st
door stanvanbeek Jul 8, 2014 om 19:39
Auto & vervoer

Kapotte autoradio op Marktplaats gekocht.

Hallo,

Vorige week heb ik via Marktplaats een originele autoradio gekocht voor mijn BMW uit 1990, om mijn wagen weer origineel te maken.
Verkoper beloofde mij dat alles werkte.
Ik heb dus €65,- overgemaakt, en de volgende dag ontving ik mijn radio al.
Daarna heb ik de radio meteen ingebouwd, en kwam erachter dat het schermpje op de radio niet verlicht was.
Ik kon dus niets zien hierop.
Direct de verkoper gemaild, met als antwoord dat dit normaal zou zijn? hij beweerde dat ik de bedrading in de auto wel aan kon passen om dit werkend te krijgen? Dat moet toch niet de bedoeling zijn om iets op je radioscherm te kunnen zien?
De radio zou zogenaamd "gereviseerd" zijn.
Heb de betreffende verkoper hierna maar eens gemaild of ik mijn geld terug kan krijgen, en dat ik de radio dan wel terug zou sturen, en dat ik dit eventueel wel zou betalen. Waarop ik volgend antwoord kreeg:

Daar moet ik even over nadenken, heb ik een hele slechte ervaringen mee namelijk..
Zijn de oplossingen die ik aanbood niet toereikend?

Nu zijn we twee dagen verder, en ik heb na nog een keer mailen nog steeds niets gehoord.
Wat ik heb van de verkoper is zijn adres, naam en Marktplaats-email adres. Ik zag dat hij ook nog andere radio's te koop aanbood.

Mijn vraag is, kan ik hier nog verder mee? Of is hier niets meer tegen te doen? €65,- vind ik toch veel geld voor iets wat niet werkt, ik voel me wel wat belazerd...

Groet,

Stan

1709 16 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 8, 2014 om 19:41
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als u van een particulier heeft gekocht kunt u niets doen.

mahadma
door mahadma - Jul 8, 2014 om 19:53
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Hèt Marktplaats probleem, veelal particulier aan particulier, ongezien kopen, vooruit betalen.

Heb de betreffende verkoper hierna maar eens gemaild of ik mijn geld terug kan krijgen, en dat ik de radio dan wel terug zou sturen, en dat ik dit eventueel wel zou betalen. Waarop ik volgend antwoord kreeg:

U verwacht dat de verkoper nu u wel het geld retour stuurt, en u de radio dan wel terug zou sturen, exuse me, maar als verkoper zou ik bij dit gegeven vraagtekens plaatsen.

Overigens, heeft u de radio wel correct aangesloten? Er wordt botweg gesteld dat het ding niet goed zou zijn, maar een aansluitfout kan natuurlijk ook.

Rechten heeft u niet, goodwill? Mogelijk, maar als de verkoper weigert, heeft u pech.

st
door stanvanbeek - Jul 8, 2014 om 19:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 8 jul 2014, 19:53]Hèt Marktplaats probleem, veelal particulier aan particulier, ongezien kopen, vooruit betalen.

Heb de betreffende verkoper hierna maar eens gemaild of ik mijn geld terug kan krijgen, en dat ik de radio dan wel terug zou sturen, en dat ik dit eventueel wel zou betalen. Waarop ik volgend antwoord kreeg:

U verwacht dat de verkoper nu u wel het geld retour stuurt, en u de radio dan wel terug zou sturen, exuse me, maar als verkoper zou ik bij dit gegeven vraagtekens plaatsen.

Overigens, heeft u de radio wel correct aangesloten? Er wordt botweg gesteld dat het ding niet goed zou zijn, maar een aansluitfout kan natuurlijk ook.

Rechten heeft u niet, goodwill? Mogelijk, maar als de verkoper weigert, heeft u pech.

Zo heb ik het niet direct gezegd. Deze mail heb ik verstuurd:

Ik heb even op het forum nagevraagd, en het is niet normaal dat het scherm zo zwak brandt.
Heb inmiddels mijn oude radio weer terug ingebouwd.
Zou ik de radio misschien terug kunnen sturen en het geld retour kunnen krijgen? Dan betaal ik de verzendkosten wel.

De radio heb ik goed aangesloten. Zit inmiddels al enkele jaren in de elektrotechniek en een autoradio aanlsuiten is zo moeilijk niet.

mahadma
door mahadma - Jul 8, 2014 om 20:02
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Geeft een iets ander beeld, maar de feiten zijn en blijven dat u geen rechten heeft als de verkoper niet meewerkt.

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 20:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stanvanbeek schreef op dinsdag 8 jul 2014, 19:57]
De radio heb ik goed aangesloten. Zit inmiddels al enkele jaren in de elektrotechniek en een autoradio aanlsuiten is zo moeilijk niet.

Is het niet zo dat de ISO stekker anders bedraad moeten worden? Gebeurt bij meerdere automerken dat je niet zomaar de standaard stekkers er in kunt prikken.

st
door stanvanbeek - Jul 8, 2014 om 20:21
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 8 jul 2014, 20:19][quote=stanvanbeek schreef op dinsdag 8 jul 2014, 19:57]
De radio heb ik goed aangesloten. Zit inmiddels al enkele jaren in de elektrotechniek en een autoradio aanlsuiten is zo moeilijk niet.

Is het niet zo dat de ISO stekker anders bedraad moeten worden? Gebeurt bij meerdere automerken dat je niet zomaar de standaard stekkers er in kunt prikken.

