Koop geen ETNA koelkasten.
Beste lezer,
In 2009 hebben wij een keuken bij Bruynzeel Keukens gekocht, met daarbij 5 soorten inbouwapparatuur van het merk ETNA ("kwaliteitsmerk"). In 2012 ging de koelkast plotseling stuk, monteur gaf aan dat ik hier niets aan kon doen. Het koelsysteem was plotseling lek. Daarop heeft mijn partner Jessica [edit redactie: persoonsgegevens] een bericht gestuurd naar ETNA en Bruynzeel keukens over het te hard koelen van de koelkast en uiteindelijk compleet uitvallen van de koelfunctie. Ook blijft de compressor van mijn koelkast continu door draaien. Bruynzeel keukens gaf helemaal niet thuis en wees naar ETNA.
ETNA heeft uiteindelijk een monteur gestuurd. We hebben tegen eigen kosten van 95 EURO een vervangende koelkast gekregen. De monteur deed helemaal geen moeite om het probleem te verhelpen en kwam na 5 seconden al tot de conclusie dat de gehele koelkast moet worden vervangen (lijkt mij onnodig?). Firma de Haas heeft deze in opdracht van ETNA uiteindelijk vervangen.
Nu, 2,5 jaar later is ook de vervangende koelkast alweer kapot. Klachten zijn hetzelfde: De koelkast blijft oneindig koelen en ineens was alle inhoud bevroren. De keuken is professioneel door Bruynzeel Keukens gemaakt en geïnstalleerd. De koelkast heeft dus genoeg ventilatie. Ook zijn de ventilatiekanalen niet afgedicht. De installatievoorschriften zijn correct nageleefd. Dit is ook bevestigd door de monteur in 2012, welke de vervangende koelkast ook volgens installatievoorschriften heeft geïnstalleerd.
Naast geluidoverlast door het blijven draaien van de compressor hebben we nu ook extra stroomkosten en extra kosten voor het vervangen van bevroren producten. Ook hebben we zelf een tweedehands koelkast moeten aanschaffen, de huidige koelt namelijk niet meer. Ook heb ik voor het bezoek van de monteur een hele verlofdag moeten pakken, ze geven namelijk geen vast tijdstip. Uiteraard wordt dat allemaal niet door ETNA vergoed, maar dit is wel iets wat hun 'kwaliteitsproducten' veroorzaken.
Deze week is de monteur geweest om de situatie te bekijken. Het probleem is weer hetzelfde, een lek in het koelsysteem. Ik kan hier niks aan doen, wordt ook bevestigd. Maar toch vraagt de monteur weer 99 EURO voor het vervangen. Daarnaast moest ik eigenlijk ook voorrijkosten betalen, terwijl dit alles binnen de 5 jaar garantie valt. Omdat ik hierover erg boos werd heeft de monteur weer gebeld met het kantoor, uiteindelijk kon de prijs zakken naar 75 euro. Maar ik ga hier niet meer akkoord. Ik wil dit best over 10 jaar betalen als de koelkast 10 jaar goed heeft gewerkt, maar eigenlijk mag ik toch een werkende koelkast voor mijn geld verwachten?
Ik heb niet gekozen voor het nieuwe bedrag omdat ik ook mijn vertrouwen kwijt ben. Stel het gebeurt over 2 jaar weer? Moet ik weer zo'n 100 euro betalen en ben ik weer veel kosten kwijt.
Op http://www.klusidee.nl/Forum/koelkast-etna-eek146a-e01-blijft-doorkoelen-t74296.html staat precies dezelfde klacht van iemand anders. Ook model EEK146a
Mijn vragen hier zijn eigenlijk:
- Is ETNA overigens actief op Kassa?
- Wat kan ik nog doen om ETNA in beweging te krijgen tot een degelijke oplossing (gratis vervangen in mijn ogen is het minste wat ze kunnen doen)?
- Zijn er nog meer mensen met deze klachten (mogelijk productiefout lijkt me nml).?
Dankjewel. Helaas heeft Bruynzeel tot nu tot helemaal niets willen doen, behalve doorverwijzen naar Etna Dat leek me ook de logische weg. Bruynzeel heeft hun taak namelijk volbracht en kan ook weinig doen aan fabricagefouten van Etna.
De laatste koelkast is rechtstreeks via Etna vervangen, dus de huidige verkoper is Etna. Vandaar dat ik me daar nu toe wend.
