ti
door tieuwe May 21, 2015 om 08:04
Geldzaken & recht

Keuzes samenwonen (notaris e.d.)

Beste lezer,
In 2011 heb ik een woning gekocht (alleen). Deze heb ik gefinancierd middels een hypotheek en een starterslening (SvN). Nu heb ik geruime tijd een vriendin en zijn we toe aan de volgende stap; echt samenwonen. De vraag is alleen wat hier het verstandigst in is. We weten dat dit voor een deel een persoonlijke keuze is, echter wat verheldering is zeker wenselijk.

Mijn vriendin studeert nog en ik wil haar niet (volledig) financieel belasten. Ze heeft in de vrije tijd wel een baantje, maar als gezegd ben ik van mening dat we daar niet op kunnen / mogen “bouwen”. Wat mij betreft hoeft ze niet (veel) mee te betalen aan het samenwonen. Ik kan het nu ook prima opbrengen en heb berekent dat het financieel geen probleem hoeft te zijn wanneer er kosten bij komen.
Zoals ik het begrijp kan ze zich gewoon inschrijven op mijn adres en hoeft hier niets van bij de notaris ofzo te worden vastgelegd (eigen keuze). De reden om in ons geval iets bij de notaris vast te leggen zou zijn om de onderlinge afspraken (betalingen) notarieel vast te leggen?

Voor de starterslening moet ik (zoals ik het begrijp) aangeven dat er iemand bij me is komen wonen wat kan betekenen dat ik meer moet gaan aflossen dan ik inmiddels doe. Ik heb verder geen idee of ik dit ook aan de andere geldverstrekker of ergens moet melden?
Missen we verder iets?

Bijkomend punt is dat we door kennissen gewezen zijn op de middelingsregeling van de Belastingdienst (loonmiddeling). Kan dit voor ons een belastingvoordeel opleveren? Als ik het verhaal goed begrepen heb, kan het zijn dat je door het middelen van inkomens een belastingschijf terugzakt en daarmee een behoorlijke belastingteruggaaf kunt krijgen. Ik kan me voorstellen dat het hiervoor wel noodzakelijk is dat er een samenlevingscontract o.i.d. is opgesteld?

Kortom… Lang verhaal, veel vragen. Hopelijk kan iemand hier mij bevestigen of mijn redenering klopt of adviseren wat beter is. In het kort:

1. Is het noodzakelijk e.e.a. bij de notaris vast te leggen?
2. Waar moeten we het samenwonen mogelijk nog meer melden?
3. Hoe werkt loonmiddeling en kan dit voor ons van toepassing zijn?

Alvast bedankt.
Tieuwe

1923 35 Rapporteer

ge
door gerboe - May 21, 2015 om 09:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, jullie kunnen een samenlevingscontract op laten stellen maar niks hoeft. Het gaan delen van het eigendom van een huis zou een goede reden zijn. Je kunt ook onderling afspreken hoe je het met de financiën regelt. Wellicht voldoende als het eigendom bij u blijft.
Het samenwonen moet je melden bij de gemeente waar het in de Gemeentelijke Basisadministratie vastgelegd wordt.
Als u sterk wisselende inkomsten heeft over drie aaneengesloten jaren, dan kunt u middeling aanvragen bij de belastingdienst. Zie hier.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om maar met het laatste te beginnen. Middeling kan alleen van toepassing zijn op het EIGEN inkomen. Dus niet tussen twee personen, fiscaal partners of niet.

En voor uzelf zal dat hoogstwaarschijnlijk helemaal niet nuttig zijn. Heeft vaak alleen nut als er in een jaar een Hero hoog inkomen is en andere jaren niet.

Uw vriendin studeert nog en heeft een basntje. Ik neem aan dat zij studiefinanciering heeft en zorgtoeslag. Ik heb natuurlijk geen idee van de hoogte van haar inkomen, maar zij zal misschien hooguit voor haar eigen voeding en kleding kunnen zorgen. Andere kosten van wonen zal zij niet kunnen dragen. Woont zij nu nog thuis?

U kunt haar gewoon toestemming geven zich bij u te laten inschrijven. Als dat gemeld moet worden aan de verstrekker van de starterslening, dan moet u dat maar doen. Aan andere geldverstrekkers hoeft dat zeker niet.

