ar
door arend03 Sep 9, 2006 om 23:42
Voeding & gezondheid

Karbonades braden

aub tips om karbonades zo te braden dat ze niet taai worden

33100 51 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 9, 2006 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

oi een goed braadprodukt gebruiken b.v. bertolli en er bij blijven zolang het vlees braad om zo nu en dan te keren en te prikken. Eet smakelijk

ve
door verwijderd - Sep 10, 2006 om 01:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er bij blijven en af en toe keren, helemaal mee eens!!!!!

MAAR..................

NIET PRIKKEN!!!!!!!!

dan loopt het vocht uit het vlees en wordt dit droog en taai.

(ooit nog eens geleerd toen ik lerares huishoudkunde wilde worden!)

Linda

ve
door verwijderd - Sep 10, 2006 om 02:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bovendien,

Vrijwel elke vleessoort moet in hete olie of braadboter snel dichtgeschroeid worden dus ook de karbonaden die daarna niet meer te lang op een zacht vuur even na moet garen.

Vlees van de supermarkt is vrijwel altijd toch bewerkt wat gezien kan worden omdat het vlees erg slinkt bij het door bakken omdat het vocht/water  verdampd dat er op de een of andere manier door die industrie er in gedaan wordt.

Een goed stuk vlees van een (echt goede) slager blijft met onze aanbevelingen dan ook een stuk malser en dus smakelijker dan het industrieproduct

ve
door verwijderd - Sep 10, 2006 om 07:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het snel braden en bakken van vlees onder hoge temperatuur maakt vlees droog.

De beste marnier is om het vlees langzaam in boter te garen is door de boter te smelten en dan het vlees door regelmatig te keren langzaam gaar te braden,
Na verloop van tijd zal het vlees toch bruin worden.
Vlees wat rauw gegeten wordt als biefstuk moet je in hete boter dichtschroeien en bruin bakken.
Een rollade in een oven kun je ook het beste op een lage temperatuur braden, 120 graden is heet genoeg alleen de tijd is vam belang. Als u braadt met lage temperatuur zal vlees nooit droog worden, en een ander voordeel u houdt meer gewicht over.

   TIP.

gebruik een kerntemperatuurmeter om te controleren of vlees gaar is.
Bij een temperatuur van 78  graden is het vlees gaar
Braad u op deze marnier dan zal het gewichtsverlies ook niet boven de 20% komen.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2006 om 07:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal fout grootvader.

Hoge temperaturen zijn fout.
Aan vers varkens en rundvlees wordt geen vocht toegevoegd, ook niet in de supermarkt.
Alleen aan kipprodukten wordt soms vocht toegevoegd, maar dat moet dan vermeld staan op de verpakking.
Verder kan ik vertellen uit eigen ervaring dat vlees van de super en de slager bij de zelfde leveranciers vandaan komt.
Het grote verschil is alleen dat een slager verstand heeft van zijn produkt, en weet hoe te handelen en adviseren.

Vakkennis is wat er aan de supermarkt ontbreekt.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

karbonades, filetlapjes, gewoon bestrooien met paneermeel (niet eerst door losgeklopt ei oid) en dan in hete olijfolie (Aldi) om en om braden, blijven dan botermals

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er heet aangebraden wordt en het vlees moet daarna nog even langzaam gaar worden, wordt de hitte vaak geblust door een scheutje koud water of witte wijn o.i.d. toe te voegen, ter voorbereiding op de jus. Deze koude toevoeging levert dus taai vlees op. Vlees is spierweefsel en - ondanks dat het dier allang geslacht is - reageert op kou met een lichte samentrekking  (laatste stuiptrekking). Hierdoor wordt het vlees taai.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanbraden en water toevoegen heet sudderen.
Met de deksel schuin op de pan (of helemaal dicht) ongeveer 2.5 uur of langer zo zacht mogelijk, liefst op een petroleumstel.

