ro
door roosvanhoewijk Feb 1, 2014 om 11:07
Auto & vervoer

Kia picanto slurpt benzine

Dag, op 7 januari kcht ik een kia picanto uit 2010/september.
Het blijkt dat deze auto, voornamelijk in de stad nu gereden. 1:12,5 rijdt. De garage gebeld en die zegt dat het te maken heeft met de katalysator die veel verbruikt in het begin omdat ie warm moet worden om zo zuinig te kunnen rijden. Ook moet ik me volgens de garage niet houden aan het advies in de auto om al snel door te schakelen, maar gewoon tot 50 km in de 3e versnelling te rijden.
Rondzoeken op forum Kia kom ik deze klacht vaker tegen. Wat kan ik doen? Dit is absoluut niet het verbruik wat KIA mii beloofd heeft. Ik heb €4500,= betaald voor deze auto, hij rijdt verder probleemloos.

7700 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 11:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is dit uw eerste auto?

Zo niet, dan moet u toch op de hoogte zijn van het feit dat voorgespiegelde verbruiken niet in overeenstemming zijn met de dagelijkse werkelijkheid.

Hier valt dus niets tegen te doen. Zelf een zuinige rijstijl hanteren is het enige.

holstein
door holstein - Feb 1, 2014 om 11:25
922 Antwoorden / 16 Vragen

Liggen nu ook weer mensen met Toyota overhoop, omdat het verbruik ook van geen kanten klopt, maar dit is een verschijnsel dat kennen we al jaren.
De fabrikanten zullen er vast mee weg komen, want de waardes zijn computer berekend, er komt geen kilometer rijden aan te pas en de meest ideale omstandigheden worden tot op de milliliter uitgeknepen.
Het zal voor de wet wel kloppen, maar in de praktijk is het je reinste volksverlakkerij.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat valt wel mee met die volksverlakkerij. Het is toch uitgebreid bekend hoe die cijfers tot stand komen?

ro
door roosvanhoewijk - Feb 1, 2014 om 11:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ tijger1. Nee, zeker niet mijn eerste auto, hoor. En natuurlijk ben ik niet uit een ei gekropen en weet ik dat dingen wat mooier voorgespiegeld kunnen worden. Ik vraag wat ik kan doen! Zuinige rijstijl hanteren is iets wat ik al doe, en wat ik tot nu toe rondlees is dat het bij kia echt heel erg zoeken is. Maar, bedankt!
@holstein: akelig he! Volksverlakkerij, dat is een goed woord idd. En dat lijkt me dat ik dat aan de orde mag stellen. Als iemand echte TIPS heeft, graag!

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn zelfs tv programma's aan gewijd en ook hier diverse topics.

De eisen voor het meten van verbruik zijn vastgelegd en niet door de autofabrikanten verzonnen. Dus u moet eventueel bij de Europese wetgever wezen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 1, 2014 om 18:23
4299 Antwoorden / 5 Vragen

55 in de 4 rijden en 85 in de 5. Remmen = energie vernietigen; dit moet je dus zo min mogelijk doen (je merkt zelf aan de auto of dit gaat). Bijvoorbeeld dus niet vol gas naar 'n rotonden rijden (zoals 95 procent van de bestuurders) en dan vol in de remmen, maar de auto rustig uit laten rollen, kun je alles ook nog eens prima overzien, dan kun je prima in de 3 verder rijden (soms zelfs in de 4). Bandjes iedere 2 weken oppompen, schoonmoeders thuislaten (gewicht) etc. etc.

Weet zeker dat je dan al gauw aan de 1 op 15 zit.

holstein
door holstein - Feb 1, 2014 om 20:38
922 Antwoorden / 16 Vragen

@tijger1, het is toch gewoon volksverlakkerij, je koopt iets dat nooit en dan ook nooit kan waarmaken waar het voor wordt verkocht.
De autofabrikanten weten het ook allemaal precies, de boel bedonderen, maar net niet zo erg dat ze de wet overtreden.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is net zoveel volksverlakkerij als het doorgezaagde weesmeisje in het circus, daar weet ook iedereen dat het niet kan.