Persoonlijk zou ik in uw geval zeker nog niet naar de notaris gaan. Zeker gezien het feit dat haar bijdrage aan het huishouden, op financieel gebied slecht gering zal kunnen zijn.

U bent beiden volwassen en moet dat onderling kunnen afspreken.

Ik zou het eerst maar een jaartje of zo aankijken.

Let op: Open in geen geval samen een en/of rekening bij de bank. Dat kan zeer grote problemen opleveren, als de samenwoning toch niet bevalt en u weer uit elkaar gaat.

Als er eventueel iets groots gekocht wordt voor het huishouden, leg dan vast, van wie dat is. Dus de naam op de aankoopnota.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even dit. Zou u wel een samenlevingscontract aangaan, dan wordt uw vriendin ook uw toeslagpartner voor de zorgtoeslag. En dan moet die wijziging doorgegeven worden aan de belastingdienst. Zowel voor haar als eventueel voor uzelf en moeten de toeslagen worden herzien.

ti
door tieuwe - May 21, 2015 om 09:39
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 09:22]Om maar met het laatste te beginnen. Middeling kan alleen van toepassing zijn op het EIGEN inkomen. Dus niet tussen twee personen, fiscaal partners of niet.

Ok. Dan hoeven we daar alvast niet meer naar te kijken.

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 09:22]Persoonlijk zou ik in uw geval zeker nog niet naar de notaris gaan. Zeker gezien het feit dat haar bijdrage aan het huishouden, op financieel gebied slecht gering zal kunnen zijn.

U bent beiden volwassen en moet dat onderling kunnen afspreken.

Zo staan wij er ook allebei in. We zijn oud en wijs genoeg (denken we) om dit zonder vastlegging bij de notaris te kunnen regelen. We wisten echter niet zeker of dit van een of andere partij vastgelegd MOET worden of tóch verstandig is.

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 09:22]Let op: Open in geen geval samen een en/of rekening bij de bank. Dat kan zeer grote problemen opleveren, als de samenwoning toch niet bevalt en u weer uit elkaar gaat.

Dit snap ik niet? Ik ken eerlijk gezegd deze rekening-variant niet, maar het zou toch geen probleem zijn of opleveren om samen een rekening te openen (zonder iets bij de notaris vast te leggen) en hierop (eventueel naar verhouding) samen geld op te storten en af te halen?

Bedankt voor de antwoorden zover!

Cookies
door Cookies - May 21, 2015 om 10:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Ik ken eerlijk gezegd deze rekening-variant niet, maar het zou toch geen probleem zijn of opleveren om samen een rekening te openen (zonder iets bij de notaris vast te leggen) en hierop (eventueel naar verhouding) samen geld op te storten en af te halen?........

Zo lang alles koek en ei is, zal een gezamenlijke en/of rekening geen problemen geven. Maar probeer die rekening maar eens zonder toestemming/medewerking van de andere partij te beëindigen als de relatie over en uit zou gaan! Bovendien kan de ander lekker door blijven gaan met cashen.

ge
door gerboe - May 21, 2015 om 10:14
806 Antwoorden / 0 Vragen

Een en/of rekening is makkelijk als je daarvan samen bijvoorbeeld je boodschappen etc. van betaalt.
Als daar geen enorme bedragen op komen te staan en rood staan geblokkeerd is zou ik niet weten waarom je niet zo'n rekening zou nemen.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar even een spookbeeld over die en/of rekening.

In de voorwaarden daarvan staat dat de bank, als er problemen zijn met die rekening, een negatief saldo mag verhalen op de eigen rekeningen van diegenen, die op de en/of rekening vermeld staan.

Als alles koek-en-ei is, is dat natuurlijk geen probleem, maar zodra er herrie in de tent is, of als een stel uit elkaar gaat, begint het gelazer.

Want om die rekening te kunnen opheffen, moeten ook weer beiden tekenen. En als de een niet meewerkt of een hoge roodstand veroorzaakt, blijft de ander hoofdelijk aansprakelijk.

Het forum staat vol met kwesties van (echt)paren die uit elkaar gaan en nog jaren met handen en voeten gebonden zitten asn zo'n rekening.

Zwart scenario, ik weet het, maar dat kunt u maar beter voor zijn.

Men kan van alles vastleggen bij de notaris, maar als puntje bij paaltje komt, moet u toch naar de rechter om uw recht te halen, als de ander niet meewerkt.

ti
door tieuwe - May 21, 2015 om 10:18
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 21 mei 2015, 10:08]

"..."

