kg
door kgroen Jan 13, 2015 om 10:51
Huishouden & energie

Kewlox kast niet geleverd na faillissement, wat te doen?

Op 13 december 2014 hebben wij na lang wikken en wegen drie mooie Kewlox kasten besteld, voor een kleine 1000 euro. Het geheel direct betaald (doen we vooraan niet meer...). Ondanks dat op de website stond dat de levertijd gemiddeld een week was, bleek die bij bestelling zo'n drie weken te zijn. Uiteindelijk kregen we een mailtje, dat de kast op 27 december geleverd kon worden. Niet slecht, wij blij. Die dag sneeuwde het, en was het druk op de weg. We kregen een mailtje dat wegens weersomstandigheden de kast die dag niet meer geleverd zou worden. Toen ik daarna niets meer hoorde, en een mailtje stuurde, kreeg ik een bericht terug waaruit bleek dat wij geen zaken hadden gedaan met Kewlox, maar met Kasten Nederland B.V., én dat deze in staat van faillissement zijn. Met een adres van de advocaat die dit in behandeling heeft. Wij hebben contact opgenomen met het advocatenkantoor, maar daar staan wij achteraan in de rij van schuldeisers. Heeft iemand iets dergelijks weleens bij de hand gehad en misschien een tip hoe we alsnog aan onze kast kunnen komen? Onze tip: koop geen Kewlox via internet, want je weet niet met wie je handelt!

14551 9 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2015 om 11:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het maakt in principe niet uit met wie je handelt, de 'fout' die u heeft gemaakt is dat u een volledige vooruitbetaling heeft gedaan. Bij zulke grote bedragen moet je daar niet aan beginnen, hoe betrouwbaar een bedrijf ook overkomt. Hou de aanbetaling op nul tot minimaal, dan loop je ook geen risico.

Als het bedrijf de kasten niet op voorraad heeft, dan hebben ze die kasten nooit gekregen van de fabrikant, of de fabrikant heeft ze nog vlug weten terug te halen voor ze in de failliete boedel belandden. Dan was dat slechte weer van 27 december en de drie weken levertijd een smoesje. Meestal zal de toeleverancier niet meer leveren als die al een tijdje niet meer wordt betaald. Helaas worden bestellingen vaak evengoed nog aangenomen om de bodemloze put nog enigszins te dempen.

Heel vervelend voor u.

ha
door haroldvslagt - Jan 13, 2015 om 15:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is mij bijna ook overkomen! Ik wilde een kast bestellen maar dacht ik wacht nog even tot na de feestdagen. Ik dacht nu toch bestelen alleen kreeg ik steeds niemnad aand e telefoon en dacht al wat i s dit nou. Na wat gezoek kwam ik bij Lundia winkel uit in Den Haag. Daar kon ik terecht. Goed geholpen en kan ik gewoon een Kewlox kast bestellen. Ik zou zelf ook niet via internet bestellen want dan weet je het inderdaad nooit zeker!

valerius-2
door valerius-2 - Jan 13, 2015 om 16:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat is een behoorlijke ervaring op deze manier u geld kwijt en geen kasten. Zij hebben met u gehandeld tegen beter weten in. Ik vind zelf dat dit er echt op gaat lijken dat zij met voor bedachte raden op die manier toch u de boot in hebben geholpen . En achter aan het rijtje aansluiten levert ook niets bij de curator.

kg
door kgroen - Jan 14, 2015 om 10:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even voor de meningvorming: volgens de advocaat hebben ze op 27 december wel degelijk nog zoveel mogelijk uitgeleverd, dus daar heb ik niet echt twijfels bij.

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2015 om 10:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=kgroen schreef op woensdag 14 jan 2015, 10:19]Nog even voor de meningvorming: volgens de advocaat hebben ze op 27 december wel degelijk nog zoveel mogelijk uitgeleverd, dus daar heb ik niet echt twijfels bij.
Als u werkelijk meent dat de goederen aanwezig zijn bij dit bedrijf, dan kunt u het beste de curator aanschrijven/mailen, waarin u een beroep doet op het naleven van de overeenkomst. Deze overeenkomst bestaat nog steeds, ook al is het bedrijf failliet en zijn alle leveringen op dit moment bevroren.
Stuur een kopie van uw aankoopbewijs mee.

