kl
door klaarcup Jan 12, 2009 om 12:20
Winkels & webshops

Klacht Uggs

Op 8 oktober heb ik in Haarlem, bij schoenenzaak Bojangles, een paar Uggs gekocht voor 280 euro. Dit is voor mij een groot bedrag, maar ik vond de schoenen erg leuk en ze zouden lang meegaan.

De eerste weken heb ik ze weinig aangehad, het was buiten nog te warm. Toen ik ze een aantal weken had gedragen, begon het bont aan de binnenkant van de hiel los te laten. Op 28 november heb ik mijn schoenen naar Bojangles gebracht om ze te laten maken. Het zou maximaal 1,5 week duren. Na een paar keer bellen en 2,5 week verder kreeg ik eindelijk mijn schoenen weer terug. Helaas was er niet alleen nieuw bont ingezet, maar ook een stukje leer, waardoor de schoenen een maat kleiner waren geworden. Ik heb ze 2 dagen geprobeerd, maar ik kreeg blauwe tenen en heb de schoenen op 18 december weer naar de winkel gebracht. Ze zouden werderom naar de Repair Service worden gestuurd.

Inmiddels is het 4 weken later, en heb ik nog steeds mijn schoenen niet terug. De koudste dagen zijn geweest, en ik heb geen gebruik kunnen maken van mijn warme Uggs. Ik heb de winkel weer gebeld, maar zij zeggen dat zij er niets aan kunnen doen, dat het bij de Repair Service ligt.

Wat ook nog meespeelt: mijn schoenen zijn in heel Nederland uitverkocht, dus ik kan geen nieuwe krijgen.

Wat zijn mijn rechten en is het redelijk en acceptabel dat het allemaal zo lang duurt? Kan ik mijn geld terug eisen?

3379 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 12, 2009 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag klaarcup,

Je schrijft: Wat zijn mijn rechten en is het redelijk en acceptabel dat het allemaal zo lang duurt? Kan ik mijn geld terug eisen?

Wettelijk heb je het recht op een duurzame reparatie. Lukt dat na 2 of 3 keer niet, dan heb je het recht om de koop te ontbinden en de aankoopsom terug te eisen. Een acceptabele reparatieperide zou bijvoorveeld 15 werkdagen zijn.

Je schrijft ook: Ik heb de winkel weer gebeld, maar zij zeggen dat zij er niets aan kunnen doen, dat het bij de Repair Service ligt.

De verkoper blijft juridisch gezien de eerst verantwoordelijke, want met de verkoper heb je destijd de overeenkomst afgesloten.

Verdere info:

Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Van de verkoper kun je dan wettelijk nakoming van de onderstaande punten eisen:

  1. Dat het product wordt hersteld of vervangen.

    en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,

  2. Dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.

    als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,

  3. de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).

Bewijslast

Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je het vermoeden hebben dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. In jouw geval is hier sprake van non-conformiteit. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke bescherming van de consument is dan van toepassing (B.W. Boek 7). Lees ook even de links, dan sta je wat sterker in het 'gesprek' met de verkoper.

BW7 boek 7 consumentenkoop:

BW7:6a  BW7:17  BW7:18  BW7:21  BW7:22

GarantievragenbijKassa

GarantieVragen2

Consuwijzer2

VeelVoorkomendeMisverstanden

Sukses en groeten, Read.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2009 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je antwoord.

Als ik het goed begrijp, kan ik nu nog niets doen. Pas als de reparatie nog niet in orde is of het duurt nog langer, kan ik mijn geld terug vragen.

Ik vind het lastig, de mevrouw van de winkel zegt dat zij niets kan doen, omdat de laarzen bij de Repair Service zijn. Hoelang mag zoiets duren? En als de genoemde 15 werkdagen zijn verlopen, wat dan? Als ik bel, zegt die mevrouw elke keer dat ze er niets aan kan doen, dat zij ook zou willen dat de laarzen weer terug zijn...

ve
door verwijderd - Jan 12, 2009 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag klaarcup,

Op basis van de reparatieduur kun je de koopovereenkomst niet ontbinden. Tenzij duidelijk is dat de laarzen spoorloos verdwenen zijn. Als na 2 of 3 reparaties het probleem nog niet afdoende is verholpen, dan kun je wel ontbinden en de aankoopsom terugeisen. Zelf krijg ik de indruk dat de verkoopster met een soort ontmoedigingsstrategie bezig is, maar ja, dat kun je nooit bewijzen.

Met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2009 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je schoenen al zo snel kapot gaan, dan heb je nep Uggs!!!!! Sorry om het te moeten zeggen. Neem eens een kijke op de website uugsuitamerika.nl bij meest gestelde vragen staat hoe echte eruit zien en hoe de neppers.

Succes!! en klaag ze aan zou ik zeggen.. al dat geld voor nep Uggs

ve
door verwijderd - Sep 25, 2009 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud nieuws!