Zo lang alles koek en ei is, zal een gezamenlijke en/of rekening geen problemen geven. Maar probeer die rekening maar eens zonder toestemming/medewerking van de andere partij te beëindigen als de relatie over en uit zou gaan! Bovendien kan de ander lekker door blijven gaan met cashen.

Ik had even gekeken wat een en/of rekening is. Ik zie er eerlijk gezegd het voordeel wel van in.

Het lijkt mij praktisch om (automatisch) niet veel geld op deze rekening te zetten en alleen gezamelijke kosten hiervan betalen (boodschappen ed.). Geen spaarrekening dus.
Bij grote gezamelijke uitgaven kun je (na overeenstemming) eventueel beiden een groter bedrag op deze rekening storten.

Mocht het dan onverhoopt gruwelijk mislopen is het enkel het "boodschappengeld" wat gecasht kan worden, toch?

ti
door tieuwe - May 21, 2015 om 10:19
18 Antwoorden / 1 Vragen

Sow... alweer veel reacties onder het schrijven van m'n eerdere bericht. Sorry als het wat door elkaar loopt :)

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op dit forum staat een vraag van iemand, al jaren uit elkaar, met een gezamenlijke rekening. Tegenpartij werkt niet mee asn opheffen. Rekeningkosten lopen door. De onwillige heeft een verzekering lopen bij diezelfde bank en heeft daarvoor een automatische incasso machtiging afgegeven.

Onwillige is spoorloos. Door automatische incasso, staat rekening in het rood, wat voor andere dingen niet mag.

Bank klop bij andere rekeninghouder asn voor roodstand. En die komt er niet onderuit om te betalen.

Wat is er mis met contant geld opnemen om boodschappen te doen?

ti
door tieuwe - May 21, 2015 om 11:01
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 10:29]Op dit forum staat een vraag van iemand, al jaren uit elkaar, met een gezamenlijke rekening. Tegenpartij werkt niet mee asn opheffen. Rekeningkosten lopen door. De onwillige heeft een verzekering lopen bij diezelfde bank en heeft daarvoor een automatische incasso machtiging afgegeven.

Onwillige is spoorloos. Door automatische incasso, staat rekening in het rood, wat voor andere dingen niet mag.

Bank klop bij andere rekeninghouder asn voor roodstand. En die komt er niet onderuit om te betalen.

Wat is er mis met contant geld opnemen om boodschappen te doen?

Bedankt.
Dit zijn dingen die je niet verwacht in een goede relatie, maar uiteindelijk door welke oorzaak dan ook wel mogelijk zijn. Bij de notaris (koop huis) werd me al verteld dat je bij dergelijke keuzes alle realiteit even los moet laten en even van het allerergste uit moet gaan en dan bedenken hoe beide partijen in zo'n situatie het beste eruit kunnen komen.

Dat is exact wat ik met mijn oorspronkelijke vraagstelling probeer te achterhalen. Zijn er met de huidige reacties nog dingen die ik mis, mbt samenwonen en evt. openen van een rekening?

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk het gewoon eerst even een jaartje asn en ga dan eventueel verder.

Ik hoop voor u dat het een succes wordt.

fi
door fisbel - May 21, 2015 om 11:06
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb niets toe te voegen aan de vraag: samenwonen of niet. en hoe regelen we dat.
Over middeling inkomens nog het volgende:
Meestal wordt gedacht aan 2 'gewone' inkomens en een hoog inkomen.
Zoals bij ondernemers of zelfstandigen. Voorbeeld: 30K / 81 K / -10K (verlies - wordt gerekend als € 0) Teruggave via middeling 3K (3000 euro)

