zw
door zwaardvis Sep 25, 2011 om 11:22
Geldzaken & recht

Kansspelbelasting bij prijs in natura

Stel ik win met een internet prijsvraag een televisie twv 1000 euro. Dan dient er kansspelbelasting te worden betaald van 29%. De organisator neemt dat niet voor zijn rekening. Hoe werkt dit nu in de praktijk?
A. Ik moet zelf aangifte doen bij de fiscus. Hoe? En weet de fiscus hier van als ik het niet doe?
B. De organisator doet aangifte en betaalt alvast 290 euro aan de fiscus en declareert dat bij mij alvorens ik de prijs krijg.
C. Anders...

6623 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie deze website.

Je kan daar lezen dat de prijs pas mag worden uitgekeerd als je aangifte hebt gedaan en hebt betaald. Je zal van de belastingdienst dan wel een bewijs krijgen neem ik aan.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nb. Bovenstaande is dus een reactie op vraag a als je zelf aangifte zou doen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb altijd gedacht dat een prijs van €999,00 vrijgesteld was van belasting. Zou die internetpagina dan verzoeken er de ene cent vanaf te halen, tenzij die wet ook alweer veranderd is?

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan leef je nog in het gulden tijdperk, het was 1000 gulden is nu 454 euro (het zou de overheid dus wel eens sieren als deze grens nu eens optrokken naar 1000 euro). Volgens mij is het daarnaast zo dat achteraf de prijs niet mag worden aangepast, dat zouden ze dan vooraf moeten doen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de belastingdienst vind ik alleen aangifte door de organisator. Geen formulieren voor de winnaars. Zie hier

Volgens deze auteur geldt versie B: Google books
Mij lijkt versie B: de meest waarschijnlijke. In de praktijk betekent dit dat ik een TV moet kopen tegen 29% van de winkelwaarde. En als ik er geen behoefte aan heb, koop ik hem niet als dat kan tenminste. Als ze mijn NAW hebben ben ik misschien wel verplicht om een TV te kopen die ik niet wil....

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwaardvis schreef op zondag 25 sep 2011, 12:30: Bij de belastingdienst vind ik alleen aangifte door de organisator. Geen formulieren voor de winnaars. Zie hier
Ja, dat viel mij ook al op, ze verwijzen wel naar een formulier maar voor particulieren kon ik dat ook niet vinden.

Op de site van de belastingdienst lees ik dit:
Als de prijs op een onverkocht lot valt, is er geen prijswinnaar. Er is dan geen kansspelbelasting verschuldigd. Is er wel een prijswinnaar, maar hij haalt zijn prijs niet op, dan is hij nog steeds gerechtigd tot de prijs en moet kansspelbelasting worden ingehouden en afgedragen.
Volgens mij moet de organisator dus de kansspelbelasting betalen ongeacht of jij de prijs wel of niet int. Als je de prijs wil ontvangen moet je de betaalde belasting vergoeden, maar lijkt me niet dat je kunnen dwingen de prijs te accepteren en belasting te betalen.

Ik zou het wel weten, een nieuwe TV met een waarde van 1.000 euro voor 290 euro, die kan je op marktplaats vast voor meer dan de 290 euro verkopen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij moet in bij je belastingaangifte elk jaar opgeven wat je neveninkomsten zijn. Hier zouden dan ook prijzen onder kunnen vallen. Je moet dit dus zelf opgeven. Hoe de belastingdienst erachter komt of je een prijs gewonnen hebt weet ik niet, maar ik neem aan de (vooral de grotere) loterijen een lijntje hebben lopen naar de belastingdienst...

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zondag 25 sep 2011, 12:21: Dan leef je nog in het gulden tijdperk, het was 1000 gulden is nu 454 euro (het zou de overheid dus wel eens sieren als deze grens nu eens optrokken naar 1000 euro). Volgens mij is het daarnaast zo dat achteraf de prijs niet mag worden aangepast, dat zouden ze dan vooraf moeten doen.

Ja hoor, diumenge, helemaal gelijk, ik was terug in "die goeie oude tijd". Efkes vergeten. En wat zijn we weer vriendelijk onder elkaar op deze mooie dag.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, dat is snel!

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zondag 25 sep 2011, 13:13: Nou, dat is snel!

Ik ga hier één keer iets over zeggen en laat het daarna rusten, zou jij ook niet moeten doen.

Kennelijk zitten er hier op dit forum een of meerdere figuren die er hun levensdoel van hebben gemaakt om te 'minnen' (rode duimpjes uit te delen). Blijkbaar maakt dat ze gelukkig, laten we ze dat maar gunnen, ze hebben niets anders wat ze gelukkig maakt. Het is een mooie dag vandaag, misschien gaan ze nog wel even naar buiten.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

"... zou jij ook niet moeten doen." ik bedoelde natuurlijk "... zou jij ook moeten doen."

