yl
door ylram Feb 17, 2014 om 15:42
Geldzaken & recht

Kan ik mijn huisbaas/makelaar aanklagen wegens contractbreuk?

Meer dan twee jaar geleden heb ik via een makelaar een kamer gehuurt in Rotterdam. Meer dan twee jaar heb ik dan ook last gehad van een verwarming die constant begon te tikken wanneer deze aan stond. Het tikken ging zo hard, dat zelfs de omliggende buren begonnen te klagen. Ik heb hier meerdere meldingen van gedaan en het probleem is nooit verholpen.

Ik heb tientalle bewijzen via de mail/telefonisch/brief en getuigen die kunnen bewijzen dat ik constant contact hiervoor heb opgenomen en dat er nooit serieus naar mijn klacht is geluisterd. Het wonen was ondraaglijk. In het huurcontract staat dat de huisbaas verantwoordelijk is voor het grote onderhoud in huis (zo ook de cv). Er is hier dus sprake van contractbreuk.

Later heeft het makelaarskantoor mij ook mondeling voorgelogen over het afzeggen van het huurcontract, waardoor ik 3 maanden na mijn verhuizing nog altijd niet mijn borg van 300,- terug heb.

Het gaat me totaal niet om een schadevergoeding, maar ik voel me zo alleen gelaten in deze strijd (terwijl ik ook makelaarskosten betaald heb, een beetje hulp zou wel op zijn plaats zijn dus). Ook huisgenoten en omwonenden zijn slachtoffer geworden van deze organisatie.
Ik wil gewoon rechtvaardigheid en daarom zou ik graag willen weten of het mogelijk is mijn huisbaas/makelaar aan te klagen?

Als er iemand is die me kan helpen hiermee hoor ik het graag...

3268 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt er twee jaar gewoond met een tikkende cv. U bent al een tijdje weg en nu wilt u uw huisbaas aanklagen ? En voor wat, die cv?

Een tikkende cv komt meestal doordat ergens de leidingen klem lopen na uitzetting van de warmte en is redelijk simpel te verhelpen.

En u had toch dat huurcontract, dus u kon toch zelf lezen wat de voorwaarden van opzegging waren? En waarom hebt u de borg nog niet terug?

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2014 om 16:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

tijger1 schrijft:
[quote]En waarom hebt u de borg nog niet terug?

tja, ook dat vraagt ylram zich af.

@ylram, u woont er niet meer; kan me uw frustratie heel wel indenken maar ben bang dat u daarmee moet zien te leven. Niet natuurlijk wat de borg betreft. Schrijft u de betreffende makelaar een aangetekende brief waarin u eist dat hij binnen 14 dagen de borg terugstort. Bonnetje van aantekenen bewaren. Mocht u geen reactie krijgen, vraag dan hier wat u alsnog kan doen om de borg terug te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat blijkbaar over een of andere voorwaarde in het huurcontract.

sw
door swat1500 - Feb 18, 2014 om 00:27
3778 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt alleen nog achter uw borg aan als de huisbaas geen goede reden heeft om deze nog achter te houden. De overige klachten had u moeten aankaarten toen u nog in de betreffende woning verbleef.

yl
door ylram - Feb 18, 2014 om 12:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties,
Het is inderdaad allemaal een beetje ingewikkeld en een lang verhaal om het duidelijk uit te leggen.

Waar het mij vooral om gaat is de manier waarop een organisatie/een huisbaas die zoveel geld van zijn huurders ontvangt zo met zijn huurders kan omgaan. Elke maand is geld betaald voor een ondeugdelijke woning en ook is er makelaarskosten betaald. Als er dan problemen in de woning zijn, hoop ik dan toch dat zij mij helpen met een oplossing vinden. Ik vind het niet kunnen dat ik als 22 jarige student nu al 2 jaar bezig met het vragen naar een oplossing. Dit is hun taak. Hier wil ik gerechtigheid in.

Omdat het op juridisch gebied vooral om feiten gaat, vind ik het fijn dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.
-De cv is altijd blijven tikken. De huisbaas heeft het 1 keer zelf proberen te maken. Dit heeft niet gewerkt en ik heb direct om een gekwalificeerd monteur gevraagd. Deze is nooit gekomen en er is er nooit meer naar gekeken ondanks mijn constante mailtjes/belletjes. Ook de buren hebben contact opgenomen zo hard was het getik. (tijger1, bedankt voor de tip ik zal het doorgeven aan de huidige huurders)
-Ook hadden we vocht in de ramen. Beloofd was dit voor de winter nog te vervangen..ook nooit gebeurt.
-De makelaar en de huisbaas verwijten nu elkaar dat ze geen contact met elkaar konden krijgen. (Vorige week kregen de huidige bewoners dan ook een brief dat het huis opeens onder een andere makelaar valt (typisch).) Maar van deze 'miscommunicatie' zijn de bewoners dus altijd de dupe geweest.