Afgestudeerden denken vaak niet aan de middelingsregeling. Deze groep laat vaak belasting liggen. cijfers wijzen uit dat meer dan de helft van de afgestudeerden geen gebruik maakt van de regeling en er wel recht op hyeeft.
Voorbeeld: inkomens 2K / 20K / 40K // jaren 2013 t/m 2015 - de student is medio 2014 afgestudeerd en heeft de tweede helft van 2014 een baan. Teruggave via middeling is in dit voorbeeld € 338. Niet echt veel, maar de moeite van het aanvragen waard. Een eenvoudig briefje naar de Belastingdienst samen met de berekening, zoals de verschillende sites middeling die voor je uitrekenen, volstaat. Je hoeft alleen maar de drie jaren in te voeren, het programma berekent de teruggave. Deze berekening is voor de inspecteur voldoende. Lees hier

di
door digioma - May 21, 2015 om 12:52
646 Antwoorden / 29 Vragen

Helemaal precies weet ik het niet, maar dan heeft iemand vast wel het juiste antwoord.
Het betreft het samenlevingscontract. Ooit horen beweren dat wanneer een stel samen in één koophuis woont en verder geen contract is opgesteld, het kan voorkomen dat wanneer één der partners onverhoopt komt te overlijden de overgebleven partner dan wel zijn/haar familie alle, maar dan ook alle spullen kan opeisen/meenemen. Dat zijn ook de persoonlijke bezitting die ooit door die andere partner zijn ingebracht in het huis (denk aan een mooie piano/vleugel) of andere kostbare goederen. Niet netjes dus wanneer de familie van de overledene dat familiestuk terug wil hebben.
Zou dat even nagaan als ik jou was.

tenormin
door tenormin - May 21, 2015 om 13:06
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@tieuwe, voorlopig alleen maar uw vriendin bij u inschrijven. En, hoe gemakkelijk de en/of rekening ook lijkt (voor de gezamenlijke boodschappen): voorlopig NIET doen, is al meer geadviseerd. Houd de financiële zaken echt nog een tijd gescheiden. Het kan een berg ellende besparen. Natuurlijk hoopt iedereen voor altijd bij elkaar te blijven, maar lees de statistieken. Dus leg niets vast, neem ieder een bankpas, ook al geschreven: zorg dat wat er voor (grotere) aankopen de naam van degene die het gekocht heeft, erop staat. Zo kan men het meest ontspannen leven. Heeft niets met vertrouwen in elkaar te maken, maar hoe steviger je met je benen op de grond blijft staan, hoe beter. En ook, hoe beter je nu je zaken regelt hoe minder kans op ellende later. Hoeft niet natuurlijk, maar alles is mogelijk.

fr
door freetimer38 - May 21, 2015 om 13:13
7 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik jou was eerst maar eens gewoon samenwonen, proefperiode. Als het vastere vormen aanneemt bij de notaris een samenlevingscontract opstellen.
Van de middeling moet je, je niet te grote voorstelling van maken, Dat heeft alleen zin als je inkomen erg fluctueerd. Dat gaat over 3 opeenvolgende jaren die mag je zelf bepalen, niet ouder dan 5 jaar.
Vriendin kan een bijdrage in de huishouding geven. Als ze zelfstandig woonde moest ze ook voor huur en levensonderhoud zorgen.

ge
door gerboe - May 21, 2015 om 13:28
806 Antwoorden / 0 Vragen

De kern van de zaak is samenwonen waarbij er vrijwel niets geregeld hoeft te worden. Want de vraagsteller deelt niets met de ander behalve de kosten van het levensonderhoud. Prima, gewoon doen zou ik zeggen en lekker genieten. Een als je een gezamenlijke bankrekening neemt met wat geld erop voor de boodschappen dan doe je dat toch gewoon. Dat is geen risico maar gemak want allebei zeulen met contant geld is niet meer van deze tijd. Spookverhalen zijn er altijd maar niet met jullie scenario. Alert zijn is prima maar argwaan is nergens voor nodig. Veel plezier samen!

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeulen met contant geld niet meer van deze tijd?

Zo zwaar wegen die briefjes niet.;-))

En als de samenleving stopt - en dat gebeurt dan meestal niet zonder toestanden - heb je geen gezeur over een gezamenlijke bankrekening.

Cookies
door Cookies - May 21, 2015 om 14:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 13:50]Zeulen met contant geld niet meer van deze tijd?

Nee, dat is inderdaad niet meer van deze tijd. En vooral jongeren heb ik nog nooit met contant geld in de weer gezien.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 21 mei 2015, 14:01][quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 13:50]Zeulen met contant geld niet meer van deze tijd?

Nee, dat is inderdaad niet meer van deze tijd. En vooral jongeren heb ik nog nooit met contant geld in de weer gezien.