In boter zonder water en deksel heet braden.
In boter met hoog vuur heet bakken, doe je om en om.
in olie heet frituren en dan moet je vlees door de eiwit halen en panneren. Doe je dit niet dan komt al de panneer in de olie terecht.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

binka 2 en een half uur een karbonaatje laten sudderen is wel heel erg lang hoor,

hier bak ik ze aan , beide kanten licht gebruint,

daarna heet water er bij 1 beker, en 30 min op zacht vuur laten staan,

en je hebt een overheerlijk sappig karbonaatje, wel in croma bakken he

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader had gelijk. Hij schreef NIET heet bakken maar heet DICHTSCHROEIEN. Dat is een goot verschil! Heet dichtschroeien - wat maar heel kort duurt, meestal  'n seconde of twintig  - zorgt er voor dat het vocht in het vlees blijft. Vlees wordt taai en droog van te LANG bakken en niet zo zeer door de temperatuur ofschoon vlees wel zal verbranden met  een hoge temperatuur.

Wie vlees in vet of olie doet van te lage tempertuur bakt niet meer want dan loopt het vocht uit het vlees en dan ben je gewoon aan het sudderen omdat het vocht zich met het vet of olie mengt.

Hij schreef ook : daarna op lage temperatuur nagaren. Dat is dus het bakken zelf. Hoe lang gebakken moet worden is een kwestie van ervaring - echter nooit te lang want dan wordt het droog.

Vocht toevoegen wordt niet gedaant bakken, wel met stoven waar het de temperatuur zo laag moet zijn dat het tegen de kook aan zit - dus bijna pruttelen.

Olijfolie bakt niet beter, wordt hoofdzakelijk voor de smaak daan.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

De karbonade die jij bedoelt zijn hals of schouderkarbonade, die hoor je te braden.
Rib of haaskarbonade kun je bakken, maar zeker niet te lang en te hard, want ze worden droog.
Varkens vlees braad je normaal gesproken.
Rund vlees kun je sudderen of wel stoven, braden of bakken.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

vlees bereiden is vak, helaas wordt er teveel geknoeid.
Ik begin steeds meer te begrijpen waarom er geen slagers meer nodig zijn.
Iedereen kan wat dat betreft vlees verkopen.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

vlees vooraf kruiden maar het pas na het bakken bestrooien met zout, anders wordt het droog. En voor alle forumleden; slagers in supermarkten zijn vakbekwame slagers, er is dus geen verschil met de "echte" slager!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

In welke super markt?

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kruiden er op en ongeveer 14 minuten onder de grill, halverwege keren, daarna zouten.je hebt dan een malse en gezonde (tenminste wat vet betreft) karbonade.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Echte slagers zijn slagers met het slagersvakdiploma.
Een 5 jarige dagopleiding, of 6 jarige opleiding van 1 dag per week.
Tegenwoordig gaat alles in deelcertificaten, Supermarktpersoneel haalt een deelcerticaat van winkelslager.
Verstand van vlees heb je pas als je de weg weet van begin tot eind.
Iemand die 1 jaartje heeft meegelopen is nog geen slager.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ken hetzelfde probleem als de topicstarter..

Voorheen kon ik trouwens wel een carbonade bakken.. en werd mooi bruin en gaar maar sinds de laatste tijd niet meer.
Het meeste wat hier boven staat heb ik gedaan maar steeds wat taai en zeker niet echt lekker bruin.

Ik koop de laatste tijd nog maar zelden carbonade terwijl ik het voorheen bijna elke dafg kocht en at..

Dit verschijnsel ken ik ook met de Gourmet..
Voorheen braadde en bakte het als een gek maar tegenwoordig lukt dat niet mee zo. Heb geen flauw idee waar dat aan ligt..
Heb nog maar eens een ander Gourmet gekocht en nog een maar helaas.

Heb ook van vloeibaar boter gewisseld.. (temparatuurgrens en weet niet wat..) maar helaas..

Dus voorheen gooide ik een carbonade in de koekenpan en het werd een delicatesse.. maar nu niet meer.. Zou het toch aan de boter/vet liggen? Misschien niet heet genoeg??
Of toch beter naar een slager dan C1000.
Alhoewel ik geen enkel probleem had met die van AH.

