ca
door carelkuit Aug 5, 2015 om 19:43
Voeding & gezondheid

Kookeiland afzuiging

Geen afzuigkap boven het kookeiland, maar afzuiging in het werkblad. Kan dat? Heeft iemand daar ervaring mee?

5397 8 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Aug 5, 2015 om 20:43
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste carelkuit,

ik heb er geen ervaring mee. Betreft het een afzuigkap die 'omhoog' komt uit het werkblad als u hem aanzet of een 'rooster/klep' die u dan openklapt ?
Als ik de volgende link lees en de filmpjes die daarin zitten bekijk dan is qua design mooi, maar of het ook allemaal zo goed afzuigt is maar de vraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2015 om 20:57
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op woensdag 5 aug 2015, 20:43]Beste carelkuit,

ik heb er geen ervaring mee. Betreft het een afzuigkap die 'omhoog' komt uit het werkblad als u hem aanzet of een 'rooster/klep' die u dan openklapt ?
Als ik de volgende link lees en de filmpjes die daarin zitten bekijk dan is qua design mooi, maar of het ook allemaal zo goed afzuigt is maar de vraag.

Bij het aanklikken van de link van hopetobehelping@ krijg ik een merkwaardig scherm van 'FOK'. Hoewel er geen 'kwaad' melding komt vertrouw ik dat toch niet.

Dan de vraag: Betekent 'afzuigen' in het werkblad dat de afzuiging aan de onder- of zijkant van het fornuis plaats vindt? Dat is op zich dan merkwaardig te noemen aangezien warmte en de af te zuigen 'geur' zaken altijd, natuurkundig bewezen, in opwaartse richting gaan. Afzuiging anders dan er boven kan naar mijn mening niet meer en ook niet minder betekenen dat de warmte die nodig is voor de verwarming/ het koken inefficiënt wordt afgezogen.

ho
door hopetobehelping - Aug 5, 2015 om 21:20
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op woensdag 5 aug 2015, 20:57]
Bij het aanklikken van de link van hopetobehelping@ krijg ik een merkwaardig scherm van 'FOK'. Hoewel er geen 'kwaad' melding komt vertrouw ik dat toch niet.

De groene balk voor de 'cookies' is inderdaad vrij fors.
Ik kijk wel vaker op forum.fok.nl, heb er nog nooit problemen mee gehad.
In de genoemde link zitten wel een paar leuke filmpjes (vind ik dan toch) over afzuigkappen in het werkblad, het zijn wel 'reclame' filmpjes natuurlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 6, 2015 om 10:35
16830 Antwoorden / 202 Vragen

hopetobeh...@ OK! (m.b.t. de toelichting over FOK)

hutch
door hutch - Aug 6, 2015 om 11:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb die filmpjes bekeken. Het is wel een leuk idee en het ziet er goed uit.
Maar zoals wel vaker, is er een verschil tussen 'mooi' en 'functioneel'.

Het is mooi (al hoewel dat altijd een relatief begrip is), maar het lijkt mij absoluut niet functioneel. In dat ene filmpje geven zij hun eigen tekortkoming zelf al aan (hoewel dat hoogstwaarschijnlijk niet eens de bedoeling is geweest), door een deksel half open op een pan te leggen, waardoor de damp zijdelings uit de pan gaat.
Zonder deksel zal het wel op een mislukking uitlopen.

En daarnaast staat een koekenpan die lager is, waardoor de damp wel goed (?) wordt afgezogen. Dus werkt het (op een normale wijze) niet bij hoge pannen e.d.

Blijft uiteraard ook de vraag: waarheen wordt die damp afgevoerd?
Heb er geen ervaring mee, maar u kunt u zelf dus de vraag stellen: ga ik voor uiterlijk of voor functionaliteit? Dit kan samen gaan, maar niet in dit geval.

Succes met de keuze.

audb
door audb - Aug 7, 2015 om 13:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Warmte gaat omhoog en als de afzuiging niet sterk genoeg is dan zal deze echt niet genoeg kunnen afvoeren.
Natuurlijk zal in de reclame of in een demonstratie filmpje het uitstekend werken maar als je goed oplet zie je nergens een pan staan waar damp uit komt.
Ook vraag ik me af hoe het zit met een gasbrander, is de afzuigkracht te hoog dan zal de vlam zelfs kunnen doven maar ja dat maakt dan ook weer niets uit, ook het gas zal worden afgevoerd....

jo
door jorisw - Aug 7, 2015 om 13:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een collega van me heeft zo'n systeem en hij is er erg tevreden over. Maar zoals met alles zullen bij dit soort producten ook kwaliteitsverschillen zijn tussen de verschillende modellen.

fluitjebier
door fluitjebier - Aug 7, 2015 om 19:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb onlangs in een restaurant, het Wapen van Medemblik, zo'n afzuiging aan het werk gezien naast een grillplaat. Het werkt uitstekend!