Het is een originele BMW radio, die bij mijn BMW is geleverd, hetzelfde type. Dus je gaat van een BMW mannetje naar een BMW vrouwtje. Geen tussenkomst van ISO stekkers dus ;) Aan de bedrading van de auto heb ik niets veranderd, en deze is nog origineel. Heb de draadkleuren in het schema nagekeken.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 21:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou niet weten waarom u geen rechten heeft. Als de verkoper u voor de aankoop heeft verteld dat alles werkte, dat houdt dan natuurlijk ook het licht in de radio in, dan heeft u gewoon recht op geld terug. De radio moet dan al met een gebrek zijn verzonden naar u. Het moet niet aan de aansluiting liggen.

Komt niet over als een particulier die weinig verstand heeft van radio's, deze verkoper, aangezien hij meerdere radio's verkoopt.
Zou het kunnen dat hij een partij ondeugdelijke radio's verkoopt op Marktplaats? Of is hij zelf een beetje aan de slag gegaan met niet goed werkende radio's die hij dan weer opgelapt verkoopt? Hoe nieuw ziet die radio eruit?
Wat kost zo'n radio normaal? En wat stond er precies in de advertentie over de radio. Is hij 'zo goed als nieuw'?

st
door stanvanbeek - Jul 8, 2014 om 21:34
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 8 jul 2014, 21:21]Komt niet over als een particulier die weinig verstand heeft van radio's, deze verkoper, aangezien hij meerdere radio's verkoopt.
Zou het kunnen dat hij een partij ondeugdelijke radio's verkoopt op Marktplaats? Of is hij zelf een beetje aan de slag gegaan met niet goed werkende radio's die hij dan weer opgelapt verkoopt? Hoe nieuw ziet die radio eruit?
Wat kost zo'n radio normaal? En wat stond er precies in de advertentie over de radio. Is hij 'zo goed als nieuw'?

Bedankt voor je reactie.

Of de andere radio's deugdelijk zijn kan ik niet over oordelen.
Bij de radio stond: gereviseerd. Als ik denk dat iets gereviseerd is, denk ik dat dit goed is gedaan, en dat alles werkt. De radio ziet er redelijk goed uit, voor een 20 jaar oude radio.
Hij werd niet als "zo goed als nieuw" verkocht, maar als "gereviseerd". Maar zo goed is hij dus niet gereviseerd, aangezien het display niet goed werkt.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 21:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan is het toch wat lastiger. Ik dacht dat u was beloofd dat alles werkte. Is dat dan niet zo?

Wat me ook niet duidelijk is, doet het licht het helemaal niet meer of is het een zwak licht, zoals u in de mail naar de verkoper schrijft? Is de radio volledig onbruikbaar?

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 21:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Gereviseerd wil meestal zeggen dat originele niet goedwerkende onderdelen zijn vervangen voor niet originele onderdelen, die het (nog) wel goed doen. Die kunnen dan zijn gehaald uit allerhande andere radio's. Wat misschien toch wel bepaalde consequenties heeft.

st
door stanvanbeek - Jul 8, 2014 om 21:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 8 jul 2014, 21:50]Dan is het toch wat lastiger. Ik dacht dat u was beloofd dat alles werkte. Is dat dan niet zo?

Wat me ook niet duidelijk is, doet het licht het helemaal niet meer of is het een zwak licht, zoals u in de mail naar de verkoper schrijft? Is de radio volledig onbruikbaar?

Het is een zeer zwak licht, zo zwak dat je bijna niets kunt zien op het schermpje. Uit ervaring weet ik dat dit niet normaal is.
Mij is inderdaad beloofd dat alles werkte. Blijkbaar is dit dus niet het geval.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 22:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heb je zelf enig idee wat er mis met de radio is? Waarom het licht zo zwak is? Het is dus niet gewoon stuk.
Zou het niet simpel te verhelpen zijn?

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 23:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stanvanbeek schreef op dinsdag 8 jul 2014, 21:58]

Het is een zeer zwak licht, zo zwak dat je bijna niets kunt zien op het schermpje. Uit ervaring weet ik dat dit niet normaal is.
Mij is inderdaad beloofd dat alles werkte. Blijkbaar is dit dus niet het geval.

Wat voor soort verlichting zit er in?

door 1953 - Jul 9, 2014 om 03:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom niet in de winkel een modernere versie DAB+ (met DAB+-antenne) gekocht?

Nu zit u op de blaren met een niet goed functionerend 'gereviseerd' autoradio. Wat viel of valt aan een autoradio te reviseren?

pino123
door pino123 - Jul 9, 2014 om 10:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 9 jul 2014, 03:36]Waarom niet in de winkel een modernere versie DAB+ (met DAB+-antenne) gekocht?

Nu zit u op de blaren met een niet goed functionerend 'gereviseerd' autoradio. Wat viel of valt aan een autoradio te reviseren?

Wat gaat jou dit aan? TS wil een originele autoradio, geen ongewild advies voor DAB+

ekiem
door ekiem - Jul 9, 2014 om 11:58
676 Antwoorden / 100 Vragen

Heeft u geen nader omschreven uitleg gekregen over de conditie van de radio. Want een gereviseerde radio kan van alles betekenen.

En van een particulier iets kopen betekent meestal " garantie tot aan de deur ". Je kunt er wel vanuit gaan dat je rechten hebt maar in dit geval denk ik dat het heel lastig gaat worden.
Jammer, misschien is in dit geval "goedkoop toch duurkoop " .

Ekiem