co
door constance13 Nov 8, 2014 om 16:24
Voeding & gezondheid

Kokosolie/vet cholestorolverhogend?

Junglen Zwaan zegt in zijn boek 'De supplementenwijzer' exact het tegenovergestelde van Sander Kersten in Kassa Groen van 3 november jl. (dat kokosolie/vet cholesterolverhogend is en het slechtste vet dat er bestaat) nl. dat kokosvet zeer rijk is aan laurinezuur, dat bewezen het goede HDL cholesterol verhoogt en ook bacteriën en virussen doodt. Hij verwijst hierbij naar publicaties van Assunçao ML "Effects of dietary coconut oil on the biochemical and antropometric profiles of women presenting abdominal obesity"Lipids 2009 en Hoffman KL, Han IY, Dawson PL "Antimocrobial effects of corn zein films impregnated with nisin, lauric acid and EDTA"J.Food Prot 2001.
Uit welk onderzoek haalt Sander Kersten zijn bewering en door wie werd het onderzoek opgedragen en betaald?

922 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 8, 2014 om 16:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat kunt u mogelijk aan of via de redactie vragen en daarvoor zou u dan links onderaan deze pagina onder Contact met Kassa (onder Algemeen) kunnen aanklikken.

co
door constance13 - Nov 8, 2014 om 17:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank, meteen gedaan!

aurora1
door aurora1 - Nov 8, 2014 om 17:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan, succes ermee.

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2014 om 17:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

lees hier . Misschien zitten er links en antwoorden in voor U? Ten overvloede, kleine letters: groter maken = Ctrl en wieltje muis (waarschijnlijk overbodige info) maar just in case.

co
door constance13 - Nov 9, 2014 om 10:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin: Hartelijk dank voor de link, zeker interessant!
Ik vraag me dan wel af hoe een tv programma als Kassa Groen zulke beweringen de wereld in kan slingeren als de discussie hierover blijkbaar al jaren gaande is en de stellingen van o.a. het Voedingscentrum helemaal niet zo goed onderbouwd blijken te zijn. Eigenlijk zouden ze een programma moeten maken over de betrouwbaarheid van het Voedingscentrum!

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2014 om 11:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@constance13, Ik ben toch bang dat zo'n onderzoek niet geheel onbevooroordeeld kan worden uitgevoerd. Als b.v. Unilever de research mee zou bekostigen is het al niet meer echt koosjer, lijkt mij dan. Kassa Groen (e.a.) slingeren vaker zaken de wereld in die echt lijken te zijn onderzocht maar echt onderbouwd, wetenschappelijk, ik steek mijn hand er niet voor in het vuur.

co
door constance13 - Nov 9, 2014 om 11:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin, grappig hoe een vraag over kokosvet het geheel in een veel groter perspectief plaatst. Ik maak me al jaren zorgen over voeding en alles wat daar mee samenhangt en op een of andere manier blijf ik me steeds belazerd voelen. Het ene na het andere schandaal komt aan het licht, de consument wordt wel steeds mondiger en kritischer, maar toch blijven de brave burgers als puppets-on-the-string van de grote farmaceutische - en voedingsmiddelenindustrie. Controle apparaten blijken onbetrouwbaar. Wanneer we dan zelf maar onze groente gaan verbouwen kan dat straks ook niet meer veilig: Monsanto is onderweg! Waarom laten wij ons toch als makke schapen maar de slachtbank leiden?

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2014 om 12:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@constanze13, kan hier niet op antwoorden anders word het een chat site. En dat mag niet. Prettige dag.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2014 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft zich helemaal niet als een mak schaap naar de slachtbank te laten leiden. Gebruik uw gezonde verstand en luister naar de adviezen met gezonde argwaan.

In principe is alles slecht als men er teveel van neemt.