Uit bovenstaande reacties is te bemerken dat er geen één richtlijn is en een ieder het op eigen manier doet..

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor bakken en braden zijn er wel degelijk richtlijnen.

Dat het niet zo lukt kan aan veel dingen liggen , en zeker ook aan het vlees.
Het ene vlees is het andere niet, en als het vroeger wel lukte zou ik eens een ander slager proberen.
En vraag aan uw slager eens hoe het beste te doen.
Hij weet nl. wat voor vlees hij in huis heeft en kan u het beste adviseren.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

De karbonade eerst droog vegen met keukenpapier, dan de kabonade in meel deppen. De braadboter in de pan doen niet te weinig hierin de karbonade braden Voor een rib of haas karbonade om en om braden 10 minuten en voor een schouder karbonade ook 10 minuten braden erna kun je beter wat water bij de karbonade doen het vuur lager zetten en de kabonade 15 minuten langer laten sudderen, smakelijk eten Peter

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoe kan het dan zijn dat bij bijna elk vlees dat ik in de supermarkt koop tijdens het bakken een halve emmer vocht vrijkomt? dit vind ik zo vreselijk smerig en bovendien komt er van "bruin bakken" weinig terecht als het vlees in zoveel vocht drijft, wie weet hoe dit kan?

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Peter zegt even in bloem wentelen,in ruim boter(of ander vet)aanbraden,dan pas kruiden toevoegen,jus niet met koud water blussen!Tijden van Peter waren ook prima.(vlees van te voren droog deppen)

Wat het euvel Is,er zit wel degelijk water in het vlees,daarom ook altijd die tissues onder in het bakje.Ook wordt het vlees veel te gauw na de slacht al bewerkt,en ligt te vroeg in de winkels!

Dit noemt men,het vlees is nog niet bestorven!

Ik heb geen moeite met het bakken van alle soorten vlees,ook met een groot braadstuk niet,maar koteletten,de ene keer zijn ze goed,de andere keer is het net een lap leer!

Dus het ligt niet aan jou.Groet..Lonkertje.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ kukkuk,hoe dat kan,de smiechten,vaak wordt het vlees gewoon in water gelegd,dit wordt opgenomen en het gewicht is dan zwaarder.Je betaalt het water mee!!!!

Gr.Lonk.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

KUkkuk@

Dit vlees komt hoogst waarschijnlijk van het petrainvarken.
Dit is een belgisch varken met erg weinig spek, maar heeft als nadeel dat het vlees erg nat is.
De varkens zijn makkelijk te herkennen, het vlees is erg blank, en een levend varken is zwart behaard.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

varkenvlees wordt niet in water gelegd, dit is een fabeltje.
Niet door de slager en ook niet door de supermarkt.

Je bent in de war met kip, waar soms wel water aan wordt toegevoegd.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binka,waarom heb ik dan op de Duitse TV.een consumenten-programma gezien,waar dat duidelijk naar voren kwam en te zien was?

Er zijn nog meer dingen die als fabeltje worden afgedaan,en op waarheid berusten! Kijk,commentaar is prima,maar ik zuig niets uit mijn duim. lonk...

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zal wat opbiechten, ik eet géén varkensvlees, niet uit geloof en ook niet omdat ik het zielig vind maar gewoon omdat ik het niet lust, maar het vele vocht tijdens het bakken heb ik dus óók met rundertartaar, runderlappen enz. enz. enz. dus ik vraag me af: hoe bak je ze bruin ;-) als het vlees ligt te koken in je koekenpan???

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk toch dat je in de war bent.
Bij het maken van vleeswaren (bv. ham) wordt wel water toegevoegd.
Dit water wordt er ingespoten en in het water zitten de toegevoegde stoffen (zout, fosfaat, suiker etc.).
Normaal raak je dit vocht bij het kookproces weer kwijt, maar door tumbelen en toevoeging van bindmiddelen, wordt er meer water toegevoegd dan dat het vlees normaliter vast kan houden.