Heel simpel.

mathijs_b
door mathijs_b - Feb 3, 2014 om 14:27
641 Antwoorden / 77 Vragen

Een koude motor slurpt benzine. Mijn auto rijdt de 1e km 1:6
Toch heb ik een gemiddelde van 1:15 bij 60% stad en 40% buitenweg/autoweg.
Wel zet ik, als een verkeerslicht net voor mij op rood springt, de motor altijd af.
Vaak zie je dat auto's, met een "onverklaarbaar" hoog verbruik, veel in de stad rijden,
En als je stil staat voor een verkeerslicht, komt iedere minuut stilstaan overeen met 0,5 km NIET rijden maar WEL verbruiken.... tel die minuutjes per maand maar eens bij elkaar.........
(Lange rood-tijden bij verkeerslichten leveren de staat wel miljoenen extra accijns op...... misschien moeten we daarom altijd zolang wachten.....)

bo
door bornsol - Feb 3, 2014 om 14:28
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=simon55 schreef op maandag 3 feb 2014, 13:36]Simpel haal de spiegel aan de rechterzijde eraf plak alle portieren dicht met plakband behalve de bestuurderszijde vergeet niet de kofferbak en wala u zult zien gebruikt ie al n stuk minder....ik heb nog n kiaatje die lust maar .........eentje op 17.2 hij is te koop

pk49
door pk49 - Feb 3, 2014 om 15:47
243 Antwoorden / 2 Vragen

de Kia Picanto heeft een slechte reputatie als het om benzineverbruik gaat.Ik heb een Kia Rio die ook zoveel zuipt.Het "nieuwe rijden" toepassen,dus snel overschakelen,niet doortrekken en niet harder dan 100 km op de grote weg.Meer kun je eigenlijk niet doen.En opletten bij een eventueel nieuwe aankoop.

pi
door pieterwolters - Feb 4, 2014 om 10:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=holstein schreef op zaterdag 1 feb 2014, 20:38]@tijger1, het is toch gewoon volksverlakkerij, je koopt iets dat nooit en dan ook nooit kan waarmaken waar het voor wordt verkocht.
De autofabrikanten weten het ook allemaal precies, de boel bedonderen, maar net niet zo erg dat ze de wet overtreden.

Verdiep je eerst eens in de materie. De verbruikscijfers zijn gemeten volgens een reproduceerbare verbruikstest en wordt door alle fabrikanten toegepast. Dit heeft niet met bedonderen te maken maar gewoon. Als jij een betere meetmethode weet dan is waarschijnlijk iedereen daar erg in geinteresseerd, maar de huidige methode is de best mogelijke. Er wordt wel eens geroepen om een "realistische" meetmethode, maar wat is dat? Zo snel mogelijk optrekken? In de stad rijden met onvoorspelbare verkeersomstandigheden? Onder welke weersomstandigheden wil je dat doen? Waar?

Wees blij dat er in ieder geval een standaard is die voor iedere fabrikant van toepassing is.

ro
door roosvanhoewijk - Feb 4, 2014 om 11:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor allerlei reacties. Ik vind het jammer dat diverse beantwoorders voornamelijk bezig zijn met het ageren tegen misstanden, volksverlakkerij etc. " verdiep je eerst eens in de materie" klinkt wel erg onvriendelijk, en gaat ook absoluut niet over de vraag die ik gesteld heb. Ik had gedacht dat dit forum er was voor vragen / klachten en het geven van tips aan elkaar. Ik heb niet zo veel behoefte aan een forum a la nujij.nl
Ik héb me verdiept in de materie, ik bén voorgelicht, en het verbruik van deze kleine auto valt simpelweg enorm tegen. Nou, dan ga ik t ding weer verkopen, hij is gloednieuw, perfect onderhouden, en ik kan dít gewoon niet betalen. Jammer, en ik heb me inmiddels dérmate in 'de materie' verdiept dat ik ook weet dat testresultaten niet eerlijk en betrouwbaar worden weergegeven. In boerekoolmetspruitjestaal noemen we dit jokken. Dank aan allen die serieus tips gegeven hebben, en voor de enorm leúke en vrolijke tip met het tape. Zonnige dag gewenst!

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2014 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u een auto gaat verkopen, lijdt u daardoor zoveel verlies dat dat moet opwegen tegen het meerverbruik. Behalve als u natuurlijk 50.000 km per jaar rijdt, maar als men dat doet schaft men geen Picanto aan.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 4, 2014 om 12:11
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Pomp je banden eens op 2.5 ato... stukken zuiniger en je merkt het nauwelijks.

Verder weet ik dat de kortste weg via Centrum met veel stoppen en optrekken duurder is dan de langere omweg via buitenweg dus 2x langere afstand kan voordeliger zijn dan korte stads route.
Ik ging heen door Stad en terug buitenom en keek naar de boord computer.
Elke auto kan zuiniger en vooral de Kia Picanto.
Met 2.5 Ato in banden en andere rijstijl en probeer stadsverkeer te vermijden of rij alleen in de stad als het rustig is dus niet in de ochtend en avond spits of op Zaterdag....