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op zondag 25 sep 2011, 12:54: Volgens mij moet in bij je belastingaangifte elk jaar opgeven wat je neveninkomsten zijn. Hier zouden dan ook prijzen onder kunnen vallen. Je moet dit dus zelf opgeven. Hoe de belastingdienst erachter komt of je een prijs gewonnen hebt weet ik niet, maar ik neem aan de (vooral de grotere) loterijen een lijntje hebben lopen naar de belastingdienst...
Ik geloof niet dat het aangifte programma daar een rubriek voor heeft en dan 29% berekend van het ingevulde bedrag.

En inderdaad ik ees dat de organisator aangifte moet doen en de 29% moet betalen, ook als de TV niet opgehaald/geclaimd wordt. Maar dat betekent dat de organisator een claim op de winnaar kan leggen als hij zijn NAW weet. Zelfs met deurwaarders kan dreigen om het zwart/wit te stellen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zondag 25 sep 2011, 13:22:
tenormin schreef op zondag 25 sep 2011, 13:13: Nou, dat is snel!

Ik ga hier één keer iets over zeggen en laat het daarna rusten, zou jij ook niet moeten doen.

Kennelijk zitten er hier op dit forum een of meerdere figuren die er hun levensdoel van hebben gemaakt om te 'minnen' (rode duimpjes uit te delen). Blijkbaar maakt dat ze gelukkig, laten we ze dat maar gunnen, ze hebben niets anders wat ze gelukkig maakt. Het is een mooie dag vandaag, misschien gaan ze nog wel even naar buiten.

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik kan jammergenoeg niet naar buiten, veroorzaak ook geen overlast met herrie maken, krijg wel regelmatig "aandrang" om met bezemsteel op plafond te stampen, maar zoals gezegd: ik leer er mee leven. Voor de, nou ja goede orde, ik viel ook pas om 4.30u in slaap maar moet daar dan aan toevoegen dat ik 's-morgens niet vroeg op hoef te staan. Wat ik toch doe, want dat zit wel een je systeem. Toch blijf ik bij mijn standpunt: eerst praten en als dat niet helpt iets gaan ondernemen. Wijkagent erbij vragen. Betreft het Woningbouw: dan met die 2 en de geluidsmakers om de tafel, dat kán helpen. Dit is dan (zes jaar geleden) eigen ervaring.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2011 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

En voor deze reactie mogen jullie duimen, ik zat op het andere forum met geluidsoverlast, dus stom, stom, stom.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2011 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe zit dat als ik een kip win ? moet ik de belasting dan een poot geven .

ve
door verwijderd - Sep 26, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

marinus55 schreef op maandag 26 sep 2011, 13:03: Hoe zit dat als ik een kip win ? moet ik de belasting dan een poot geven .

Dat hoef je niet zelf te doen, de poot wordt daar wel uitgedraaid.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2011 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zondag 25 sep 2011, 12:14: Heb altijd gedacht dat een prijs van €999,00 vrijgesteld was van belasting. Zou die internetpagina dan verzoeken er de ene cent vanaf te halen, tenzij die wet ook alweer veranderd is?

Dit moet € 450 euro zijn en dan wel eerst 1 cent terug geven voor de prijs wordt gegeven anders is het namelijk niet geldig.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2011 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind, maar ja wie ben ik, dat als je prijzen in natura geeft, dat de wedstrijdhouder/
loterij etc. wettelijk voor de kansspelbelasting op zou moeten draaien. Bij een geldprijs kan je er wel van afwijken, maar ik vind bij een in natura niet. Maar ja wie ben ik...

ve
door verwijderd - Sep 26, 2011 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb, ik had al op de vorige pagina gelezen dat ik nog "in de goede oude tijd was" en het nog over de duizend gulden schreef, dus sorry zei daarvoor.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2011 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwaardvis heeft het over een prijsvraag. dat is iets anders dan een kansspel.
Bij een prijsvraag moet men doorgaans zelf een prestatie leveren, bijv. een leuke slagzin bedenken of een raadseltje oplossen, e.w.d.m.z. Wie dan iets wint hoeft dat niet op te geven aan de belasting. Bij een kansspel ligt dat anders, daar hoef je zelf niets voor te doen, dat is niets anders dan een loterij. Overigens, zo'n prijsje van €1000.- ga je toch niet echt aangeven? We worden al genoeg uitgekleed op alle mogelijke en onmogelijke manieren!

ve
door verwijderd - Sep 28, 2011 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hipppo, deze prijsvraag is wel een kansspel. Ik denk dat ieder spel waar je tegenstanders hebt overigens een kansspel is. Je bent namelijk afhankelijk van de sterkte van de tegenstanders. Die kan toevallig groot of klein zijn. Ga er dus maar vanuit dat onderhavig spel/prijsvraag een kansspel is.