Dit gebeurt niet met vers vlees, het mag niet is verboden.

Bij kip ligt het weer wat anders, en daar mag het wel, als het maar vermeld staat op het etiket.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij rundvlees komt dit ook voor.
Dit vlees is te mager, te snel gegroeid (misschien wel groeihormonen, is eigenlijk verboden) en het dier is niet slachtrijp.
Ook heeft het te maken met het voer wat ze hebben gehad.
Dit soort vlees wordt veel verkocht in supermarkten, al hoewel er ook veel slagers zijn die niet erg kijken naar de slachtrijpheid van het vlees.

Het beste advies is vlees te kopen bij een goede slager, het kost wel wat, maar beter een kleiner stuk wat goed is dan een zepert.

Probeer eerst meerdere slagers uit en maak dan een oordeel.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook aan vleeswaren (zoals ham), kip, vlees en vis kan water worden toegevoegd om het product malser!!! of zwaarder!!!!! te maken. Dat gebeurt door water te injecteren of het vlees of de vis te ‘tumbelen’. Bij tumbelen draait het vlees rond in een bad van water met waterbinders, vergelijkbaar met het draaien van cement in een cementmolen. Daardoor neemt het vlees extra water op zonder dat dit direct zichtbaar is!!!!!!!.

Voedsel en Waren Autoriteit heeft procedures en controlemethodes die overtreding van de regels voor het toevoegen van water aan het licht brengen. Het controleren van vlees op toegevoegd water is echter niet eenvoudig.

Dus het speelt wel degelijk! Lonk.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

lonkertje@

Je kletst uit je nek, aan vers varkens en rundvlees mag en wordt geen water toegevoegd.

Vleeswaar zijn bereide produkten en is geen vers vlees.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

misschien inderdaad het beste Binka, naar een slager gaan ipv het in de supermarkt te kopen, ben toch al niet zo'n vleeseter en heb dan liever een goed stukje dan een zompige homp vlees!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is trouwens heel eenvoudig om te controleren of er water is toegevoegd. Eiwitten kunnen nl. maar een bepaalde hoeveelheid water vast houden

Vroeger werd er al door de warenwet gecontroleerd of er niet teveel vocht aan aan worst en vleeswaren werden toegevoegd.

Vandaag de dag mag de hoeveelheid wel worden overschreden bij worst en vleeswaar, als de hoeveelheid maar wordt vermeld op de verpakking.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

(Je kletst uit je nek, aan vers varkens en rundvlees mag en wordt geen water toegevoegd.

Vleeswaar zijn bereide produkten en is geen vers vlees)

Ik heb het over vers vlees!!!!!!,En het valt me vaker op dat het je puur om het gelijk gaat!

Als het zo gemakkelijk was,om vers vlees op water te contoleren,zou ik,als ik jou was bij het voedingscentrum gaan werken(of keuringsdienst van waren)zij vinden het namelijk een uiterst moeizame procedure!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Binka,als je maar gelijk krijgt hè!

Hier laat ik het bij,en grootvader,schroei maar dicht hoor,dan blijven smaak en sappen behouden!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

lonkert@

Je probeert mee te praten over dingen waar je geen verstand van hebt, je geeft loze kreten en hebt dingen gehoord, gezien, of gelezen.
Niet alles wat er op tv komt is waar, en je haalt dingen door elkaar.

"Als het zo gemakkelijk was,om vers vlees op water te contoleren,zou ik,als ik jou was bij het voedingscentrum gaan werken(of keuringsdienst van waren)zij vinden het namelijk een uiterst moeizame procedure"
En misschien doe ik dat ook wel, voor jouw een vraag en mij een weet.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst lekker marineren in zoute sojasaus, gesnipperd uitje, knoflook, peper, mosterd, honing, olie en wat ananassap (go easy on the honing dan hè) of geprakte kiwi (of gewoon een klein beetje azijn): fruit als ananas en kiwi hebben hetzelfde effect als azijn: ze maken het vlees mals. Ik vind zelf hiervoor een ribkarbonade het lekkerst, die ik dus eerst lekker een paar uurtjes marineer, dan aan beide kanten aanbraad in de hete boter (op tijd vuur lager zetten, anders verbrandt de boel). Vervolgens zet ik het gas laag en laat de boel (met wat kokend water of bouillon erbij, nooit iets kouds toevoegen, dan schrikt je vlees zich de taaiheid) lekker sudderen op een vlamverdeler. Minstens een uur, maar hoe langer hoe lekkerder hoor!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

