he
door henzooi Jan 17, 2015 om 19:22
Winkels & webshops

Kassabon supermarkt

Regelmatig krijg ik de vraag of ik een kassabon wil. Als ik geen bon wil en ik constateer thuis dat er iets mis is met de boodschappen hoe zit het dan met mijn rechten.

11324 23 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2015 om 19:29
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Er zijn dan geen rechten. Maar, dit komt voor bij AH, is een product niet goed en u gaat terug hebben ze daar wel de souplesse om geld terug te geven of artikel te ruilen. Ik zelf vind "uit het oogpunt van milieu geen bon" best vriendelijk overkomen maar heb toch liever een kassabon. Met het motto "met bon heb je bewijs".

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2015 om 21:35
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Regelmatig krijg ik de vraag of ik een kassabon wil.

Dit wordt mij/ons ook vaak gevraagd. Wat heeft het voor zin om wèl een bon te vragen als je die OF buiten op de grond gooit OF ongecontroleerd weggooit? Geen enkel. Als het mij/ons gevraagd wordt, zeker bij een volle kar met boodschappen, is het meestal JA, waarom, wij controleren ter plekke, in de winkel, direct na de kassa de bon in vogelvlucht. Is er een fout gemaakt, kan die direct hersteld worden en is er geen sprake van twijfel, die er duidelijk wèl kán zijn als u de boodschappen al thuis heeft.

U heeft na het verlaten van de winkel in basis géén rechten meer, tenzij een actie artikel fout in de kassa-computer staat.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 17, 2015 om 23:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Die heeft u niet omdat het bewijs hier van door u niet is ontvangen, doordat u hier toestemming voor heeft gegeven. Enkele boodschappen hoeft voor mij niet, maar bij meerdere wil ik altijd de kassabon hebben en controleer ik die voor dat ik de winkel verlaat.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2015 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er iets mis is met de boodschappen, natuurlijk niet een verkeerde prijs of te vaak aangeslagen, moet u gewoon terug gaan met dat spul. Want wat zegt die kassabon dan nog? Er blijkt een pak melk zuur te zijn, hebt u dat zaterdag gekocht of vrijdag?

Of na een week maakt u een pak hageslag open en dat is nijvoorbeeld beschimmeld. Niemand heeft toch nog de kassabonnen van de spullen in zijn voorraadkast?

Een goede zaak wikkelt dat goed af.

pi
door pieterwolters - Jan 17, 2015 om 23:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De enkele keer dat ik met een product terug ben gegaan naar AH werd niet naar de bon gevraagd. Als het om verkeerde prijzen gaat kan je dat al direct zien als het wordt gescand.

ekiem
door ekiem - Jan 18, 2015 om 15:49
676 Antwoorden / 100 Vragen

"Wie eist, bewijst " , vandaar dat ik bijna altijd een bon wil. Fouten maken kan altijd en hoe kun je dit dan "bewijzen "?

Maar wat tijger1 zegt klopt ook. Een goede zaak wikkelt dat goed af. Heb wat dit betreft goede ervaringen met AH en Coop.

Ekiem

zoekster
door zoekster - Jan 18, 2015 om 16:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vraag altijd bij AH om een kassabon, soms zie ik al bij het inpakken dat er iets mis is gegaan. Dan ga ik met mijn bon naar de klantenservice, het meisje kijkt de bon dan na, streept wat aan of geeft ergens een kringel om en dan krijg ik geld terug.

Hoe kun je anders controleren of er iets mis is gegaan. Of dat er in plaats van 2 pakken melk drie zijn aangeslagen. Je hebt een bon nodig. Ik let niet altijd op, want het is vaak zaak om vlug de boodschappen in te pakken. Er staat alweer iemand achter je met een volle kar, wiens spullen ook op de band worden doorgeschoven nadat je hebt afgerekend. Ook houd ik altijd al een oog op mijn boodschappen, omdat die vaak tegen de boodschappen van iemand anders aankomen. Hups, daar rolt je limoen al bij de boodschappen van een ander.

Er zijn mensen die geen bon aannemen. Moeten ze zelf weten, ik ga geen risico lopen, waarom zou ik? Met welk doel? Het milieu sparen, terwijl daar honderden krantjes met bonusaanbiedingen liggen, die ik overigens op zaterdag ook nog eens ontvang in de brievenbus? En dan nog die stapels Allerhandes. Laat me niet lachen, hypocriet milieugeneuzel om die bonnetjes.

