kloske
door kloske Jul 16, 2014 om 18:54
Huishouden & energie

Kat te logeren nemen of n eigen huis laten?

Mijn dochter heeft een kat van ruim 1 jaar. Nu wil ze een weekje op vakantie en wil de kat dan graag bij ons onderbrengen. Nou hoor ik van een vriendin dat je een kat beter alleen in zijn eigen omgeving kan laten dan in een voor hem onbekende omgeving. Daar komt bij dat t beestje niet erg aanhankelijk is naar ons toe, ofschoon hij ons echt wel kent, hij is gewoon schuw, laat zich maar heel zelden aanhalen, én ik ben bang dat hij er vandoor gaat of mijn meubels kapot maakt. Heeft hij in eigen omgeving ook gedaan, niet de meubels als krabpaal gebruikt of zo maar van de schrik in de gordijnen gesprongen of doodgewoon als houvast zijn nageltjes in de stoel gezet. Wat is het beste: bij ons onderbrengen of hem in eigen omgeving te laten en dan elke dag eten/drinken geven?

17326 22 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 16, 2014 om 19:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Katten voelen zich meestal het prettigst in hun eigen huis, zeker als ze ergens anders niet helemaal gewenst zijn. En dat proef ik toch wel een beetje uit dit verhaal.

Als u iedere dag wilt langsgaan, dan is dat de beste oplossing. Blijf nog wel even in het huis hangen. Het is natuurlijk wel eenzaam voor hem. Speel een beetje met hem, touwtje, nepmuis. Door met ze te spelen ontdooien de meeste katten en u zult zien, krijgt u ineens een kopje van hem tegen uw been als u het eten voor hem in zijn bakje doet.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 16, 2014 om 19:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja hoor gewoon de kat in zijn omgeving verzorgen, tenminste als het tegen alleen zijn kan. Dat kunnen sommige katten niet tegen.

kloske
door kloske - Jul 16, 2014 om 19:10
150 Antwoorden / 33 Vragen

Nou, niet gewenst is teveel gezegd. Hij is hier welkom als hij zich gedraagt, en dan bedoel ik dus dat hij mijn meubels niet kapot maakt. Daartegen kun je je nl niet verzekeren en vooral aan mijn bankje ben ik zeer gehecht. Spelen heb ik al vaker gedaan met hem, ik kom tenslotte regelmatig bij mijn dochter over de vloer, en dan krijgt hij ook elke keer een kattensnoepje. Dát weet hij inmiddels wel, komt ook erom vragen maar maakt daarna weer dat hij weg komt.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2014 om 19:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kloske,

Als je de mogelijkheid hebt om naar het 'kattenhuis' te gaan, dan zou ik dat adviseren.
Kat is het liefst in eigen omgeving.
Bak schoonmaken, brokjes bijvullen, schoon water neerzetten, kat aaien en weer naar huis.
Bijkomend voordeel: geen risico op beschadigingen in eigen huis en weinig risico dat kat er van door gaat in een onbekende omgeving.

Veel plezier met de kat.

Met vr.gr.

kloske
door kloske - Jul 16, 2014 om 19:11
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 16 jul 2014, 19:08]Ja hoor gewoon de kat in zijn omgeving verzorgen, tenminste als het tegen alleen zijn kan. Dat kunnen sommige katten niet tegen.

Mijn dochter werkt, dus hij is best vaak alleen.

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2014 om 20:04
16828 Antwoorden / 108 Vragen

kloske, ook ik proef iets van: liever niet. Heb geen idee of jullie (liever gezegd je dochter) een soort "kattenkring" heeft in haar buurt. Mijn zwager heeft zoiets opgezet in Den Haag en om beurten doen de aangesloten personen "dienst" om ze te eten te geven, bak schoonmaken en even spelen. Soms loopt hij met wel 5 sleutelbossen en de katten worden 2x per dag verzorgd. Geen twijfel mogelijk: (bijna) alle katten zijn het liefst thuis. Dus als u in de buurt woont: op naar het huis van uw dochter (kunnen de plantjes ook nog een slokje krijgen, grapje hoor).

boppe1943
door boppe1943 - Jul 16, 2014 om 20:15
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Natuurlijk wil kloske "liever niet". Ze is bezorgd dat de kat ook in haar huis de meubels beschadigt, in de gordijnen schiet, of de benen neemt. Het is ook best een verantwoording. Ik zou zeggen: niet doen. Laat poeslief lekker in de eigen woning. Een kat is territoriumgebonden, die voelt zich het prettigst in de eigen omgeving. Daarnaast is een kat een solitair dier, die kan dus goed alleen zijn. Maar niet te lang. Anders wordt ie sikkeneurig en poept ie misschien op het tapijt i.p.v. in de bak.

pi
door pieterwolters - Jul 16, 2014 om 20:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt helemaal van de kat af. De kat van mijn broer is net zo'n sociaal beest als een hond en voelt zich overal thuis, terwijl de kat van mijn vader zich 2 weken verstopt onder een kast als ze bij mij is.

