sj
door sjotefle Sep 21, 2014 om 15:41
Geldzaken & recht

Kan iemand mij helpen?

Wordt stapel gek van het CJIB. Om het verhaal maar kort te houden, man had Eigen koeriersbedrijf, is toen eens aangehouden en heeft toen een bekeuring gehad. De bekeuring betaald, dus niks aan de hand zou je zeggen...We zijn nu straks alweer 3 jaar verder dat dit gebeurde, al 2 maal een oproep gehad om op een zitting te verschijnen, daarbij hebben we laten zien dat we betaald hadden dus hoefde man niet naar de zitting. Maar nu komt het moraal van het verhaal, het CJIB heeft van de week het boetebedrag teruggestort op onze rekening, met als kenmerk 'vanwege te laat betaald', maar dit bestaat niet. Wat moet ik hier nu mee? En hoe kan ik dit 'geklier' om het zo maar even te formuleren...laten stoppen? Wordt er inmiddels wel een beetje moedeloos van.

798 14 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 21, 2014 om 15:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u een bevestiging van de rechter dat uw man wel tijdig heeft betaald? Is het boetebedrag soms kwijtgescholden?
Niet normaal, dat dit al drie jaar gaande is.

Anders wordt het wellicht tijd voor de nationale ombudsman.

door 1953 - Sep 21, 2014 om 15:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt bewijzen dat het boetebedrag optijd werd betaald middels een bankafschrift op de valutadatum.

Dat CJIB het boetebedrag dan wederkerend terugstort op uw bankrekening, daar hoeft u niet over in te zitten. U had immers op tijd betaald.

door 1953 - Sep 21, 2014 om 16:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wie eist die bewijst! CJIB moet het maar aantonen.

Verder niet meer op reageren.

Wel de afschrift van de betaling in kopie in de nabijheid van de deur houden. Voor hetzelfde geld komen 's-nachts de nietsvermoedende parketpolitie bij u langs voor de incasso. Ook in de auto een kopie, bij staandehouding wordt dan geen (administratieve) aanhouding.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2014 om 16:32
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@1953, Wat een lachwekkend advies: kopie bij de deur, 's-nachts de parketpolitie?
Als @sjotefle zijn overmaking voor de boete nog heeft, is dat gewoon aantoonbaar. Maar ben eigenlijk bang dat, hoewel betaald, het te laat kan zijn geweest. Inderdaad vreemd dat dit grapje 3 jaar speelt.

mahadma
door mahadma - Sep 21, 2014 om 18:42
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Niets doen zoals gesuggereerd wordt met een cjib of de rechtbank is fout. Onderneem actie met een juridisch loket of advocaat. Kunt u zwart op wit bewijzen dat de boete in eerste aanzet OP TIJD betaald is? Dat lees ik niet in uw verhaal.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een boete die terugbetaald wordt vanwege te laat betaald nog nooit van gehoord. Als een boete te laat betaald is, komen er kosten bij, die eerst in mindeing gebracht worden op de betaling, maar er wordt echt niets teruggestort.

sw
door swat1500 - Sep 21, 2014 om 20:40
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad het cjib stort alleen terug als ze de betaling niet kunnen plaatsen, het niet kunnen verrekenen met een andere boete of door een uitspraak daartoe opgedragen wordt.

door 1953 - Sep 22, 2014 om 02:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 21 sep 2014, 16:32]@1953, Wat een lachwekkend advies: kopie bij de deur, 's-nachts de parketpolitie?
Als @sjotefle zijn overmaking voor de boete nog heeft, is dat gewoon aantoonbaar. Maar ben eigenlijk bang dat, hoewel betaald, het te laat kan zijn geweest. Inderdaad vreemd dat dit grapje 3 jaar speelt.

Zo belachelijk is het ook weer niet.

sj
door sjotefle - Sep 22, 2014 om 11:21
4 Antwoorden / 3 Vragen

En wat moet ik met het geld doen? Kunnen of mogen ze dit weer opeisen? Of moet ik het weer overmaken?

zoekster
door zoekster - Sep 22, 2014 om 11:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=sjotefle schreef op maandag 22 sep 2014, 11:21]En wat moet ik met het geld doen? Kunnen of mogen ze dit weer opeisen? Of moet ik het weer overmaken?
Ik zou voorlopig niets doen. Als ze wat willen dan komen ze wel met een brief. Ik vermoed dat op de een of andere manier de bekeuring is opgeheven. Misschien dat ze een streep door de hele rekening hebben gezet, omdat ze op de zitting bakzeil hebben gehaald. Anders kan ik dit ook niet verklaren.

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2014 om 11:32
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Verklaren kan ik het ook niet, maar ik ga er toch van uit dat het destijds te laat betaald is. Het geld teruggestort te krijgen betekent eigenlijk dat het te laat was. Maar dat zij er dan 3 jaar over doen snap ik dan ook weer niet. Zet het geld maar apart en wacht af. Rare zaak.

zoekster
door zoekster - Sep 22, 2014 om 11:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik me nu ineens bedenk, had uw man indertijd het juiste betalingskenmerk vermeld toen hij de boete betaalde? Is daarom misschien de betaling onvindbaar geweest voor het CJIB en ligt u daarom al jaren overhoop met ze?

Het is wellicht het handigste om contact klik HIER met het CJIB op te nemen en de situatie nog eens door te nemen. Vraag of er nog een rekening openstaat.

pi
door pieterwolters - Sep 22, 2014 om 20:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 21 sep 2014, 19:29]Een boete die terugbetaald wordt vanwege te laat betaald nog nooit van gehoord. Als een boete te laat betaald is, komen er kosten bij, die eerst in mindeing gebracht worden op de betaling, maar er wordt echt niets teruggestort.

Hangt ervan af: bij mij gaan boetes via de leasemaatschappij. Als ik die te laat overboek, komt het gewoon terug. Wellicht dat TS ook zoiets heeft.

target
door target - Oct 1, 2014 om 16:43
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 21 sep 2014, 19:29]Een boete die terugbetaald wordt vanwege te laat betaald nog nooit van gehoord. Als een boete te laat betaald is, komen er kosten bij, die eerst in mindeing gebracht worden op de betaling, maar er wordt echt niets teruggestort.

Zet dat geld op een reserveringsrekening voor het geval dat. Later uitgeven kan altijd nog.
Verzamel je papieren/bewijsmateriaal. Zet desnoods even een chronologisch verloop op papier (kort).
Laat je lekker op roepen (heb je dat ook weer eens meegemaakt).
Ga lekker naar die zitting en doe je verhaal inclusief onderbouwing bewijsmateriaal.

Een keer zal er duidelijkheid moeten komen. Lukt het zo niet en heb jij daar al het mogelijke voor gedaan, dan maar via de rechter.

Roep ook nog hard dat dit alle kosten voor je mee brengt, waarvan je bonnetjes bewaard.
Vraag je baas vrij voor de rechtzitting, kost je geen vakantiedagen, en neem meteen ook een factuurtje mee van de kosten die de baas daardoor heeft.
Krijg je gelijk, dan krijg je met wat geluk ook nog alle gemaakte kosten vergoed.