se
door selmar May 31, 2015 om 18:35
Huishouden & energie

Kookluchtjes magnetron

bestaat er al een oplossing voor de kookluchtjes die magnetrons en bakovens afgeven: hoe voer je die af zodat het huis niet nog dagenlang stinkt ?
weet iemand een oplossing ?

14008 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 31, 2015 om 18:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo selmar,

....zodat het huis niet nog dagenlang stinkt ?....
stinkt? bakluchtjes ruiken toch juist lekker?

Geen afzuigkap aanwezig?

Dan goed ventileren.

Zo'n luchtverfrisser/-spray wil ook wel eens helpen.

Suc6

se
door selmar - May 31, 2015 om 19:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

inderdaad, eerst ruikt het lekker, en dan als het klaar is, en misschien al op, langzamerhand stinkt het in huis .. daarom: afvoeren voordat het gaat stinken .. en niet verdrijven met een andere geur. ik zoek een technische oplossing .. is die er ?

tenormin
door tenormin - May 31, 2015 om 19:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Combi magnetron? Dan even of schijfje citroen in glaasje water, of azijn, even magnetron gedeelte gebruiken, minuut op vol vermogen. Een technische oplossing? Ik heb werkelijk geen idee: nog nooit last van stank gehad na bakken. Misschien is het apparaat zelf "overleden". Oh, niet afdrijven met een andere geur. Vergeet water en azijn dan maar.

zoekster
door zoekster - May 31, 2015 om 19:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het hangt er vanaf waar hij staat, heeft u een open keuken? Als u een afgesloten keuken heeft, deur dicht en deur naar buiten open. Of u moet hem onder een afzuigkap zetten.

Mensen zetten ook wel eens bakjes met spiritus neer om een lucht van in olie of vet gebakken etenswaar, bijv. oliebollen of gourmette, te verdrijven.

getty
door getty - May 31, 2015 om 19:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als de magnetron stinkt inderdaad even een halve minuut een kopje azijn laten ronddraaien.

se
door selmar - May 31, 2015 om 20:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik probeer nog eens uit te leggen waar het om gaat. de keuken bevindt zich in het midden van het huis, zonder deur of raam naar buiten (dat was een goede suggestie maar die lukt niet -helaas). daarom hebben we geïnvesteerd in een goede afzuigkap met tig standen. dat is nu onder controle.
de magnetron stinkt niet, we kopen elk jaar een nieuwe. de magnetron en de oven geven dampen af als hij wordt gebruikt, net als bij het koken.
wat betreft de stank gaat het nu dus nog om het gebruik van magnetron en oven. hoe voer je die baklucht nu efficiënt af zo dicht mogelijk bij de bron ?
alleen zo kan ik mijn familieleden zich uitleven in die keuken (waar ik zelf nooit kom).

een goede afzuigkap voert de kookgeuren af - welke mechanische oplossing bestaat er voor inbouw-magnetron en inbouw-oven ??? help !!

valerius-2
door valerius-2 - May 31, 2015 om 22:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb hem onder een open raam staan en de keuken deur dicht. Wanneer ik gered bent dan de lucht weer reukleus na een kwartier.

gerbera
door gerbera - May 31, 2015 om 23:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien heeft u hier iets aan, klk

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2015 om 00:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De tips zijn al gegeven: een bakje met azijn na het gebruik een poosje in de magnetron verhitten, en/of een bakje met spiritus in de ruimte waar u de meeste last heeft ergens neerzetten (met daarin eventueel een klein sponsje).
Verder zijn er bijv. bij de Action spuitbussen die geuren neutraliseren.

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2015 om 01:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leg deze vraag anders nog eens voor op het forum van Klusidee.

pi
door pieterwolters - Jun 1, 2015 om 07:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het toch een kwestie van goed schoonmaken. Ik gebruik m.n. de oven heel veel, en ik heb totaal geen last van kookluchtjes (daarom doe ik zoveel met de oven i.p.v. in de pan).

gv
door gvandehaar - Jun 1, 2015 om 12:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat denk je van puntafzuiging? Dat wordt op laboratoria heel veel toegepast

koekeloer
door koekeloer - Jun 1, 2015 om 12:24
562 Antwoorden / 18 Vragen

Zet de magnetron op je balkon of in een schuurtje, dan stinkt je huis niet.

labren
door labren - Jun 1, 2015 om 12:25
862 Antwoorden / 0 Vragen

ramen en deuren open zetten !!!!

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2015 om 12:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 1 jun 2015, 12:25] ramen en deuren open zetten !!!!