topicstarter: bedankt voor de vele reacties, zal er mijn voordeel mee doen

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@binka:ik zal je even uit de droom helpen: een heel goede vriend van mij die ik al  meer dan 25 jaar ken is werkzaam in een supermarkt ,én hij is gediplomeerd slager! Hij heeft namelijk die lange, lange opleiding tot slager gevolgd en heeft jaaaaaaaren een vleesafdeling geleid, jawel, in een supermarkt!Hij weet dus echt iets van vlees!

Dus niet generaliseren a.u.b!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binka, mijn compliment!!!!! Ik doe het op dezelfde manier en heb altijd heerlijke, botergare carbonades.

Mvg. libra

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb van een goede vriendin geleerd om eerst een carbonade te kruiden en dan door bloem te halen en dan blijft ie lekker mals.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een supermarktslager even goed als een "echte" slager??? Dan heeft diegene die dat beweert echt geen smaakpapillen!  Als je naar een echte keurslager gaat proef je wel degelijk het verschil!

Hmm, ik heb zin in een lekkere karbonade en grootvaders recept is inderdaad het beste! Ik denk dat ik morgen maar even lekker langs de keurslager rijdt... :p

ve
door verwijderd - Sep 11, 2006 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

karbonades plm.15 min. voor het braden uit de koelkast halen, bestrooien met steakkruiden(die kunnen er dan lekker intrekken), dan gewoon ouderwets een klont Blue Band in de pan smelten op middelhoog vuur tot de luchtbelletjes verdwijnen, dan de karbonades erin en gelijktijdig een paar laurierblaadjes en vooral niet vergeten een scheutje azijn(dit voorkomt uitdrogen) toevoegen.Na het dichtschroeien een kopje heet water toevoegen en dan op een laag vuurtje gaar laten worden.

Eet smakelijk.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat er lekker is als je schouderkarbonade wilt braden: eerst kruiden, dan zorgen dat je vet goed heet is en de karbonade in het hete vet dichtschroeien. Ondertussen heb je een ui fijn gesneden en een of twee tomaten in stukken gesneden. Als de krabonade dichtgeschroeid en lekker bruin is, draai je het vuur omlaag en voegt de ui en de tomaten toe. Doe een beetje warm water bij het vet in de pan en draai het vuur omlaag. Klein uurtje laten staan en je hebt een heerlijk mals karbonaadje.

Eet smakelijk.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na het breden de carbonade in jus verder laten garen zo wordt hij nooit droog

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoera !!

U heeft het begrepen!! En ook goed gelezen! Iets wat anderen kennelijuk overbodig vinden om toch maar wat te schrijven te hebben!!     Wellicht is het dan ook UW ervaring dat een karbonade van een ambachtelijke slager die zijn eigen koeien heeft en begeleid naar de slacht heel wat anders is dan een karbonade uit de supermarkt!    Dat ook vaak geldt voor gehakt en veel andere vleessoorten.    Ik vermoed dan ook dat Binka ook wel iets heeft met supermarkten maar dan op een andere manier van ondergetekende die gelukkig veel te ouwe taaie poten heeft.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan tenslotte.

(nogmaals grootvader).