-Toen ik de huur heb opgezegd was ik een paar dagen over de nieuwe maand, dus volgens het contract moest ik de huur van deze maand nog betalen (opzeg termijn). Ik heb aangegeven dit gewoon te willen betalen, aangezien dit in het contract stond.
Zij gaven mij de optie, wanneer ik een vervangende huurder zou vinden ik deze maand niet hoefde te betalen. Dus ik heb direct een paar geinteresseerden gestuurd, zij zijn niet geholpen waardoor er uiteindelijk niemand in de kamer zit. (nu 2 maanden later nog altijd niemand).
-Zij hebben nu besloten de huur van deze maand kwijt te schelden in de borg. Ik krijg dus niets, maar hoef ook niets te betalen. Op zich vind ik dit prima omdat ik volgens het contract gewoon de laatste maand huur moest betalen. Het voelt alleen allemaal zo wrang, omdat andersom nooit een excuses is aangeboden, schadevergoeding is gekomen of moeite is gedaan contact met mij op te nemen.

Hoe kunnen deze grotere organisaties zomaar overal mee wegkomen? Ik voel me echt onmenselijk behandeld. Er bestaat niet voor niets een huurcontract? Zij kunnen zich er gewoon blijkbaar niet aan houden en de huurders moeten zich er wel aan houden?

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

zoekster
door zoekster - Feb 18, 2014 om 12:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ylram schreef op dinsdag 18 feb 2014, 12:42]

Zij gaven mij de optie, wanneer ik een vervangende huurder zou vinden ik deze maand niet hoefde te betalen. Dus ik heb direct een paar geinteresseerden gestuurd, zij zijn niet geholpen waardoor er uiteindelijk niemand in de kamer zit. (nu 2 maanden later nog altijd niemand).

En toen heb je niet gezegd: ik zou niemand willen belasten met die ellendige rotkamer?

Ik dacht dat je een mens van principes was!

En nu blijkt die borg een verrekening, dat had je in je vraagstelling ook wel mogen vermelden.

Leef gewoon verder. Eventueel betaal je mee aan de juridische kosten voor de volgende kamerbewoner die het tegen deze verhuurder wil opnemen. Dat geeft een goed gevoel.

Het gaat je immers niet om de centen.

yl
door ylram - Feb 18, 2014 om 13:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster,

Is dit inderdaad de beste optie? Het gewoon maar laten gaan, zodat inderdaad de volgende bewoners met dezelfde problemen blijven zitten?

Als er inderdaad echt niks tegen te doen blijkt wil ik dit graag weten vandaar dit topic.
Misschien is er iemand met een soortgelijk geval, die hier meer over kan vertellen.

Maar moeten we alles gewoon maar laten gebeuren omdat dat de makkelijkste weg is?

aurora1
door aurora1 - Feb 18, 2014 om 13:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik sluit me aan bij @zoekster. Je had te laat opgezegd en er waren geen andere huurders voor de rest van die maand. Logisch dat de borg niet terug betaald wordt. Je hebt in je vraag doen voorkomen dat de borg ten onrechte nog niet terug betaald was.
Je voelt jezelf slachtoffer en vindt dat anderen dat ook zijn van deze verhuurder (en makelaar), maar je zoekt wel zelf naar nieuwe huurders, die er dan ook ondraaglijk moeten wonen, opdat je niet die maand huur nog hoefde te betalen? Niet erg principieel.
Als het zo erg was dan had je eerder een andere kamer kunnen zoeken.
Laat het verder rusten en draag een centje bij als de huurders een zaak willen beginnen, goed voor je gemoedsrust. Je wens over schadevergoeding begrijp ik al helemaal niet.

yl
door ylram - Feb 18, 2014 om 13:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora1

Bedankt voor je visie op de situatie. Zoals ik het terug lees in je bericht klopt het inderdaad. En ik snap dat ik mega gefrustreerd over kom en dat ik het inderdaad ook het beste kan laten rusten. **Ain't nobody got time for this..**
Maar zoals ik aangaf, gaat het mij niet om de borg en die hele situatie. (Ik probeer hiermee een beeld te schetsen van de onevenredige situatie.) En natuurlijk heb ik de geinteresseerde geinformeerd over de tikkende cv (deze is ook niet te verdoezelen tijdens een kamer bezichtiging).

Graag wil ik gewoon weten of het mag dat een verhuurder zich niet aan het huurcontract houdt?

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2014 om 14:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Graag wil ik gewoon weten of het mag dat een verhuurder zich niet aan het huurcontract houdt?

Nee, dat mag niet maar wat kan je er verder aan doen? Je hebt kennelijk ook niet gisteren of vanmorgen even mijn gegeven link gebruikt, (?) want dan had je een antwoord gehad.

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2014 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schijnt zich niet te realiseren dat u officieel ook geen belang meer hebt bij die zaak van de tikkende cv. En als het werkelijk zo'n vreselijke zaak was, begrijp ik niet dat u en de buren niet gezamenlijk zelf een monteur hebben ingeschakeld om het euvel te verhelpen.

Tikken in het systeem kunnen zich overal voordoen en doorklinken, dus het probleem hoeft helemaal niet in de door u gebruikte kamer te zitten.