alegna
door alegna Dec 18, 2003 om 14:42
Vrije tijd & tuin

Klarinet rieten

Ik speel al een aantal jaar Klarinet en gebruik vandoren rieten.
Maar ik zou graag een ander riet willen proberen. Welke zijn geschikt voor klassiek en jazz muziek?

10189 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet verstandig dat u deze vraag voorlegd aan een gespecialiceerd verkoper? Het lijkt mij tenminste dat u dit gewoon in de winkel/bedrijf waar u uw rieten normaal haalt, een bevredigender antwoord krijgt dan hier! Suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het meest worden voor Jazz (vandoren) Rico Royal gebruikt. Sommigen zweren voor alle toepassingen voor de Vandoren Twin Pack. Het meest verstandig is om een dagje A'dam of Utrecht te doen en daar te luisteren naar de iets vollere maar ook scherpere klank van de Rico Royal. Of gewoon gokken 25 Euro lijkt me niet onoverkomenlijk. Een treinreis zal gauw duurder zijn. (http://www.woodwind.nl/index.html)

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door de stugge of stijve plekken bij te schuren kun je dit soms corrigeren, maar het is een kunst apart! Voor dit schuurwerk kun je het beste schuurbies gebruiken. Het meeste effect heb je aan de zijkant van het riet op ong. een ½ tot 1½ cm. vanaf de tip. Altijd naar de tip toe schuren. Het dunne voorste gedeelte van de tip kun je beter met rust laten. Ook van het hart van het riet (deV-vorm) kun je maar beter afblijven; dit is de ruggegraat van het riet. Deze bepaalt de sterkte van het riet. Alleen als het riet domweg te zwaar voor je is, kun je er heel voorzichtig iets af halen. Er bestaan ook plastic en fiber rieten; deze zijn constant van kwaliteit en gaan langer mee. Plastic rieten klinken meestal hard en rauw. Ook fiber rieten klinken minder mooi dan bamboe. Tenslotte, er bestaan grofweg twee stromingen: Amerikaanse rieten (Rico, Hemke, La Voz, Guardala) en ook Alexander Superial worden veel gebruikt in de lichte muziek. Franse rieten (Van Doren en Marca ) zijn stugger en strakker en worden veel gebruikt in de klassieke muziek
Bron: http://www.saxshop.nl/home-n.htm)

ve
door verwijderd - Nov 16, 2004 om 02:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Angela,

Gewoon Vandooren blijven spelen. Misschien een beetje experimenteren met de hardheid en met mondstukken. Heb zelf nog geen beter riet voor klarinet gevonden en speel jazz...

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen goeie kunststof rieten? Dan heb je de rieten van Légère nog niet geprobeerd zeker? Je kunt ze op de kwartmaat nauwkeurig bestellen en ze spelen heel lekker, zonder gepiep, geruis en gekraak. Ik moet eerlijk toegeven dat een erg goed houten riet van Van Doren beter speelt, maar daar zit er dan ook maar 1 of 2 van in een doosje. De rieten zijn maar beperkt te koop en zijn vrij prijzig, maar je kunt er dan ook een jaar mee doen.

Schuurbiesjes kun je ook beter niet op een rietje loslaten. Beter is een scherp operatiemesje (radeermesje) te gebruiken, zodat je weet waar je er iets af haalt. Tips over het bewerken van rieten kun je oa vinden op de site van Frank Extra.

Rico's zijn wat heser en scherper en kunnen de klank zijn die je zoekt als Jazz-muzikant. Wat dan ook leuk is, is een Selmer mondstuk erbij gebruiken, scheurt het nog een beetje meer.

Voor klassiek zou ik een mondstuk van Bas de Jong (Den Haag) willen aanraden (via klarinet.pagina.nl). De wat lichter blazende mondstukken zijn ook uitermate geschikt voor lichte muziek, maar hebben nog wel een vriendelijk karakter. Mondstukken zijn overigens wel heel duur.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey,

Ik speel nu ongeveer zes jaar klarinet in zowel een symphonie orkest met een selectie van muzikanten uit de regio en in de plaatselijke harmonie orkesten. Ik heb in deze zes jaar alleen maar met de rieten van vandooren gespeeld en ik vraag me ook af waarom je graag een ander riet wil. Voordat ik echt advies kan geven, moet ik eigenlijk weten wat je probleem is met dit riet.. is het te zwaar, te licht of is de klankkleur niet mooi?
De vandooren rietjes zijn namelijk zeer populair en je kunt er zowel jazz als klassiek mee spelen. Bedoel je met jazz spelen, het maken van glissando's? zoals de intro van rhapsody in blue? Laat het me allemaal even weten, dan kan ik je misschien verder helpen.

Arthur

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik blijf wel Vandoren gebruiken.

Er is helemaal niets mis met Vandoren.

Maar ben gewoon nieuwschierig naar de kwaliteit van andere rieten.