co
door corine2001 Oct 12, 2011 om 23:53
Voeding & gezondheid

Klantvriendelijkheid

Goedenavond,
15 september was ik jarig en had mijn vriend een tas voor mij gekocht. Deze tas was normaal € 129,95 en nu tijdelijke in de aanbieding voor € 99,95. De tas was niet mijn kleur dus ik ben de volgende dag terug naar de winkel gegaan. In de winkel kon ik nog steeds niet kiezen welke kleur ik graag wilde. Wel zag ik een mooie jas die ik graag wilde hebben. Deze jas was er niet in mijn maat, dus ze zouden kijken of ze hem konden bestellen. Ik zou dan een week later (donderdag 22 sept) terug moeten komen. Ik gaf aan dat ik daar graag een donkerbruine kleur tas bij zou willen hebben. De verkoopster gaf aan dat deze tas er dan waarschijnlijk ook zou zijn. Ik ben een week later (22 sept) terug naar de winkel gegaan (de tas moest eigenlijk binnen 7 dagen geruild worden, maar in overleg met de verkoopster mocht het 1 dag later, wanneer ik zou komen voor de jas). De jas was die dag binnen en ik besloten dat ik die zou kopen. Ik had hem afgerekend en toen zei ik dat ik de tas wilde ruilen voor een bruine tas. De verkoopster gaf aan dat die bruine tas er niet was maar dat hij wil binnen zou komen. Dus ik zei nou daar wacht ik dan wel op, misschien kunt u mij dan een tegoedbon geven. Dat was akkoord. De verkoopster schreef een tegoedbon van € 99,95. Nadat ze de bon geschreven had zij ze dat de actie niet meer geldig was dus wanneer ik de tas zou kopen, ik nog wel 30 euro extra moest betalen omdat de tas ipv 99,95 weer 129,95 was. Ik gaf aan dat ik dit best raar vond, immers ik had die tas op dat moment graag willen meenemen, maar omdat hij niet aanwezig kon ik hem niet ruilen op dat moment. Ook vond ik het erg klantonvriendelijke omdat ik ook een jas van 129,95 had gekocht. Mijn vraag is nu, heb ik recht om de tas te krijgen voor die 99,95 of moet ik echt dat geld bij betalen. Ook is de tegoedbon maar 2 maanden geldig, wat ik erg kort vind. Ik hoop dat u mij informatie kunt geven.
Alvast bedankt.

1054 18 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 13, 2011 om 09:26
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind de houding van de winkelier vrij coulant, want die is niet verplicht om mee te werken aan geld retour en/of ruilen. Dit is slechts een service en geen consumentenrecht.

De aanbieding gold ook op dat moment en niet twee week later. Je moet hierbij niet vergeten dat veel winkeliers iets juist in de aanbieding gooien om van de voorraad af te komen. Wanneer het product niet op voorraad is, moet het besteld worden en dat was nou juist niet de bedoeling van de winkelier.

vladja
door vladja - Oct 13, 2011 om 09:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik vind deze winkel bijzonder klantvriendelijk. Die verdient een pluim!

Ze komen je op alle gebieden tegemoet en proberen je te helpen. En dan nog proberen om er nog eens € 30,-- uit te slepen.

De tas, die je cadeau kreeg kostte op dat moment € 99,95. Je mag ruilen. Dan heb je € 99,95 in te ruilen. Kies je dan iets wat op dat moment € 30,-- meer kost, dan moet je gewoon bij betalen.

Ik kan de redenering waarom je eventueel recht zou hebben op € 30,-- korting op het vervangende product niet goed volgen. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?

Vladja

co
door corine2001 - Oct 13, 2011 om 10:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

De aanbieding was niet voor een voorraad tassen die weg moesten,deze tassen werden steeds opnieuw besteld. de verkoopster had tegen mij gezegd dat de bruine tas er een week later zou zijn (voor nog steeds de aanbiedingsprijs) maar toen ik er dus kwam was hij nog niet binnen. toen zou de tas weer een week later binnen komen alleen toen was die aanbieding niet meer geldig. ik wilde dus gewoon precies dezelfde tas maar omdat hij op het moment niet voorradig was moest ik daar een week later 30 euro meer voor betalen,het was dus niet dat ik op dat moment iets anders koos.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 13, 2011 om 10:22
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=corine2001 schreef op donderdag 13 okt 2011, 10:15]De aanbieding was niet voor een voorraad tassen die weg moesten,deze tassen werden steeds opnieuw besteld.
Je haalt wel precies het ene stukje uit de vorige twee posts die in je straatje past he?

