al
door altijdrobin Jul 27, 2015 om 16:33
Auto & vervoer

Kia Picanto 1.0 bj 2006

Beste,

Mijn Kia Picanto krijgt de laatste tijd vervelende kuren. Laatst rij ik op de snelweg, kwam een erg zwaar geluid uit de motor wat binnen in de auto goed te horen was. Op een gegeven moment ging ik niet harder dan 70km per uur wat dus erg gevaarlijk is op de snelweg. Vervolgens hoor ik alles piepen, denk dat het iets met de remschijven heeft te maken. Zodra ik het rempedaal indrukt is het piepen voorbij, maar ook dit lijkt mij niet de bedoeling. Toen ik thuis aankwam waren ook de wieldoppen gloeiend, link achter en rechtsvoor.

Kunt u mij helpen of dit probleem eerder is voorgekomen en hoe ik dit in mijn voordeel kan oplossen?

Alvast bedankt voor uw/jullie moeite.

3370 8 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jul 27, 2015 om 16:59
330 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien even naar de garage?

emcede
door emcede - Jul 27, 2015 om 17:00
960 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, ik kan u niet helpen, sorry.

Is een tripje naar de garage niet logischer dan hier de vraag te stellen? Dit lijkt me toch een potentieel gevaarlijk probleem waar de garage naar moet kijken!

al
door altijdrobin - Jul 27, 2015 om 17:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen, ik reageer juist via deze site omdat ik gezien heb dat dit een algemeen probleem is die destijds is opgelost door 'kassa'. Ben benieuwd bij wie dit probleem nog meer voor is gekomen. Zo kan ik erachter komen wat voor acties hier zijn genomen om misschien wel kosteloos het proble te laten oplossen. Zag namelijk dat er een terugroepactie is geweest wat 'kassa' toen heeft geregeld, vandaar

me
door mein33 - Jul 27, 2015 om 17:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denkelijk heeft u geen verstand van zaken en is het dus ten strengste af te raden dat u zelf gaat rommelen.
als ik uw klacht zo lees, dan zit het probleem in de werking van de remmen die zwaar aanlopen waardoor de motor harder moet gaan trekken om de auto nog vooruit te krijgen, vandaar dat gebrom.
De Lv en Ra remmen werken samen net als de Rv en de La dat doen in een gescheiden remsysteem.
U heeft kennelijk een engeltje op uw schouder gehad die u er voor heeft behoed dat de remmen niet zijn vastgelopen waardoor de wielen zouden zijn geblokkeerd met alle, mogelijk ernstige, gevolgen van dien.
Ga vooral niet zelf prutsen, maar breng de auto naar een goed en gerenommeerd garagebedrijf voor de noodzakelijke reparatie en blijf vooral bij "beun de haas" uit de buurt.

al
door altijdrobin - Jul 27, 2015 om 18:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat verklaard waarschijnlijk mijn gehele probleem waarom ik het alleen met warm weer heb.
Remschijven die door de hitte uitzetten + airco + nog minder vermogen voor de motor waardoor hij veel meer moeite moet doen dan wenselijk en geeft daarom een zwaar geluid. Ik heb inderdaad weinig verstand van auto's, dus ik wil u vriendelijk bedanken!

me
door mein33 - Jul 29, 2015 om 10:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=altijdrobin schreef op maandag 27 jul 2015, 18:00]
Remschijven die door de hitte uitzetten!

Het probleem met de remmen komt voort uit een technisch mankement en dient derhalve hersteld te worden.
Er mee door blijven rijden is vragen om, mogelijk ernstige, problemen.
Indien er door uw toedoen een ongeval ontstaat en het wordt bij de verzekeraar bekend dat u van het mankement aan de remmen op de hoogte was, dan is het zeer goed mogelijk dat zij de schade niet gaan uitkeren en u er zelf volledig voor moet opdraaien met alle gevolgen van dien.
Ik wil u ernstig waarschuwen dat u hierin niet te laks moet zijn, maar het e.e.a. snel moeten laten repareren.

h.
door h.terpstra - Jul 31, 2015 om 01:06
202 Antwoorden / 1 Vragen

mein 33 geeft het goede antwoordt in dit geval.
De remcilinders zijn n.l. vuil./ gecorrodeerd en komen niet voldoende terug. U vermeld niet de leeftijd van de auto. In mindere mate is de km stand schuldig.
Mijn advies, wat veilig en op termijn goedkoper is. Door oververhitting loopt ook het vet uit uw wiellagers.
Vervang op alle vier de wielen de remcupjes en de remcilinders. De materiaal kosten zijn het niet. Vervang tevens de remolie.
Ik wens u succes. Groet, H.
P.s. U leest wel eens, dat spontaan een auto in brand vliegt? Dit is n.l. èèn van de reden.

h.
door h.terpstra - Jul 31, 2015 om 01:14
202 Antwoorden / 1 Vragen

Herstel, niet goed opgelet . De auto is 9 jaar oud. Zeker vervangen, die rem onderdelen. En laat ook even de remblokken en voering controleren. Liefst vervangen. Bij oververhitting veranderd het rem materiaal. Uw remweg wordt langer.
Groet, H.

P.s. Vraag even of men wat ML wil spuiten op rem rubbers en aansluiting. Reinig wel de schijven met rem reiniger.