ja
door jacky2006 Jul 22, 2015 om 14:47
Huishouden & energie

Ketel Remeha maakt herrie

Hoi allemaal,

Ik woon op een appartement en in de ruimte hiernaast hangt een grote ketel van het merk Remeha. Deze maakt soms nogal een soort van broemend geluid. Meestal hoor ik het wel, maar is het geluid wel te verdragen. Alleen soms maakt hij zoveel herrie dat ik er wel degelijk last van heb. Vooral de afgelopen nacht was het flink raak. De ketel produceerde zoveel geluid dat ik er slecht van geslapen heb. Nu heb ik zelf de balle verstand van ketels.
Er zijn al mensen naar wezen kijken die er meer vanaf weten, die wisten mij te melden dat ze niks bijzonders zagen aan de ketel. De druk was goed, de temperatuur was prima en verder merkten ze geen bijzonderheden op. Ook word er mij verteld dat er regelmatig onderhoud is aan deze ketel. Zelf ben ik daar niet bij en weet dan ook niet of ze echt alles controleren aan de ketel.
Wel weet ik dat de ketel meer kabaal kan maken als hij niet voldoende is bijgevuld, dit is mij verteld. Ook heb ik het internet al afgezocht naar mogelijke oorzaken waar ik geen wijs uit word. Ik weet niet of dit normaal is dat ketels zoveel herrie horen te maken. Of dat er toch iets aan de hand is wat men over het hoofd ziet. Want soms krijg ik het gevoel dat men vind dat het tussen de oren zit en dat ik niet zo moet zeuren, aangezien een ketel nu eenmaal herrie maakt. Mijn vriend heeft al geopperd om eventueel iets van schuimrubber te laten plaatsen, maar ik weet niet of dat ook helpt. Misschien heeft hier iemand wat tips. Alvast bedankt.

13512 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2015 om 15:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jacky2006,

Lees ter info eens hier.
Weet je zeker dat het de ketel is en niet de pomp?

Met vr.gr.

gerbera
door gerbera - Jul 22, 2015 om 17:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De ketel behoort fluisterstil te zijn. Heb al jaren een Rhemea en hoor deze alleen bij het aanslaan. Mogelijk is er iets mis met de ventilator, een onderdeel wat nog al eens vergeten wordt bij onderhoud. De pomp lijkt mij in deze periode zeer onwaarschijnlijk. Snap alleen niet dat u de hele nacht wakker gelegen heeft, dan zou de ketel al die tijd in bedrijf zijn geweest.

ja
door jacky2006 - Jul 23, 2015 om 00:15
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dat van die ventilator zou heel goed kunnen, want ik hoor het geluid het hartst als ik in de keuken sta (daar is het ventilatiesysteem). Ik ga dit morgen even navragen want ik krijg ook de indruk dat hier niet naar gekeken word.

Ik krijg ook de indruk dat hij steeds in bedrijf is. Maar in ieder geval bedankt voor de tip, hier had ik zelf nog niet aan gedacht.

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2015 om 22:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=jacky2006 schreef op donderdag 23 jul 2015, 00:15]Dat van die ventilator zou heel goed kunnen, want ik hoor het geluid het hartst als ik in de keuken sta (daar is het ventilatiesysteem). Ik ga dit morgen even navragen want ik krijg ook de indruk dat hier niet naar gekeken word.

Ik krijg ook de indruk dat hij steeds in bedrijf is. Maar in ieder geval bedankt voor de tip, hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Om misverstanden te voorkomen, ik doel op de ventilator van de CV ketel. Deze kan dus nooit op het centraal ventilatiesysteem zijn aangesloten.Het feit dat u de indruk heeft dat deze continu in bedrijf is duid er op dat het hier dan waarschijnlijk de ventilator van het centraal ventilatiesysteem betreft. Dat een CV ketel continu in bedrijf is lijkt mij zeer onwaarschijnlijk tenzij er ergens een warmwaterkraan open blijft staan of de thermostaat op zo'n 30 graden staat ingesteld.

door 1953 - Jul 24, 2015 om 09:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Is de waterdruk, tussen de 1 en de 2 bar met een gemiddelde van 1½ bar, nog wel op peil?

door 1953 - Jul 24, 2015 om 09:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het vorige bericht trek ik in: Is de waterdruk, tussen de 1 en de 2 bar met een gemiddelde van 1½ bar, nog wel op peil?

