barnhoorn
door barnhoorn Feb 3, 2015 om 18:55
Computers & telefonie

Kanaal bij routerinstellingen

Ik heb in het netwerk twee routers en die heb ik beiden dezelfde naam gegeven zodat bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon automatisch van de ene router naar de andere overspringt bij welke ik het dichtst in de buurt ben en dus het beste bereik heb. Moet ik nu beide routers instelling op hetzelfde kanaal of juist beiden op een ander kanaal?

295 3 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Feb 3, 2015 om 19:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou ze op verschillende kanalen zetten, storen ze elkaar ook niet (zo erg).
Je telefoon vind dan vanzelf wel de goeie.
Heb je een Android smartphone kun je ook een app installeren waarmee je de eigen en buurt signalen kunt bekijken en of er nog een sterk vreemd signaal tegen aan zit wat kan storen.

Klik-> Wifi Analyzer

jd
door jdboer - Feb 3, 2015 om 19:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, de routers moeten een ander kanaal hebben anders zitten ze elkaar in de weg. Het overspringen van router naar router heet 'Roaming'. Daarvoor moeten de routers hetzelfde SSID hebben met dezelfde security instellingen, meestal WPA2 Personal, en hetzelfde password. Mobile devices zouden dan automatisch moeten overspringen naar de router met het sterkste signaal.
Zorg dat er slechts 1 DHCP server op het netwerk is, zodat het mobile device hetzelfde IP adres houdt. Meestal staat dit bij routers default aan en moet je het dus bij 1 router uit zetten.

barnhoorn
door barnhoorn - Feb 4, 2015 om 16:39
336 Antwoorden / 288 Vragen

Ik heb inmiddels de kanalen verschillend gemaakt, en tot op heden geen problemen! Dank!