Overigens begrijp ik het aangifte formulier kansspelbelasting voor de organisator ook niet. Daar wordt gevraagd om het BSN van de organisator in te vullen. Heeft een BV of een NV dan een BSN? Of moet dat het BSN van de directeur, hoofd afdeling, secretaresse of loodsmedewerker zijn? Niet van de winnaar, dat blijkt nergens uit. zie hier

ve
door verwijderd - Sep 28, 2011 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zelfs de TV-quiz twee voor twaalf is een kansspel, ook over de aldaar gewonnen prijzen is kansspelbelasting verschuldigd.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2011 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zwaardvis, bij een kansspel ben je geheel afhankelijk van het lot. (roulette, loterij, e.d.) Daar kan je zelf dus geen invloed op uitoefenen. Bij een prijsvraag daarentegen komt het aan op een zeker talent om de opgave(n) tot een goed eind te brengen, en/of een betere prestatie te leveren dan al je mededingers. Ik spreek uit ervaring, want ik heb al menig(e) prijs(je) in de wacht gesleept, waarvan enkele een waarde van meer dan € 1000.- vertegenwoordigden. In geen enkel geval werd melding gemaakt van kansspelbelasting die verschuldigd zou zijn.
Om het helder te krijgen: wat moest men doen/oplossen om mee te kunnen doen met de prijsvraag waar jij het over hebt?

ve
door verwijderd - Sep 28, 2011 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hipppo, wijk nou niet van de vraag af, het is een kansspel. punt uit.

Overigens hier een uitspraak over 2 voor 12 (ook Vara):uitspraak

Tekst:
Een man won euro 4292 in het televisieprogramma Twee voor Twaalf, een spelprogramma waarin twee teams van twee spelers tegen elkaar spelen. Elk team moet twaalf vragen over geschiedenis, kunst, wetenschap of actualiteiten te beantwoorden. De uiteindelijke opdracht is om een woord van twaalf letters te raden. Wanneer een team een antwoord niet weet, kan de vraag worden opgezocht in een encyclopedie. Voor iedere seconde die gezocht wordt, komt één euro in mindering op het te winnen bedrag. Maximaal kan aan drie rondes worden meegedaan. Bij tweemaal winst wordt het totaal van de eindscores met drie vermenigvuldigd, bij driemaal winst wordt het totaal met zes vermenigvuldigd. De Vara berichtte de winnaar na de televisieopnamen het bedrag op zijn rekening te zullen overmaken, maar wel onder inhouding van 25% kansspelbelasting. Van het gewonnen bedrag werd euro 1073 ingehouden en aan de belastingdienst afgedragen. De prijswinnaar was het daar niet mee eens. Hij tekende bezwaar aan bij de inspecteur en ging vervolgens in beroep bij de rechter tegen de inhouding van de kansspelbelasting. Waarom ging hij in beroep?

Volgens de wet zijn kansspelen gelegenheden waarbij men kan meedingen naar prijzen of premies. De aanwijzing van de winnaar moet gebeuren door enige 'kansbepaling' waarop de deelnemers in het algemeen geen 'overwegende invloed' kunnen uitoefenen. Te denken valt bijvoorbeeld aan een bingospel of aan een roulette. Prijsvragen waarbij voor deelneming een wetenschappelijke of een kunstzinnige prestatie wordt gevorderd, vallen daar buiten.

Hoe zit dat bij een televisiequiz? De prijswinnaar voerde aan dat Twee voor Twaalf een kennisquiz is en dat de aanwezige kennis invloed had op de uitkomst. De rechter dacht daar anders over. Volgens de rechter was Twee voor Twaalf weliswaar een kennisquiz, maar de vragen kunnen over allerlei onderwerpen gaan. De deelnemers kunnen geen overwegende invloed uitoefenen op de eindscore van henzelf of van hun tegenstanders. Ook het te winnen geldbedrag was afhankelijk van omstandigheden buiten de deelnemers om. Iemand kan dus specifieke kennis hebben, maar daar heeft hij weinig aan als de vragen over een onderwerp gaan waar hij niets van af weet. Verder was iedere deelnemer volgens de rechter ook afhankelijk van de kennis van zijn teamgenoot. Evenmin kunnen de spelers invloed uitoefenen op de vragen waarop men direct een antwoord heeft, zodat die niet opgezocht hoeven te worden. Ten slotte heeft men geen invloed op het raden van het twaalfletterige woord en op de hoogte van de score van het team waartegen gespeeld wordt. Op grond hiervan besliste het hof dat geen overwegende invloed uitgeoefend kon worden, zodat de inhouding van kansspelbelasting terecht was.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2011 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zwaardvis,
Ik wijk helemaal niet van de vraag af. Ik wil gewoon weten waar het bij die zgn. prijsvraag om ging. En wat die juristen er allemaal van maken is doorgaans grote flauwekul, logisch redeneren is niet hun ding, jammer maar helaas.
Nogmaals, ik heb in diverse prijsvragen leuk gescoord en hoefde geen kansspelbelasting te betalen. How come?