Punt is gewoon, dat verkoper totaal geen verplichtingen naar de klant heeft op dit gebied. Dan kun je nog gaan discussiëren over klantvriendelijkheid, maar zoals gezegd vind ik dat de winkelier in deze kwestie zeer klantvriendelijk is geweest. Je hebt uiteindelijk strax een tas twv 130 euro voor 30 euro. Wat is het probleem?

stacey
door stacey - Oct 13, 2011 om 10:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=corine2001 schreef op donderdag 13 okt 2011, 10:15] ik wilde dus gewoon precies dezelfde tas maar omdat hij op het moment niet voorradig was moest ik daar een week later 30 euro meer voor betalen,het was dus niet dat ik op dat moment iets anders koos.

Misschien is de nieuwe inkoop of die kleur ook gewoon duurder voor winkelier.......
Maar aanbieding geldt een termijn en buiten die termijn houd het op,
omruiling of niet.

vladja
door vladja - Oct 13, 2011 om 10:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je hebt € 99,95 om in te ruilen. Niet meer en niet minder. En als het artikel er niet is, in de periode dat die prijs geldig is, dan heb je gewoon pech gehad.

Aan het feit dat de verkoopster hoopt of verwacht, dat een artikel de volgende week binnen zal komen, kan je geen enkel recht ontlenen.

€ 30,-- is geen laag bedrag om te moeten bij betalen voor de supertas, die je perse wilt hebben. Maar als je het vergelijkt met de € 40,-- per week, die iemand krijgt die in de schuldsanering zit, waarvan die persoon een week moet zien te eten en te leven, vind ik het een luxe probleem.

Vladja

co
door corine2001 - Oct 13, 2011 om 10:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Naitsoezn, ik haal die stukjes eruit omdat ik het duidelijker wilde uitleggen wat het probleem was, niet omdat het zo goed in mijn straatje past, beetje kinderachtig om te zeggen. En wat jij zegt : 'je hebt straks een tas twv 130 voor 30 euro', dat is toch onzin. Ik moet 30 euro betalen bovenop het cadeau wat ik van mijn vriend heb gekregen.
Van te voren heeft mijn vriend aan de verkoopster gevraagd of de tas geruild mocht worden omdat hij niet wist of ik hem mooi zou vinden, dit was geen probleem volgens de verkoopster. Als ik hem dan kom ruilen en de kleuren zijn er niet en ik moet een week later terug komen maar dan wel die 30 euro extra betalen vond ik persoonlijk niet netjes.

En Vladja je hebt gelijk, het is heus niet een super bedrag die 30 euro voor een tas die je graag wilt hebben (alhoewel ik 130 euro voor een tas persoonlijk heel veel geld vind), maar dat geldt voor die winkel toch ook? Als je daarmee een klant tevreden houdt (en ja ik was een klant, ik had die dag ook een jas van 130 euro gekocht). Ik vind het gewoon ook lullig voor mijn vriend, die dacht een leuk cadeau gekocht te hebben, welke geruild kon worden voor een andere kleur, maar waar vervolgens dan wel 30 euro exra voor betaald moet worden omdat hij er toevallig niet is. Ik kom in andere winkels meer klantvriendelijkheid tegen, misschien dat ik het daar teveel mee vergelijk.

Bedankt voor de reacties.

druifje01
door druifje01 - Oct 13, 2011 om 11:31
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Artikelen die niet als actie-artikelen geregistreerd staan of ingekocht zijn kunnen gewoonweg niet als actie-artikel verkocht worden. Zo simpel ligt dat.

vladja
door vladja - Oct 13, 2011 om 11:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op donderdag 13 okt 2011, 11:31]Artikelen die niet als actie-artikelen geregistreerd staan of ingekocht zijn kunnen gewoonweg niet als actie-artikel verkocht worden. Zo simpel ligt dat.

Weer zo'n onnavolgbare, onbegrijpelijke geregistreerd staande CHAT-reactie. Voor simpel liggen moet je naar beter bed gaan.

Gewoonweg? Gewoon weggaan naar een CHAT-site.

Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 13, 2011 om 11:57
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 13 okt 2011, 11:52][quote=druifje01 schreef op donderdag 13 okt 2011, 11:31]Artikelen die niet als actie-artikelen geregistreerd staan of ingekocht zijn kunnen gewoonweg niet als actie-artikel verkocht worden. Zo simpel ligt dat.

Weer zo'n onnavolgbare, onbegrijpelijke geregistreerd staande CHAT-reactie. Voor simpel liggen moet je naar beter bed gaan.

Gewoonweg? Gewoon weggaan naar een CHAT-site.

Vladja

Wat een zeurreactie, voegt dit iets toe?

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 13, 2011 om 12:15
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is natuurlijk wel raar dat als je mag ruilen en ze hebben de gewenste kleur niet dat je dan later de volle mep moet betalen. Inderdaad zeer klantonvriendelijk. nJij kan er immers niks aan doen dat zij die kleur niet in huis hebben.

Bij de Hema bv geldt gewoon de aanbiedingsprijs als je binnen 30 dagen ook al is de actie afgelopen het item wil ruilen voor een andere maat of kleur.

vladja
door vladja - Oct 13, 2011 om 12:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als Druif stopt met chatten / geurvlaggen achterlaten op heel veel vragen op een consumentensite komen er geen "zeurreacties". Worden ze ook niet toegevoegd. Probleem opgelost.

Vladja

vladja
door vladja - Oct 13, 2011 om 12:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op donderdag 13 okt 2011, 12:15]Het is natuurlijk wel raar dat als je mag ruilen en ze hebben de gewenste kleur niet dat je dan later de volle mep moet betalen. Inderdaad zeer klantonvriendelijk. nJij kan er immers niks aan doen dat zij die kleur niet in huis hebben.

Bij de Hema bv geldt gewoon de aanbiedingsprijs als je binnen 30 dagen ook al is de actie afgelopen het item wil ruilen voor een andere maat of kleur.

Het is nog altijd koop = koop in een winkel. Ruilen is een dienstverlening en geen recht. Iedere verkoper mag daaraan zijn eigen voorwaarden stellen. Als die voorwaarden je niet bevallen, moet je ergens anders kopen.

Krijg je iets cadeau, dat je wilt ruilen? En wil de winkelier daaraan meewerken? Dan heb je die voorwaarden maar te accepteren. Die voorwaarden zijn namelijk door de koper geaccepteerd en de voorwaarden schuiven gewoon mee door naar zijn/haar plaatsvervanger.

Een speciaalzaak vergelijken met een bedrijf als de Hema, dat zijn de bekende appels en peren.

Vladja

pino123
door pino123 - Oct 13, 2011 om 13:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Draai het eens om, stel je voor dat je er €130,-- voor betaald had, en deze week was de tas in de aanbieding, had je dan ook maar €99,95 terugverwacht?

@sonjaatje,

Dat is een service van de Hema, kennelijk niet van deze winkel. Maar als ik zie wat deze winkel voor service verleend, vind ik dat persoonlijk erg netjes.

ae
door aerox - Oct 13, 2011 om 15:34
49 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een nieuwe tas ingekocht moet worden waar de winkelier de volle inkoopprijs voor moet betalen vind ik het niet vreemd dat de klant dan ook de volle prijs moet betalen. Waarom zou de winkelier anders de moeite nemen om die tas te bestellen.

ja
door jans2 - Oct 14, 2011 om 13:34
311 Antwoorden / 4 Vragen

Uw vriend koopt een tas voor u en vraagt of hij evt.geruild mag worden. Dat is geen probleem. U gaat hem inderdaad ruilen. Dat is nog steeds geen probleem, alleen is de gewenste kleur er niet. U mag zelfs een dag "te laat" nog komen ruilen, alleen is de juiste kleur er nog steeds niet. Het ruilen zelf is steeds geen enkel probleem. Later, als de juiste kleur er wel is, moet u ineens een andere prijs betalen. Dat hadden ze u ook wel even wat eerder kunnen zeggen lijkt mij. Ik kan me voorstellen dat u zich op het verkeerde been gezet voelt. Niet erg klantvriendelijk, persoonlijk zou ik niet snel teruggaan naar zo'n zaak.

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 14, 2011 om 13:50
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nog altijd koop = koop in een winkel. Ruilen is een dienstverlening en geen recht. Iedere verkoper mag daaraan zijn eigen voorwaarden stellen. Als die voorwaarden je niet bevallen, moet je ergens anders kopen.

Bij aankoop is gezegd dat er geruild mag worden, heb niet gelezen in de posten van ts dat er voorwaarden bij gemeld zijn.

Ruilen is een recht, dat recht wordt in dit geval gegeven door de winkelier, er worden verder geen beperkende voorwaarden medegedeeld. Klant wil gebruik maken van het recht, maar kan niet omdat de winkel de juiste kleur niet heeft.

Heb je een beetje verstand van service en klantenbinding dan bestel je de juiste kleur en ruil je de tas om voor de prijs die er voor betaald is. Je bent het als winkelier dan misschien wel niet verplicht, het is wel zo netjes.

vladja
door vladja - Oct 14, 2011 om 14:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ruilen is een recht, dat recht wordt in dit geval gegeven door de winkelier, er worden verder geen beperkende voorwaarden medegedeeld.

Kom eens met een artikelnr. uit de consumentenwetgeving, waarin staat dat ruilen een recht is?

Zolang je dat niet gevonden hebt, ga ergens anders kwekken en onzin verkopen.

Vladja