argusvlinder
door argusvlinder Jul 6, 2015 om 13:51
Auto & vervoer

Kogeldruk

Wij hebben een Ford B-Max , bij aanschaf is gemeld dat er een trekhaak onderkomt voor het vervoer van 2 fietsen ( 1 E-Bike en 1 gewone fiets) helemaal geen probleem!! Nu zit er een trekhaak onder en fietsdrager aangeschaft en nu lezen wij dat de kogeldruk 50 kg is en een evt. overschrijding van 10% zit je dus op 55kg, het PROBLEEM is nu dat de fietsen incl de fietsdrager 62 kg is dus een forse overschrijding.
Verhaal gehaald bij de garage (Ford dealer) die reageren heel laconiek 'ach dan kan gemakkelijk'.
Waarom is er dan een max gewicht????? waarom krijg je bij politie controle €200 boete en krijg je bij schade niets uitgekeerd!!!
Wie kan mij hier nu eens een duidelijk antwoord op geven????

25010 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 6, 2015 om 13:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo argusvlinder,

De garage is fout cq te laconiek.

Je dient je wel aan de regelgeving te houden.

Lees hier.

Tip: Haal tijdens het vervoer de accu van de fiets.

edrick3
door edrick3 - Jul 6, 2015 om 14:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maximaal laadvermogen van een trekhaak fietsendrager.

?Het maximaal laadvermogen van een fietsendrager is afhankelijk van een aantal factoren.

Het maximale draagvermogen van de trekhaak / kogeldruk.
Het gewicht van de fietsendrager
Het maximale gewicht waarmee de fietsendrager mag worden beladen.

Het maximale draagvermogen van de trekhaak / kogeldruk?, kunt u vinden op het type plaatje van de trekhaak (max trekhaak).

Om te bepalen met hoeveel gewicht u de fietsendrager mag beladen, gaat u als volgt te werk.

max beladen = max. trekhaak - gewicht fietsendrager.

Dan neemt u van max beladen en max gewicht de kleinste waarde.
Dit is het gewicht wat u maximaal op de fietsdrager mag laden.

Voorbeeld.

max trekhaak = 75 kg, gewicht fietsendrager = 15 kg, max gewicht = 50 kg

max beladen = 75 - 15 = 60 kg

Kleinste waarde van max beladen (60 kg) en max gewicht (50kg) geeft 50 kg.

Dus u mag maximaal 50 kg op de betreffende fietsendrager met deze auto vervoeren.

U dient uiteindelijk ook rekening te houden met het maximale gewicht van 1 fiets op een bepaalde positie.

Tips:

Een elektrische fiets is zwaar, door de accu van de fiets in de kofferbak te vervoeren belast u de fietsendrager minder. ?
De zwaarste fiets altijd zo dicht mogelijk bij de kogel plaatsen.
(Bron)

me
door megasponsor - Jul 6, 2015 om 18:53
8 Antwoorden / 0 Vragen

De garagehouder heeft u niet goed geholpen plaats je bericht ook bij www.klacht.nl opdat niet nog meer mensen gedupeerd worden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 7, 2015 om 01:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beetje raar dat je een auto koopt en de trekhaak (zoals ik het lees) ergens anders laat monteren en dan de autoleverancier erop aanspreekt. En hoe moet de dealer weten hoeveel uw 2 fietsen samen wegen. Misschien een andere trekhaak of lichtere fietsdrager kiezen. Vreemd dat de trekhaak monteur in niet heeft gewaarschuwd die heeft toch zeker te horen gekregen wat er op de haak zou komen.
Diewilik

door 1953 - Jul 7, 2015 om 02:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In de meeste gevallen is de kogeldruk 75 kg. Van mijn Panda, en dat van alle Panda's, is dat 60 kg.

Het verschilt per auto de maximale kogeldruk. Iniedergeval het staat ook niet op de papieren kentekenbewijs delen 1A en 1B vermeld.

U bent zelf verantwoordelijk, onderzoeksplicht, en de leverancier heeft de informatieplicht u erop te wijzen dat een dergelijke trekhaak in welke combinatie dan ook beperkt is in het gebruik.

Inderdaad, de boete op de inbreuk is niet mals te noemen.

pi
door pieterwolters - Jul 7, 2015 om 07:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heb je precies gezegd tegen de garage? Het gewicht van de fietsen of dat er twee fietsen op een fietsendrager op moeten kunnen?

argusvlinder
door argusvlinder - Jul 7, 2015 om 09:03
37 Antwoorden / 35 Vragen

diewilik.............Er is duidelijk overleg geweest met de garage, 2 fietsen waarvan 1 E-Bike met een gewicht van 48 kg. De verkoper had dan moeten melden dat de kogeldruk maar 50 kg is en dat de uiteindelijke beslissing bij ons lag. De fietsdrager is van aluminium en weegt 12 kg. Ik ben het helemaal met je eens dat dat de leverancier van de trekhaak dit ook had moeten melden, die was ook op de hoogte van de fietsen! Maar als je bij de garage (dealer) €700 moet betalen en dat wij nu bij een 'merkloze' garage de trekhaak €400 koste was de keuze niet zo moeilijk! Maar hoe het ook zei...............het komt wel goed we zijn al in onderhandeling met andere garage over de ruil van B-Max naar C-Max scheelt wel 25 kg kogeldruk!

Maar een mens is nooit te oud om te leren, maar wat ik blijf erbij dat er wat info betrefd er wel steken zijn laten vallen!

Bedankt voor de reacties!

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2015 om 12:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@argusvlinder,

......het komt wel goed we zijn al in onderhandeling met andere garage over de ruil van B-Max naar C-Max scheelt wel 25 kg kogeldruk!.....
Hopelijk wordt het goed geregeld voor je en kun je met een gerust hart met de fietsen naar een mooi plekje om daar te fietsen.

..... ik blijf erbij dat er wat info betreft er wel steken zijn laten vallen!.....
Helemaal mee eens. Ze hadden je beter moeten informeren, maar ...... als je iets besteld krijg je dat geleverd.

Met vr.gr.