pe
door petra r Sep 30, 2014 om 21:31
Huishouden & energie

Keukentafelpoten roesten

We hebben vorig jaar bij wooning in berschenhoek een keukentafel besteld met rvs poten die een blanke laklaag hebben. Deze was niet bepaald goedkoop. Nu zie je bij alle poten roestsporen vanaf de onderkant omhoog komen. we hebben Wooning gebeld en die vertelde dat het gebruikersschade is omdat we stofzuigen en de vloer wel eens dweilen. Ten eerste is rvs volgens mij roestvast staal en hadden ze dit moeten melden bij aanschaf. Dit is toch normaal gebruik?

6952 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kan rvs wel roesten, zeker bij beschadigingen.

Roest verwijderen, passiveren en nieuwe blanke laklaag er op.

Niet meer tegenaan stoten.

aurora1
door aurora1 - Sep 30, 2014 om 21:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De roest is in principe gemakkelijk te verwijderen met natte aluminiumfolie (uit de keuken), maar er zijn meer eenvoudige methodes : klik hier.

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2014 om 22:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi petra r, dat roestvrij niet kan roesten is een fabel, komt door de naam op zich. lees hier. Niet dat ik het doe maar kan soms 'tranen met tuiten huilen' over mijn eigen dure r.v.s. grote pedaalemmer. Wat een kommer en kwel. Maar er is, zoals je kan lezen, wel een oplossing voor. Poets ze! Is wel een commerciële site (wat niet mag) maar kan je wel op ideeën brengen. Sorry redactie, weet dat 't niet mag, maar anders word het nogal omslachtig om te schrijven wat al dan niet kan.

simon55
door simon55 - Oct 1, 2014 om 13:53
1556 Antwoorden / 5 Vragen

het is niet voor niks roestvast staal anders had t geheten roest vrij staal

ar
door aram - Oct 1, 2014 om 14:02
136 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt roestvast en roestvrij RVS.
Veel mensen weten dit niet.
De 1 roest niet en de ander kan wel degelijk roesten.
Ligt aan hoe de legering samengesteld is.
Er zit zodoende verschil tussen pannen en tafelpoten.
Voor de tafelpoten kun je zoals eerder geschreven is de roest eerst verwijderen en dan een goede blanke lak erop. Dit kan geen kwaad.
Ben het ook weleens tegengekomen gewoon metaal met een lak erop in de kleur van RVS. Op het etiket staat dan RVS terwijl het dat eigenlijk niet is.
Kan zijn dat de tafelpoten tot deze categorie behoord.

Bij pannen en dergelijke die roesten kun je het beter wegdoen en betere kopen.
Is beter voor je gezondheid.

fe
door ferrofix - Oct 1, 2014 om 14:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Rvs is roestvast staal, in de volksmond ook wel roest vrij staal genoemd.
Rvs van een goede kwaliteit, mits niet besmet door staal (ijzer) of bijtende middelen roest niet! als de stofzuiger en de dweilstok niet van staal zijn kan het daar niet van komen.
Ik twijfel eerlijk gezegd wel of de poten van rvs zijn, aangezien er een blanke lak opzit, dit kun je makkelijk testen met een magneet, valt die er af dan kan het rvs zijn, blijft hij hangen dan is het geen rvs, rvs is namelijk niet magnetisch.

Een roestvast staal bewerker.

domantwoord
door domantwoord - Oct 1, 2014 om 15:38
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ferrofix schreef op woensdag 1 okt 2014, 14:53]Rvs is roestvast staal, in de volksmond ook wel roest vrij staal genoemd.
Rvs van een goede kwaliteit, mits niet besmet door staal (ijzer) of bijtende middelen roest niet! als de stofzuiger en de dweilstok niet van staal zijn kan het daar niet van komen.
Ik twijfel eerlijk gezegd wel of de poten van rvs zijn, aangezien er een blanke lak opzit, dit kun je makkelijk testen met een magneet, valt die er af dan kan het rvs zijn, blijft hij hangen dan is het geen rvs, rvs is namelijk niet magnetisch.

Een roestvast staal bewerker.

