ke
door kembang Nov 15, 2015 om 10:53
Geldzaken & recht

Kinderen

Als ouders schulden hebben en overlijden, moeten de kinderen hun schulden hiervoor opdraaien?
Is er een wet of een voorziening die de kinderen hiervoor beschermen wat niet hun schuld is?
Afgelopen zaterdag 14-11-2015 hebben we over ouders die hun spaartegoeden overhevelen naar hun kinderen....maar nu andersom maar dan in schulden!!

12973 42 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Nov 15, 2015 om 11:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt de erfenis beneficiar aanvaarden.

klik HIER waarom dat de beste oplossing is.

marita567
door marita567 - Nov 15, 2015 om 12:36
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@kembang ,

De oplossing van zoekster is juist , altijd beneficiar aanvaarden ,.
Of alle kinderen gaan gezamelijk naar de rechtbank voor een verklaring van beneficiar aanvaarden , of èèn kind gaat maar met een volmacht van de andere want er word naar een indentiteitskaart/ paspoort gevraagd .
De griffiekosten zijn dan goedkoper er komt 1 verklaring met alle namen van de kinderen erop , de kosten kunnen de kinderen dan delen .
Gaan alle kinderen apart betalen ze allemaal de griffiekosten van ongeveer € 117,-
Naar een notaris gaan moeten de kinderen altijd daar de bank een verklaring vraagt van erfrecht .
Maar let op als er ook maar 1 kind een stoel uit het huis haalt dan vervalt benicifair aanvaarden en word dit gezien als zuiver aanvaarden met alle gevolgen van dien .

Met vr,gr.

marcel75
door marcel75 - Nov 15, 2015 om 13:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een verklaring van beneficiaire aanvaarding kan niet op basis van een volmacht worden geregeld. De wetgever stelt dat een dergelijke verklaring een zeer persoonlijke is en zelf afgelegd moet worden. Dat kan ook dmv thuis getekende verklaring, maar niet op basis van een volmacht.

Aan de beneficiaire aanvaarding zit in beginsel wel de beneficiaire afwikkeling. Deze is vergelijkbaar met de afwikkeling van een faillissement. Alleen als een executeur een verklaring kan afleggen dat het saldo voldoende positief is om de schulden te voldoen, kun je hier grotendeels onderuit komen. Hetzelfde kan ook een langstlevende ouder, mits de wettelijke verdeling van toepassing is.

Als erfgenamen ben je dan gezamenlijk vereffenaar. Daarvoor zal dan een aparte volmacht opgesteld moeten worden om zaken te kunnen regelen.

Voor de beneficiaire aanvaarding moet je ook op tijd naar de rechtbank of de notaris. Die erfgenaam die de nalatenschap geacht wordt zuiver te hebben aanvaardt, kan door de schuldeiser(s) worden aangesproken om de schulden te voldoen. Iedere erfgenaam heeft zijn eigen keuzemogelijkheid. Als dus 1 het huis leeggehaald heeft en de rest nog niets gedaan heeft, dan kan die ene niet terug en is het voor die anderen afhankelijk van de omstandigheden.

diumenge
door diumenge - Nov 15, 2015 om 13:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@marcel75, als de ouders schulden hebben, en laten we er even vanuit gaan dat men weet dat die schulden hoger zijn dan de bezittingen. Is het dan beter de erfenis te verwerpen?

marcel75
door marcel75 - Nov 15, 2015 om 13:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Verwerping is in de praktijk vaak de minst slimme keuze. Door te verwerpen ben je nooit erfgenaam geweest en heb je nergens recht op. Zelfs niet op een fotoalbum of theekopje.

Daarnaast schuif je daarmee als je zelf kinderen hebt, de nalatenschap door naar je eigen kinderen. Als die nog minderjarig zijn, dan mag je alleen verwerpen met toestemming van de kantonrechter. Die geeft die toestemming niet snel.

