Kia picanto slurpt benzine
Dag, op 7 januari kcht ik een kia picanto uit 2010/september.
Het blijkt dat deze auto, voornamelijk in de stad nu gereden. 1:12,5 rijdt. De garage gebeld en die zegt dat het te maken heeft met de katalysator die veel verbruikt in het begin omdat ie warm moet worden om zo zuinig te kunnen rijden. Ook moet ik me volgens de garage niet houden aan het advies in de auto om al snel door te schakelen, maar gewoon tot 50 km in de 3e versnelling te rijden.
Rondzoeken op forum Kia kom ik deze klacht vaker tegen. Wat kan ik doen? Dit is absoluut niet het verbruik wat KIA mii beloofd heeft. Ik heb €4500,= betaald voor deze auto, hij rijdt verder probleemloos.
Is dit uw eerste auto?
Zo niet, dan moet u toch op de hoogte zijn van het feit dat voorgespiegelde verbruiken niet in overeenstemming zijn met de dagelijkse werkelijkheid.
Hier valt dus niets tegen te doen. Zelf een zuinige rijstijl hanteren is het enige.
Liggen nu ook weer mensen met Toyota overhoop, omdat het verbruik ook van geen kanten klopt, maar dit is een verschijnsel dat kennen we al jaren.
De fabrikanten zullen er vast mee weg komen, want de waardes zijn computer berekend, er komt geen kilometer rijden aan te pas en de meest ideale omstandigheden worden tot op de milliliter uitgeknepen.
Het zal voor de wet wel kloppen, maar in de praktijk is het je reinste volksverlakkerij.
Dat valt wel mee met die volksverlakkerij. Het is toch uitgebreid bekend hoe die cijfers tot stand komen?
@ tijger1. Nee, zeker niet mijn eerste auto, hoor. En natuurlijk ben ik niet uit een ei gekropen en weet ik dat dingen wat mooier voorgespiegeld kunnen worden. Ik vraag wat ik kan doen! Zuinige rijstijl hanteren is iets wat ik al doe, en wat ik tot nu toe rondlees is dat het bij kia echt heel erg zoeken is. Maar, bedankt!
@holstein: akelig he! Volksverlakkerij, dat is een goed woord idd. En dat lijkt me dat ik dat aan de orde mag stellen. Als iemand echte TIPS heeft, graag!
Er zijn zelfs tv programma's aan gewijd en ook hier diverse topics.
De eisen voor het meten van verbruik zijn vastgelegd en niet door de autofabrikanten verzonnen. Dus u moet eventueel bij de Europese wetgever wezen.
55 in de 4 rijden en 85 in de 5. Remmen = energie vernietigen; dit moet je dus zo min mogelijk doen (je merkt zelf aan de auto of dit gaat). Bijvoorbeeld dus niet vol gas naar 'n rotonden rijden (zoals 95 procent van de bestuurders) en dan vol in de remmen, maar de auto rustig uit laten rollen, kun je alles ook nog eens prima overzien, dan kun je prima in de 3 verder rijden (soms zelfs in de 4). Bandjes iedere 2 weken oppompen, schoonmoeders thuislaten (gewicht) etc. etc.
Weet zeker dat je dan al gauw aan de 1 op 15 zit.
@tijger1, het is toch gewoon volksverlakkerij, je koopt iets dat nooit en dan ook nooit kan waarmaken waar het voor wordt verkocht.
De autofabrikanten weten het ook allemaal precies, de boel bedonderen, maar net niet zo erg dat ze de wet overtreden.
Het is net zoveel volksverlakkerij als het doorgezaagde weesmeisje in het circus, daar weet ook iedereen dat het niet kan.
Heel simpel.
Een koude motor slurpt benzine. Mijn auto rijdt de 1e km 1:6
Toch heb ik een gemiddelde van 1:15 bij 60% stad en 40% buitenweg/autoweg.
Wel zet ik, als een verkeerslicht net voor mij op rood springt, de motor altijd af.
Vaak zie je dat auto's, met een "onverklaarbaar" hoog verbruik, veel in de stad rijden,
En als je stil staat voor een verkeerslicht, komt iedere minuut stilstaan overeen met 0,5 km NIET rijden maar WEL verbruiken.... tel die minuutjes per maand maar eens bij elkaar.........
(Lange rood-tijden bij verkeerslichten leveren de staat wel miljoenen extra accijns op...... misschien moeten we daarom altijd zolang wachten.....)
[quote=simon55 schreef op maandag 3 feb 2014, 13:36]Simpel haal de spiegel aan de rechterzijde eraf plak alle portieren dicht met plakband behalve de bestuurderszijde vergeet niet de kofferbak en wala u zult zien gebruikt ie al n stuk minder....ik heb nog n kiaatje die lust maar .........eentje op 17.2 hij is te koop
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
De water electrolizer, kraanwater en schadelijke stoffen
De water electrolizer, zou aantonen dat kraanwater(en sommige fleswater) vol zit met allerlei scadelijke stoffen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer