ri
door rita_1 Jul 7, 2015 om 11:09
Huishouden & energie

Kattenbakvulling

Wij hebben op dit moment kattenbakvulling van Extreme Compact. Dat eigenlijk hoort te klonteren bij plasjes, maar dat is niet het geval. Wie kan mij helpen aan een goeie kattenbakvulling zodat ik er weer klontjes eruit kan scheppen. Ik hoop wel een merk dat goed verkrijgbaar is.

20131 39 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jul 7, 2015 om 12:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De huismerken fijn klontvormend grit van zowel supercoop als albert hein als jumbo zijn prima.

door 1953 - Jul 7, 2015 om 12:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Gebruik het thuismerk van AH à € 4,29 en het grit klontert.

Nadeel is wel dat na een week de afvalzak met de geklonterde kattenbakvulling wel loodzwaar wordt. Met een plateauwagen doe ik de afvalzak wegbrengen.

door 1953 - Jul 7, 2015 om 12:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=uwjurist schreef op dinsdag 7 jul 2015, 12:12]De huismerken fijn klontvormend grit van zowel supercoop als albert hein als jumbo zijn prima.

...ook die van de Plus goede ervaring mee.

uwjurist
door uwjurist - Jul 7, 2015 om 12:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij komen al die huismerken uit dezelfde fabriek...

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2015 om 12:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rita,

Prima ervaring met de kattenbakvulling van de Lidl.
Goed en goedkoop en klontert ....

Met vr.gr.

lynx
door lynx - Jul 7, 2015 om 15:16
16 Antwoorden / 0 Vragen

Het grit 'Markant' van de Vomar vinden mijn katten en ik prima.

louche_1
door louche_1 - Jul 8, 2015 om 11:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Zonder meer de beste kattenbakvulling is SIVOCAT super soft kattengrit, te verkrijgen in zakken van 12 liter bij Makro (groothandel) en de dierenafdeling van Hornbach. Klontert uitstekend en maskeert geurtjes.

https://www.hornbach.nl/shop/SIVOCAT-super-soft-kattengrit-12-ltr/8121227/artikel.html?sourceCat=S5777

Vriendelijke groet en succes!

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 11:25
152 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wij gebruiken al jaren tot volle tevredenheid het volgende merk klontvormende kattebakspul: "Extreme Classic zonder parfum"

Dat kopen wij bij Zooplus.nl en kost €14,99 per 15 kilo. Je hebt ook varianten met o.a. babypoeder (voor een lekkere geur) die is net zo goed als de versie zonder babypoeder, het is waar je voorkeur naar uitgaat.

Na vele merken te hebben geprobeerd vinden wij dit de beste. De klontjes blijven hard en er vallen bijna geen stukjes/korreltjes af, zodat je na verwijdering van de klonten een echt schone bak overhoudt..

Bij zooplus wordt je bestelling vanaf €35 thuisbezorgd anders betaal je €2,99 bezorgkosten.

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 11:30
152 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil nog even toevoegen dat als je last hebt van geurtjes uit de kattenbak je ander voer voor je kat moet kopen.

Als je premium voer aan je Kat geeft zul je NOOIT meer last hebben van vieze geurtjes en alle kattenpoepjes zijn mooi hard en dus geurloos.

Plus dat het premium voer veel beter voor je kat is, waardoor je kat gezonder blijft en je dus ook minder dierenartskosten zult hebben.

Je voert van dat premium voer ook minder als van het supermarkt voer. Al met al is premium katten (of honden) voer niet echt veel duurder als je alle voors en tegens afweegt...

fu
door fukki032 - Jul 8, 2015 om 12:23
6 Antwoorden / 4 Vragen

ik gebruik zeo pet neutralie seert amoniak geur direct en is makkelijk uit de bak te scheppen

le
door leeuw10 - Jul 8, 2015 om 12:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Cat's Best Eco Plus kattengrit
Biologisch afbreekbaar. Klonten mogen in de WC. De rest in de GFT-kliko.
En lichter dan steentjes.
Bevalt goed.
Onder meer tekoop bij zooplus.nl

sj
door sjaantje109 - Jul 8, 2015 om 12:54
52 Antwoorden / 25 Vragen

Wij gebruiken ook "Extreme Classic"maar dan met parfum, net wat je het fijnst vindt ruiken. Klontert echt heel goed, wij scheppen alleen de klonten eruit en vullen dan grit bij, dus nooit meer de hele bak verschonen. Wij hebben drie grote katten, alleen het nadeel is dat ze wel wat grit tussen hun poten meenemen maar dat heb je denk ik met alle grit wel. Voor ons niks anders meer, fijn ook dat je het online kunt bestellen en niet hoeft te sjouwen met die zware zakken (al hebben ze ook in 7 kg.).Ik weet niet of het ook ergens anders verkrijgbaar is, wij bestellen altijd bij zooplus.