Voor een groot deel mee eens, de blanke lak zou je al aan het twijfelen moeten brengen want een goede roestVAST staalsoort heeft dat niet nodig.
Wat betreft de magneet heb je het echter mis, er zijn diverse roestvast staal soorten die op zich best goed zijn maar waar een magneet toch gewoon aan "plakt"
Zo "plakken" magneten prima op mijn roestvasstalen afzuigkap, koelkast, vaatwasser, amefa en sola bestek maar b.v. niet aan mijn pannen en spoelbak

zie b.v. wikipedia voor het volgende: "Magnetische- en vervormingseigenschappen
Roestvaste staalsoorten met tussen 6 en 26% nikkel (de 300-reeks uit de AISI) zijn austenitisch en niet-magnetisch in geleverde toestand. Ze zijn uitstekend vervormbaar (plooien, dieptrekken, strekken) en ook schokbestendig in het hele temperatuurbereik, van heel lage tot heel hoge temperaturen. Door toevoeging van de bovengenoemde hoeveelheden nikkel in het staal blijft de austenitische fase thermodynamisch stabiel. Daardoor vindt na een warmtebehandeling van austenitisch roestvaststaal geen faseovergang plaats tijdens het afkoelen. Harden van austenistisch roestvaststaal door middel van een warmtebehandeling is derhalve niet mogelijk. De overige elementen, zoals bijvoorbeeld chroom en molybdeen, verhogen de corrosieweerstand en bewerkbaarheid van het staal.

AISI 430, AISI 410 en AISI 409 (de 400-reeks) zijn voorbeelden van ferritische, alsook duplex roestvaste staalsoorten. In tegenstelling tot de austenitische roestvaststaalsoorten zijn ferritische en duplex roestvaststaalsoorten wel magnetisch, maar de mate waarin ze vervormbaar zijn is over het algemeen (iets) minder goed."

Verder is daar ook te lezen dat over het algemeen chloor een grote booisdoener is bij het "roesten etc" van roestvast staal

domantwoord
door domantwoord - Oct 1, 2014 om 15:50
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aram schreef op woensdag 1 okt 2014, 14:02]Je hebt roestvast en roestvrij RVS.
Veel mensen weten dit niet.
De 1 roest niet en de ander kan wel degelijk roesten............(ingekort)

Roestvast staal is de enige juiste benaming, roestvrij staal is een z.g. volksmond benaming

Er zijn verschillen in kwaliteit maar in principe kunnen ze allemaal oxideren (in die zelfde volksmond roesten dus)

ga er eens op je gemak voor zitten en lees " http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal " eens door en kom dan pas met wetenswaardigheden ;-)

re
door red1 - Oct 1, 2014 om 17:38
329 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, die jantje wooning , hihihi. had vroeger aan de maashaven in rotterdam een zaakje , mijn zoon kocht er eens een zwarte eethoek , bleek gewoon over een witte eethoek zwartgespoten !!! verf liet al na een paar dagen los !!! nooit heeft hij daar iets gekocht !! en ik natuurlijk ook niet !!!!

ar
door aram - Oct 1, 2014 om 21:18
136 Antwoorden / 1 Vragen

Dat van roestvast weet ik , zo heb je ook wandcontactdoos en in de volksmond stopcontact.
In RVS heb je verschillende kwaliteiten.
Roestvast voor de betere en roestvrij voor de wat mindere.
Zo heb je nog een mindere kwaliteit de roest (oxidatie) ziet er bijna gelijk uit als bij gewoon staal. Voor deze soort hebben wij een andere naam
"gewoon pisbakkenijzer".
Vind het jammer dat je aan de term RVS niet kan zien welke kwaliteit je aanschaft.
Zo heb je dat cacaofantasie van het etiket verdwijnt en er alleen cacao opstaat.
Je betaald daardoor voor cacaofantasie gewoon de cacaoprijs en die ligt hoger.
Met RVS alleen kun je dus ook teveel betalen ervoor en niet krijgen wat je verlangt.
Met een beetje geluk staat achter RVS een nummer die de kwaliteit aangeeft .

