bi
door bibijanne Jun 22, 2015 om 20:29
Huishouden & energie

Klachten over laminaat

In mei 2014 hebben wij een laminaatvloer (fabrikant Sensa Flooring, AC4 klasse 32 voor intensief huishoudelijk gebrui, Sensaloc clicksysteem) met plinten gekocht en laten leggen via de winkel. Al tijdens het leggen constateerden wij dat 1 laminaatdeel niet goed in het aansluitende deel geklikt bleef zitten. Volgens de legger kwam dit tijdens het gebruik wel goed. Helaas was dit niet het geval en kwamen van steeds meer laminaatdelen hoeken omhoog, waardoor de toplaag beschadigde. Volgens de winkel lag de vloer te strak; dezelfde legger schaafde een klein stukje van de vloer af. Omdat hij in de rest van de kamer de plinten op de muur had gelijmd, is de rest van het laminaat niet ingekort. Het probleem verergerde alleen maar en na 7 maanden bellen en mailen naar de winkelier, het opnieuw leggen van de vloer door dezelfde legger die bij het verwijderen van de plinten hele stukken stucwerk van de muur trok, is het probleem niet opgelost. De legger insinueerde dat de betonnen vloer van het huis mogelijk de boosdoener zou zijn, omdat deze zou hellen en niet vlak genoegd zou zijn (waarop wij hem hebben gezegd dat hij dit 1 jaar geleden had moeten vaststellen, voordat hij de vloer legde). 7 maanden en 2 bezoekjes van een vertegenwoordiger van de groothandel later, is geconstateerd dat de afwijkingen aan het laminaat binnen de "toegestane marge" vallen volgens de fabrikant. Het ligt niet aan het leggen, volgens de winkel. Wij hebben het bedrijf in gebreke gesteld en gemeld dat het probleem binnen 2 weken verholpen diende te zijn, omdat we anders juridische stappen zouden ondernemen. Nog dezelfde dag is de eigenaar van de winkel geweest. Hij liet ons weten dat het bedrijf niet in staat is om het probleem te verhelpen, waarop hij een legger opdracht gegeven heeft de gehele vloer na te lopen en waar nodig in te korten. Om de aangerichte beschadigingen op de muren te verdoezelen, krijgen we nu gratis extra hoge plinten geleverd en gemonteerd. Op onze vraag waarom onze vorige laminaatvloer dit soort problemen niet vertoonde, antwoordde de man: "Waarschijnlijk had dit laminaat dan een ander soort clickverbinding". Dit is precies wat wij ook vermoeden; omdat de vloer erg kraakt en laminaatdelen niet goed aansluiten, hebben wij het idee dat de clickverbindingen breken tijdens dagelijks gebruik. Moeten wij genoegen nemen met de voorgestelde "oplossing" van de winkelier?

9530 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 23, 2015 om 09:21
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Bibijanne,
misschien komen er nog reacties van deskundigen op juridisch gebied, in de tussentijd kunt u wat andere klachten over laminaat lezen. KLIK
Vr, gr.

zoekster
door zoekster - Jun 23, 2015 om 10:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft de verkoper 2 weken de tijd gegeven om de zaak te herstellen, dan zult u hem daarvoor de tijd moeten geven. Als de problemen daarna blijven bestaan, of er ontstaat op de een of andere manier schade, dan grijpt u in.

Wij kunnen dit natuurlijk niet zonder gezien te hebben beoordelen. Het is wellicht handig een expert erbij te halen om de zaak te laten beoordelen. Mocht de verkoper aangesloten zijn bij een geschillencommissie (GC), dan is het goedkoop om via die weg de klacht af te handelen. U moet eigenlijk binnen 3 maanden nadat de klacht is geconstateerd de GC inschakelen, maar aangezien ze er nog mee bezig zijn en u kort geleden schriftelijk de ingebrekestelling op papier heeft gezet, vermoed/hoop ik dat u nog bij de GC terecht kunt.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, dan kunt u die ook inschakelen na die twee weken. Een second opinion blijft in dit soort zaken echter van cruciaal belang om het gelijk aan uw kant te krijgen. Overigens vind ik het vreemd dat de legger de laminaat tegen de muur had gelijmd, ik dacht dat er altijd een heel klein stukje ruimte tussen muur en laminaat moest overblijven, maar ik ben geen expert.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2015 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

De Ts schrijft dat de plinten op de muur gelijmd zijn.

zoekster
door zoekster - Jun 23, 2015 om 10:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 23 jun 2015, 10:40]@zoekster

De Ts schrijft dat de plinten op de muur gelijmd zijn.
Je hebt gelijk, te snel gelezen.
Excuus!

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2015 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens kan dan juist het laminaat goed uitzetten of krimpen.

van leyden
door van leyden - Jun 23, 2015 om 18:16
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 23 jun 2015, 11:34]Mijns inziens kan dan juist het laminaat goed uitzetten of krimpen.

Het zit iets gecompliceerder.

Je hebt (plak) plinten die op het laminaat geplakt worden, eventueel kan je ze ook spijkeren of schroeven.
Dan heb je dus muurplinten>> het laminaat is vrij van de plinten, de plinten hangen aan de muur.

Je zou zegggen dat dat beter is voor het laminaat> het kan immers vrij bewegen bij uitzetting, het type plakplint niet. want vast aan het laminaat.

Toch doet dat er helemaal niet toe in deze zaak, ik weet al wat er gebeurt is> te weinig ruimte gehouden tussen het laminaat en de muur en andere vaste obstakels.
Het laminaat zet uit> geen ruimte, begint op te bollen bij de naden enz...
Dat is HET probleem en niets anders. De plinten zijn nooit het probleem. altijd het laminaat zelf.
Als de laminaatvloer veel uitzet, gaan de plinten ook kapot en of los zitten. Oorzaak en gevolg.
Dit euvel heb je dus alleen met geplakte plinten, maar heeft helemaal niets met de oorzaak te maken.

Dringend advies>> hele vloer eruit en een nieuwe erin.
De enige juiste oplossing, minder is altijd broddelwerk

van leyden
door van leyden - Jun 23, 2015 om 18:36
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mijn haren rijzen ter berge als ik lees dat er stukjes van de vloer zijn geschaafd!

Broddelwerk eerste klas, een prutser, een knoeier!
Eigenlijk net zoiets als een buil afschaven als je er eentje hebt....

Er zit een toplaag op het laminaat, die zit er niet voor niks, dat is om de slijtage tegen te gaan.
Als je dat weghaalt is je vloer binnen de kortste keren kaal en lelijk. Waardeloos is dat, zonde van het geld en de moeite. Dat hoef je niet te accepteren.

Ts moet met niets minder dan een nieuwe vloer genoegen nemen.
Desnoods tot aan de rechter.

user123
door user123 - Jun 23, 2015 om 21:00
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=van leyden schreef op dinsdag 23 jun 2015, 18:36]Mijn haren rijzen ter berge als ik lees dat er stukjes van de vloer zijn geschaafd!

Broddelwerk eerste klas, een prutser, een knoeier!
Eigenlijk net zoiets als een buil afschaven als je er eentje hebt....

Er zit een toplaag op het laminaat, die zit er niet voor niks, dat is om de slijtage tegen te gaan.
Als je dat weghaalt is je vloer binnen de kortste keren kaal en lelijk. Waardeloos is dat, zonde van het geld en de moeite. Dat hoef je niet te accepteren.

Ts moet met niets minder dan een nieuwe vloer genoegen nemen.
Desnoods tot aan de rechter.

Ik denk niet dat ze de toplaag hebben afgeschaafd....

van leyden
door van leyden - Jun 23, 2015 om 22:28
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Je hebt gelijk user. Blijkbaar zijn alleen sommige kopkanten van het laminaat "afgeschaafd".
Afgeschaafd betekent hier afgekort. Niet helemaal goed gelezen.

Maar dan nog...wat ga je doen met laminaatdelen die omhoog staan?
Dat komt nooit meer goed, helemaal al niet als de plinten zogenaamd niet weg kunnen want gelijmd Zo blijft het aanmodderen.

Bovendien> laminaat wat omhoog gestaan heeft door uitzetting wordt nooit meer zoals het was, of je moet kieren niet erg vinden. Het tere klickmechanisme zorgt daarvoor.

bi
door bibijanne - Jun 24, 2015 om 16:11
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor jullie reacties. Nog even een aanvulling; de ingebrekestelling die wij hebben verstuurd, heeft er uitsluitend toe geleid dat de eigenaar van de winkel(s) de vloer kwam "inspecteren", waarna hij vaststelde dat er wat onregelmatigheden waren, maar dat de vertegenwoordiger van de groothandel en de fabrikant van de vloer wel gelijk hadden dat de afwijkingen binnen de toelaatbare marge vallen. (Hoe kan het nu toelaatbaar zijn dat er tijdens het dagelijks gebruik hoekjes van de toplaag afspringen?). Direct daarna liet hij weten dat hij het enorm vervelend vond, maar dat hij geen idee meer had hoe het probleem op te lossen (het laminaat was grotendeels verwijderd en opnieuw gelegd (3 laminaatdelen te vervangen moest vrijwel de gehele vloer eruit). Hij meldde dat het bedrijf niet voor verdere verbeteringen zou kunnen zorgdragen. Als een soort van "troostprijs" worden binnenkort de nog te strak liggende delen laminaat ingekort en krijgen we nieuwe, hoge plinten, die het beschadigde stucwerk moeten verbergen.

Wij hebben gedurende lange tijd een andere laminaatvloer in onze woonkamer en keuken gehad waarmee wij nooit een probleem hebben ondervonden. De fabrikant meldde dat ons oude laminaat dan waarschijnlijk een ander soort clickverbinding had. Door deze opmerking zijn wij gaan twijfelen aan de combinatie van het laminaat en gebruikte ondervloer. De vloer is gelegd op een ondervloer van groene platen (greenpack softboard). Deze vloer hebben wij niet gekocht bij de winkelier, maar wij hebben de legger echter uitdrukkelijk gevraagd of deze ondervloer gebruikt kon worden, waarbij hij antwoordde: "Ja hoor, dat is een prima ondervloer." Wij hebben inmiddels sterk de indruk dat de gebruikte ondervloer echter niet geschikt is voor het laminaat wat wij hebben aangeschaft, omdat het zo lijkt te zijn dat de clickverbindingen simpelweg lijken te breken wanneer je over het laminaat loopt. Softboard is veerkrachtig, maar mogelijk is dat bij een niet zo stevige clickverbinding, waar hier sprake van lijkt te zijn, geen goede keuze . Weet iemand of dit kan? Van zowel de winkelier als de groothandel, krijgen wij hierop als antwoord dat dit niet het probleem kan zijn, maar dat het mogelijk door de betonnen ondervloer komt, die zou hellen. Had de legger dan al niet tijdens het leggen moeten aangeven dat hij problemen voorzag?