Verder had je via Zoeken knop op dit forum en bij Tros Radar kunnen lezen dat er eerdere klachten waren over dit soort kleine auto's dus vooraf had je kunnen weten dat een VW Polo of Seat Ibiza die iets groter is vaak minder verbruikte...

ro
door roosvanhoewijk - Feb 4, 2014 om 12:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste, ik ga de notificatie van reacties maar uitzetten. Het karakter van de antwoorden bevalt me vaneen aantal van u helemaal niet. Ik hoef niet terecht gewezen te worden, u hoeft daar helemaal niets over te zeggen. Als u geen zinnig advies heeft, zwijg beter.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2014 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is zelfs een heel programma geweest over die Picanto.

viejo
door viejo - Feb 4, 2014 om 22:58
63 Antwoorden / 4 Vragen

@roos-v-h
Het merk wat U noemt heeft een slechte reputatie qua verbruik. Evenals de benzine in nederland. Wanneer U tijdens een verblijf over de grens bij een supermarkt in het autorayon gunstig geprijsde flesjes met 'injector-reiniger' vind, (anders in .nl het duurdere Wynns gebruiken) dan heeft U een benzine toevoeging die bij sommige auto's wonderen doet voor het verbruik. Ik deel Uw verbazing in die zin dat de auto's van zeg maar de laatste 10 jaar en duidelijk hoger brandstof verbruik hebben dan de auto's van 10 jaar daarvoor, terwijl er toch allerlei motorische verbeteringen worden aangeprezen.

sl
door slobberbone - Feb 5, 2014 om 10:31
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 1 feb 2014, 18:23]55 in de 4 rijden en 85 in de 5. Remmen = energie vernietigen; dit moet je dus zo min mogelijk doen (je merkt zelf aan de auto of dit gaat). Bijvoorbeeld dus niet vol gas naar 'n rotonden rijden (zoals 95 procent van de bestuurders) en dan vol in de remmen, maar de auto rustig uit laten rollen, kun je alles ook nog eens prima overzien, dan kun je prima in de 3 verder rijden (soms zelfs in de 4). Bandjes iedere 2 weken oppompen, schoonmoeders thuislaten (gewicht) etc. etc.

Weet zeker dat je dan al gauw aan de 1 op 15 zit.

Mijn auto kan gewoon 50 km/h in de 5 en inderdaad goed vooruit kijken en naar handelen en zo kom ik met mijn voertuig ook wel aan de 1op 15 in de stad maar de mijne weegt wel ruim 1000 kilo .

Dat zuinigheidsprobleem is al tijdje bekent bij de Picanto en bij grondig research had u het op voorhand kunnen weten.

lichtblauw
door lichtblauw - Feb 5, 2014 om 13:35
36 Antwoorden / 16 Vragen

Mijn Polo kocht ik toen hij net 3 jaar oud was. Hij was gebruikt door een oude dame (nee, niet de dame van de VW-reclame) en die had hem simpelweg nooit eens goed 'op de staart getrapt'. Gevolg: heftig verbruik in de eerste maanden. Na een paar maanden zelf gereden te hebben (waarbij ook langere stukken en niet alleen sukkelig in de stad) werd het veel beter. Nu rijdt hij 1:16/17 en da's heel netjes. Dus ik zou gewoon even een paar maanden lekker doorrijden, inderdaad sneller doorschakelen en 'm flink op de staart trappen op de snelweg (let op snelheidscontroles!!). Het kan veel beter worden.

jo
door johannes 59 - Mar 22, 2014 om 12:13
21 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb 13-05-2004 mijn huidige KIA Picanto 1.1 LX gekocht, deze heeft een reserve van 10 liter, waardoor het lijkt dat hij veel verbruikt, als ik naar midden Duitsland rijd met 120 op de teller gebruikt hij 1:20 bij 100 op de teller 1:23 en gemiddeld stad streek en afstand 1:17,1 en dit al bijna 10 jaar.
Als ik tank schrijf ik alles op in agenda, aantal liters,- kilometerstand,- temperatuur en de prijs van de benzine, dit doe ik al sinds mijn eerste auto 33 jaar geleden, zo kun je pas goed zien wat een auto per liter verbruikt en niet wat hij de ene tank of de andere tankbeurt verbruikt.
De benzine weegt tussen de 400 en 600 gram per liter afhankelijk van de temperatuur, het verbruik is ook afhankelijk van het gewicht van de benzine, dun bij 400 gram = minder kilometers, je tank is zowel bij 400 als bij 600 gram gevuld met dezelfde hoeveelheid liters.