Heb je zelf geen kinderen, dan gaat de nalatenschap naar ooms, tantes, neven en nichten. Daarmee verschuif je dus in feit jouw probleem, naar je familie.

diumenge
door diumenge - Nov 15, 2015 om 14:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar, die ooms, tantes, neven en nichten kunnen toch ook weer verwerpen? Ik vraag het gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.

marcel75
door marcel75 - Nov 15, 2015 om 14:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En voor iedere verwerping betaal je griffierechten. Tot de 6e graad moet er dan verworpen worden en je weet als kind dat de nalatenschap van je eigen ouders niet afgewikkeld wordt en je daar dus niet van mag hebben (nogmaals: nog geen kinderfoto oid dus!).

Vervolgens ben je als kind als je opdracht hebt gegeven voor de uitvaart, wel aansprakelijk voor de uitvaartkosten. En die gaan bij een beneficiaire afwikkeling voor op de andere schulden en worden dan dus voldaan uit de nalatenschap.

diumenge
door diumenge - Nov 15, 2015 om 14:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt, beneficiaire afwikkeling heeft duidelijk de voorkeur.

marita567
door marita567 - Nov 15, 2015 om 14:23
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@marcel75 ,

Uw schrijft voor benicifair aanvaarden moet je wel op tijd naar de rechtbank en notaris , maar uw vergeet erbij te vermelden dat je een bedenktijd heb van 3 maanden .
Op het moment dat iemand afwacht om een beslissing te nemen kom je geen stap verder , echter wanneer iemand binnen 3 maanden nog geen beslissing heeft genomen dan moet je dit melden bij de katonrechter en het is dan de katonrechter die de knoop doorhakt .

Met vr, gr .

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2015 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita567

Beneficiaire aanvaarding

Is een nalatenschap beneficiaire aanvaardt dan hoef je een weigerachtige erfgenaam geen termijn te stellen via de kantonrechter. Artikel 4:192 BW lid 4: Een erfgenaam die nog geen keuze heeft gemaakt, wordt geacht beneficiair te aanvaarden, wanneer een of meer mede-erfgenamen door een verklaring beneficiair aanvaarden, tenzij de weigerachtige erfgenaam alsnog de nalatenschap zuiver aanvaardt of verwerpt binnen drie maanden nadat hij van die beneficiaire aanvaarding kennis heeft genomen. Dit kan voor erfgenamen juist een reden zijn om beneficiaire te aanvaarden ondanks dat er geen schulden te verwachten zijn. Nadeel is wel dat de vereffeningsprocedure gevolgd moet worden. Echter wanneer de nalatenschap positief is, kan er vrij snel ontheffing gevraagd worden

Bron: verklaringvanerfrechtservice

marita567
door marita567 - Nov 15, 2015 om 16:12
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1

bedankt voor de informatie , maar wanneer de weigerachtige erfgenaam binnen 3 maanden verwerpt dan gaat dit toch over op zijn /haar kinderen .
Moet je dan weer wachten wat hij/zij dan beslist ?

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2015 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marieta567

Inderdaad

marita567
door marita567 - Nov 15, 2015 om 16:24
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 ,

Dit dacht ik al , in de praktijk ligt het toch veel moeilijker .

Bedankt .

marcel75
door marcel75 - Nov 15, 2015 om 16:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Marita,
Binnen de 3-maandsperiode mag een schuldeiser geen verhaal zoeken op de nalatenschap. Heb jij als erfgenaam je als heer en meester gedragen tav de nalatenschap, dan heb je zuiver aanvaardt (denk aan het gebruiken van de pin-pas) en kunnen schuldeiser jou aanspreken bij een tekort.

marita567
door marita567 - Nov 15, 2015 om 17:39
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@marcel75 ,

Bedankt voor uw antwoord maar dit wist ik al , daarom ook dat ik vermelde dat er een bedenktijd is van 3 maanden .

marcel75
door marcel75 - Nov 15, 2015 om 17:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Die 3-maandstermijn kun je als erfgenaam dus niet gebruiken om achterover te leunen of het huis leeg te halen. Dan heb je toch wel al zuiver aanvaardt. Uw bijdrage lijkt iets anders te suggereren. Dus wederom: wacht niet te lang als je niet zuiver wilt aanvaarden. Voor je weet heb je al zuiver aanvaardt.

Tijger,
Van de vereffening afkomen is vaak niet zo makkelijk als het lijkt. Dat kan alleen een langstlevende echtgenoot mits de wettelijke verdeling van toepassing is of een executeur bij testament is benoemd en in beide gevallen verklaart kan worden dat het saldo van de nalatenschap positief is. Los van dat alles zal er een boedelbeschrijving naar de kantonrechter moeten.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2015 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

?????

Het is niet mijn eigen tekst.

marita567
door marita567 - Nov 15, 2015 om 18:17
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@marcel75 ,

Dan zal ik mij iets nader verklaren .
2 erfgenamen benicificair aanvaard , derde erfgenaam liet lang op zich wachten .
Maar inmiddels zaten wij met een huurhuis dat leeg gemaakt moest worden of de volledige huur blijven betalen , of een opslagplaats huren waar kosten aan verbonden zijn .
In tussen tijd moesten wij afwachten op derde erfgenaam .
De notaris vertelde mij dat er een bedenktijd was van 3 maanden , reageerde derde erfgenaam niet binnen 3 maanden dan kon ik dit voorleggen aan de katonrechter die dan de knoop door hakte ..
Onder druk van de notaris heeft derde erfgenaam benicificair aanvaard maar wel pas naar 1 maand .

marcel75
door marcel75 - Nov 15, 2015 om 20:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen vrees ik. Je had zelf al beneficiair aanvaardt en kon het huis dus leeghalen en de huur ook opzeggen zonder in prive aansprakelijk te zijn/worden voor het negatieve saldo van de nalatenschap.

De derde erfgenaam kan dat probleem wel hebben. Echter nummer drie wordt geacht nalatenschap de nalatenschap beneficiair aanvaardt te hebben tenzij hij een andere verklaring had afgegeven. Dat staat verder los van de 3-maandstermijn. Die termijn loopt namelijk vanaf de dag van overlijden. De termijn waarbinnen een weigeraar zich moet uitspreken als 1 van de erfgenamen beneficiair aanvaardt heeft, gaat lopen op het moment van afleggen van die verklaring.

De termijnstelling is van belang als de andere erfgenamen zuiver hebben aanvaardt en daar 1 weigeraar niet verder kunnen. Door de fictie van de beneficiaire aanvaarding die is opgenomen in 4:192 heb je hier geen last van. Als weigeraar wordt je immers geacht beneficiair aanvaardt te hebben als je niets van je laat horen.

marita567
door marita567 - Nov 15, 2015 om 20:32
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@marcel75,

Ook al hadden er 2 beneficiar aanvaard , je moet dan wel een opslagplaats hebben voor de inboedel daar de derde erfgenaam recht kan doen gelden op de inboedel en dingen vraagt van uit het huis , je kan en mag niks weg doen .
Gelukkig was dat bij ons snel geregeld .

marcel75
door marcel75 - Nov 15, 2015 om 20:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Marita,
Waarom niet de spullen gewoon thuis opgeslagen? Dat mocht je als erfgenaam die beneficiair aanvaardt had, gewoon doen.

Ook als je zuiver aanvaardt zou hebben, had je hetzelfde moeten doen.

marita567
door marita567 - Nov 15, 2015 om 20:54
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Wat bedoelt uw met gewoon thuis opgeslagen ?
Opslaan in het huis van een van de kinderen was geen optie bij gebrek aan plaats .

re
door reneheeren - Nov 16, 2015 om 12:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mijn simpel

Gewoon verplicht schulden afdekken door middel van een verzekering.
Dan draait nog de kinderen familie of de maatschappij er voor op

wimmi20
door wimmi20 - Nov 16, 2015 om 14:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kembang,
zoals u merkt spreken de deskundigen elkaar nogal tegen.
Als u een werkelijk correct antwoord op uw vraag wilt voor nul centen :
zoek even per telefoon een notaris die een informatief gesprek niet berekend.

