va
door vandijk89 Oct 24, 2012 om 14:25
Auto & vervoer

Kia rio geleverd zonder beloofde opties

Wij hebben 10-09-2012 een nieuwe kia rio gekocht, werden goed ontvangen in bij de autogarage, en hebben lang zitten praten, na lang nadenken en ook omdat de verkoper zei dat je de auto over een paar jaar beter kunt verkopen als we een comfortpack zouden nemen hebben we dat dus gedaan, nu hebben we gisteren een brief gekregen met de mededeling dat het VSM pakket er helemaal niet op zit, dus we hebben geen VSM (additional vehicle stability managment) , HAC (hill start assist) en de ESS (emergency stop signal).
Nu willen ze als compensatie ons 450,- euro Kia geld geven maar wij zijn het daar niet mee eens omdat de waarde van de auto natuurlijk minder is en we hebben de auto gekocht MET de opties daarom hebben we voor dat pakket gekozen op de auto anders hadden we net zo goed niks extras erop kunnen nemen.
Iemand enig idee wat we hier nu aan kunnen doen of iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt?

3870 14 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 24, 2012 om 14:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Klik hier voor een forum vinden waarop de officiele mededeling van KIA en daaronder reacties te vinden zijn.
Sommige zijn tevreden met de 450 euro compensatie, anderen niet. Misschien een gezamenlijk overleg?

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2012 om 14:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Afgezien van het feit dat je betaald hebt voor iets wat niet geleverd is .... dit afdoen met een 'tegemoetkoming' van € 450 in waardebonnen is natuurlijk van de gekke!
Vind dat de dealer(s) dit bedrag minstens in contanten dienen terug te betalen!!

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 24, 2012 om 14:59
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ze niet leveren wat besteld is mag je de koop ontbinden.

U mag maar hoeft niet deze korting te accepteren.
Kijk eens bij Hyundai of daar een leuke auto zit, of ga praten met Uw dealer.

Misschien op zoek naar een Demo die deze dingen wel heeft.
Er zijn meerdere dealers en elders kopen is niet verboden.
Voor onderhoud kun je altijd nog plaatselijk terecht met behoud 7 jaren garantie.

grindweg
door grindweg - Oct 24, 2012 om 21:21
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u kunt de koop ontbinden.
ik zou dat ook doen want je krijgt er later zeker minder voor bij inruil.
kies een ander auto.

jo
door jorisw - Oct 24, 2012 om 22:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 24 okt 2012, 14:59]Als ze niet leveren wat besteld is mag je de koop ontbinden.

U mag maar hoeft niet deze korting te accepteren.
Kijk eens bij Hyundai of daar een leuke auto zit, of ga praten met Uw dealer.

Misschien op zoek naar een Demo die deze dingen wel heeft.
Er zijn meerdere dealers en elders kopen is niet verboden.
Voor onderhoud kun je altijd nog plaatselijk terecht met behoud 7 jaren garantie.

Hyundai en Kia zijn van hetzelfde bedrijf. Dus als je ze wilt "raken" kan je beter bij een ander merk gaan kijken.

ikbenik
door ikbenik - Oct 25, 2012 om 02:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 okt 2012, 14:47]Klik hier voor een forum vinden waarop de officiele mededeling van KIA en daaronder reacties te vinden zijn.
Sommige zijn tevreden met de 450 euro compensatie, anderen niet. Misschien een gezamenlijk overleg?
Het spijt me zeer, maar het is gewoon een kulverhaal. Een smoes die totaal nergens op slaat.

KIA behoort gewoon een terugroep actie te starten en de auto kosteloos om te ruilen voor een exemplaar MET VSM pakket.
Weigert KIA dat, dan hebben de kopers het recht om de koop ongedaan te maken.
Het smerige van dit alles, is dat niet alleen de kopers gedupeerd zijn, maar ook de verkopende partij. Die kan er ook totaal niets aan doen. KIA laat zich hier wel van de aller slechtste kant zien.

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 07:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Natuurlijk mooi gesteld, de koop ontbinden of een terugroep actie, maar als de dealer niet wil meewerken of Kia niets terugroept (en dat verwacht ik niet) dan heb je een probleem. Dan moet je zelf via de juridische weg de koop zien te ontbinden en je geld zien terug te krijgen.

Klik hier voor informatie van de anwb. Als u lid bent kunt u daar gratis juridisch advies krijgen. Er zullen zich daar wel meer Kiakopers gemeld hebben, vermoed ik.
Als u een rechsbijstandverzekering hebt, dan is het nog beter.
Ben u geen lid van de anwb en ook geen rechtsbijstandverzekering, dan naar het juridisch loket, of bel 0900 8020

Misschien is het ook een goed item voor een uitzending van Kassa. Dan gebruik maken van de contactknop 'contact met Kassa' aanklikken.

ikbenik
door ikbenik - Oct 25, 2012 om 09:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 okt 2012, 07:43]Natuurlijk mooi gesteld, de koop ontbinden of een terugroep actie, maar als de dealer niet wil meewerken of Kia niets terugroept (en dat verwacht ik niet) dan heb je een probleem.
Een zeer duidelijk geval van non-conformiteit: het product is niet volgens de overeenkomst geleverd.

In dit geval kan de dealer daar zelf ook niets aan doen. Hij is net als de koper misleid door Kia.

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 okt 2012, 07:43]dan heb je een probleem.
Niet groter of kleiner dan als een willekeurige product niet aan de overeenkomst beantwoord.