domantwoord
door domantwoord - Oct 1, 2014 om 22:27
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aram schreef op woensdag 1 okt 2014, 21:18]Dat van roestvast weet ik , zo heb je ook wandcontactdoos en in de volksmond stopcontact.
In RVS heb je verschillende kwaliteiten.
Roestvast voor de betere en roestvrij voor de wat mindere.
Zo heb je nog een mindere kwaliteit de roest (oxidatie) ziet er bijna gelijk uit als bij gewoon staal. Voor deze soort hebben wij een andere naam
"gewoon pisbakkenijzer".
Vind het jammer dat je aan de term RVS niet kan zien welke kwaliteit je aanschaft.
Zo heb je dat cacaofantasie van het etiket verdwijnt en er alleen cacao opstaat.
Je betaald daardoor voor cacaofantasie gewoon de cacaoprijs en die ligt hoger.
Met RVS alleen kun je dus ook teveel betalen ervoor en niet krijgen wat je verlangt.
Met een beetje geluk staat achter RVS een nummer die de kwaliteit aangeeft .

toch jammer dat lezen niet je sterkste kant is, er zijn inderdaad verschillende kwaliteiten maar de naam voor allemaal is roestvast en niet roestvrij want dat bestaat namelijk niet!!
In de basis zijn ze allemaal van gewoon normaal staal ( weer die volksmond "ijzer") gemaakt en door meer of minder toevoegingen word het meer of minder bestendig "vast" maar nooit "vrij"
Nummers achter de naam zeggen ook alleen maar iets als je er (veel) meer verstand van hebt maar de toevoeging van Chroom en Nikkel en de hoeveelheid daar van is wel een erg belangrijke.
Een heel bekende is Chroom-Nikkel staal 18-8 waar de 18 voor 18% chroom en de 8 voor 8% nikkel staat.

ar
door aram - Oct 2, 2014 om 10:28
136 Antwoorden / 1 Vragen

Ach je kunt er wel dieper op ingaan.
Vele interesseren zich er niet voor.
Het licht aan de eindgebruiker hoe je ermee omgaat.
Er zijn er bij die in 2-3 jaar een nieuwe fiets vernaggelen en er zijn er bij die jaren het ermee doen. Na 10 tot 15 jaar bijna als nieuw.
Met RVS heb je dat ook.
Ongelukjes daargelaten. Je zal maar zo'n ontstopper morsen op een RVS blad.
Zo zijn er nog een paar stoffen waar RVS niet vrolijk van wordt.
Het ging om die tafelpoot of daar een oplossing voor was.
Vraag mij wel af hoe je daar nu roest op krijgt bij normaal gebruik.
Kan natuurlijk een foutje ingeslopen zijn bij fabricage , opslag of transport.
Vermoed dat daar in huis wat mis gegaan is.
Als RVS echt smerig is gebruiken sommige zo'n stalen pannenspons om het schoon te krijgen na afloop klagen ze dan dat het er niet meer uitziet.

domantwoord
door domantwoord - Oct 2, 2014 om 16:39
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aram schreef op donderdag 2 okt 2014, 10:28]Ach je kunt er wel dieper op ingaan.
Vele interesseren zich er niet voor.
Het licht aan de eindgebruiker hoe je ermee omgaat.
............................................................................ingekort.........................................
Het ging om die tafelpoot of daar een oplossing voor was....................ingekort...........
.

Ehhh... even voor de duidelijkheid, het was niet ik die de onzinverhalen over roestvast en roestvrij RVS als wijsheden begon te spuien hè, ik citeer: "Je hebt roestvast en roestvrij RVS. Veel mensen weten dit niet. De 1 roest niet en de ander kan wel degelijk roesten." ....verder heeft de topicstarter helemaal niet om een oplossing gevraagd maar vraagt zich af of zijn schade normaal kan zijn.
Het antwoord daar op is hier al diverse keren geplaatst lijkt mij, ten eerste is RVS met een laklaag verdacht, ten tweede zijn er fikse kwaliteitverschillen in RVS,ten derde het beschadigen en dan inderdaad met stalen (ijzeren) voorwerpen
En ten vierde schoonmaken met chloor en lees wat dat laatste betreft de kleine lettertjes op schoonmaakprodukten want dat zit er vaker in dan je zou denken.

Einde topic lijkt mij!

p.s. wat nu het licht van de eindgebruiker er mee te maken heeft ....???.. ;-)

simon55
door simon55 - Oct 2, 2014 om 16:48
1556 Antwoorden / 5 Vragen

weg met die kolere pootjes