kriekra
door kriekra Sep 5, 2011 om 13:07
Huishouden & energie

Katten in tuin houden

Sinds een maand heb ik 2 kittens. Ze mogen van mij in de tuin spelen, maar ik wil absoluut niet dat ze in andere tuinen of de straat op komen. (Met hun voorganger, een bejaarde kater, hoefde ik me geen zorgen te maken, die kwam de schutting niet over.) Het meest ideale zou zijn dat ze via het kattenluik vrij in en uit kunnen lopen, en binnnen de grenzen van mijn tuin alle beweginsvrijheid hebben. Een tuigje is geen optie, dat heb ik geprobeerd maar dat was geen succes. Mij lijkt zo'n kattennet wel iets. (niet zo een die je hele tuin overdekt) Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

34843 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is wel een oplossing maar ik kan hier niet tekenen en de uitleg zou een A 4tje bevatten. Heel kort door de bocht, palen slaan (denk aan buren) dun gaas spannen tussen "wat u heeft in tuin" en b.v. pvc pijpen als rollers gebruiken waar de katten niet over kunnen door het roteren van de pijpen. Hoop dat iets heel klein beetje duidelijk is,..?

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is een kattenren een optie:
klik hier

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tenormin, zoiets had ik ook al voorbij zien komen, maar hoe maak je dat zelf? Ik denk dan vooral aan waar je de buizen in bevestigd, zodat ze houvast hebben, en kunnen rollen.
@thdehond: Een kattenren is wel heel leuk, maar ik heb ook graag de deur naar de tuin open met mooi weer. En dan kunnen ze alsnog via die deur "ontsnappen"

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

kriekra schreef op maandag 5 sep 2011, 15:21: @Tenormin, zoiets had ik ook al voorbij zien komen, maar hoe maak je dat zelf? Ik denk dan vooral aan waar je de buizen in bevestigd, zodat ze houvast hebben, en kunnen rollen.
@thdehond: Een kattenren is wel heel leuk, maar ik heb ook graag de deur naar de tuin open met mooi weer. En dan kunnen ze alsnog via die deur "ontsnappen"

Een andere optie is een kattenren zoals er hondenrennen bestaan. Bij mooi weer de katten 's-morgens in deze ren plaatsen en 's-avonds weer naar binnen.

voorbeeld: rechts op deze site;
klik

ve
door verwijderd - Sep 5, 2011 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krieka, tussen de palen leg je pijpen. De holle uiteinden worden voorzien van een roterend ding wat in de pijpen gaat. Mijn zwager heeft dat zo gemaakt (gekocht bij een Gamma). Kan hem jammergenoeg nu niet bereiken, is op vakantie. Het gaas is van heel dun gemaasd ijzer of hoe dat ook heten mag, geen "visnet" materiaal. Zij wilden absoluut geen ren in de tuin, want die is niet al te groot en daarbij hadden ze dan zelf het gevoel in een kooi te zitten. Maar als je tegen die tijd, over 8 dagen, nog geen oplossing denkt te hebben gevonden wil ik het hem vragen voor je. Mocht er inmiddels een andere "Willie Wortel" zijn (want zo noemen we mijn zwager) met een idee wat je aanstaat, laat het dan even weten op de site, okay?

ve
door verwijderd - Sep 6, 2011 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met gaas en buizen. Mocht ik nog geen oplossing hebben, dan verneem ik graag van Tenormin hoe zijn "Willie Wortel" dit gedaan heeft.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2011 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem eens een kijkje op het forumgedeelte out-door, van kattenplaza.nl
Hier zijn veel voorbeelden met foto's te vinden.
Je moet wel inloggen.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krieka, 5 september 2011, hier zoals beloofd de door mijn zwager geschreven "oplossing". Ik hoop dat je er iets aan hebt.
De afrastering van de tuin moet ong. 1.80 hoog zijn, om het in een keer overspringen tegen te gaan. Daar bovenop komen rollen van 80 cm lengte van 4 cm rond pvc buis aaneengesloten tussen steunen van 6 cm hoog. De rollen zijn aan beide zijden afgedicht met een rond passend plaatje van 8 mm multiplex. Deze rondjes hebben precies in het midden een gaatje van 7 mm, waarin een messing busje wordt gelijmd. De steunen zijn 4 bij 6 cm en een dikte van 12 mm multiplex. Deze worden met een metalen strip op de afrastering geplaatst met een tussenruimte van 80,3 cm. Door de steunen wordt een gat geboord van 6 mm op 2 cm van boven, waar doorheen een pen van ong. 6 mm met een lengte van 6 cm wordt gelijmd, bijvoorbeeld een afgezaagde spijker, waarop de rollen kunnen draaien, e.e.a. met wat lagervet. Het boren van de rondjes en de steunen moet echt met een boorstandaard of kolomboor gebeuren om moeilijk draaien tegen te gaan. Ook de buizen moeten echt recht worden afgezaagd. De rondjes van multiplex kunnen met 3 messing spijkertjes in de buizen worden vastgezet. Overal waar de kat overheen kan komen moeten deze rollen geplaatst worden. Het bijkomend voordeel is, dat vreemde katten niet meer bij u kunnen komen.