Het antwoord van Reneheeren heeft mij iets geleerd waar ik nog nooit van gehoord heb.
Volgens Rene kun je je verzekeren tegen schulden.
Rene, welke verzekering raadt u aan ?

gr
door greetk - Nov 16, 2015 om 17:19
13 Antwoorden / 9 Vragen

maar wat nou als het om Minderjarige kinderen gaat? Stel: mijn dochter en haar man komen samen om door bv een ongeluk,3 kleine kinderen van 3,7,9.
Huis staat onder water,dus schulden!
Als zij de erfenis verwerpen ( WIE gaat dat voor ze regelen??????) betekent het dan ook voor hun dat ze geen fotoalbums o.i.d. van hun ouders/henzelf mogen houden??
Kleding / speelgoed ook niet wellicht?
Ze kunnen de erfenis ook niet aanvaarden,want dan moeten ze de rest van hun leven zien uit de schulden te komen omdat het huis met verlies moet worden verkocht!
Wie weet dit? Ik maak me daar wel eens zorgen om,hebben zelf geen geld om in dit geval bij te springen.....

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2015 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Minderjarige kinderen kunnen niet verwerpen, die moeten altijd beneficiair aanvaarden. En dan vissen de schuldeisers bij wijze van spreken achter het net.

Mag aannemen dat uw kinderen een verzekering hebben voor dat geval.

gr
door greetk - Nov 16, 2015 om 19:19
13 Antwoorden / 9 Vragen

wat voor verzekering?

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2015 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering die gebruikt kan worden voor de aflossing van de hypotheek van het pand.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 16, 2015 om 19:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 16 nov 2015, 17:29]Minderjarige kinderen kunnen niet verwerpen, die moeten altijd beneficiair aanvaarden. En dan vissen de schuldeisers bij wijze van spreken achter het net.

Mag aannemen dat uw kinderen een verzekering hebben voor dat geval.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 16, 2015 om 19:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Sinds wanneer kunnen kinderen zich verzekeren voor schulden van de ouders ?
Een overlijdensrisico verzekering bij hypotheek of lening hebben de ouders meestal.
+++++++++++++++++++++++++++++++++==================

=tijger1 schreef op maandag 16 nov 2015, 17:29

Mag aannemen dat uw kinderen een verzekering hebben voor dat geval.[/quote:

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2015 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 16 nov 2015, 19:59]Sinds wanneer kunnen kinderen zich verzekeren voor schulden van de ouders ?
Een overlijdensrisico verzekering bij hypotheek of lening hebben de ouders meestal.
+++++++++++++++++++++++++++++++++==================

[quote=tijger1 schreef op maandag 16 nov 2015, 17:29

Mag aannemen dat uw kinderen een verzekering hebben voor dat geval.

Lees nou toch eerst eens de reacties voordat u weer zo'n onzinnige bijdrage plaatst.

@Greetk heeft het over een onverhoopt overlijden van haar kinderen en de consequenties daarvan voor haar kleinkinderen.

gr
door greetk - Nov 16, 2015 om 20:51
13 Antwoorden / 9 Vragen

ik ga er naar informeren bij mijn dochter of ze een o.r.verzekering hebben EN of dat voor het hele bedrag van de waarde van het huis is afgesloten.
Wij hadden zelf ook zo'n verzekering toen we ons huis kochten,maar niet afgesloten voor het hele bedrag omdat we ervan uitgingen dat de partner wel wat op kon vangen,en bij tegelijk overlijden is ons huis het dubbele waard van de hypotheek die we hebben,maar bij dochter niet,duur huis en nog niks afgelost door omstandigheden,bijna aflossingsvrij kon toen nog afgesloten worden!

wimmi20
door wimmi20 - Nov 16, 2015 om 20:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat krijgen we nou ?
Ene Greetk pakt het hele onderwerp af van TS Kembang.
En ene Tijger doet daar vrolijk aan mee !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===

=tijger1 schreef op maandag 16 nov 2015, 20:39:
=wimmi20 schreef op maandag 16 nov 2015, 19:59: Sinds wanneer kunnen kinderen zich verzekeren voor schulden van de ouders ?
Een overlijdensrisico verzekering bij hypotheek of lening hebben de ouders meestal.
+++++++++++++++++++++++++++++++++==================
=tijger1 schreef op maandag 16 nov 2015, 17:29

Mag aannemen dat uw kinderen een verzekering hebben voor dat geval.[/quote:

Lees nou toch eerst eens de reacties voordat u weer zo'n onzinnige bijdrage plaatst.

@Greetk heeft het over een onverhoopt overlijden van haar kinderen en de consequenties daarvan voor haar kleinkinderen.

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2015 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie

En ene Wimmie reageert er maar op los zonder te lezen.

marcel75
door marcel75 - Nov 16, 2015 om 20:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 15 nov 2015, 17:59]@marcel75

?????

Het is niet mijn eigen tekst.

Tijger,
Dat weet ik, maar daarmee is het niet de volledigheid. Ik zag afgelopen zaterdag nog een aardige sketch die daar op lijkt: Man koopt krant in een sigarenwinkel. Verkoper zegt: "dat is dan € 3,--". "Maar hier staat € 1,95?!". "Tja, blijkt maar weer dat je niet alles moet geloven wat in de krant staat".

marcel75
door marcel75 - Nov 16, 2015 om 20:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom moet de verzekering de volledige lening dekken? De helft van de lening is al meer dan genoeg om er voor te zorgen dat er geld vrijkomt.

@Greetk,
De wettelijk vertegenwoordiger van de ouder moet beneficiair aanvaarden. Alleen daarom al is het zeer raadzaam een testament op te laten stellen. Daarin kan een voogdij benoeming opgenomen worden en ook een executeur benoemd worden zodat de zware vereffening voorkomen kan worden.

gr
door greetk - Nov 16, 2015 om 21:23
13 Antwoorden / 9 Vragen

sorry,sorry,het was niet mijn bedoeling het onderwerp van de vraagsteller af te pakken!
mijn excuus,bedankt allemaal toch voor de adviezen,ik ga het uitzoeken
en nu graag geen reacties meer sturen voor mij,dan blijft het zuiver.

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2015 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@greetk

Maak u maar niet druk hoor over die reactie, zo erg was het niet.

jo
door jos-robberts - Nov 17, 2015 om 13:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij overlijden van mijn moeder weten mijn zus, broer en ik al zeker dat we de erfenis benificiair willen aanvaarden. Ook willen wij niet opdraaien voor de kosten voor de uitvaart.
Wat zijn de stappen die wij moeten nemen op het moment van overlijden?

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2015 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt nu helemaal geen stappen ondernemen en de uit aart moet u wel betalen als daar geenandere voorzieningen voor zijn.

marcel75
door marcel75 - Nov 17, 2015 om 14:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De kosten van de uitvaart worden op grond van de wet op lijkbezorging, maar ook op grond van de alsdan gesloten overeenkomst verhaald worden op de opdrachtgever(s). Regelt u zelf de uitvaart niet, dan zal de gemeente een sobere begrafenis regelen waar u in beginsel niet bij mag zijn
De kosten hiervan worden door de gemeente op u verhaald.

ha
door hamalikrimida - Jun 29, 2016 om 17:56
17 Antwoorden / 6 Vragen

Graag zou ik deze zomer met mijn drie kleinkinderen, 8,4 en 4 jaar een weekendje of midweek iets leuks gaan doen.
Heb echter géén idee waar ik voor eze leeftijd iet kan vinden wat ze waarschijnlijk alle drie leuk gaan vinden.
Heeft iemand aan suggestie, idee, aanbeveling of ervaring ??

Groetjes

Hans

reflecs
door reflecs Jun 29, 2016 om 19:54
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Leuke vraag. Maar het heeft niets met dit topic (het onderwerp van de oorspronkelijke vraag) te maken. U zult waarschijnlijk op deze plek geen antwoorden krijgen. U kunt beter ZELF een vraag stellen :) https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/

tijger1
door tijger1 Jun 29, 2016 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien gezellig een middagje naar de notaris?:-))

ph
door philip36 Jun 29, 2016 om 20:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag eens aan de kleinkinderen, ja, ja, ja, Efteling.