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 12:55
152 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fukki032 schreef op woensdag 8 jul 2015, 12:23]ik gebruik zeo pet neutralie seert amoniak geur direct en is makkelijk uit de bak te scheppen

Als je premium voer geeft (zoals Hills) dan heb je ook die ammoniak geur niet meer in de kattenurine (mits je kat wel genoeg drinkt natuurlijk).

Als de urine van je kat erg naar ammoniak stinkt moet je ook eens gaan opletten of je kat wel genoeg drinkt...

fo
door foxfire - Jul 8, 2015 om 13:31
18 Antwoorden / 13 Vragen

Jarenlang het huismerk van AH zonder parfum gebruikt, want met parfum doe je alleen jezelf een plezier en niet de katten. Sinds een paar weken gebruik ik de kattenbakvulling van de Action, 5 kg voor 1.99 het is heel goed, klontvormend, en makkelijk uit de bak te scheppen. Het is belangrijk zoals dokun al zegt, om premium voer te geven, zoals Royal Canin, Iams of zo.Goedkope merken bevatten meer granen en rijst in plaats van vlees, wat als eerste bij de ingrediënten moet staan. In de dierenzaak heb ik ook wel eens de zogenaamde kristallen of parels (doorzichtige korrels) gekocht waar je wel een maand mee kon doen. Helaas merkte ik binnen een week dat de bovenlaag er droog uitzag maar de onderlaag één drijfnatte massa was. Zonde van je geld want het is niet goedkoop!

an
door annawalraven - Jul 8, 2015 om 13:56
11 Antwoorden / 3 Vragen

Ja inderdaad Kattenbakvulling van Lidl : geweldig en betaalbaar in een makkelijk
bruikbare zak , 10 kg. E 3,50.

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 14:03
152 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=annawalraven schreef op woensdag 8 jul 2015, 13:56]

Ja inderdaad Kattenbakvulling van Lidl : geweldig en betaalbaar in een makkelijk
bruikbare zak , 10 kg. E 3,50.

Maar dat is dus niet waar de TS om vraagt omdat dat geen klontvormende kattenbakspul is.

Met niet klontvormend kattenbakspul moet je je kattenbak een paar keer per week helemaal verschonen (en goed wassen) dat hoeft met klontvormend kattenbakspul dus niet.

danath
door danath - Jul 8, 2015 om 14:03
88 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=fukki032 schreef op woensdag 8 jul 2015, 12:23]ik gebruik zeo pet neutralie seert amoniak geur direct en is makkelijk uit de bak te scheppen

Voor het vullen van de kattebak wat bleekwater over de bodem verspreiden.
Helpt bij reukjes en de katten zijn verzot op die geur.!
(uit eigen ervaring)

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 14:07
152 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=danath schreef op woensdag 8 jul 2015, 14:03][quote=fukki032 schreef op woensdag 8 jul 2015, 12:23]ik gebruik zeo pet neutralie seert amoniak geur direct en is makkelijk uit de bak te scheppen

Voor het vullen van de kattebak wat bleekwater over de bodem verspreiden.
Helpt bij reukjes en de katten zijn verzot op die geur.!
(uit eigen ervaring)

Nou sorry hoor maar of u en uw katten het misschien lekker vinden ruiken (wat ik van de katten betwijfel, misschien lijkt het zo..) , is wel heel erg schadelijk voor mens en dier!!

Helemaal als het bleekwater in contact komt met de kattenurine. Dat kan in extreme gevallen zelfs dodelijk zijn voor een kat!! Als u dit niet geloofd, moet u dit maar eens aan uw dierenarts gaan vragen...

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2015 om 14:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=annawalraven schreef op woensdag 8 jul 2015, 13:56]

Ja inderdaad Kattenbakvulling van Lidl : geweldig en betaalbaar in een makkelijk
bruikbare zak , 10 kg. E 3,50.

+1

@dokun,

.....Maar dat is dus niet waar de TS om vraagt omdat dat geen klontvormende kattenbakspul is. ......
O nee.....?

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 14:08
152 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 8 jul 2015, 14:07][quote=annawalraven schreef op woensdag 8 jul 2015, 13:56]

Ja inderdaad Kattenbakvulling van Lidl : geweldig en betaalbaar in een makkelijk
bruikbare zak , 10 kg. E 3,50.

+1

@dokun,

.....Maar dat is dus niet waar de TS om vraagt omdat dat geen klontvormende kattenbakspul is. ......
O nee.....?

