door wietje77 Dec 13, 2014 om 19:50
Geldzaken & recht

Kindgebonden budget terugbetalen na uitkeren levensloop

Na het, met belastingvoordeel, laten uitbetalen van mijn levensloopregeling in 2013 omdat de regeling komt te vervallen, kreeg ik in 2014 een naheffing van mijn kindgebonden budget (KGB) 2013 van ruim 550 euro. Mijn verzoek/bezwaar bij de Belastingdienst toeslagen om het gedeelte van mijn loon over 2013 dat gerelateerd is aan de levensloop niet mee tellen in het toetsingsinkomen voor het KGB is afgewezen. Alleen in het geval van huurtoeslag kan een gedeelte van het inkomen niet meegeteld worden in een dergelijk geval. Mij rest nu niets anders dan een gang naar de rechtbank, hetgeen ik (nog) niet overweeg voor een bedrag van 550.
Wie heeft de zelfde ervaring of heeft misschien wel de gang naar de rechter gemaakt? In dat geval zou ik mogelijk van jurisprudentie gebruik kunnen maken.

1231 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen voor huurtoeslag zijn er speciale uitzonderingen. Maar u hebt die levensloopregeling al met belastingvoordeel kunnen opbouwen, dus toentertijd hoger KGB, bij de uitbetaling had u al een belasting voordeel, waarbij 20 % onbelast bleef en nu wilt u ook nog dat dat inkomen niet meetelt voor het KGB?

wi
door wietje77 - Dec 13, 2014 om 20:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als dat zo is, dan is dat meteen mijn antwoord. Helaas kan ik uit mijn loonstrook/jaaropgave van destijds niet opmaken wat nu precies mijn belastingvoordeel is geweest bij de vervroegde uitbetalingsactie. Ook in de afwijzing van mijn bezwaar werd niet over de hoogte van belastingvoordeel gerept, terwijl ik loonstrook en jaaropgave in kwestie meegestuurd had.Ik weet dus niet of mijn belastingvoordeel opweegt tegen het terug te betalen bedrag aan KGB.

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of uw belastingvoordeel opweegt tegen de terug te betalen KGB, is niet relevant.

In de jaren dat u meedeed aan de levensloopregeling, is er jaarlijk doir uw werkgever rekening gehouden met een lager in te houden en te betalen bedrag asn belasting ivm de levensloopkorting.

In het jaar dat u uw totale tegoed aan opgebouwde levensloop hebt uit laten betalen, was daarvan 20% vrijgesteld van het betalen van inkomstenbelasting. Daarmee is met de uitbetaling ook al rekening gehouden.

De belastingdienst hoeft natuurlijk helemaal niet over uw belastingvoordeel te reppen, want al zou dat slechts € 10,00 geweest zijn, dat is het natuurlijk niet maar slechts als voorbeeld, bij deze toeslag zijn geen uitzonderingen op het inkomen mogelijk,

wi
door wietje77 - Dec 13, 2014 om 20:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

ok, dat is dan in elk geval een hoop duidelijker dan het antwoord van BD

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan. Wij zijn hier ook het web care team voor sommige bedrijven. ;-)))