Cookies
door Cookies - Jul 16, 2014 om 20:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lekker de kat in haar/zijn eigen omgeving laten. Kat niet van slag, jij niet van slag. Ik laat zelf mijn katten ook het liefst in mijn huis als ik afwezig ben, zelfs al is het voor meerdere weken.

Wat ook nog zou kunnen, is dat jij in het huis van je dochter trekt voor een een dagen of voor het hele weekje.

kloske
door kloske - Jul 16, 2014 om 21:01
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 16 jul 2014, 20:47]Lekker de kat in haar/zijn eigen omgeving laten. Kat niet van slag, jij niet van slag. Ik laat zelf mijn katten ook het liefst in mijn huis als ik afwezig ben, zelfs al is het voor meerdere weken.

Wat ook nog zou kunnen, is dat jij in het huis van je dochter trekt voor een een dagen of voor het hele weekje.

Helaas, dat laatste is geen optie, aangezien ik gehandicapt ben en het huis van mijn dochter daar dus niet geschikt voor is.

Cookies
door Cookies - Jul 16, 2014 om 21:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=kloske schreef op woensdag 16 jul 2014, 21:01]
Helaas, dat laatste is geen optie, aangezien ik gehandicapt ben en het huis van mijn dochter daar dus niet geschikt voor is.

Dan maar de kat lekker in het eigen huis laten. Het risico van weg lopen uit een nieuwe omgeving is ook groot. Je kan nog zo oplettend zijn, maar een kat is er zo tussen uit gepiept.

tenormin
door tenormin - Jul 16, 2014 om 21:48
16828 Antwoorden / 108 Vragen

kloske, wat niet kan niet. Is uw man/partner er wel toe in staat? Kennelijk geen buren die er "brood" in zien? Zou natuurlijk sneu zijn als uw dochter geen weekje vakantie kon nemen. Soms is het jammer dat je niet weet waar een topic starter woont; zou men zo willen/kunnen inspringen om iemand even uit de brand te helpen.

kloske
door kloske - Jul 17, 2014 om 00:59
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 16 jul 2014, 21:48]kloske, wat niet kan niet. Is uw man/partner er wel toe in staat? Kennelijk geen buren die er "brood" in zien? Zou natuurlijk sneu zijn als uw dochter geen weekje vakantie kon nemen. Soms is het jammer dat je niet weet waar een topic starter woont; zou men zo willen/kunnen inspringen om iemand even uit de brand te helpen.

Haha, dat vind ik wel erg lief van je, dat laatste!
Mijn man zie ik er ook geen weekje naar toe trekken, die verklaart me al voor gek als ik t voor zou stellen, haha! En met de buren heeft ze te weinig contact, ze maakt nu eenmaal moeilijk contact met anderen, helaas.

door 1953 - Jul 17, 2014 om 02:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uit mijn eigen ervaring leerde, dat voor een korte termijn van afwezigheid van het (de) echte baasje(s) de kat beter thuis kan blijven, voor de kat is het stresserend een verplaatsing naar een nieuw tijdelijk onderkomen en moet zich zeker de eerste week zich acclimatiseren aldaar.

Mijn zesjarige kat, was van mijn wijlen schoonzus zaliger, is nu na jaren eindelijk niet meer stressgevoelig en heeft de rust gevonden.

Bij korte afwezigheden van mijn schoonzus, liet ik haar gewoonweg thuis in de vertrouwde omgeving en kwam dagelijks (kort of voor uren) om de drank en voedselvoorziening te doen met aandacht voor de kat.

Er staat nu een luxe kattransportbox met ligdekentje, z.g.a.n., al drie bijna niets meer te doen gestald.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2014 om 10:21
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 17 jul 2014, 02:52]
Er staat nu een luxe kattransportbox met ligdekentje, z.g.a.n., al drie bijna niets meer te doen gestald.

Denk dat kloske met deze mededeling weinig kan.