Wat is de ouderdom van de ketel?

Oorzaak zou kunnen zijn dat de ketel om de haverklap aanslaat, dan zou weleens de voeler defect kunnen zijn.

1paul
door 1paul - Jul 24, 2015 om 14:49
3132 Antwoorden / 0 Vragen

centraal afzuigsysteem goed schoonmaken, eventueel lagertjes vervangen, dit systeem word nagenoeg naar gekeken...

ro
door ron530 - Jul 24, 2015 om 17:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat tussen de oren verhaal kan wel eens kloppen want als iemand een geluid hoort die hij/zij niet kan plaatsen maakt dat er extra op gelet gaat worden. Gevolg oorzaken zoeken want het geluid moet ergens vandaan komen. In dit geval een cv ketel die een broemend geluid heeft gemaakt omdat de pomp nadraait o.i.d. want dat doet een een cv pomp nu éénmaal. Stel vraagsteller krijgt een compleet nieuwe cv ketel die muisstil is dan nog wordt er op elk geluidje dat die ketel geeft gelet want die nieuwe ketel krijgt alle aandacht. gewoon even een voorbeeld, een koelkast maakt wat lawaai als de compressor gaat draaien dat is zeker in een open keuken irritant want dat geluid wil je niet. Je koopt een nieuwe die "fluister" stil is maar omdat je er op gaat letten maakt die koelkast net zoveel lawaai als de vorige.

ja
door jacky2006 - Jul 28, 2015 om 21:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie nu pas dat er meerdere reacties zijn gekomen op dit topic. Ik heb aangekaart dat het misschien aan ventilator kan liggen. Ik bedoel daarmee ook de ventilatie die bij de ketel hoort, want daar is hij wel aan gekoppeld.

De druk is gewoon normaal (tussen de 1 en 2 bar). Helaas weet ik zelf niet hoe ik dit systeem schoon moet maken. Er is al wel achteraan gebeld.

Daarnaast vind ik de opmerking dat het tussen mijn oren zou liggen geen leuke opmerking. Het komt een beetje over, van zeur niet zo. Want hij maakt nu eenmaal herrie.

door 1953 - Jul 29, 2015 om 01:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jacky2006 schreef op dinsdag 28 jul 2015, 21:33]Ik zie nu pas dat er meerdere reacties zijn gekomen op dit topic. Ik heb aangekaart dat het misschien aan ventilator kan liggen. Ik bedoel daarmee ook de ventilatie die bij de ketel hoort, want daar is hij wel aan gekoppeld.

De druk is gewoon normaal (tussen de 1 en 2 bar). Helaas weet ik zelf niet hoe ik dit systeem schoon moet maken. Er is al wel achteraan gebeld.

Daarnaast vind ik de opmerking dat het tussen mijn oren zou liggen geen leuke opmerking. Het komt een beetje over, van zeur niet zo. Want hij maakt nu eenmaal herrie.

Bedankt voor de (voorlopige) terugkoppeling in dezen.

U kunt zelf het systeem niet schoonmaken, dit is een specialistische karwei die alleen door een gespecialiseerde kan worden gedaan met o.a. meetapparatuur e.d. voor ca. (maximaal) € 100 per jaar met of zonder een onderhoudscontract.

Em
door Emmap - Aug 14, 2015 om 23:05
162 Antwoorden / 8 Vragen

Weliswaar een heel late reactie, maar toch:
misschien hebt u hier wat aan?
(ik hoop dat de link werkt, ik ben daar niet zo handig mee... )
Het is een eerder door mij gegeven antwoord op de vraag
geluidhinder cv-ketel
ook op dit forum (datum 14 mei 2015):

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/geluidhinder-cv-ketel/cpagina/15/?vHash=c749c73j#1080620

Veel succes!