no
door nouwen Dec 13, 2014 om 21:20
Geldzaken & recht

Kerstkaart gekregen zonder postzegel

Ik kreeg van de week een aantal kerstkaarten.
Uit de enveloppe gehaald en opgehangen.
Nu kreeg ik vandaag een kaart over verzendkosten. Omdat ik of een ander naar mij post verstuurd heeft zonder postzegel moet ik nu 1 euro 92 verzendkosten betalen. Hier zitten administratie kosten enz. bij. Voor een postzegel op een kerstkaart.Ze hebben hem bezorgd onder het motto anders duurt het te lang. Nou ze hadden hem van mij weg mogen gooien.
Stel je voor dat je 10 kaarten krijgt zonder postzegel dan moet je ca 20 euro betalen. Dit kan toch niet. Ik heb die kaart niet verstuurd. Moeten ze niet de afzender zoeken ??

11271 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 13, 2014 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon niet betalen. Misschien komt er nog 1 herinnering en dan hoor je er nooit meer wat van.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2014 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met kaarten schrijven de meeste mensen alleen maar: de groeten van Annie en Piet...;-), dus ze proberen het op de ontvanger te verhalen. In zo'n geval niet reageren, jammer, aardige service van Port Nl voor de verandering, dus natuurlijk geen €1,92 overmaken.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2014 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Nou ze hadden hem van mij weg mogen gooien.......

Als je geen enkele (emotionele) waarde hecht aan het ontvangen van een kerstkaart, kun je dat beter de mensen even laten weten. Scheelt hun ook weer geld.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2014 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon verder niets doen.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2014 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is slechts een "verzoek" van Postnl om voor een ongefrankeerd maar wel bezorgd poststuk te betalen.
Dit "verzoek " kunt u rustig naast u neer leggen, u hoeft niet te betalen voor een niet gevraagde dienst, dat had de verzender van het poststuk moeten doen.
Mogelijk krijgt u nogmaals een "verzoek" om te betalen maar ook die kunt u negeren en daarna stopt het toesturen van het verzoek zonder verdere gevolgen.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2014 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er hangt alléén een 'verplichting' aan vast.

Uiteraard kan de ontvanger nooit verplicht worden om de verzendkosten te betalen.
Dan kan iedereen, om een bepaald iemand te benadelen, allerlei brieven e.d. sturen zonder een postzegel er op.

Daarnaast: laat PostNL, waar zéér vele klachten over zijn, maar eens keihard bewijzen dat u die kaart ontvangen heeft. Die kaart is niet aangetekend verzonden, dus kan PostNL ook niet bewijzen dat u die kaart ontvangen heeft.

Dat laatste is een koekje van eigen deeg....... ;-)

ve
door verwijderd - Dec 14, 2014 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op zondag 14 dec 2014, 11:59:
Er hangt alléén een 'verplichting' aan vast.

De "morele" verplichting ligt in dit geval bij de verzender van het poststuk en niet bij de ontvanger.
Als verzender dien je er voor te zorgen dat er voldoende is gefrankeerd.

Even heel zwartgallig gedacht (en dat voor de kerstdagen) : de verzender verstuurt alle kerstkaarten ongefrankeerd, dit heeft enkele voordelen zoals, een besparing op de portokosten (kan behoorlijk oplopen), de kerstkaarten worden toch wel bezorgd (aan de sociale verplichting is voldaan) en de geadresseerde heeft hier geen weet van (het lijkt dus een éénmalige vergissing).

Maar alle gekheid op een stokje, de ontvanger hoeft zich niet bezwaard te voelen als hij/zij niet aan het "verzoek" van Postnl voldoet.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2014 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom, als ik een declaratie en andere zaken per post doe, schrijf ik als afzender mijn postcode en huisnummer achterop de enveloppe. Is handig, als ik het fout gedaan heb, wat mogelijk is, krijg ik de rekening en niet de ontvanger. Post Nl laat je weten dat het poststuk/brief onvoldoende was gezegeld, krijgt daar inzicht over en heel vaak blijkt dat ze zelf fout zitten. Word keurig opgelost. Service van Post Nl. ;-)

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Retour afzender?

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

janf43 schreef op maandag 15 dec 2014, 00:02: Retour afzender?

Zoals ik eerder schrijf: op kerstkaarten schrijft men meestal geen afzender (ben al blij als de verplichting is voldaan) maar bij gewone brieven zet ik wel degelijk mij PC en huisnummer erbij. Lijkt me handiger. Okay, als een vriend'/familie o.i.d je een kaart stuurt en je weet de post code, natuurlijk kan je retour afzender op de enveloppe schrijven. Wil je dat? Thats the question in privé wens post. Moet men zelf beslissen. Heb je geen zin meer in "die kennis of vriend", heb je wel het adres: nou, stuur de hap dan maar terug. Dat is up to you.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ooit 12000 punten naar Douwe Egberts gestuurd nooit aangekomen eigen schuld dikke bult kreeg ik te horen dus niet betalen eigen schuld dikke bult

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je nu die extra boete niet betaald...Kijgt men 'n herinnering en kun je naderhand nog eens 40 €
oete erop krjgen....