Men zou ook eens kunnen denken aan de methode die in de surinaamse keuken veel wordt toegepast n.l, het vlees "wassen" met azijn omdat azijn vlees malser maakt.    Niet alleen karbonades maar ook bijvoorbeeld kipvlees.      Voor de arme mensen zoals ik; koop een ferme poot of een borststuk, wellicht zelfs een hele kip (bevroren kan in dit geval) en trek daar eerst bouillon van.      Laat dan die (nu gare) kip afkoelen en pluk het vlees dat u voor een klein deel voor de soep gebruikt (die u verder afmaakt op uw eigen manier).   De rest van het vlees gebruikt u voor een rijst/mieschotel waarbij een zakje nasi/bamikruiden (de goedkoopste is net zo goed en scheelt een euro!!).    De kip marineerd u met fijngesnipperde ui, verse fijngesneden knoflook, een beetje sambal, een scheutje azijn, een schepje suiker, een scheut (goede) zoete ketjap (kaki tika of A).

Fijn gesneden ui fruiten en door de rijst en fijn gesneden prei door de hete rijst scheppen (prei nooit bakken of garen want dan blijft er niets van over!).

En zij die een goede baan en/of een goed inkomen hebben kopen natuurlijk het beste vlees!  Dus niet vlees uit een supermarkt, zelfs niet van een "gewone"keurslager maar  bij een slager die bekend staat om zijn goede vlees zoals wij hadden in Nieuwendam, een slager met eigen koeien die liefdevol een fijn koeienleven mochten hebben om na een prettig leven door deze slager persoonlijk naar het slachthuis te worden gebracht en dat betekend ......... weinig stresshormoon,weinig dierenleed en als resultaat een uitstekend stukje vlees.

Tip!  Een echte slager heeft altijd wel kraakbeen over!! De honden zijn daar gek op! Mijn hond ging dan ook trekkend aan de lijn en hevig kwispelstaartent naar de dijk! He, kraakbeen! Of op z'n minst een plakkie worst!!

De Vrije Vogel die tenminste door een behoorlijk aantal lezers goed begrepen is!

Bedankt!

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je de karbonade een weinig insmeerd met een beetje mosterd (honingmosterd) even laten staan en dan zachtjes braden. dan zijn ze heel zacht en lekker.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

neem half boter en half olie

karbonade afdrogen met keukenpapier

kruiden maar geen zout, dit na het bakken toevoegen

karbonade bakken bijde zijden 1 minuutje

vuur laag zetten iets vocht erbij en deksel op de pan.

10 minuutjes laten stoven

eet smakelijk

ve
door verwijderd - Mar 18, 2007 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koop een vlees tang,dan hoeft je niet te prikken dat scheelt al

Verder snel het vlees aan een zijde bruin bakken.

omdraaien heel even laten staan en dan ook dicht schroeien.

Bij mij is dan de karbonade lekker krokanten en

sappig.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2007 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo zeg wat een gedoe om een karbonade te bakken.

Ik leg ze eerst ff uit de koeling om op temperatuur te komen. Schroei ze dan dicht in roomboter en doe dan de peper en zout erop of andere kruiden en laat ze garen terwijl ik ze af en toe keer in nog 20 minuten. En ik heb geen problemen.

Biefstuk laat ik ook eerst op temperatuur komen. Beide kanten snel dichtschroeien in ruim roomboter. Peper en zout erop en laten rusten. Totaal 6 minuten en klaar. Ik begrijp al die verhalen van water dat eruit komt niet. Koop tartaar en biefstuk bij Aldi en smaakt altijd opperbest. Lekker medium gebakken en nooit problemen.

Nou snap ik waarom ze altijd willen blijven eten, haha......

ve
door verwijderd - Mar 18, 2007 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elenay

Dat is het nou juist..bij de aldi is het een keer ingevroren..maar in de meeste supers komt het bevroren binnen..dan kopen wij het en vriezen het nog een keer in..daardoor verliest het zijn sappen

Ik paneer altijd een rib/haascarbonaat...eerst in het eiwit en dan door de paneermeel..net als grootvader ..dicht schroeien en langzaam laten garen 15 minuten aan een kant omdraaien en nog eens 15 minuten...altijd een lekker mals carbonaatje

Alleen met schouder heb ik ook wel eens problemen..de ene keer is hij lekker sappig en de andere keer zo droog als gort...haal mijn vlees trouwens via albert binnen