wa
door waterkat3 Apr 22, 2015 om 09:22
Garantie & verzekeringen

Kapotte kroon

Kroon kapot,zijn in Spanje en dat nog 2 maanden,heb aanvullende tandartsverzekering voor 750 euro,menzis stelt dat het niet medisch noodzakelijk is om nieuwe kroon in buitenland te vervangen,ergo geen vergoeding,dus moet ik 2 maanden wachten,tegen die tijd is het afgeslepen stukje kies dan wel zo verrot dat een nieuwe kroon niet meer kan,kassa voor menzis ,kan dit zomaar,want een nieuwe kroon in Spanje is niet duurder dan in Nederland

6659 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw tandartsverzekering geeft geen dekking in het buitenland.

Hebt u geen reisverzekering? Voor een noodkroon

ro
door ron530 - Apr 22, 2015 om 09:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zat ook te denken aan een noodkroon misschien worden die kosten wel vergoed.

wa
door waterkat3 - Apr 22, 2015 om 10:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tijger en Ron reisverzekering vergoed dit wanneer het door een ongeval kwam
Vr gr

edrick3
door edrick3 - Apr 22, 2015 om 10:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo waterkat3

.....,tegen die tijd is het afgeslepen stukje kies dan wel zo verrot dat een nieuwe kroon niet meer kan......
Dat wordt dus goed poetsen!

Of zelf een (nood)kroon betalen.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Apr 22, 2015 om 10:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad, de enige optie is zo laten of op eigen kosten een kroon laten plaatsen. Alleen een noodkroon kun je niet 2 maanden zo laten.

Factuur goed bewaren, tandartskosten zijn (nog) aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe is die kroon dan gebroken?op iets verkeerds gekauwd? Dat is toch een ongeval?

Cookies
door Cookies - Apr 22, 2015 om 11:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 apr 2015, 10:56]En hoe is die kroon dan gebroken?op iets verkeerds gekauwd? Dat is toch een ongeval?

Op iets verkeerds kauwen een ongeval??? Struikelen en op je mond vallen, vind ik een ongeval. Overhoop gereden worden, vind ik een ongeval. Op iets hards kauwen vind ik bepaald GEEN ongeval en de verzekeraar zal daar ongetwijfeld/hopelijk hetzelfde over denken.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 11:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij wie loopt uw reisverzekering?

edrick3
door edrick3 - Apr 22, 2015 om 11:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....op iets verkeerds gekauwd? Dat is toch een ongeval?.....
Denk toch niet dat een verzekering daarin meegaat.

Maar dat valt natuurlijk even na te vragen bij de reisverzekering. Wie weet.

Cookies
door Cookies - Apr 22, 2015 om 12:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 22 apr 2015, 11:57].....op iets verkeerds gekauwd? Dat is toch een ongeval?.....
Denk toch niet dat een verzekering daarin meegaat.

Maar dat valt natuurlijk even na te vragen bij de reisverzekering. Wie weet.

Dus je bijt op een te hard snoepje en dan zou het een ongeval zijn? En dan kan iedereen wel met zo'n flut argument komen, want wat er gebeurd is, is natuurlijk niet te controleren in een dergelijk geval.

Hoe duidelijk kan het zijn: deze kosten worden NIET vergoed door de tandartsverzekering.

ro
door ron530 - Apr 22, 2015 om 12:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In mijn optiek is een nieuwe kroon niet noodzakelijk, een tijdelijke oplossing van een noodkroon dan weer wel. De plaatsing van een noodkroon is aanzienlijk goedkoper en kan bij terugkomst in Nederland misschien wel gedeclareerd worden omdat u er alles aan gedaan heeft om verdere schade te voorkomen.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan maar eens de voorwaarden lezen wat bij een reisverzekering onder een ongeval wordt verstaan.

Een noodkroon is mijns inziens zeker gedekt onder de medische kosten. Uiteraard tot een bepaald bedrag.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Wat is daar een flutargument aan? Hoe de kroon gebroken is, weten we niet, maar de Ts heeft plotseling, onvrijwillig lichamelijk letsel opgelopen. Één van de voorwaarden van een ongeval.

Cookies
door Cookies - Apr 22, 2015 om 12:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 apr 2015, 12:42]@carola.83

Wat is daar een flutargument aan? Hoe de kroon gebroken is, weten we niet, maar de Ts heeft plotseling, onvrijwillig lichamelijk letsel opgelopen. Één van de voorwaarden van een ongeval.