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo moeilijk is het niet. De verzender van de post betaalt verzendkosten. De ontvanger betaalt geen ontvangstkosten. Laat PostNL het maar halen bij de verzender en als die niet te achterhalen is, de post maar niet bezorgen.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

plebpleb schreef op maandag 15 dec 2014, 13:04: Als je nu die extra boete niet betaald...Kijgt men 'n herinnering en kun je naderhand nog eens 40 €
oete erop krjgen....

@plebpleb,

Deze opmerking slaat werkelijk helemaal nergens op, een geadresseerde kan er nooit en te nimmer op worden aangesproken indien er door de verzender te weinig of helemaal geen porto is betaald.
Postnl geeft zelf al aan het poststuk geheel vrijwillig, onder de noemer van service, door te sturen en verzoekt de ontvanger hiervoor te willen betalen. (betalen is echter zonder enige verplichting)
Een sanctie hierop is onmogelijk.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal heel hartelijk bedankt voor de antwoorden.
Ik doe niks.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het bericht tot verzoek van betaling goed had gelezen had u gelezen dat u niet hoeft te betalen.

U heeft dus de keuze om te betalen of om niet te betalen!

Als u kiest om niet te betalen worden toekomstige poststukken die niet voldoende gefrankeerd zijn niet meer bij u bezorgd maar direct terug gezonden naar de afzender.

Het is een extra service van post.nl omdat zij ervan uit gaan dat u graag uw post wilt ontvangen, en niet wilt dat post.nl deze direct retour afzender stuurt.

Ik heb het ook enkele malen gehad dat een poststuk niet voldoende gefrankeerd was door de afzender (of misschien was de postzegel eraf gevallen). Maar was erg blij dat deze toch door post.nl bezorgd zijn. Ik betaal daar graag deze kleine bijdrage voor.

Maar nogmaals: U hoeft dat niet te doen volgens het bericht wat u van post.nl heeft gehad, u kunt dus gewoon kiezen om niet te betalen, daarmee kiest u om toekomstige niet juist gefrankeerde zendingen niet meer te ontvangen.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel voldoen zodat Post.nl de bekeuringen kan betalen die ze oploopt omdat al die wagentjes te hard rijden, vooral in de 30KM-zones..........

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit ook eens meegemaakt. Ik ontving een poststuk en pas dagen later (tot twee keer toe) een kaart met een aanmaning om strafport te voldoen. Dat heb ik geweigerd!
Ik vind het normaal dat PostNL door de afzender betaald krijgt voor geleverde dienst, maar in het geval dat PostNL de afzender niet kan achterhalen zouden ze de ontvanger, door middel van een aangehechte kaart aan het poststuk, kunnen verzoeken om de ontbrekende porto te voldoen, MAAR GEEN CENT MEER!
Het is m.i. niet normaal dat PostNL de ontvanger 'straft' met strafport als ze de ontvanger niet vooraf in de gelegenheid heeft gesteld om het poststuk te weigeren.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2014 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon weggooien die kaart, het ronde archief in, en er niet meer aan denken.

Vroeger zaten die kaarten eraan gehecht, tegenwoordig komt een dergelijk 'verzoek' dagen daarna.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2014 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

In maart 2014 stond er een postbode bij aan de deur. Hij moest mij een brief overhandigen.

De "brief" zat niet in een envelop en hij begon er uit voor te lezen: " U heeft in 2010 geen postzegels op de brieven gedaan en u moet nu € 49.95 betalen aan mij".
Toen ik vroeg welke brieven dat dan waren, antwoordde hij: " Kerstkaarten in december".Ik kopiërde de brief en zei dat ik Post NL zou bellen.
Uiteraard wisten ze daar niets van deze brief.

Deze man dacht slim te zijn en op die manier iemand een poot uit te kunnen draaien.
Een gewaarschuwd mens, telt voor twee!

ve
door verwijderd - Dec 17, 2014 om 03:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schijnbaar lezen sommige mensen niet alle reacties, dus hier nogmaals ;

De topic starter heeft niet het juiste verhaal verteld.

Het is NIET verplicht om die strafport te betalen. In de brief die bij het verzoek tot betaling zit krijg je een verzoek om een keuze te maken uit 2 opties.

Je kunt kiezen om die €1,92 niet te betalen en dan stuurt post.nl voortaan post die niet of onvoldoende gefrankeerd is direct terug naar de afzender, zonder die aan de geadresseerde aan te bieden. De brief die je dus al hebt ontvangen met geen of te weinig frankering kun je dus gewoon geheel kosteloos behouden. Er is geen enkele betalingsverplichting!

De ander keuze die je kunt maken is dat je de strafport voor de afzender betaald. Indien je deze keuze maakt zal voortaan alle post die niet of onvoldoende gefrankeerd is direct aan jou aangeboden worden. Zo vermijd je dus dat belangrijke post die (per ongeluk) niet goed gefrankeerd is vertraging oploopt. Je moet voor toekomstige post die niet of onvoldoende gefrankeerd is wel weer die €1.92 per poststuk betalen.

Ik vind dit een hele goede service van post.nl. Het extra werk dat ze daarmee hebben dekt die €1,92 echt niet hoor!