Dit betekent gewoon dat de rechter aan te pas moet komen.

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 okt 2012, 07:43]
Dan moet je zelf via de juridische weg de koop zien te ontbinden en je geld zien terug te krijgen.

Correct.
Maar dan nog ben ik van mening dat Kia hier met een smoes zeer gemakkelijk wegkomt.

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 okt 2012, 07:43]
Misschien is het ook een goed item voor een uitzending van Kassa.
Ik ben het daar persoonlijk mee eens.
Op die manier kunnen veel meer gedupeerden zich melden en hopelijk Kia dwingen de overeenkomst na te komen.

anwb_webcare
door anwb_webcare - Oct 25, 2012 om 14:58
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als u ANWB lid bent kunt u zich wenden tot onze juridische afdeling. Dit kan per telefoon via : 088-2697788 of per mail via jurinfo@anwb.nl .

Voor beide opties geldt dat wij uw lidmaatschapsnummer nodig hebben en als u uw vraag per mail stelt ook graag uw telefoonnumer vermelden .

Vriendelijke groeten,
ANWB Webcare KD

grindweg
door grindweg - Oct 25, 2012 om 21:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een dealer is altijd bij de bovag aangesloten.
de regels bij de bovag zijn zeer duidelijk.
raadpleeg de geschillen comissie en doe uw voordeel er mee.

ja
door jasmijnkoelink - Oct 30, 2012 om 13:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Onderwerp: vreemd verhaal van dealer

Beste allen,

Ook ik heb een Kia Rio waar geen VSM pakket op blijkt te zitten en baal erg, want de veiligheid van de Rio is een van de redenen dat ik hem drie maanden geleden kocht. Hij is niet alleen minder veilig, maar ook daalt hij in inruil/verkoopwaarde. En die zijn beide meer dan 450 waard.

Rechtsbijstand raadt aan om aangetekend bezwaar te maken.

De dealer gebeld die erg vreemd reageerde, vond ik. Dat hij er die ochtend ook pas van had gehoord en dat er een paar mensen langs waren geweest die 'heel blij waren met hun waardebon'. Nog ongeloofwaardiger vond ik dat hij meende dat de Hill Assist en de ESS (noodlicht) er inderdaad niet opzitten, maar VSM wél. Dat vind ik erg vreemd, aangezien de brief van Kia Nederland dat wel zegt en het toevallig ook het enige onderdeel is dat niet direct zichtbaar is.

Met andere woorden; ik heb het vermoeden dat mijn dealer liegt. Als dat zo is dan versterkt dat mijn/onze positie als het komt tot een rechtelijke zaak.

Weet iemand hoe je kan checken of je VSM op je Rio zit -zonder bizarre testritjes te maken enzo, maar via checken chassis nummer of iets dergelijks, bij een onafhankelijke instantie?

Alvast dank.

va
door vandijk89 - Nov 2, 2012 om 18:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reakties, zijn nogsteeds aan het kijken wat we nu verder gaan doen.

=jasmijnkoelink schreef op dinsdag 30 okt 2012, 13:58: Onderwerp: vreemd verhaal van dealer

Beste allen,

Ook ik heb een Kia Rio waar geen VSM pakket op blijkt te zitten en baal erg, want de veiligheid van de Rio is een van de redenen dat ik hem drie maanden geleden kocht. Hij is niet alleen minder veilig, maar ook daalt hij in inruil/verkoopwaarde. En die zijn beide meer dan 450 waard.

Rechtsbijstand raadt aan om aangetekend bezwaar te maken.

De dealer gebeld die erg vreemd reageerde, vond ik. Dat hij er die ochtend ook pas van had gehoord en dat er een paar mensen langs waren geweest die 'heel blij waren met hun waardebon'. Nog ongeloofwaardiger vond ik dat hij meende dat de Hill Assist en de ESS (noodlicht) er inderdaad niet opzitten, maar VSM wél. Dat vind ik erg vreemd, aangezien de brief van Kia Nederland dat wel zegt en het toevallig ook het enige onderdeel is dat niet direct zichtbaar is.

Met andere woorden; ik heb het vermoeden dat mijn dealer liegt. Als dat zo is dan versterkt dat mijn/onze positie als het komt tot een rechtelijke zaak.

Weet iemand hoe je kan checken of je VSM op je Rio zit -zonder bizarre testritjes te maken enzo, maar via checken chassis nummer of iets dergelijks, bij een onafhankelijke instantie?

Alvast dank.

Wij hebben gebeld naar het nr wat op de brief stond, hun beweren dat dat hele VSM pakket maar 100,- euro kost dus dat we blij moeten zijn met die 450,- die ze geboden hebben, maar als we het daar niet mee eens zijn we terug mogen bellen en eventueel met een tegen voorstel kunnen komen (bijv. nieuwe velgen, banden oid)
wat we nu willen en verder moeten doen weten we nog niet. vinden het wel belachelijk dat het zo moet!

zoekster
door zoekster - Nov 2, 2012 om 18:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De ANWB heeft er ook een item aan gewijd op hun site. Hun juristen vinden dat je minstens € 450 euro contant moet krijgen en geen waardebonnen.
Lees hier klik voor hun commentaar en uitleg.

zoekster
door zoekster - Nov 16, 2012 om 15:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maandagavond 19 november komt in Radar een item over dit probleem met de Kia Rio.