ni
door nick1010 Jul 16, 2014 om 09:39
Computers & telefonie

Kernel data inpage error

Ik heb een laptop van 2013. Dit is een Acer Aspire E1-531.
Heeft altijd perfect gewerkt, maar sinds de upgrade van Windows 8 naar 8.1 (64bit), heb ik problemen.
Regelmatig krijg ik de melding Kernel data inpage error.
De laptop stopt er plotseling mee en slaat dan gegevens op en start opnieuw op.

Gisteren was dit weer het geval, heeft toen een eeuwige tijd geduurd, voordat de laptop weer een beetje functioneerde.
Kreeg de melding dat de C-schijf werd gecontroleerd en gerepareerd.

Als virusprogramma heb ik F-secure, als e-mail Incredimail en Firefox als browser.

De harde schijf van 500 GB is voor 37% in gebruik.

Ben een volslagen leek op het gebied van computers, dus ajb in voor mij begrijpelijke taal een antwoord

31560 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2014 om 10:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo nick1010,

2. Controleer je harde schijf eens.
Bv. met HD-tune.
Lees hier

1. Download CCleaner, klik hier, rechts bovenin.
Start Ccleaner, klik links op Register (2e van boven) en klik op Scannen op fouten.
Na scannen klik je op Fouten herstellen.

Laat maar even horen of het geholpen heeft.

Suc6

crewmember
door crewmember - Jul 16, 2014 om 10:13
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is meestal 1 van 2 dingen:
1: Je windows instalatie is corrupt geraakt. Je kan je installatie in dit geval terugzetten naar een eerdere system restore point.

Uw pc herstellen door middel van Systeemherstel

Veeg vanaf de rechterrand van het scherm en tik op Zoeken.
Als u met een muis werkt, wijst u de rechterbovenhoek van het scherm aan, beweegt u de muisaanwijzer naar beneden en klikt u op Zoeken. Typ Herstel in het zoekvak, tik of klik op Instellingen en tik of klik op Herstel.

Tik of klik op Systeemherstel starten en volg de prompts
.
Of hier voor meer info: link

2: Je harde schijf houdt er mee op. In dit geval kan je HD Tune downloaden en deze een health check laten doen om het zeker te weten.

ni
door nick1010 - Jul 16, 2014 om 11:22
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor jullie snelle reactie, Edrick en Crewmember. Had gisteren al systeem herstel uitgevoerd, maar dit werkte niet.

Heb de HD scan gedaan in de snelle vorm. Alle blokjes waren groen. Bij de langzame scan, liep de pc na 1,5 rijtje vast. Er waren in deze rijtjes 5 blokjes rood.

CC cleaner ook uitgevoerd en de fouten door de pc laten herstellen.

Wacht nu even af, wat er verder gaat gebeuren. Ik hoop niets meer en dat alles blijft werken zoals het altijd was.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 16, 2014 om 11:39
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Zorg dat je van alles, nu meteen, een back-up maakt (al hoop ik meer dat je dit standaard al doet).

Vergeet niet de favorieten in je browser.

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2014 om 12:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@nick1010,

Heb je nog garantie?
Zo ja, dan zou ik teruggaan: je harde schijf hoort geen 'bad clusters' te hebben.

Je kunt ook kijken of je ze kunt repareren:

De harde schijf testen met Windows Checkdisk
Dit programma is aanwezig op computers met Windows 8, 7 en Vista. Checkdisk test de harde schijf geregeld op fouten, en voert automatisch reparaties uit. In Windows 8 draait het programma geheel op de achtergrond. Zelf testen met Checkdisk is alleen zinvol als er duidelijke problemen zijn, waarvan je een diagnose wil zien. Sluit andere programma's af voordat je begint. Het kan lang - meerdere uren - duren om een volledige check te doen.

Windows 8
Ga met de cursor naar de linkeronderhoek van het scherm. Klik met de rechterknop en kies Opdrachtprompt.
Klik aan de linkerkant op Computer.
Klik met de rechtermuisknop op de schijf bij Hardeschijfstations en kies Eigenschappen.
Typ in: CHKDSK C: /F /R
Vervang C: door de letter van de harde schijf die je wil controleren.
/F betekent: fix errors.
/R betekent: repair bad sectors.
Klik op Enter.
Als er nog bestanden open staan wordt gevraagd of je de schijf wil controleren als de computer wordt opgestart. Klik op Ja en start de computer opnieuw op.
De harde schijf wordt nu getest. Het programma geeft aan wat de voortgang is, en welke reparaties er worden uitgevoerd.
Na de controle wordt een afsluitcode vermeld: 0 = geen fouten gevonden, 1 = er zijn fouten gevonden en opgelost.
(Informatie overgenomen van: http://www.pepermunt.net/software/harde-schijf-testen.html#ixzz37cl1678y)

Suc6

holpen
door holpen - Jul 16, 2014 om 12:54
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals hierboven al aangegeven, betekenen die rode blokjes dat er zeer waarschijnlijk fysieke beschadigingen op je harde schijf zitten. Je kunt nog eerst een CHKDSK uitvoeren zoals hierboven beschreven, maar waarschijnlijk zal die ook fouten geven. Het "oplossen" wat dan gebeurt, is niet meer dan dat CHKDSK bepaalde stukjes markeert als "slecht" en ervoor zorgt dat die niet meer gebruikt kunnen worden. De kans is echter groot dat er nieuwe slechte plekken ontstaan.

Dit mag eigenlijk niet gebeuren bij een laptop met deze leeftijd, dus ik zou 'm naar de winkelier brengen.

Als een harde schijf eenmaal dit soort storingen begint te vertonen, dan kun je erop wachten dat het ding op enig moment helemaal crasht. Kan nog een tijdje goed gaan, maar het risico is behoorlijk groot.

Zorg wel dat je van tevoren van al je gegevens een backup draait, want waarschijnlijk wordt de schijf gewoon vervangen door de fabrikant of de reparatiedienst van de winkelier, zonder dat ze een backup maken/terugzetten.

ni
door nick1010 - Aug 13, 2014 om 11:45
4 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen,

Na ruim 3,5 week mijn laptop weer teruggekregen uit de reparatie. De harddisk is niet vervangen, alleen is Windows 8 opnieuw geïnstalleerd. Had veel werk om mijn programma's opnieuw te installeren. Heb ook de back-up die ik, gelukkig nog had kunnen maken, weer teruggezet.
Het werkt allemaal redelijk.
Ik krijg nu regelmatig de melding: Driver state power faillure.

Weet iemand wat dit nu weer is???

aurora1
door aurora1 - Aug 13, 2014 om 15:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U zou de hierboven aangegeven check disk nog eens kunnen proberen, maar u zou er eigenlijk beter weer mee terug gaan naar de winkelier.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 13, 2014 om 19:12
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe en waarvan had je 'n back-up gemaakt?

ni
door nick1010 - Aug 13, 2014 om 19:40
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ik had een back-up gemaakt van mijn c schijf, voordat de laptop door mij ter reparatie werd aangeboden.
Deze heb ik op een externe harde schijf gezet.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 13, 2014 om 19:54
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Dat had je dus mijn inziens niet moeten doen, winkelier heeft natuurlijk niet voor niets 'n schone installatie gedaan. Nu zet jij weer 'n 'oude' en eventueel vervuilde versie terug.. (ook zonde van hun tijd).
Beter had je verder gegaan met die schone installatie.

Je kunt proberen de fout te herstellen of een een schone installatie overwegen.

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2014 om 21:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@nick1010,

Misschien kun je hier iets mee?

Suc6

aurora1
door aurora1 - Aug 13, 2014 om 22:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het zou inderdaad weleens aan die back-up kunnen liggen (dat u het foute weer teruggezet hebt).
Kijk anders eens of u dat ongedaan kunt maken via dezelfde route of eventueel met systeemherstel.

aurora1
door aurora1 - Aug 13, 2014 om 23:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders ook nog klik hier door over de laatste bekende goede configuratie.

ge
door gerboe - Aug 14, 2014 om 09:57
806 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens hoe het met de temperatuurontwikkeling in uw laptop zit. Oververhitting is vaak de aanstichter van problemen in laptops. Er zijn op het internet genoeg gratis tooltjes te vinden waarmee u de temperatuur kunt monitoren.

fl
door flessebon - Aug 14, 2014 om 10:58
418 Antwoorden / 7 Vragen

Had laatst ook last van een kernel.dll error. Die werd veroorzaakt door een update die automatisch geinstalleerd werd. Heb het nu zo ingesteld dat deze niet meer geinstalleerd wordt. Zie deze pagina met veel gestelde vragen