door wildirks Mar 25, 2014 om 16:11
Geldzaken & recht

Klein pensioen

Op 9 september 2014 zal ik de leeftijd van 65 jaar bereiken.
Dat houdt in dat ik vanaf 9 november 2014 AOW zal ontvangen.
In het verre verleden heb ik een pensioentje bij het PMT opgebouwd, dat zo klein is dat dat in één keer zal uitkeren. Hiervan heb ik bericht gekregen dat ik dat op 25 september 2014 zal ontvangen.
Daarmee wordt er een groot bedrag (36,25 procent) ingehouden.
Na telefonisch contact met het PMT, waarin ik de vraag heb gesteld of dit pensioentje later uitgekeerd mag worden, werd stug volgehouden dat zij dit niet mochten omdat zij wettelijk verplicht zijn om de uitkering te doen op het moment dat de pensioenleeftijd wordt bereikt. Bij het PMT staat die leeftijd nog steeds op 65 jaar, en niet (zoals in mijn geval) op 65 jaar en 2 maanden.
De mededeling was dat het reglement van het PMT nog niet was aangepast.

Hieruit trek ik de conclusie dat het PMT haar huiswerk dus nog niet gedaan heeft, en dat ik daarvan deels de dupe zou kunnen worden.

De vraag is nu:
1. Moet ik een deel inleveren bij de SVB (zie uitzending van Kassa van zaterdag 22-03-2014)?
2. Krijg ik eventueel teveel betaalde inhouding inkomstenbelasting en andere inhoudingen terug (bijvoorbeeld in 2015 via mijn opgave inkomstenbelasting over 2014)?
M.vr.gr.
Wil Dirks

388 3 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 25, 2014 om 16:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

In de Kassa uitzending van afgelopen zaterdag betrof het uitgekeerd pensioen aan de partner, waardoor de partnertoeslag is gekort. In uw geval wordt er ten hoogste 10% hierop gekort, afhankelijk van het totaal inkomen.
Ja het teveel betaalde inkomsten belasting en zorgpremie wordt met de aanslag over 2014 verrekend.

fi
door fisbel - Mar 25, 2014 om 23:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft inderdaad fiscaal nadeel, omdat in het jaar van de pensioengerechtigde leeftijd de AOW-premie tijdsevenredig wordt vastgesteld. Voor u is dat percentage 14,91%. Over een inkomen in belastingjaar 2015 eft geen AOW-premie meer te worden betaald.
U betaalt dus 14,91% meer belasting over uw afgekocht pensioen.

Maakt u zich geen illusies dat er over dit afgekochte pensioen teveel belasting zou zijn ingehouden.
Als het inkomen in schijf 1 belast wordt (tot € 19.645 inkomen) is het te betalen belastingpercentage 33,26% Belast in schijf 1 is dat 39,01%

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2014 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook al zou dat pensioentje op 65 jaar en twee maanden worden uitgekeerd, dan maakt dat nog helemaal geen verschil voor de inhoudingen. Dan zou er wel minder worden ingehouden, maar zou u wellicht op aangifte moeten nabetalen.

Alleen als het in 2015 uitgekeerd zou worden dan heeft u wellicht wat voordeel, afhankelijk van de hoogte van uw overig inkomen. U wordt dus helemaal nergens de dupe van.

De kwestie bij Kassa ging over een hele andere zaak. Daar betrof het afgekochte pensioenen van partners zonder ander inkomen, terwijl de andere partner AOW had met een toeslag voor de inkomen zonder partner. Dit is dus bij u niet van toepassing.

Op dat uitgekeerde pensioen zal 36,25% belasting worden ingehouden, alsmede 5,4% ZVW premie.