mariodings
door mariodings Jan 5, 2014 om 16:26
Computers & telefonie

Kan ik Youfone betichten van oplichting?

Volgens het wetboek van strafrecht:

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Zoals jullie weten heb ik netjes mijn abonnement opgezegd. (ticket 285353) Tot mijn grote verbazing wil Youfone nu toch nog steeds geld zien. (samenweefsel van verdichtsels) Ze dreigen zelfs met een incassobureau en een boete van 40 euro. En een rente van 3 cent.

Ik heb ze natuurlijk wel van repliek gediend, (ticket 306135) maar ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben.

Ondertussen heb ik ze 2 weken de tijd gegeven om mij mijn geld terug te storten wat ik nog van hun krijg (EUR 5,65) ticket 301159
Weet iemand al een goed incassoburo? Ik denk aan Direct Pay services, maar ik weet niet of dit tot belangenverstrengeling leid.

Ook heb ik een opmerking geplaatst over hun communicatie. Een foutje kan, maar ik wil niet de kosten voor de oplossing dragen. Verder vind ik dat een incassobureau ook maar eens verantwoordelijk gesteld moet worden voor het innen van gelden die onterecht geclaimd worden.

PS ook leuk is dat Hotmail mij een waarschuwing geeft:
Wees voorzichtig. Deze afzender ( noreply@youfone.nl) is niet goedgekeurd met onze controles voor fraudedetectie.

3653 15 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

aurora1
door aurora1 - Jan 5, 2014 om 16:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Nou, ik wist niet dat u uw abonnement opgezegd had.... Als dit een vervolg is van een eerdere vraag dan had u beter dit verhaal daar kunnen plaatsen.

sw
door swat1500 - Jan 5, 2014 om 16:45
3779 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nee, dat kunt u niet dat zou namelijk smaad ik of laster zijn.

U bent kennelijk van mening uw abonnement correct opgezegd te hebben en Youfone niets meer verschuldigd te zijn en kennelijk deelt Youfone uw mening niet en meent zij nog een vordering op u te hebben. Dat u dat betwist, maar Youfone de vordering toch doorzet is geen oplichting. U hoeft daarvoor dus niet naar de politie te gaan.

U en Youfone hebben een civiel geschil en als u daar onderling niet uit komt dan zal een van de partijen naar de (civiele) kantonrechter moeten. Heeft rechtsbijstand wend u zich dan tot hen en zoniet breng een bezoek aan het juridisch loket of advocaat.

Lees ook nog eens goed de voorwaarden van uw abonnement. Er is nog wel eens een groot verschil tussen waar men zelf meent recht op te hebben en waar men toe verplicht is door de overeenkomst.

mariodings
door mariodings - Jan 5, 2014 om 16:46
40 Antwoorden / 3 Vragen
0

Tja, dat had gekund natuurlijk. Alleen vind ik dit toch een ander aspect van het verhaal. Mijn vorige vraag ging over het opzeggen. Dat is gelukt (dacht ik)
Nu gaat het er over of een bedrijf zo maar geld kan innen zonder dat zij daar recht op hebben en dan nota bene een incassobureau kan inschakelen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 5, 2014 om 17:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

[quote=mariodings schreef op zondag 5 jan 2014, 16:46]Nu gaat het er over of een bedrijf zo maar geld kan innen zonder dat zij daar recht op hebben en dan nota bene een incassobureau kan inschakelen.
Zie hier wat Valentijn Rensing (directeur) daar over zegt. Kortom wat jij nu meemaakt is dus hun businessmodel.

Je hoeft enkele het bedrag te storneren (vraag ook een blokkade aan de bank), Directpay éénmalig laten weten dat je niet gaat betalen en ze veel succes wensen bij de rechter. Oja, bewijs van opzegging goed bewaren.

In dit geval is het geen oplichting, dubieus is het echter wel.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 5, 2014 om 17:17
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

Klik hier voor de juist link.

zoekster
door zoekster - Jan 5, 2014 om 18:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Ik herinner me je vraag nog heel goed. KLIK
Lekkerisdat zag toen de bui al hangen...