Zouden ze toch wat meer moeten doen. Zien ze eerder dat het op is,;-))

Ook nog nooit in een winkel gestaan met een pinstoring en dan zonder boodschappen.;-))

zoekster
door zoekster - May 21, 2015 om 14:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk ook dat contant geld door jongeren niet veel meer wordt gebruikt. Maar ervan uitgaan dat relaties 'for ever' zijn is ook niet van deze tijd.
Het beste is het om twee rekeningen aan te houden. Ieder voor zich. Komt de dame wat krap te zitten, dan maakt hij toch gewoon wat geld aan haar over?

ti
door tieuwe - May 21, 2015 om 16:26
18 Antwoorden / 1 Vragen

Persoonlijk doe ik beide denk ik even veel (contant en pin). Voor wat betreft de gezamelijke en-of rekening is me duidelijk wat de voor-, nadelen en risico's zijn. Deze keuze zullen we in goed onderling overleg moeten maken.

Het middelen van loon houd ik evengoed in de gaten wanneer mn vriendin afstudeert. Alle beetjes helpen :)

Als ik de reacties allemaal goed begrijp over samenwonen, zijn ook daar geen hiaten, valkuilen / redenen om dit niet te doen.
Mijn persoonlijke idee is dat het voorlopig goed is om nog niets bij de notaris vast te leggen en dit uit te stellen tot we meer financiële stabiliteit hebben of een ander huis willen kopen.

Dan denk ik dat de conclusie simpel is... Wij gaan samenwonen :)

tenormin
door tenormin - May 21, 2015 om 16:46
16817 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tieuwe schreef op donderdag 21 mei 2015, 16:26]
Mijn persoonlijke idee is dat het voorlopig goed is om nog niets bij de notaris vast te leggen en dit uit te stellen tot we meer financiële stabiliteit hebben of een ander huis willen kopen.

Dan denk ik dat de conclusie simpel is... Wij gaan samenwonen :)

Daar zal niemand je dan ook van willen weerhouden, stel je voor. ;-) Er komt altijd een maar: wel goedbedoeld: maar zorg dat, als het zover komt alles goed is dichtgetimmerd voor jezelf als voor haar: dus tegen die tijd een goed contract bij de notaris maken dat zaken gescheiden blijven en dat de een de ander niet vast kan nagelen met een (dan) gemeenschappelijke schuld. Laat die vlinders maar fijn vliegen, verlies alleen niet jullie (je) verstand.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet niet om even naar de verzekeringen te kijken. Inboedel, AVP. Als uw vriendin die ook heeft lopen, dan opzeggen en uw polissen uitbreiden naar gezin plus haar spullen.U heeft misschien ook een rechtsbijstandverzekering, even om laten zetten naar gezin.

Verder van elkaar genieten.

ge
door gerboe - May 21, 2015 om 17:17
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 14:04]Ook nog nooit in een winkel gestaan met een pinstoring en dan zonder boodschappen.;-))

Nee, nog veel erger: ik kon laatst geen contant geld voor de boodschappen uit de geldautomaat trekken want de automaat was leeg :(

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 21 mei 2015, 17:17][quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 14:04]Ook nog nooit in een winkel gestaan met een pinstoring en dan zonder boodschappen.;-))

Nee, nog veel erger: ik kon laatst geen contant geld voor de boodschappen uit de geldautomaat trekken want de automaat was leeg :(

Dan maar pinnen in de winkel en meteen wat extra cash opnemen.;-))

aurora1
door aurora1 - May 21, 2015 om 18:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is al gezegd over een en/of rekening, lees de reactie van @tijger1 daarover nog maar eens door. Of het alleen voor huishoudgeld is doet niet ter zake voor eventuele gevolgen in de toekomst mocht het "uit" gaan.
U kunt toch beide maandelijks of wekelijks een afgesproken bedrag in de huishoudportemonnee stoppen? Als dan met pin betaald wordt kan dat in mindering gebracht worden op de huishoudportemonnee en desnoods de kassabon erbij doen. Dan wordt ook zicht op de uitgaven gehouden en dat is ook altijd goed.

fi
door fisbel - May 21, 2015 om 19:18
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=freetimer38 schreef op donderdag 21 mei 2015, 13:13]
Van de middeling moet je, je niet te grote voorstelling van maken, Dat heeft alleen zin als je inkomen erg fluctueerd. Dat gaat over 3 opeenvolgende jaren die mag je zelf bepalen, niet ouder dan 5 jaar.
Voor de goede orde: een middelingsverzoek moet volgens de voorwaarden binnen zijn binnen 36 maanden na de laatste definitieve aanslag. Stel: laatste aanslag van de 3 middelingsjaren is van 10 september 2012. (definitieve aanslag 2011) Het verzoek tot middeling moet binnen zijn 22 oktober 2015 (3 jaar + 6 weken) De aanslag van 2010 kan als belastingjaar in dit voorbeeld dus niet meer meegenomen worden.