Nee..!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2015 om 14:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wimmi heeft ook katten.
Ik koop in verschillende winkels de kattenbakvulling.
Goede ervaring heb ik met de volgende korrels :
Super Coop, Albert Heijn, Jumbo, Plus, Lidl, Markant, Sivocat extreme classic, Zeo pet, Cats best eco en korrels van Action.
Aan u de keus.
Ik hoop dat u geholpen bent met mijn antwoord.

danath
door danath - Jul 8, 2015 om 14:18
88 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dokun schreef op woensdag 8 jul 2015, 14:07][quote=danath schreef op woensdag 8 jul 2015, 14:03][quote=fukki032 schreef op woensdag 8 jul 2015, 12:23]ik gebruik zeo pet neutralie seert amoniak geur direct en is makkelijk uit de bak te scheppen

Voor het vullen van de kattebak wat bleekwater over de bodem verspreiden.
Helpt bij reukjes en de katten zijn verzot op die geur.!
(uit eigen ervaring)

Nou sorry hoor maar of u en uw katten het misschien lekker vinden ruiken (wat ik van de katten betwijfel, misschien lijkt het zo..) , is wel heel erg schadelijk voor mens en dier!!

Helemaal als het bleekwater in contact komt met de kattenurine. Dat kan in extreme gevallen zelfs dodelijk zijn voor een kat!! Als u dit niet geloofd, moet u dit maar eens aan uw dierenarts gaan vragen...

Het gaat maar om een paar druppels en geen dikke laag!
Veel katten gehad in ons leven gehad, niks van dat alles wat u schrijft, mijn dierenarts stond er ook positief tegenover!

an
door annawalraven - Jul 8, 2015 om 14:22
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Dokun,

Lidl kattenbakvulling geeft wel vaste klonten van urine !!

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 14:29
152 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=annawalraven schreef op woensdag 8 jul 2015, 14:22]Beste Dokun,

Lidl kattenbakvulling geeft wel vaste klonten van urine !!

Sorry ik dacht dat je een ander niet klontvormend kattenbakspul van lidl bedoelde. Mijn excuus!!

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 14:30
152 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=danath schreef op woensdag 8 jul 2015, 14:18]
mijn dierenarts stond er ook positief tegenover!

Dat moet dan wel een hele slechte dierenarts zijn!!

ot
door otje1 - Jul 8, 2015 om 14:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop altijd kattenbakvulling bij de Lidl. Had een keer andere gekocht en ze
ging niet meer op de bak. Ben na een paar dagen naar een dierenspeciaalzaak
gegaan en om raad gevraagd. Bleek ze stresse te hebben van de andere vulling.
Bak verschoond, Lidlvulling erin, en ze ging gelijk weer plassen en poepen.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2015 om 14:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=dokun schreef op woensdag 8 jul 2015, 14:08]

Nee..!

Zou ik toch maar eens gaan kijken. ;-)

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2015 om 14:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dokun,

O, ik zie nu dat je al tot inkeer gekomen bent, gezien je reactie van 14.29 uur.

audb
door audb - Jul 8, 2015 om 15:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bleek / chloor is de kattenbak? nooit doen er ontstaat namelijk blauwzuur in contact met urinezuur wel mag u de bak schoonmaken met bleek en daarna goed uitspoelen.
De geur blijft wel hangen maar is minder schadelijk,
Overigens kan door de grint ook houtkorrels gedaan worden dat houd de geur ook weg

sl
door slobberbone - Jul 8, 2015 om 15:16
508 Antwoorden / 2 Vragen

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/test-kattenbakvulling-op-de-korrel/speel/1/

Nr 1 is hier altijd goed bevallen.

aurora1
door aurora1 - Jul 8, 2015 om 15:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik hoop voor de katten dat de bak toch wel vaak gesopt wordt zoals minstens eens per week en liever vaker, vooral als meer katten dezelfde bak gebruiken. Wat mensen niet ruiken ruiken katten doorgaans wel. Of katten geparfumeerd grit lekker vinden ruiken is ook maar de vraag.
Met kranten op de bodem van een bak is de hele bak snel geleegd en is de bak ook schoner als die gesopt wordt.

su
door suikerspin - Jul 8, 2015 om 15:40
7 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken al jaren van Vitakraft Magic Clean. (te krijgen in zakken van 5 en 7 liter) De urine wordt door de korrels opgezogen en ruikt daarna beslist niet en de ontlasting is heel makkelijk uit de bak te scheppen. Het grootste voordeel van dit product vind ik dat je het lang kunt gebruiken. Met twee katten gaat het wel een maand mee, wel iedere dag even de hele bak "omscheppen" zodat alle urine wordt opgezogen. Het is wat duurder in eerste aanschaf, maar daarna.... Prima spul!

sj
door sjaantje109 - Jul 8, 2015 om 15:48
52 Antwoorden / 25 Vragen

Ik denk ook dat je aan de katten zelf wel kunt merken of ze het grit fijn vinden of niet; doen ze altijd alles keurig op de bak, hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Ik denk dat het erg persoonlijk is; ik vind het fijn dat ik niet steeds met die grote zware bak naar de container hoef te sjouwen om de bak te legen; met dit klontvormende grit haal je poep en plas eruit, ik zeef het nog een keer na met een heel fijn schepje en dan is het gewoon weer schoon. Regelmatig bijvullen en klaar.

dokun
door dokun - Jul 8, 2015 om 15:51
152 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 8 jul 2015, 15:31] is de bak ook schoner als die gesopt wordt.

De reden om klontvormend kattenbakspul te gebruiken is dat dat vele male hygiënischer is dan de gewone kattengrit.

Ongeveer 17 a 18 jaar geleden toen dit klontvormend kattenbakspul hier in Nederland makkelijk verkrijgbaar werd hebben wij mee gedaan aan een grote test gedaan door dierenartsen verbonden aan De Uithof in Utrecht. Daar bleek uit dat de klontvormend kattenbakspul vele male hygiënischer is dan het normale kattengrit. Mits er een goede kwaliteit gebruikt wordt. Doordat de urine zich (en ook ontlasting indien nodig) direct omvormt naar een klont, en zodoende niet door de hele kattenbak verspreid wordt..

Het is dus echt wel hygiënisch om alleen de klonten te verwijderen en de kattenbak gewoon bij te vullen. Maar nogmaals alleen als het kattenbakspul van goede kwaliteit is en de klontjes beslist niet afbreken. Als ze (iets) afbreken wordt de urine en ontlasting toch door de hele kattenbak verspreid en moet je de kattenbak toch helemaal verschonen en wassen ..

lynx
door lynx - Jul 8, 2015 om 18:32
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks dat mijn kattengrit kontvormend is, verschoon ik toch iedere dag mijn kattenbakken met een klein scheutje bleekwater. De bakken worden goed nagespoeld met veel water en dan drooggemaakt met een schone doek.
Overigens eten mijn katten dierenartsvoer.

mo
door mona65 - Jul 8, 2015 om 19:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben nu HET supergrit gevonden voor onze 3 katten.
Biokats's Diamond Care in fresh of classic.
Geen huismerk, maar je doet er super lang mee, GEEN stof, prima
klonten en geen geur (kan wel een heel klein beetje bij een kater).
Wij hebben 6 jaar naar het ideale grit gezocht. Er waren wel erg goede,
maar die stoften toch nog. Nu willen we geen andere meer.

po
door poecilia - Jul 8, 2015 om 20:22
26 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een machine of metaal verwerkende fabriek in de buurt hebt moet je eens vragen of je een zak korrels van ze over mag nemen om olie op de vloer mee op te ruimen, betere kattenbak vulling vind je niet, zijn wel zakken van 25 kilo, misschien kan je het ook eens in een garage vragen, toen ik nog bij Prins in Dokkum werkte nam ik ook altijd van die zakken mee voor een klein prijsje

aurora1
door aurora1 - Jul 9, 2015 om 15:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=dokun schreef op woensdag 8 jul 2015, 15:51][quote=aurora1 schreef op woensdag 8 jul 2015, 15:31] is de bak ook schoner als die gesopt wordt.

De reden om klontvormend kattenbakspul te gebruiken is dat dat vele male hygiënischer is dan de gewone kattengrit.

Ongeveer 17 a 18 jaar geleden toen dit klontvormend kattenbakspul hier in Nederland makkelijk verkrijgbaar werd hebben wij mee gedaan aan een grote test gedaan door dierenartsen verbonden aan De Uithof in Utrecht. Daar bleek uit dat de klontvormend kattenbakspul vele male hygiënischer is dan het normale kattengrit. Mits er een goede kwaliteit gebruikt wordt. Doordat de urine zich (en ook ontlasting indien nodig) direct omvormt naar een klont, en zodoende niet door de hele kattenbak verspreid wordt..

Het is dus echt wel hygiënisch om alleen de klonten te verwijderen en de kattenbak gewoon bij te vullen. Maar nogmaals alleen als het kattenbakspul van goede kwaliteit is en de klontjes beslist niet afbreken. Als ze (iets) afbreken wordt de urine en ontlasting toch door de hele kattenbak verspreid en moet je de kattenbak toch helemaal verschonen en wassen ..

De vraag blijft of de kat het wel hygiënisch vindt en het niet ruikt als alsmaar alleen klontjes verwijderd worden. Als een bak naar ammonia ruikt dan is de bak (erg) vies en zal de kat het nog erger vinden dat de baas. Ook geldt dat wat u misschien niet ruikt, de kat wel degelijk ruikt en wat u schoon vindt de kat zo maar niet schoon kan vinden.

reflecs
door reflecs - Jul 9, 2015 om 16:41
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Als de bak ruikt, of wanneer er aanslag is op de kattenbak, wanneer er klontvormende korrels gebruikt worden, is de hoeveelheid die gebruikt wordt veeel te weinig.