Youfone moet een keertje ophouden met die flauwekul, ze weten echt niet van ophouden. Ze hebben je opzegging bevestigd en daarmee is de kous af. Kan me voorstellen dat je doodziek van die club wordt.
Misschien kun je die mail van Youfone doorsturen naar het incasobureau.

dobby
door dobby - Jan 5, 2014 om 19:14
749 Antwoorden / 1 Vragen
0

Q: Is het niet zo dat ze daar bijvoorbeeld per kalendermaand factureren (per 1e van de maand), of in elk geval niet per definitie gelijk lopend aan jouw beeindiginsdatum?

Dan zal er eerst nog 1 maand volledig abo (vooruit) betaald worden - abo kosten zijn in de regel vooruit.. en de volgende periode zullen eventuele extra kosten tot aan de beeindiging verrekend worden met het vooruitbetaalde extra deel.. als er dan nog iets overblijft om terug te storten gebeurt dat in de regel nog een maand, soms zelfs 2, later..

Dit is niet specifiek youphone, maar redelijk gangbaar bij allerlei abonnements diensten met fixed/variabele kosten...

mariodings
door mariodings - Jan 8, 2014 om 18:12
40 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dobby, je hebt gelijk.
Het Abo wordt altijd vooruit betaald, De extra kosten (natuurlijk) achteraf.
Nu heb ik dus een factuur gekregen op 13 november waarin ze me de hele maand november laten betalen. Dat mag dus niet, want ik heb geen hele maand abo gehad. Ik krijg dus nog 5,65 van hun terug.

Vervolgens wordt een rekening voor december gestuurd en van de bank gehaald. Die heb ik gestorneerd.Daarna krijg ik een dreigbrief, omdat ik de rekening van december niet betaal, waarop ik hun van repliek dien.

Gisteren (dus wel snel hoor) kreeg ik een excuus mail waarin ze zeggen de boel recht te trekken.

En vandaag krijg ik een SMS dat ze me afsluiten! Volgens mij begrijpen ze het niet helemaal, want er valt bij/door hun niets af te sluiten.

Vrijdag ga ik ze een aanmaning sturen voor de 5,45 en ik leg er gewoon 40 euro bovenop voor incassokosten. Wat zij kunnen kan ik ook.

zoekster
door zoekster - Jan 8, 2014 om 18:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=mariodings schreef op woensdag 8 jan 2014, 18:12]

Vrijdag ga ik ze een aanmaning sturen voor de 5,45 en ik leg er gewoon 40 euro bovenop voor incassokosten. Wat zij kunnen kan ik ook.
Je bent wel een grappig persoon, maar als je die €40,- wil cashen moet je wel volgens de regels van de incassowet te werk gaan.

Dus eerste een betalingsherinnering met 14 dagen de tijd om alsnog te betalen met daarbij dat als hier niet aan wordt voldaan er €40,- aan incassokosten bij komen.

mariodings
door mariodings - Jan 19, 2014 om 14:52
40 Antwoorden / 3 Vragen
0

Update:
Dit heb ik bij de servicedesk van Youfone neergezet.
==========================================
Ticket 308791 is in goede orde ontvangen.

Vraag:
AANMANING: BETAAL BINNEN 2 WEKEN OF U KRIJGT NOGMAALS 40 EURO VERHOGING

Van:
Mario Dings
(adres)
(plaats 19-01-2014

Debiteurnummer: 1011011xxxx
Betalingsherinnering inzake Youfone Nederland B.V.

Geachte heer/mevrouw

Aangezien u niet gereageerd heeft op mijn eerst aanmaning van 05-01-2014 is het openstaande bedrag nu opgelopen tot:
EUR 05,65 terug te betalen wegens teveel geinde abonnementskosten
EUR 00,03 rente
EUR 40,00 aanmaningskosten
======================
EUR 45,68 totaal


Ik verzoek u het door u aan mij verschuldigde bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van deze e-mail over te maken op mijn bankrekeningnummer.
Hiermee voorkomt u dat de kosten nog verder oplopen.