fi
door fisbel - May 21, 2015 om 19:18
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=freetimer38 schreef op donderdag 21 mei 2015, 13:13]Als ik jou was eerst maar eens gewoon samenwonen, proefperiode. Als het vastere vormen aanneemt bij de notaris een samenlevingscontract opstellen.
Van de middeling moet je, je niet te grote voorstelling van maken, Dat heeft alleen zin als je inkomen erg fluctueerd. Dat gaat over 3 opeenvolgende jaren die mag je zelf bepalen, niet ouder dan 5 jaar.
Vriendin kan een bijdrage in de huishouding geven. Als ze zelfstandig woonde moest ze ook voor huur en levensonderhoud zorgen.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

In uw voorbeeld van middeling kan zelfs het jaar 2009 nog worden meegenomen.

pi
door pieterwolters - May 21, 2015 om 20:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 21 mei 2015, 14:01][quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 13:50]Zeulen met contant geld niet meer van deze tijd?

Nee, dat is inderdaad niet meer van deze tijd. En vooral jongeren heb ik nog nooit met contant geld in de weer gezien.

Bovendien heb je met contant geld een slecht overzicht waar je het aan hebt uitgegeven. Tenzij je tijd zat hebt en 's avonds al je bonnetjes in een schriftje kan schrijven.

Cookies
door Cookies - May 21, 2015 om 20:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 14:04]

Ook nog nooit in een winkel gestaan met een pinstoring en dan zonder boodschappen.;-))

Ik ook niet;-))

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Je hoeft maar in je knip te kijken om te zien hoeveel je nog hebt.;-)

Maar daar ging het allemaal niet om. Vooralsnog geen en/of rekening openen is in principe verstandig. Zelf pinnen kunnen ze natuurlijk wel.

@carola.83

Ik ook niet, want ik had contant bij me.;-))

fi
door fisbel - May 21, 2015 om 22:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 19:55]@fisbel

In uw voorbeeld van middeling kan zelfs het jaar 2009 nog worden meegenomen.
Gelukkig is er iemand die oplet! Dom foutje van me. Inderdaad zal op dit moment middeling van de jaren 2009, 2010 en 2011 nog mogelijk zijn, mits de definitieve aanslag 2011 verstuurd is op 9 april 2012 of later.

Zelf kreeg ik begin 2015 de definitieve aanslag 2012. Middeling over 2010, 2011, 2012 zou dus nog mogelijk zijn tot begin 2018!

marcel75
door marcel75 - May 25, 2015 om 17:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je bent niet verplicht om een samenlevingscontract op te stellen. Slim kan het wel zijn. Als je niets regelt, dan betaald je partner toch (direct of indirect) mee aan de hypotheek. Gaan jullie uit elkaar, dan ziet zij niets van haar betaalde woonlasten terug. Is er namelijk geen deling van de overwaarde (of onderwaarde) over de periode van de samenwoning.

Ook ben je geen fiscaal partner. Voor de Inkomstenbelasting kun je dus niet schuiven met aftrekposten.

Als jij overlijdt, staat je partner ook helemaal in de kou (letterlijk). Je woning en al je andere spullen vererven namelijk naar je ouders, broers en zussen. Je partner krijgt niets.

Dat kun je alleen anders regelen als je testamenten opstelt en een samenlevingscontract. Door het samenlevingscontract ben je fiscaal partner en worden jullie voor de erfbelasting gelijk gesteld met gehuwden en heb je dus een forse vrijstelling.

Ook kun je door een samenlevingscontract op te laten stellen er voor zorgen dat je partner aanspraak kan maken op het nabestaandenpensioen op het moment dat jij overlijdt.

Nogmaals: verplicht is het niet, raadzaam vaak wel. Waarom laat je je niet voorlichten door een notaris? Dan hoor je uit de eerste hand wat de voor- en nadelen zijn. Of kijk op notaris.nl en zoek naar de brochure "samen verder". Daar staat ook aardig wat informatie in.