieren hebben gehad, ofwel parasieten/lintwormen. Toch voorzichtig zijn dus.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 27, 2014 om 14:05
632 Antwoorden / 58 Vragen

Een dieet van hooi lijkt me een klein beetje overdreven, @digioma

het beestje heeft per ongeluk een klein beetje hooi gegeten....

audb
door audb - Jan 27, 2014 om 14:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

In hooi en gras kan wel parasieten zitten en dan is het een wormenkuur de oplossing.
Maar mocht u hond het vaker doen dan kan het zijn dat de voer de boos doener zijn en moet deze een andere merk voer hebben of bij voeren met vers vlees en pens.
Ook dagelijks blikvoer is niet goed voor de hond omdat dit gewoon weg te zacht is en daardoor kan het zijn dat de maag dit te snel verwerkt

eefie
door eefie - Jan 27, 2014 om 14:30
69 Antwoorden / 30 Vragen

Eet hij veel hooi, of soms (zoals bijna alle honden zo nu en dan gras eten) ?
Dat heeft te maken met de behoefte om te braken.
Volgens mij kan het geen kwaad zolang hij normale ontlasting heeft.

eefie
door eefie - Jan 27, 2014 om 14:33
69 Antwoorden / 30 Vragen

Overigens net als de hond van orgelmuts:
Onze hond at ook bijna alles:
van komkommer, aardappel, tomaat, mandarijn, wortel tot konijnenvoer en soms ook wel gras..

Hij is ook bijna 12 jaar geworden.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 27, 2014 om 15:02
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=eefie schreef op maandag 27 jan 2014, 14:33]Overigens net als de hond van orgelmuts:
Onze hond at ook bijna alles:
van komkommer, aardappel, tomaat, mandarijn, wortel tot konijnenvoer en soms ook wel gras..

Hij is ook bijna 12 jaar geworden.

:-)

labren
door labren - Jan 27, 2014 om 23:33
862 Antwoorden / 0 Vragen

kan ook zijn dat die te weinig maagzuur heeft , dan gaan ze ook gras eten

Yv
door Yvonne_909 - Jan 28, 2014 om 12:09
42 Antwoorden / 2 Vragen

Het kan geen kwaad als de hond een klein beetje hooi binnen heeft gekregen.

Gras eten geeft niet altijd aan dat een hond last heeft van de maag of moet braken, er zijn ook honden die het gewoon lekker vinden om, vooral voorjaars-, gras te eten.

op
door opf - Jan 28, 2014 om 19:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Prachtige antwoorden heb ik zien staan, maar het getuigt niet van de meest geloofwaardige kennis van honden. Het meeste dat een hond tot zich neemt wordt in het maag-darmstelsel volledig verteerd. Onbehandelde groente en fruit hoort daar echter niet bij. Het maag- darmstelsel wordt er wel actiever van. Dus groente of fruit op zijn tijd kan geen kwaad. Gras of hooi dat niet uitgebraakt wordt, verlaat de hond dan vrijwel ongeschonden via de uiteinde van het darmkanaal. Het nadeel van gras is wel dat het niet altijd volledig met de ontlasting uitgescheiden wordt en blijft dan zo fraai hangen. Niet zo smakelijk tijdens een ochtendwandeling.
Overigens wordt handig gebruik gemaakt van geblancheerde sperziebonen om te zware honden af te laten vallen. Ze krijgen een goede maagvulling, maar er worden geen voedingsstoffen uit onttrokken. Dit kan overigens alleen maar toegepast worden in combinatie met de minimaal dagelijks benodigde hoeveelheid hondenbrokken.