Dat is dus niet de mogelijkheid. Eerst lezen wat TS schrijft misschien een optie?

ha
door hann - Jun 1, 2015 om 12:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kopje water met halfkopje azijn mengen en 5 minuten in de magnetron in een schaaltje op vol vermogen. Tevens vet weekmaker.
e.v. enkjele malen herhalen en dan schoonmaken.

raydep
door raydep - Jun 1, 2015 om 13:00
100 Antwoorden / 1 Vragen

Ga roken, bij voorkeur zware shag ;-)

h19l49
door h19l49 - Jun 1, 2015 om 13:05
121 Antwoorden / 0 Vragen

@raydep,

Goede tip die vraagt om nog meer problemen.

h19l49
door h19l49 - Jun 1, 2015 om 13:16
121 Antwoorden / 0 Vragen

Een open keuken in huis zal altijd enige stankoverlast en vervuiling ten gevolge hebben,daar ontkom je niet aan hoe goed de afzuiging ook zal zijn.
Kook en bakgeurtjes verspreiden zich snel en laten zich niet altijd volledig wegzuigen.
Ik heb gelukkig een garage naast de keuken en heb daar een keukenblok met kookplaat en afzuigkap geplaatst en ben nu verlost van die nare kooklucht en vetaanslag in huis.
Alle goed bedoelde middelen om kook en bakluchtjes te verwijderen lossen de vetaanslag in huis niet op en daar gaan nu juist die vervelende luchtjes in zitten, haal maar eens een vinger over vetaanslag in de keuken dan weet je genoeg.

pk49
door pk49 - Jun 1, 2015 om 13:20
243 Antwoorden / 2 Vragen

je zou kunnen overwegen het probleem ter plekke op te lossen met een afzuiging door middel van flexibele slangen te contrueren die rechtstreeks de luchtjes afvoert bij de ventilatiegaten van elk apparaat.En dat naar de dichtsbijzijnde buitenluch kanaal.Of de afzuigkap(pen)dichter boven de apparatuur plaatsen.Je kunt ook per apparaat een koolstoffilter achter de luchtuitlaat plaatsen.

ba
door bassie16 - Jun 1, 2015 om 13:24
43 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk ook dat het een kwestie van goed schoonmaken is, ik gebruik zowel mijn oven als magnetron erg vaak en heb geen last van stank. Misschien eens HG ovenreiniger proberen?

pk49
door pk49 - Jun 1, 2015 om 13:32
243 Antwoorden / 2 Vragen

nog even een aanvulling op mijn koolfilter verhaal.Er zijn speciale koolfilters die gebruikt worden bij wietplantages die de wietlucht wegfilteren.Even via google zoeken naar de leveranciers.Of bij uw lokale growshop informeren(grapje).

se
door selmar - Jun 1, 2015 om 13:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

pk49 .. waar zitten die uitlaten ? voor- of achterzijde ? ik zie nl niets aan de voorzijde .. dus in principe lekt z'n magnetron of oven niet aan de deurzijde ? ik denk dus dat ik dan een afzuiging (zonder koolstoffilter :) vlak bij die luchtgaten ga plaatsen om dat meteen weg te trekken naar buiten toe.

ro
door roger bernard - Jun 1, 2015 om 13:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste is de magnetron met een weinig water en zeep met een vaatdoekje te reinigen. Gebruik afwaszeep of allesreiniger die niet geparfumeerd is. Magnetron na afloop een open laten staan om te drogen.

stekeltjes
door stekeltjes - Jun 1, 2015 om 14:01
32 Antwoorden / 42 Vragen

Als er bij mij kookluchtjes blijven hangen steek ik een stokje wierook aan en.... weg zijn de vieze luchtjes.

Stekeltjes

kloske
door kloske - Jun 1, 2015 om 14:36
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=koekeloer schreef op maandag 1 jun 2015, 12:24]Zet de magnetron op je balkon of in een schuurtje, dan stinkt je huis niet.

????? Wie zet er nou zijn magnetron op t balkon of in een schuurtje?

mo
door molentjes - Jun 1, 2015 om 14:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

De neutrale niet geurende vloeistof van Lampe Berger. Nee ik heb geen aandelen ;>))

fr
door frederiqueta - Jun 1, 2015 om 16:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zet altijd een bakje azijn met een scheut spiritus er in boven op de koelkast.
Werkt perfect.Beter dan al die spuitbussen.
Suc6 er mee

ma
door marindo - Jun 2, 2015 om 21:28
11 Antwoorden / 1 Vragen

bakje water (niet te veel) met speculaaskruiden even laten borrelen daarna magnetron uit en met deur dicht af laten koelen.