opaplop
door opaplop Jul 7, 2015 om 09:32
Geldzaken & recht

Kindsdeel opeisen

Stel.
Dat ik heb heb een zoon,die is gescheiden,nu krijgt hij een nieuwe vriendin,die heeft een huis,met hypotheek en de ex van haar,heeft ook nog een deel op zijn naam staan. Nu wil mijn zoon dat stuk overemen en dat deel op zijn naam zetten. maar nu wil hij bij leven van ons als ouder,toch al aanspraak maken op zijn kindsdeel.kan en mag hij dat op eisen,wij hebben een testament,op de langslevende

1149 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2015 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw zoon heeft helemaal niets te eisen. Er is nu nog helemaal geen kindsdeel, want u bent allebei nog in leven. En ook al zou één ouder overlijden dan kan een kind nog zijn kindsdeel niet opeisen, maar moet hij wachten tot de andere ouder ook dood is.

Hoe haalt uw zoon het in zijn hoofd, te gek voor woorden en schandalig.

En die hypotheek en de eigendom van dat pand van zijn vriendin en haar ex deels op zijn naam krijgen, gaat ook zo maar niet. Gelukkig.

Veeg hem de mantel uit en laat hem zelf zijn boontjes doppen.

tenormin
door tenormin - Jul 7, 2015 om 11:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dag opaplop, wat een vreemde gedachtegang van uw zoon dat hij "zijn" kindsdeel nu al denkt te kunnen opeisen. Zelfs al had u geen testament, zoals tijger1 al schrijft, dan nog moet zoonlief toch echt "wachten" tot u er beiden niet meer bent. Dus ik hoop voor u beiden dat u nog een lange tijd van het leven mag kunnen genieten.

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2015 om 11:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo opaplop,

......kan en mag hij dat op eisen.....
Nee, er valt niets te 'eisen'.

Lees ter info eens dit (oudere) artikel: klik hier.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Jul 7, 2015 om 11:09
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Tenzij u welwillend bent, vermogend bent, een lening zou kunnen en willen verstrekken zou u kunnen overwegen de zoon te helpen, maar "eisen", no chance.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 7, 2015 om 11:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Voorlopig is het een aanname van Opaplop, misschien gaat het over een soortgelijk geval bij iemand anders.

me
door mein33 - Jul 7, 2015 om 11:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw zoon heeft, zoals reeds geschreven, geen enkel recht op een kindsdeel.
Deze optie komt voor hem pas aan de orde als u beiden bent overleden en dan kan ook pas worden vastgesteld hoe zijn deel er uit zal zien.
Laten we hopen dat dit nog in een heel ver verschiet ligt.
Indien uw zoon niet over een eigen vermogen beschikt, maar wel een (vast) inkomen heeft dan zal hij naar de bank moeten om te informeren of en welke mogelijkheden er zijn om het te herfinancieren deel van de hypotheek te kunnen overnemen.
Laat u vooral niet onder druk zetten om wel mee te werken aan deze herfinanciering als u dat niet wil of niet kunt permitteren.

Of uw zoon er wel zo verstandig aan doet om, misschien overhaast, met zijn nieuwe vriendin in een gemeenschappelijke hypotheekschuld te stappen is nog maar de vraag.
Zeker als de relatie nog niet zolang bestaat.

opaplop
door opaplop - Jul 8, 2015 om 09:07
76 Antwoorden / 12 Vragen

Tijger.

Je laat weten dat het niet zo maar gaat met de hypotheek op naam zetten hé. maar wat komt er dan nog bij kijken???? Weet je dat????

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2015 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die zoon zal dus dat deel van de woning moeten kopen van de ex van zijn vriendin. De vraag is of de bank meewerkt aan het ook op zijn naam zetten van de hypotheek. Hij moet daarvoor voldoende inkomen hebben en de hypotheek zal ongetwijfeld gewijzigd worden, zodanig dat ze moeten gaan aflossen.

Dus daar komen nog flinke kosten bij. Advieskosten, taxatiekosten, overdrachtsbelasting en notariskosten.

En dan ook nog maar hopen dat de hypotheek niet onder water staat en vooropgesteld dat de bank meewerkt.

opaplop
door opaplop - Jul 8, 2015 om 12:49
76 Antwoorden / 12 Vragen

Tijger.

bedankt voor je uitleg en daar kan ik wel wat mee. Dus de cases is nu gesloten.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2015 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan, bedankt voor het terugmelden.