ba
door basenbrum Dec 30, 2008 om 02:33
Computers & telefonie

Klok computer

hallo allemaal

hier is mijn probleem. ik moet iedere keer als ik mijn computer aanzet, mijn klok weer bijstellen op de juiste datum en tijd .hij geeft iedere keer het jaar 2002 aan en een verkeerde tijd.

hoe kan ik dit oplossen?

met vriendelijke groet, Gerda

1394 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 07:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Gerda,
Neem even contact op met een handig iemand of met de lokale computerman. Je batterij op je moederbord is waarschijnlijk leeg.
Deze operatie zal niet hel veel mogen kosten. Batterij kost 4 euro en deze zit er bij een desktop zo in. Alleen bij een laptop zal het behoorlijk wat werk kunnen zijn.

Mastag

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is inderdaad een lege batterij, die heel simpel zelf te vervangen is. Het gaat om een CR2032 batterij. Batterij voorzichtig van het moederbord wippen (zit meestal een klein metalen pootje voor) en dan de nieuwe batterij er in klikken. Let op dat hij goed vast zit.

http://www2.computeridee.nl/faqman/_images/200621_AFBEELDING_1.JPG

ve
door verwijderd - Dec 31, 2008 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het ziet er naar uit dat het de batterij is en soms nadat deze is vervangen moet je de BIOS opnieuw instellen, zodat bv drive C als eerste start en niet de floppy. En ook moet de harde schijf weer herkend worden, maar schrik hier niet van, het gaat bijna vanzelf.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2008 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zelf of een ander de batterij vervangt vergeet dan niet de stekker uit het stopcontact te halen anders heb je namelijk daarna waarschijnlijk geen harde schijf meer Het is allemaal nogal statisch geladen

ve
door verwijderd - Dec 31, 2008 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hoeft altijd een batterij te zijn , die de backup doet het kan ook een condensator zijn hangt an het moederbord af
Als het een batterij is vind je hem dicht bij de CPU

ve
door verwijderd - Dec 31, 2008 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervangen van de CR2032 batterij (een knoopcel met een diameter van ongever 1,5 cm, zie plaatje van Birdies) is erg eenvoudig. Een batterij kost, afhankelijk van het merk tussen de €0,50 en €3,-

Let tijdens het vervangen wel op een paar dingen:

Bij een normale desktop PC.
Maak eerst het stroomsnoer van de PC los.
Open de zijkant van de kast (meestal de linker kant).
Pak de kast met een hand beet (om statische elektriciteit af te voeren)
Wip dan, met bijvoorbeeld een augurkenprikker, de oude batterij uit de houder op het moederbord.
Plaats de nieuwe batterij aan een kant onder het metalen veertje en druk de batterij in de houder. Het opschrift op de batterij moet boven en dus zichtbaar zijn.
Sluit de kast en breng het stroomsnoer weer aan.
Stel na het opstarten van de PC de tijd en datum nog een keer in.

Bij een laptop.
Hier moet niet alleen de stroomadapter losgemaakt worden, maar ook moet  de grote oplaadbare batterij eerst worden verwijderd.
Meestal is de knoopcel bereikbaar onder een van de kleinere deksels op de onderkant van de laptop.

De knoopcel zit nooit in de buurt van de processor, zoals iemand hier beweert, maar juist veelal dicht bij de rand van het moederbord (de grote printplaat) in de PC.

GSM

ve
door verwijderd - Dec 31, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je trouwens dat vannacht de klok een seconde teruggezet moet worden?

Prettige jaarwisseling en een zeer voorspoedig nieuwjaar!

GSM

ve
door verwijderd - Dec 31, 2008 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

het zou mogelijk kunnen zijn dat wanneer je de tijd en datum hebt ingesteld,deze vervolgens ook ergens moet vastzetten en of opslaan in mijn compioeter,als u dit niet doet gaat de tijd bij het afsluiten terug naar de eerste datum van deze comp.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2009 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gsm, Gewoon even een leuk weetje CR 2032 is 20mm. doorsnee en 3,2 mm. dik. Vandaar 2032. Ook zo bij 2025, 1620 etc. Eerste 2 cijfers voor de doorsnee in mm. en cijfer 3 en 4 de dikte in mm. met een komma.

vriendelijke groet en allemaal een goed, gezond en wijs 2009!

ve
door verwijderd - Jan 1, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerda: Als je je pc uit elkaar (laat) schroeven, let er dan even op, dat je een polsbandje omdoet, en deze verbind met bijv. een metalen (buro) poot of i.d, dit i.v.m de statische ontlading, ligt de pc eenmaal open, en is deze handeling verricht, dan kan er verder geen schade meer ontstaan. En inderddad: zorg dat de voeding geheel uitstaat (stekker uit stopkontakt) Simpel werkje, weinig kosten.

Succes, mvgr: Henri

ve
door verwijderd - Jan 1, 2009 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hackmann,

Bedankt voor de tip!
Verdere informatie, voor wie het heel precies weten wil:

Lithium Batteries

GSM