magwai
door magwai Jan 30, 2015 om 09:32
Huishouden & energie

Kan woninge mij verplichten om te betalen voor schoonspuiten riolering?

De woningbouw heeft laatst mijn riolering schoongespoten, en aangegeven dat de leidingen in de tuin vernieuwd moeten worden, omdat de takken van de bomen erdoor heen komen, waardoor eerder verstoppingen ontstaan. Nu moeten daarvoor mijn planten uit de tuin gehaald worden, en ik wil dat alleen als de woningbouw mij garandeert dat ik de planten vergoed krijg als ze kapot gaan. de woningbouw zegt dat als ze niet de leiding vervangen en het gebeurt weer dat hij schoongespoten moet worden, dat ik dan opdraai voor die kosten. Kan dat zo maar? moet ik opdraaien voor de kosten als het weer gebeurt? en is de woningbouw verplicht mijn planten te vergoeden?

721 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2015 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is blijkbaar een probleem aan de leidingen en de woningbouw wil en kan dat verhelpen door de leidingen te laten vervangen. Mooi, geen orobleem mee.

Nee, u kunt hen niet aansprakelijk stellen als de planten eventueel kapot gaan. En ja, u kunt de rekening krijgen als er weer doorgespiten moet worden, want u stelt uw huisbaas niet in de gelegenheid onderhoud te plegen.

magwai
door magwai - Jan 30, 2015 om 10:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 30 jan 2015, 09:37]Er is blijkbaar een probleem aan de leidingen en de woningbouw wil en kan dat verhelpen door de leidingen te laten vervangen. Mooi, geen orobleem mee.

Nee, u kunt hen niet aansprakelijk stellen als de planten eventueel kapot gaan. En ja, u kunt de rekening krijgen als er weer doorgespiten moet worden, want u stelt uw huisbaas niet in de gelegenheid onderhoud te plegen.

Ik wil ze ook niet tegenwerken. ik snap dat de leidingen vervangen moeten worden. Het is alleen dat ik niet de financiële middelen heb om allemaal nieuwe planten aan te schaffen als ze kapot gaan. en ze wilden aankomende dinsdag al beginnen en als ze nu mijn planten uit de tuin halen gaan ze zeker kapot. dus ik heb aangegeven doe het dan als de vorst uit de grond is. en daarop zei hij dat ik dan moest opdraaien als voor die tijd de leiding weer verstopt raakte.

edrick3
door edrick3 - Jan 30, 2015 om 10:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo magwai,

..... daarop zei hij dat ik dan moest opdraaien als voor die tijd de leiding weer verstopt raakte......
Tja, dat wordt dus plantjes, of de gok nemen.
Hoe groot zou de kans zijn dat de komende maanden - tot het voorjaar - de riolering weer verstopt raakt?

ge
door gerboe - Jan 30, 2015 om 10:49
806 Antwoorden / 0 Vragen

U mag van de woningbouwvereniging eisen dat die met de aannemer afspreekt dat uw tuin in de oorspronkelijke staat wordt teruggebracht.

Een voorbeeld uit de Gemeente Westland betreffende rioleringswerkzaamheden:
Voordat wij met de werkzaamheden starten worden uw woning, tuin, hekwerk, paden en
beplanting op foto vastgelegd. Na uitvoering van de werkzaamheden wordt uw tuin in
oorspronkelijke staat teruggebracht door de aannemer. Hier zijn voor u geen kosten aan
verbonden.

me
door mein33 - Jan 30, 2015 om 11:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@magwai,

De planten kunnen gewoon worden uitgegraven en, na het vervangen van de afvoerleiding, weer terug geplaatst (gepoot) worden.
Grotere struiken eerst terug snoeien en daarna een ruime kluit om de plant heen (zodat er voldoende wortels blijven zitten) de wortels doorsteken en de stuik verwijderen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 30, 2015 om 11:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een riool moet zo aangelegd worden dat er geen planten in kunnen groeien...

Wel kunnen extreem grote en zware bomen schade aanrichten dus die claimen kan wel, mits je
meerdere jaren daar woonde en U ze zelf geplant heeft....

Reeds aanwezige bomen overnemen is normaal maar je bent er niet verantwoordelijk voor.

Wel voor frituurvet die aankoekte of dus als je langer woonde je door jou beplante bomen maar niet voor plantjes met kwetsbare dunne wortels.

Een Riool heeft niet het eeuwige leven dus hou oud is het en was er tijdig onderhoud?
Dat zal mede bepalen of jij of zij moeten betalen en hoeveel...

Dit is tevens van belang bij de vergoeding van jou aangelegde tuin.

magwai
door magwai - Jan 30, 2015 om 11:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

De woningen zijn ongeveer in de jaren 60 daar gebouwd, wij wonen hier nu bijna 10 jaar en al die tijd is er geen onderhoud aan de riolering geweest. de planten in de tuin stonden er al in toen wij hier kwamen wonen.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2015 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat voor onderhoud verwacht u dan dat er aan de riolering moet gebeuren? Nu blijkt er structureel iets niet in orde en dat komen ze verhelpen. Mooi toch?

zoekster
door zoekster - Jan 30, 2015 om 11:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U mag verwachten dat ze de planten weer netjes terugzetten.

Dus maak foto's en blijf erbij, als dat mogelijk is, wanneer de werklieden de planten eruit halen en weer terug zetten. Als u ze dan ook nog een kopje koffie aanbiedt met een koekje erbij komt het vast helemaal goed.

mebo
door mebo - Jan 30, 2015 om 17:54
153 Antwoorden / 40 Vragen

magwai,

Er even vanuit gaand dat u in een eengezinswoning woont (een rijtjeshuis), dan is de kans zeer groot dat de rioolafvoer van de woning onder de voordeur, via de fundering, de woning verlaat en rechtuit onder het toegangspad naar het hoofdriool loopt. U kunt dit in de kruipkelder zien.
In dat geval hoeven uw planten helemaal niet te worden verwijdert, maar alleen het straatje naar de voordeur te worden opengebroken.

gerbera
door gerbera - Jan 31, 2015 om 15:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mebo schreef op vrijdag 30 jan 2015, 17:54]magwai,

Er even vanuit gaand dat u in een eengezinswoning woont (een rijtjeshuis), dan is de kans zeer groot dat de rioolafvoer van de woning onder de voordeur, via de fundering, de woning verlaat en rechtuit onder het toegangspad naar het hoofdriool loopt. U kunt dit in de kruipkelder zien.
In dat geval hoeven uw planten helemaal niet te worden verwijdert, maar alleen het straatje naar de voordeur te worden opengebroken. Gek hé, Ts schrijft dat er planten in de weg staan en geen tegels. Planten kunnen rond deze tijd gewoon met een flinke kluit worden uitgegraven en zullen dit wel overleven. Na de werkzaamheden kunt u ze weer terug zetten. Indien de WB het riool niet kan vervangen kunnen ze u kosten in rekening brengen indien er daarna werkzaamheden verricht moeten worden. Hier is sprake van noodzakelijk onderhoud, en mogelijk is de schade aan de leiding veroorzaakt door "uw" bomen. Als dat zo is zouden zij zelfs u daarvoor aansprakelijk kunnen stellen. En och voor weinig geld kun je tegenwoordig al veel plantjes kopen, dat weegt niet op tegen de kosten van een nieuw riool.