En hoe moet Appie weten dat ik een product bij hun heb gekocht, als ik ermee terug kom omdat er iets aan mankeert.
Zie echt niet in waarom ze die service zouden moeten verlenen, je kan het toch ook bij Dirk hebben gekocht? Lijkt me geen speld tussen te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2015 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga naar de Lidl. Als er dan iets aan mankeert, weten ze zeker dat het van Lidl is.;-))

Maar ja, wij hebben hier twee Lid's vlakbij, en dan?

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2015 om 13:10
201 Antwoorden / 50 Vragen

Als je geen kassabon hebt en er is werkelijk iets mis met het product, dan kun je ook altijd nog een mailtje sturen. Op het product staat meestal waar dit naartoe moet.

Ik heb er ervaring mee dat je perfect geholpen wordt!

jantom
door jantom - Jan 19, 2015 om 13:49
377 Antwoorden / 0 Vragen

In principe altijd een bewijs van betaling vragen... is mijn advies.
Dit geldt zeker voor aankopen in een supermarkt.
Stel dat u moet bewijzen dat u (al) betaald heeft en dat niet kan omdat u de bon niet wilde...

In de praktijk heb ik er alleen maar nut bij gehad om een bon te willen hebben. Wel altijd de bon ook meenemen (bewaren) want er kan weleens wat zijn met een product en dan is het handig een bon te "produceren".

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2015 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bewijzen dat u betaald hebt in een supermarkt? Je bent langs de kassa en je hebt je spullen ingepakt, wie komt er dan om een bewijs van betaling vragen?

En dan nog. Hun kassa-rol geeft aan hoe u betaald hebt, pin, of een bepaald bedrag.

ro
door ron530 - Jan 19, 2015 om 14:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nadeel is wel dat op de meeste artikelen geen prijs meer is gemeld. Zonder bon is het complete bedrag niet meer uit te rekenen. Als u een bon vraagt kunt u eigenlijk alleen maar zien of er iets dubbel gescand is (wat overigens door het doorschuifsysteem weinig voorkomt) en/of de juiste korting is toegepast. Bij aankoop van aanbiedingen in de non food sector zoals apparatuur, kleding wel altijd een bon vragen want dan kunt u teruggaan bij een defect.

jantom
door jantom - Jan 19, 2015 om 14:16
377 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1

Precies zoals ik al schreef.... En als ik langs de kassa ben geweest zegt dat ook nog niet alles :)
Het kan soms ook nog zijn dat niet alle producten zijn gescand (en betaald). Bij controle (nooit uit te sluiten) is er dan een probleem.

Bewijs is bewijs en dat moet de koper leveren. Dat bewijs wil ik als koper graag zelf kunnen leveren.

ma
door marcmons - Jan 19, 2015 om 14:37
25 Antwoorden / 0 Vragen

Wéér zo een rare traditie, die allleen maar in Nederland (hoe kan het ook anders?) voorkomt om te vragen of je wel of niet een kassabon wilt. Bij de boodschappen die ik in Duitsland doe, krijg ik gewoon standaard de kassabon. Geen gezeur of problemen achteraf! Wat is dit een raar land geworden!

ho
door honza23 - Jan 19, 2015 om 16:16
261 Antwoorden / 3 Vragen

als je geen bon wilt: gewoon pinnen, dan kan je a.d.h.v. je afschrift ook bewijzen dat je daar gekocht hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2015 om 16:52
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=marcmons schreef op maandag 19 jan 2015, 14:37]Wéér zo een rare traditie, die allleen maar in Nederland (hoe kan het ook anders?) voorkomt om te vragen of je wel of niet een kassabon wilt. Bij de boodschappen die ik in Duitsland doe, krijg ik gewoon standaard de kassabon. Geen gezeur of problemen achteraf! Wat is dit een raar land geworden!

NIET WAAR! (Nicht wahr).

Antwoord op de vraag: Bij AH stelt men de vraag omdat men daar heeft vastgesteld dat veel klanten geen belangstelling hebben bij de bon en het printen dan onnodig is maar het papier, printlint etc. wel geld kosten. Naar berekening geeft het een zeer relevante besparing.

