ton schaaf
door ton schaaf Sep 12, 2011 om 15:22
Huishouden & energie

Kartelmessen slijpen?

Waar kun je zogenaamde "kartelmessen" laten slijpen, of is dat zo'n kostbare zaak dat je beter nieuwe messen kunt kopen?

25445 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2011 om 15:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ton schaaf,

Dat ligt uiteraard ook aan de aanschafprijs.

Mogelijk is het in ieder geval wel.
Kijk bv. eens hier.

Suc6

tenormin
door tenormin - Sep 12, 2011 om 18:40
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, € 3,11 excl. is best duur, tenminste als je goedkope messen hebt. Ja, dan ligt het inderdaad aan de waarde van de messen.

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2011 om 18:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

Vind je antwoord een beetje overbodig en hoe je aan dat bedrag van € 3,11 excl. komt??

De prijs (via de link) bedraagt € 0,55 per cm lemmet met een minimum van 10 cm.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2011 om 18:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

Aha, prijs gevonden: is de prijs voor een tafelmes!

Was dus te vlug met de reactie.

tenormin
door tenormin - Sep 12, 2011 om 19:28
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 12 sep 2011, 18:55]@tenormin,

Aha, prijs gevonden: is de prijs voor een tafelmes!

Was dus te vlug met de reactie.

Hè hè, lees ik ook eens iets goeds...mijn antwoorden worden meestal als overbodig afgedaan; grapje edrick3

audb
door audb - Sep 14, 2011 om 12:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Probeer eens via Google te zoeken naar messenslijper en woonplaats.
Maar ook bij ijzerwaren zaken kunnen ze het meestal wel doen mits deze nog ergens te vinden zijn.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2011 om 12:32
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 14 sep 2011, 12:28]Probeer eens via Google te zoeken naar messenslijper en woonplaats.
Maar ook bij ijzerwaren zaken kunnen ze het meestal wel doen mits deze nog ergens te vinden zijn.

Ik heb mijn informatie van Google; messenslijpers zijn zo lang geleden.toen ze nog aan de deur kwamen!

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2011 om 12:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

audb, toevoeging, ook als je googled bij IJzerwarenwinkels, ik geloof item 4, krijg je een hele waslijst met adressen, dus een tekort is er zeker niet. Of ze allemaal kartelmessen slijpen? Tja, dát kan ik echt niet weten, maar zat zaken. Wij hebben in Leidschendam bijvoorbeeld Schilperoord, in de wijde omtrek bekende ijzerwarenwinkel in w.c. Leidsenhage.

pc
door pch07 - Sep 14, 2011 om 12:45
22 Antwoorden / 9 Vragen

Ik slijp mijn kartelmessen met een eenvoudige handmessenslijper en dat gaat gaat prima. Mijn scharen slijp ik hier ook mee. Maar messen laten slijpen is mij veel te duur. Kan je beter nieuwe kopen bij Blokker of via Internet

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2011 om 13:12
16823 Antwoorden / 108 Vragen

pch07, ben ik in principe met u eens. Maar als ik dure messen zou hebben (en ik heb vrij dure steak messen) zou ik ze wel laten slijpen voor de bovengenoemde prijs. Als mij dat plus minus €20,00 zou kosten voor 6 messen ben ik in principe één mes kwijt aan kosten., dus voor mij wel de moeite en kosten waard.

cl
door clyde1 - Sep 15, 2011 om 12:19
11 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Ton,

Wij slijpen onze messen gewoon met een Dremeltje, want als je nieuwe messen koopt, die niet al te duur zijn, zijn ze allemaal ook bot.
We zijn een paar jaar geleden heel veel zaken af geweest, maar echt scherpe messen zijn duur, dus de moeite waard om te (laten) slijpen.

tenormin
door tenormin - Sep 15, 2011 om 12:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Clyde1, zie bij de kijkshop zo 'n apparaatje voor € 16,19 staan, maar de naam is geen Dremeltje. Die zijn veel duurder, klopt dat? Waar heeft u dat op de kop weten te tikken, want dat zou natuurlijk nog handiger zijn om het zelf thuis te doen.

co
door copas - Sep 15, 2011 om 17:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

Vorige zomer was ik bij mijn dochter op vakantie.Zij had haar messen via een slijpservicepunt van "de Hollandse Slijpservice" in Haarlem, haar tafelmessen opnieuw laten kartelen. Bij haar huwelijk in 1995 , had ze een bestek cassette van WMF aangeschaft. Een prima kwaliteit en derhalve loonde het de moeite deze messen opnieuw te laten kartelen. Na enkele dagen kon ze deze messen weer ophalen bij het betreffende servicepunt van de Hollandse Slijpservice, "Bij de Heren",in Haarlem. Prima verzorgd en fantastisch goed geslepen. Ze was danook erg tevreden over het geboden resultaat. Daar ik eveneens een probleem had met erg botte messen heb ik deze via de kookwinkel Schelfhorst in Middelburg, eveneens een servicepunt van HSS, laten behandelen. En ook ik was verrukt over de kwaliteit van slijpen van mijn messen. Na verschillende "slijpers" te hebben geprobeert, had ik me voorgenomen om hier maar geen geld meer aan uit te geven. Ik heb nu voor altijd mijn adres gevonden. Over de kwaliteit van het slijpen en de service, die ze bieden, ben ik zeer tevreden.Daarom voor mij geen doehetzelf apparaatjes e.d meer, waarmee je je messen meer verknoeit dan goed maakt, maar een moderne slijperij met een ouderwetse kwaliteit.

edrick3
door edrick3 - Sep 15, 2011 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@copas,

Inderdaad, de Hollandse Slijpservice, zoals ik in de link in het 1e antwoord aangegeven heb.
Via deze site kun je ook alle servicepunten vinden.

Met vr.gr.