Goed hoor.

ro
door ron530 - Apr 22, 2015 om 13:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een kroon die afbreekt is gewoon pech net zoals een kunstgebit die juist in de vakantie na het kauwen van een harde noot in tweeën breekt. Sprake van lichamelijk letsel is er niet want het betreft kunstproducten die breken. Ik zie de medische noodzaak ook niet want met de juiste aanpak (een noodkroon) kan het plaatsen van de nieuwe kroon uitgesteld worden, dat vraagsteller eerst nog twee maanden in Spanje wil blijven is een eigen keuze.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die noodkroon is dus de medische noodzaak.

Als je prothese breekt, valt de reparatie daarvan onder de basisverzekering, dus dat is sowieso gedekt, kan je dus niet claimen op de reisverzekering.

ro
door ron530 - Apr 22, 2015 om 13:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Inderdaad een noodkroon kan als medische noodzaak aangemerkt worden want daarmee voorkom je tandverlies in de toekomst die noodkroon moet door een tandarts worden geplaatst. Een gebroken kunstgebit kan door een tandtechnieker hersteld worden en kost vaak niet meer dan een paar tientjes.

ha
door hanneke - Apr 22, 2015 om 13:56
321 Antwoorden / 1 Vragen

Met de lage prijzen van vliegtickets bij prijsvechters is het misschien zelfs goedkoper om gewoon even terug naar huis te vliegen. Ik bedoel, als u nog 2 maanden op vakantie bent... Dan kunnen die twee dagen er ook wel af...

wa
door waterkat3 - Apr 22, 2015 om 16:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=waterkat3 schreef op woensdag 22 apr 2015, 09:22]Kroon kapot,zijn in Spanje en dat nog 2 maanden,heb aanvullende tandartsverzekering voor 750 euro,menzis stelt dat het niet medisch noodzakelijk is om nieuwe kroon in buitenland te vervangen,ergo geen vergoeding,dus moet ik 2 maanden wachten,tegen die tijd is het afgeslepen stukje kies dan wel zo verrot dat een nieuwe kroon niet meer kan,kassa voor menzis ,kan dit zomaar,want een nieuwe kroon in Spanje is niet duurder dan in Nederland

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2015 om 16:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u wilt reageren kunt u dat doen in het grijze vak onderaan en dan op verzenden klikken.

edrick3
door edrick3 - Apr 22, 2015 om 16:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=waterkat3 schreef op woensdag 22 apr 2015, 16:14][quote=waterkat3 schreef op woensdag 22 apr 2015, 09:22]Kroon kapot,zijn in Spanje en dat nog 2 maanden,heb aanvullende tandartsverzekering voor 750 euro,menzis stelt dat het niet medisch noodzakelijk is om nieuwe kroon in buitenland te vervangen,ergo geen vergoeding,dus moet ik 2 maanden wachten,tegen die tijd is het afgeslepen stukje kies dan wel zo verrot dat een nieuwe kroon niet meer kan,kassa voor menzis ,kan dit zomaar,want een nieuwe kroon in Spanje is niet duurder dan in Nederland

We hebben je vraag al gelezen. ;-)

er
door erky - Apr 22, 2015 om 16:48
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Waterkat3,

Of je in Spanje zit of in Nederland, het is op dit moment de mores dat slechts de goedkoopste mogelijkheid in aanmerking komt voor vergoeding.Bovendien heeft de aanvullende verzekering 'Tandheelkunde' kleine lettertjes. Wat kom je tegen op de site van jouw verzekeraar over wat wel en niet vergoed wordt?

Was de kies voorzien van een ouderwetse gouden kroon, dan is dat vast niet wat er verzekerd is, maar een (nood)kroon van composiet (kunststof) zou betaalbaar moeten zijn. Ik heb hier in Nederland een forse opbouw (5 vlaks vulling) laten zetten i.p.v. een gebroken gouden en dat kostte me mij mijn tandarts 'slechts' 90 euro excl. verdoving en andere kleine ingrepen.

Oude kronen slijten, laten wel eens los of gaan kapot, als de oude kapotte kroon minder dan 5 jaar op de kies zat, heb je een veel leuker punt, ga voor garantie bij de tandarts (in Nederland?) je gram halen. Mijn kronen gaan zeker 10 jaar mee!

Ui oogpunt van hygiëne zou ik wel zorgen voor een bedekking van de nu open liggende kies, straks heb je ook nog een wortelpunt ontsteking ...

Succes,
Erky

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@erky

Zo klein zijn de letters van de asnvullende tandverzekering niet. Behandeling is gedekt in Nederland en tot 15 km over de grens. Heel simpel.