Evengoed zal het moeilijk zijn uw goederen te bemachtigen, want er zijn schuldeisers die voorgaan. Het kan bijv. zijn dat de belastingdienst of de bank in het bezit komt van uw kasten. Ook kan het zijn dat een onbetaalde toeleverancier zijn rechten op de kasten heeft laten gelden.

Maar proberen kan geen kwaad. Dien een claim in om de kasten te bemachtigen en dan maar hopen op de goede afloop.

dj
door djkill - Jan 14, 2015 om 23:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Op 25 december 2014 hebben wij ook een kast voor 1280 euro gekocht via de website www.kewlox.nl, en betaald. Omdat je het gevoel hebt dat je bij een gerenommeerd merk een bestelling plaatst, heb ik geen seconde gedacht aan een eventueel faillissement van de (blijkbaar aanwezige) tussenpersoon "Kasten Nederland BV"....
Ik heb de afgelopen dagen uitgebreid gesproken met lundia-winkels, curator en kewlox belgie (de producent!).

Mijn inziens zijn er 3 wegen:
1. van de curator en 'pandhouder' toch de kast geleverd krijgen. Ik heb begrepen dat alleen klanten met een aanbetaling de kast geleverd krijgen, daar kan de bank namelijk nog 75% van de waarde van de kast op verdienen. Zou ik in overleg moeten met de pandhouder om de kast voor redelijke prijs te kopen?
2. bij kewlox belgie op basis van coulance en het aanspreken op hun verantwoordelijkheid als gerenommeerd merk de kast te kopen/krijgen?
3. aansprakelijk stellen van de website www.kewlox.nl ? Op deze website kan je nu doodleuk weer kasten bestellen, via www.lundia.nl wordt je doorgelinkt naar de shop op www.kewlox.nl !!! Dat is toch een soort oplichterij van www.kewlox.nl ? Bij mijn bestelling op 25 december was nergens te vinden dat ik bij "Kasten Nederland BV" bestelde. Staat ook niet in de factuur, niet in de betaling etc. Er wordt alleen gesproken over Kewlox. Heeft iemand een idee hoe ik de eigenaar van deze website kan achterhalen en aansprakelijk kan stellen? Het heeft er alle schijn van de website bewust losgeweekt is van het bedrijf "Kasten Nederland BV", vooraf aan dit faillissement !!!!
4. als gedupeerde klanten ons verenigen en gezamenlijk optreden?

dank voor jullie meedenken!!

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2015 om 23:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ach, weet u, er worden zoveel geintjes geflikt met gedupeerden bij een faillissement, ik zou er geen energie aan besteden. Denk eens aan dat debacle met Neckermann, klanten hebben flink herrie geschopt, zijn nog bij Kassa! geweest, maar het levert al met al weinig op.

Optie 1 gaat zoals ik het begrijp over een aanbetaling die minder is dan de uiteindelijke som. Ja, die consumenten hebben waarschijnlijk de beste positie, omdat nog niet alles is betaald. De curator geld zien en de kast is natuurlijk niet van grote waarde.
Als je alles al betaald hebt, dan hebben ze geen belang meer bij het leveren van de kast.

Als u slechts een aanbetaling heeft gedaan, dan zou ik voor optie 1 gaan. Dan krijgt u uiteindelijk wat u wilde hebben.

dj
door djkill - Jan 14, 2015 om 23:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben alles betaald, met optie 1 bedoel ik dus: in overleg met curator om mijn volledige betaalde kast voor nader te bepalen prijs opnieuw te kopen. Eigenlijk te bizar.

Wellicht kunnen gedupeerden die dit lezen mijn tweet nog even retweeten:
https://twitter.com/djkiljan/status/555321994326339584

Desnoods retweet ik hem zelf iedere dag......

bedankt voor je reactie, zoekster !

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2015 om 00:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik begrijp het, u bent net als de vraagsteller verschrikkelijk de klos.

Nog een keer die kast kopen is zeker bizar. Dan hebben ze u dubbel tuk. Dan zou ik nog liever voor optie 2 gaan. Geen cent meer zou die curator van me krijgen.
Maar ja, u moet uw afweging zelf maar maken.

Succes met uw strijd.