M.b.t. andere reacties: wel een bon en thuis ontdekken dat iets verkeerd is afgerekend geeft eveneens GEEN rechten. Rechten heeft men feitelijk alleen als je direct na het afrekenen bon en goederen controleert. Gelukkig is het wel zo dat vrijwel alle supermarkten coulance vertonen als er enig bewijs is.

pi
door pieterwolters - Jan 19, 2015 om 19:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcmons schreef op maandag 19 jan 2015, 14:37]Wéér zo een rare traditie, die allleen maar in Nederland (hoe kan het ook anders?) voorkomt om te vragen of je wel of niet een kassabon wilt. Bij de boodschappen die ik in Duitsland doe, krijg ik gewoon standaard de kassabon. Geen gezeur of problemen achteraf! Wat is dit een raar land geworden!

Ik woon boven een supermarkt (de AH), en als je kijkt hoeveel mensen de bon op straat gooien zijn we inderdaad een raar land. Wel een bon vragen en het dan meteen weggooien. AH zou er beter aan doen standaard geen bon te geven en alleen aan mensen die erom vragen 1 te geven. De kans is dan een stuk groter dat die mensen er bewust mee omgaan.

door 1953 - Jan 19, 2015 om 20:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Toch die kassabon vragen, al is het maar voor de 'wettelijke garantieaanspraak', zoals dekbed, hoofdkussens, tensiemeter o.i.d.

Laatst kwam ik de kassabon tegen, meer dan10 jaar terug, van een aankoop Braun staafmixer met accessoires.

diumenge
door diumenge - Jan 19, 2015 om 20:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 19 jan 2015, 20:23]...
Laatst kwam ik de kassabon tegen, meer dan10 jaar terug, van een aankoop Braun staafmixer met accessoires.
Boeiend...

tenormin
door tenormin - Jan 19, 2015 om 22:52
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 19 jan 2015, 20:23]Toch die kassabon vragen, al is het maar voor de 'wettelijke garantieaanspraak', zoals dekbed, hoofdkussens, tensiemeter o.i.d.

Laatst kwam ik de kassabon tegen, meer dan10 jaar terug, van een aankoop Braun staafmixer met accessoires.

Wie wat bewaard heeft wat; alleen denk ik niet dat een bonnetje van "meer dan 10 jaar terug" nog enige waarde heeft, behalve weggooien en rommel opruimen. Het zet pas "zoden aan de dijk" als je bankafschriften langer bewaard dan de bank doet (7 jaar): heeft men nog iets te bewijzen, indien nodig.

door 1953 - Jan 20, 2015 om 00:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 19 jan 2015, 22:52][quote=1953 schreef op maandag 19 jan 2015, 20:23]Toch die kassabon vragen, al is het maar voor de 'wettelijke garantieaanspraak', zoals dekbed, hoofdkussens, tensiemeter o.i.d.

Laatst kwam ik de kassabon tegen, meer dan10 jaar terug, van een aankoop Braun staafmixer met accessoires.

Wie wat bewaard heeft wat; alleen denk ik niet dat een bonnetje van "meer dan 10 jaar terug" nog enige waarde heeft, behalve weggooien en rommel opruimen. Het zet pas "zoden aan de dijk" als je bankafschriften langer bewaard dan de bank doet (7 jaar): heeft men nog iets te bewijzen, indien nodig.

Wist ook niet meer dat de kassabon had bewaard samen met een andere kassabon waarop 10 jaar was gegeven.

door 1953 - Jan 20, 2015 om 00:42
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 19 jan 2015, 20:25][quote=1953 schreef op maandag 19 jan 2015, 20:23]...
Laatst kwam ik de kassabon tegen, meer dan10 jaar terug, van een aankoop Braun staafmixer met accessoires.
Boeiend...

Kan ook boeiend zijn, twee kassabonnen van ruim tien jaar oud, die na meer dan 10 jaar weer bovenwater kwamen, en waarop een product 10 jaar garantie had.

marcellikaasje
door marcellikaasje - Jan 20, 2015 om 08:07
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 20 jan 2015, 00:42]
Kan ook boeiend zijn, twee kassabonnen van ruim tien jaar oud, die na meer dan 10 jaar weer bovenwater kwamen, en waarop een product 10 jaar garantie had.
Wanner de kassabon ruim 10 jaar oud is zal de garantie niet meer gelden voor een product met 10 jaar garantie.