@kloske, hoe vervelend ook, een kat kan natuurlijk niet een week zonder verzorging en als er echt niemand is die het kan doen, tja, is er maar 1 (dure) oplossing en een weekje kattenpension. Ben zelf überhaupt tegen dierenpensions, niet omdat het niet goed zou kunnen gaan, maar veelal komen de dieren toch gestresst weer thuis. Maar uit twee kwaden (niet op vakantie -tja, zo'n idioot was ik) of een pension, dan maar het laatste wat uw dochter nog kan doen.

zoekster
door zoekster - Jul 17, 2014 om 10:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 jul 2014, 10:21]

@kloske, hoe vervelend ook, een kat kan natuurlijk niet een week zonder verzorging en als er echt niemand is die het kan doen, tja, is er maar 1 (dure) oplossing en een weekje kattenpension. Ben zelf überhaupt tegen dierenpensions, niet omdat het niet goed zou kunnen gaan, maar veelal komen de dieren toch gestresst weer thuis. Maar uit twee kwaden (niet op vakantie -tja, zo'n idioot was ik) of een pension, dan maar het laatste wat uw dochter nog kan doen.
Maar kioske of haar man kunnen er toch iedere dag naartoe gaan? Dat is helemaal het probleem niet. Het huis is alleen niet geschikt om daar als invalide te wonen, dat is wat anders dan langsgaan.

Je ziet problemen waar ze niet zijn.

kloske
door kloske - Jul 17, 2014 om 10:36
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 jul 2014, 10:21][quote=1953 schreef op donderdag 17 jul 2014, 02:52]
Er staat nu een luxe kattransportbox met ligdekentje, z.g.a.n., al drie bijna niets meer te doen gestald.

Denk dat kloske met deze mededeling weinig kan.

@kloske, hoe vervelend ook, een kat kan natuurlijk niet een week zonder verzorging en als er echt niemand is die het kan doen, tja, is er maar 1 (dure) oplossing en een weekje kattenpension. Ben zelf überhaupt tegen dierenpensions, niet omdat het niet goed zou kunnen gaan, maar veelal komen de dieren toch gestresst weer thuis. Maar uit twee kwaden (niet op vakantie -tja, zo'n idioot was ik) of een pension, dan maar het laatste wat uw dochter nog kan doen.

Ik kan wel naar haar woning om t beestje te verzorgen, daar gaat t niet om. Ik kan er alleen geen week gaan wónen, dat is wat anders. Maar het gaat er om of het het beste is voor de kat om hem in zijn eigen omgeving te laten of hem een week bij ons in huis te halen. Mijn dochter vindt het zielig als hij alleen moet blijven, maar ja, wie weet is het juist zielig om hem in een voor hem vreemde omgeving neer te zetten. Maar door alle reacties denk ik dus dat het beter is om hem in zijn eigen omgeving te laten en dan elke dag een uurtje of zo er naar toe te gaan, voor verzorging en aandacht. Hoewel hij aan ónze aandacht niet veel heeft blijkbaar, hij is wel aan mijn dochter gehecht maar vreemden gaat hij uit de weg. Een pension is geen optie, dan kan ik m net zo goed bij mij in huis halen.

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2014 om 10:39
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja hoor, beste zoekster, ik was mijn favoriete hobby weer aan het uitoefenen, wat betekent: niet goed het openingstopic doorgelezen. Dus inderdaad: ik maak problemen die er helemaal niet zijn. Gelukkig kan Kloske dus 2x per dag naar het poezen/kattenbeest gaan om het te verzorgen.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2014 om 10:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Mijn dochter vindt het zielig als hij alleen moet blijven, maar ja, wie weet is het juist zielig om hem in een voor hem vreemde omgeving neer te zetten........

Inderdaad, het is voor de kat veel zieliger hem in een totaal vreemde omgeving neer te zetten bij mensen waar hij ook nog eens bang voor is. Echt, de kans dat hij er van tussen gaat, is erg groot. Niet doen dus.

mahadma
door mahadma - Jul 17, 2014 om 11:36
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Gewoon 's ochtends en 's avonds even een half uurtje bij de dochter zijn en het beestje daar laten en verzorgen. Plantjes niet vergeten. Kunt u meteen de post uit de bus halen en een keertje stofzuigen, wat zeker in deze temperaturen geen luxe is. Even een bakkie thee/koffie drinken en weer naar huis, is voor de kat het beste.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2014 om 12:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mahadma: je vergeet ramen lappen.

door 1953 - Jul 17, 2014 om 13:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 17 jul 2014, 10:21][quote=1953 schreef op donderdag 17 jul 2014, 02:52]
Er staat nu een luxe kattransportbox met ligdekentje, z.g.a.n., al drie bijna niets meer te doen gestald.

Denk dat kloske met deze mededeling weinig kan.

@kloske, hoe vervelend ook, een kat kan natuurlijk niet een week zonder verzorging en als er echt niemand is die het kan doen, tja, is er maar 1 (dure) oplossing en een weekje kattenpension. Ben zelf überhaupt tegen dierenpensions, niet omdat het niet goed zou kunnen gaan, maar veelal komen de dieren toch gestresst weer thuis. Maar uit twee kwaden (niet op vakantie -tja, zo'n idioot was ik) of een pension, dan maar het laatste wat uw dochter nog kan doen.

Dat was maar terzijde geschreven.

Kon mij niet herinneren dat Kloske het had over een kattenpension.