Aldus mijn zwager. Ik hoop dat je en het snapt en iemand hebt die handig is. Ikzelf kan er geen wijs uit worden maar ben dan ook totaal a-technisch. Wij hebben alleen maar ahh en ohh geroepen toen we het zagen! Het enige wat ik kan zeggen is: succes ermee. Groeten.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2011 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin heeft een goed antwoord gegeven.
Op een van mijn beton schutting heb ik ook een rol gebouwd waar de katten altijd vanuit de aangrenzende schuur opspringen! Die is nu verleden tijd!
Een andere oplossing voor krieka is het plaatsen van stevige afrastering draad tegen de schutting gebogen op 45 graden naar binnen over de hele lengte van de tuin.
Dit methode heb ik toegepast bij mijn zwager met zijn 5 katten! Ze gaan nooit weg en lopen vrij in de tuin!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Sep 13, 2011 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

robert11, bedankt hoor, maar zo intelligent ben ik niet zelf (was 't maar waar). Maar zwagerlief heeft het voor me uitgespeld en dat is wat ik krieka ook schreef. Of zoiets haar/hem ook lukt te maken; ik zou het niet kunnen.
Wat ik me wel kan voorstellen is, wat mijn zwager dus heeft gemaakt, dat buren bezwaar gaan maken tegen een afrastering van die hoogte, dat verschilt nogal tussen hoe mensen met elkaar omgaan dus ook daar kan ik geen mening hebben. Wat u voorstelt is, uiteraard achteraf gezien, een prima en veel simpeler idee, plus veel minder moeite dus als het bij uw systeem ook werkt heeft Krieka tenminste een heleboel opties gekregen. Ben benieuwd wat er gekozen gaat worden.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2011 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin,
ik heb op mijn tuinpoort en een stuk schutting aan het voorkant van de tuin de draad aangebracht, en sindsdien hebben we meerdere keren kunnen vast stellen dat elke poging genadeloos wordt afgeslagen!
Heel simpel!
De draad die ik gebruikt is 80 cm hoog en 1.40 lang. Op de 1/2 buig ik die op 45* en dat vinden de katten helemaal niet prettig! Roldraad kan ook mits de 4kantjes niet te groot zijn.
Het net wat wordt aangegeven van krieka is wel heel handig voor balkons! Op de bovenste balkon of ergens een punt vastmaken en het net laten hangen om de balkon net als een mosquitonet over een bed....

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Sep 15, 2011 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tenormin en robert11, allebei hartelijk bedankt voor de reacties. De optie van tenormin is heel ingenieus. Mijn schutting is ca. 1.80 hoog dus dat zit wel snor. Nu nog iemand vinden die dit voor mij kan maken, want ik ben wel een beetje handig, maar dit gaat mij boven de pet. Dan is robert11's optie makkelijker uit te voeren. Ik moet erover nadenken wat ik nu het beste kan doen. Zodra ik m'n schutting heb "beveiligd" zal ik laten weten wat het is geworden. :-)

ve
door verwijderd - Sep 15, 2011 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krieka, ben het helemaal met je eens en heb ook geschreven dat Robert11 oplossing gemakkelijker was. Maar als je praat over mooi en je kunt een techneut vinden ga ik persoonlijk voor mijn zwager. En als ik het zelf zou moeten doen ging ik voor robert, haha.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2011 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als alles te moeilijk is help dit ook wel.....

http://www.ongedierteplaats.nl/spike-strips-p-9404.html

Eenvoudig te monteren!

m.v.g Robert