Voor uw informatie geef ik nogmaals de correspondentie met u:
ticket 306135 eerste aanmaning
ticket 301159 (nog steeds openstaand. Rente bedraagt nu € 0,03)
ticket 285353 mijn opzegging bij Youfone


Hoogachtend,

Mario Dings.

Een reactie van Youfone zal binnen 5 werkdagen volgen. Kijk ook bij de meest gestelde vragen op www.youfone.nl/vragen


Wij vetrouwen erop hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Team Youfone

LET OP! Reageer niet op deze e-mail!

Onze klantenservice is op werkdagen (maandag t/m vrijdag) bereikbaar van 09.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 1200 (Gratis) en anders is Youfone bereikbaar op 0900 – 698 3663 (35 cent per gesprek plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon).
www.youfone.nl
==============================================

Ben benieuwd of er nog gereageerd wordt.

mariodings
door mariodings - Jan 23, 2014 om 17:59
40 Antwoorden / 3 Vragen
0

Lachen!

Ze bieden mij een regeling aan om de incassokosten te beperken!

Ik ga ze vertellen dat ik hun geen regeling aanbied en dat de incassokosten inmiddels zijn opgelopen tot 80 euro.

Ben benieuwd wie er aan het langste eind trekt.
Laat ze maar komen met hun "rechtsmaatregelen"

Ondertussen hebben ze ook al weer een excuusmail gestuurd, maar daar geloof ik natuurlijk helemaal niets van.

Ik ga mensen die problemen hebben met Youfone oproepen om met mij in contact te komen.

Wordt vervolgd.

mariodings
door mariodings - Mar 30, 2014 om 09:36
40 Antwoorden / 3 Vragen
0

Update:
Inmiddels heeft Youfone mij nog steeds niet terug betaald. Ik heb de incassokosten laten oplopen tot 80 euro en heb ze deze keer een aangetekende brief geschreven.
Ik vind het pure diefstal dat ze mij mijn geld niet willen teruggeven en mij onnodig op hoge kosten drijven.

Tussendoor hebben ze al toegegeven dat ze een fout hebben gemaakt en het zouden herstellen. Wat gebeurt er?
Mijn nummer is weer "aangesloten" . gek he, zonder abonnement.
Vervolgens wordt er van mijn rekening 25 euro afgeschreven. Die heb ik meteen teruggehaald en sturen zij een vriendelijke dreigmail dat ik moet betalen.

Zet er maar bij op de lijst.

Kan ik nu Youfone ook nog betichten van afpersing?

Ik snap niet dat iemand zich druk maakt om een paar belminuten als langs een andere kant het grote geld wordt afgetroggeld van heel veel Nederlanders

mariodings
door mariodings - May 25, 2014 om 11:16
40 Antwoorden / 3 Vragen
0

Update:
Voor de derde maal op rij willen ze weer geld van mij zien. Wat zijn het toch een stelletje hufters. Ik heb geen abo bij Youfone, want ik heb het opgezegd en bevestigd gekregen.

ho
door hobbybob - May 27, 2014 om 01:30
25 Antwoorden / 0 Vragen
0

Denk dat dit verhaal gaat eindigen bij de kantonrechter, niet dat je geen gelijk hebt hoor . de procedure klopt.Opzeggen, eindafrekening, afrekenen of terugkrijgen klaar. Maar de langste adem krijg je niet daar zijn simpelweg je zakken financieel gezien niet diep genoeg voor. Hun advocaat staat gewoon op de loonlijst.

suuc6

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 27, 2014 om 15:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

@hobbybob
Bij de kantonrechter mag je je eigen verdediging doen en als ik dit verhaal goed begrijp is dat 'n koud kunstje.
Daarom zal Youfone dit ook niet doen, incassobureau geeft straks gewoon de opdracht terug. Met een beetje pech krijg je dan over 2 jaar nog een Lindorff op je dak, die kun je compleet negeren. Al is dat vrij lastig, bij Lindorff.nl gaan ze stalking niet uit de weg..

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer