bikker
door bikker Jul 23, 2014 om 10:16
Computers & telefonie

Klok computer gaat terug in tijd

Hallo wetenschappers.
De klok van mijn desktop computer gaat de laatste tijd automatisch terug naar 31 december 2007 23.00 uur.
Als ik hem dan weer op de goede datum en tijd gezet hebt, dan gebeurd het na een week of twee weer automatisch.
Hoe kan dat, en hoe los ik dat op?
Ik heb een HP pavillon m9241 en werk met Vista.
Groeten Paul.

3204 10 Rapporteer

ge
door gerboe - Jul 23, 2014 om 10:33
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is de het batterijtje op het moederbord (CMOS batterij) op. Die kun je laten vervangen in een computerwinkel. Als je handig bent kun je het ook zelf doen.

edrick3
door edrick3 - Jul 23, 2014 om 10:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bikker,

Je batterijtje is aan het eind van z'n Latijn.
Je hebt een CR2032 3V batterijtje nodig.
Goedkoop bij de action te krijgen.
Als je handig bent kun je die zelf vervangen; anders even laten doen.
Kijk hier en hier.

Suc6

bikker
door bikker - Jul 23, 2014 om 11:43
44 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Gerboe en Edrick3,

Dank voor jullie reactie ik ga dat in de loop van de week even (nou ja) doen.
Maar ik dacht dat er in een desktop geen batterijtje zat omdat die eigenlijk altijd onder stroom staat,weer wat geleerd dus.

Groeten Bikker.

edrick3
door edrick3 - Jul 23, 2014 om 12:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bikker,

.....ik dacht dat er in een desktop geen batterijtje zat......
Als een computer of laptop uitstaat worden BIOS instellingen zoals bijvoorbeeld de datum en tijd maar ook instellingen welke noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van je computer onthouden doordat er een zogenaamde CMOS BIOS Batterij in je computer zit.

Er is niet veel energie nodig om de BIOS gegevens te bewaren. Toch is de kans groot dat de CMOS batterij na een aantal jaren leeg is. Je computer of laptop zal nog wel werken maar de instellingen worden niet meer onthouden. Je computer kan er iets langzamer door zijn en je zult merken dat je computer de tijd en datum niet meer kan onthouden.

Lees/kijk de info hier.

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Jul 23, 2014 om 18:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 23 jul 2014, 10:44]Hallo bikker,

Je batterijtje is aan het eind van z'n Latijn.
Je hebt een CR2032 3V batterijtje nodig.
Goedkoop bij de action te krijgen.
Als je handig bent kun je die zelf vervangen; anders even laten doen.
Kijk hier en hier.

Suc6
Toch even een toelichting op Edrick
Het advies om bij de Action te kijken is wel goed, ze kosten daar ook niks, ik meen 6, of misschien wel 8 stuks voor nog geen Euro, maar net zoals bij een auto-accu gaat het ook hier om de capaciteit van een batterij.
Al die CR2032's zijn allemaal 3Volt, maar de capaciteit kan enorm verschillen.
Een batterij met een geringe capaciteit is redelijk snel leeg.
Nu is dat op zich niet zo erg als je er makkelijk bij kunt om te vervangen,voor led-waxinelichtjes of zo, en het zonder al te veel risico kan gebeuren.
Maar dat kun je niet hebben bij een back-up batterij voor je computer of bij een ander apparaat waar een goede en langdurig werkzame batterij wordt verlangt.
Daarom beter iets meer uitgeven, en een goede CR2032 kopen met een grotere capaciteit.
Om het je makkelijk te maken een een hele verhandeling over deze materie.

Klik hier-> Wat is het verschil tussen een goedkope en een dure CR2032 ?

bikker
door bikker - Aug 4, 2014 om 14:23
44 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo allemaal.
Naar aanleiding van mijn vraag over de batterij het volgende: ik heb hem vervangen, maar wel met een kwaliteits batterij en hoefde daarna alleen maar de tijd opnieuw in te stellen.
Voor zo ver ik nu kan zien werkt alles weer normaal, al doende leert men, het was makkelijker dan ik dacht.
Bedankt voor jullie meedenken.

Groeten Paul.

edrick3
door edrick3 - Aug 4, 2014 om 14:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bikker,

Dan heb je voorlopig geen problemen meer met de tijd op je compu.
Mooi dat het is opgelost.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Aug 4, 2014 om 19:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bikker schreef op maandag 4 aug 2014, 14:23]ik heb hem vervangen, maar wel met een kwaliteits batterij
Groeten Paul.
Verstandig, maar heb nog een vraag uit pure nieuwsgierigheid.
Je computer is denk ik half 2008 in de handel gekomen.
Heb je die computer vaak in gebruik of staat die ook wel eens langere tijden stil?

bikker
door bikker - Aug 5, 2014 om 08:14
44 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo gompy2

Ja hij is van begin 2008, en hij wordt dagelijks gebruikt en staat zo`n 12 uur per dag aan, waarvan er ongeveer 6 uur op gewerkt word.
Vanwaar deze vraag? Daar ben ik nou weer nieuwsgierig naar!

Groeten Paul

gompy2
door gompy2 - Aug 5, 2014 om 18:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Paul.
Mijn vraag had de volgende reden.
Een back-up batterij in computers heeft als reden dat de algemene instellingen van de BIOS wordt vastgehouden.
Deze CMOS-RAM kan door zijn lage verbruik jarenlang door een kleine batterij gevoed worden als de computer niet is ingeschakeld.
Jij maakt dus veel gebruik van je computer, dan wordt die CMOS door de voeding van de computer van stroom voorzien.
Ik wilde een beetje beredeneren hoe de kwaliteit van de back-up batterij was die de fabrikant er in heeft laten zetten.
Een CR2032 die na ruim 6 jaar, en intensief gebruik van de computer zoals je schrijft, dus van de batterij wordt geen gebruik gemaakt, het al heeft opgegeven wijst niet op een goeie kwaliteit, maar dat was verwachtte ik in deze ook niet.
Waarom niet is niet zo belangrijk, het heeft te maken met verdere informatie die ik heb.
Verder had mijn vraag niets om het lijf Paul, alleen pure nieuwsgierigheid.
Bedankt voor je antwoord.

In mijn fietscomputer zit ook zo'n CR2032.
De eerste/originele heeft er ruim 7 jaar ingezeten.
Ik heb me laten verleiden om een rits van die CR2032's bij de Big Bazar (Blokker) te kopen voor nog geen Euro.
Ik heb anderhalf jaar geleden die batterij vervangen en de cijfers op de display zijn nu al amper meer te zien.
Dat is het verschil in kwaliteit en dus in jouw geval ook de prijs

Gegroet.