=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 10:34: U moet bij Bruynzeel zijn. Niet bij Etna.
Dankjewel, Edrick3. Deze kon ik nog niet. Omdat ook de Etna webcare mijn klacht heeft herzien en stug blijft vasthouden aan een betaling van 75 euro heb mijn klacht wel zojuist op
klacht.nl gezet (). Ik heb ze hier ook van op de hoogte gesteld.
Als hier ook geen actie op komt zet ik deze zeker nog op klachtenkompas.nl!
=edrick3 schreef op donderdag 21 mei 2015, 11:48: Zet je klacht op klachtenkompas.nl
Dankjewel, tenormin
=tenormin schreef op donderdag 21 mei 2015, 16:34: Nee, ETNA is niet actief op Kassa, om nog een vraagje van u te beantwoorden.
Thanks, hopetobehelping. Helaas heeft Bruynzeel tot nu tot helemaal niets willen doen, behalve doorverwijzen naar Etna Dat leek me ook de logische weg. Bruynzeel heeft hun taak namelijk volbracht en kan ook weinig doen aan fabricagefouten van Etna.
De laatste koelkast is rechtstreeks via Etna vervangen, dus de huidige verkoper is Etna. Vandaar dat ik me daar nu toe wend.
=hopetobehelping schreef op donderdag 21 mei 2015, 19:17: Beste albertdwayne,
u dient bij de verkoper te zijn, dat is in uw geval Bruynzeel keukens.
Als u 5 jaar garantie heeft en de koelkast is binnen de 5 jaar defect (buiten uw schuld om) dan dient Bruynzeel keukens te zorgen voor kosteloze reparatie. Meer informatie en wat u kunt doen leest u hier.
Hieronder nog overigens de reactie n.a.v. klacht op Facebook via Etna webcare. Ze wijzen ondanks de aandacht via Facebook alsnog blindelings door naar hun voorwaarden. Ondanks dat dit eigenlijk in strijd is met de wet (recht op deugdelijk product). Ook heel mooi dat ze er verder niet over in discussie willen gaan. Meteen wordt het afgekapt. Het lijkt wel alsof ze daar veel ervaring mee hebben.
"Geachte heer,
We het probleem en het voorstel voor vervangen van uw koelkast opnieuw in behandeling genomen.
Het voorstel van €75.00 voor een nieuwe koelkast, dat de afdeling consumenten zaken u heeft gegeven is een redelijk voorstel, conform de garantievoorwaarden zie
4. Reparatie en eventuele vervanging van een Product
4.1 Op alle reparaties die buiten de garantie vallen wordt een garantie gegeven van één jaar na datum van reparatie, mits er sprake is geweest van normaal (huishoudelijk) gebruik van het Product. Als na drie maal uitvoering van dezelfde reparatie aan hetzelfde Product hetzelfde defect optreedt en er redelijkerwijs geen afdoende resultaat kan worden verwacht van een nieuwe reparatie, zal aan de Consument een ander of gelijksoortig Product worden aangeboden tegen bijbetaling van een per Product te bepalen geldsom. Deze geldsom is gelijk aan 12% van de consumentenprijs (incl. BTW) voor elk jaar dat verstreken is sinds de datum van aankoop van het Product en wordt berekend over de meest recente versie van de door ATAG Nederland gepubliceerde (consumenten)
ATAG Nederland beschouwd hiermee deze discussie als gesloten en zal een mail met onderstaande strekking niet meer in behandeling nemen.
Met vriendelijke groet,
Paulien Holweg
Teamleider Service Contact Center"
Ik ben nog wat research gaan doen over deze koelkasten. De eerste 3 klachten die ik heb doorgenomen zijn alle 3 eigenlijk gelijk. Het lijkt wel alsof het een structureel probleem is bij etna.
Bronnen:
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=22668
https://www.klacht.nl/koelkast-vriest-in-plaats-van-koelen/
http://www.klusidee.nl/Forum/koelkast-etna-eek146a-e01-blijft-doorkoelen-t74296.html
Daarnaast krijg ik telkens te horen dat een de nieuwprijs van een dergelijke koelkast 400 euro is. Echter overal waar ik op internet kijk liggen de prijzen rond de 240 euro. Belachelijk hoe de service-afdeling van ETNA/ATAG omgaat met klachten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
De water electrolizer, kraanwater en schadelijke stoffen
De water electrolizer, zou aantonen dat kraanwater(en sommige fleswater) vol zit met allerlei scadelijke stoffen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer