al
door albertdwayne May 21, 2015 om 10:25
Elektronica & tv

Koop geen ETNA koelkasten.

Beste lezer,

In 2009 hebben wij een keuken bij Bruynzeel Keukens gekocht, met daarbij 5 soorten inbouwapparatuur van het merk ETNA ("kwaliteitsmerk"). In 2012 ging de koelkast plotseling stuk, monteur gaf aan dat ik hier niets aan kon doen. Het koelsysteem was plotseling lek. Daarop heeft mijn partner Jessica [edit redactie: persoonsgegevens] een bericht gestuurd naar ETNA en Bruynzeel keukens over het te hard koelen van de koelkast en uiteindelijk compleet uitvallen van de koelfunctie. Ook blijft de compressor van mijn koelkast continu door draaien. Bruynzeel keukens gaf helemaal niet thuis en wees naar ETNA.

ETNA heeft uiteindelijk een monteur gestuurd. We hebben tegen eigen kosten van 95 EURO een vervangende koelkast gekregen. De monteur deed helemaal geen moeite om het probleem te verhelpen en kwam na 5 seconden al tot de conclusie dat de gehele koelkast moet worden vervangen (lijkt mij onnodig?). Firma de Haas heeft deze in opdracht van ETNA uiteindelijk vervangen.

Nu, 2,5 jaar later is ook de vervangende koelkast alweer kapot. Klachten zijn hetzelfde: De koelkast blijft oneindig koelen en ineens was alle inhoud bevroren. De keuken is professioneel door Bruynzeel Keukens gemaakt en geïnstalleerd. De koelkast heeft dus genoeg ventilatie. Ook zijn de ventilatiekanalen niet afgedicht. De installatievoorschriften zijn correct nageleefd. Dit is ook bevestigd door de monteur in 2012, welke de vervangende koelkast ook volgens installatievoorschriften heeft geïnstalleerd.

Naast geluidoverlast door het blijven draaien van de compressor hebben we nu ook extra stroomkosten en extra kosten voor het vervangen van bevroren producten. Ook hebben we zelf een tweedehands koelkast moeten aanschaffen, de huidige koelt namelijk niet meer. Ook heb ik voor het bezoek van de monteur een hele verlofdag moeten pakken, ze geven namelijk geen vast tijdstip. Uiteraard wordt dat allemaal niet door ETNA vergoed, maar dit is wel iets wat hun 'kwaliteitsproducten' veroorzaken.

Deze week is de monteur geweest om de situatie te bekijken. Het probleem is weer hetzelfde, een lek in het koelsysteem. Ik kan hier niks aan doen, wordt ook bevestigd. Maar toch vraagt de monteur weer 99 EURO voor het vervangen. Daarnaast moest ik eigenlijk ook voorrijkosten betalen, terwijl dit alles binnen de 5 jaar garantie valt. Omdat ik hierover erg boos werd heeft de monteur weer gebeld met het kantoor, uiteindelijk kon de prijs zakken naar 75 euro. Maar ik ga hier niet meer akkoord. Ik wil dit best over 10 jaar betalen als de koelkast 10 jaar goed heeft gewerkt, maar eigenlijk mag ik toch een werkende koelkast voor mijn geld verwachten?

Ik heb niet gekozen voor het nieuwe bedrag omdat ik ook mijn vertrouwen kwijt ben. Stel het gebeurt over 2 jaar weer? Moet ik weer zo'n 100 euro betalen en ben ik weer veel kosten kwijt.

Op http://www.klusidee.nl/Forum/koelkast-etna-eek146a-e01-blijft-doorkoelen-t74296.html staat precies dezelfde klacht van iemand anders. Ook model EEK146a

Mijn vragen hier zijn eigenlijk:

- Is ETNA overigens actief op Kassa?

- Wat kan ik nog doen om ETNA in beweging te krijgen tot een degelijke oplossing (gratis vervangen in mijn ogen is het minste wat ze kunnen doen)?

- Zijn er nog meer mensen met deze klachten (mogelijk productiefout lijkt me nml).?

23351 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet bij Bruynzeel zijn. Niet bij Etna.

edrick3
door edrick3 - May 21, 2015 om 11:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zet je klacht op klachtenkompas.nl

tenormin
door tenormin - May 21, 2015 om 16:34
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, ETNA is niet actief op Kassa, om nog een vraagje van u te beantwoorden.

ho
door hopetobehelping - May 21, 2015 om 19:17
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste albertdwayne,

u dient bij de verkoper te zijn, dat is in uw geval Bruynzeel keukens.
Als u 5 jaar garantie heeft en de koelkast is binnen de 5 jaar defect (buiten uw schuld om) dan dient Bruynzeel keukens te zorgen voor kosteloze reparatie. Meer informatie en wat u kunt doen leest u hier.

al
door albertdwayne - May 24, 2015 om 14:08
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel. Helaas heeft Bruynzeel tot nu tot helemaal niets willen doen, behalve doorverwijzen naar Etna Dat leek me ook de logische weg. Bruynzeel heeft hun taak namelijk volbracht en kan ook weinig doen aan fabricagefouten van Etna.

De laatste koelkast is rechtstreeks via Etna vervangen, dus de huidige verkoper is Etna. Vandaar dat ik me daar nu toe wend.

=tijger1 schreef op donderdag 21 mei 2015, 10:34: U moet bij Bruynzeel zijn. Niet bij Etna.

al
door albertdwayne - May 24, 2015 om 14:11
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel, Edrick3. Deze kon ik nog niet. Omdat ook de Etna webcare mijn klacht heeft herzien en stug blijft vasthouden aan een betaling van 75 euro heb mijn klacht wel zojuist op
klacht.nl gezet (). Ik heb ze hier ook van op de hoogte gesteld.

Als hier ook geen actie op komt zet ik deze zeker nog op klachtenkompas.nl!

=edrick3 schreef op donderdag 21 mei 2015, 11:48: Zet je klacht op klachtenkompas.nl

al
door albertdwayne - May 24, 2015 om 14:12
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel, tenormin

=tenormin schreef op donderdag 21 mei 2015, 16:34: Nee, ETNA is niet actief op Kassa, om nog een vraagje van u te beantwoorden.

al
door albertdwayne - May 24, 2015 om 14:13
8 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks, hopetobehelping. Helaas heeft Bruynzeel tot nu tot helemaal niets willen doen, behalve doorverwijzen naar Etna Dat leek me ook de logische weg. Bruynzeel heeft hun taak namelijk volbracht en kan ook weinig doen aan fabricagefouten van Etna.

De laatste koelkast is rechtstreeks via Etna vervangen, dus de huidige verkoper is Etna. Vandaar dat ik me daar nu toe wend.

=hopetobehelping schreef op donderdag 21 mei 2015, 19:17: Beste albertdwayne,

u dient bij de verkoper te zijn, dat is in uw geval Bruynzeel keukens.
Als u 5 jaar garantie heeft en de koelkast is binnen de 5 jaar defect (buiten uw schuld om) dan dient Bruynzeel keukens te zorgen voor kosteloze reparatie. Meer informatie en wat u kunt doen leest u hier.

al
door albertdwayne - May 24, 2015 om 14:18
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hieronder nog overigens de reactie n.a.v. klacht op Facebook via Etna webcare. Ze wijzen ondanks de aandacht via Facebook alsnog blindelings door naar hun voorwaarden. Ondanks dat dit eigenlijk in strijd is met de wet (recht op deugdelijk product). Ook heel mooi dat ze er verder niet over in discussie willen gaan. Meteen wordt het afgekapt. Het lijkt wel alsof ze daar veel ervaring mee hebben.

"Geachte heer,

We het probleem en het voorstel voor vervangen van uw koelkast opnieuw in behandeling genomen.

Het voorstel van €75.00 voor een nieuwe koelkast, dat de afdeling consumenten zaken u heeft gegeven is een redelijk voorstel, conform de garantievoorwaarden zie

4. Reparatie en eventuele vervanging van een Product
4.1 Op alle reparaties die buiten de garantie vallen wordt een garantie gegeven van één jaar na datum van reparatie, mits er sprake is geweest van normaal (huishoudelijk) gebruik van het Product. Als na drie maal uitvoering van dezelfde reparatie aan hetzelfde Product hetzelfde defect optreedt en er redelijkerwijs geen afdoende resultaat kan worden verwacht van een nieuwe reparatie, zal aan de Consument een ander of gelijksoortig Product worden aangeboden tegen bijbetaling van een per Product te bepalen geldsom. Deze geldsom is gelijk aan 12% van de consumentenprijs (incl. BTW) voor elk jaar dat verstreken is sinds de datum van aankoop van het Product en wordt berekend over de meest recente versie van de door ATAG Nederland gepubliceerde (consumenten)

ATAG Nederland beschouwd hiermee deze discussie als gesloten en zal een mail met onderstaande strekking niet meer in behandeling nemen.

Met vriendelijke groet,
Paulien Holweg
Teamleider Service Contact Center"

al
door albertdwayne - Jun 5, 2015 om 22:27
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben nog wat research gaan doen over deze koelkasten. De eerste 3 klachten die ik heb doorgenomen zijn alle 3 eigenlijk gelijk. Het lijkt wel alsof het een structureel probleem is bij etna.

Bronnen:
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=22668
https://www.klacht.nl/koelkast-vriest-in-plaats-van-koelen/
http://www.klusidee.nl/Forum/koelkast-etna-eek146a-e01-blijft-doorkoelen-t74296.html

Daarnaast krijg ik telkens te horen dat een de nieuwprijs van een dergelijke koelkast 400 euro is. Echter overal waar ik op internet kijk liggen de prijzen rond de 240 euro. Belachelijk hoe de service-afdeling van ETNA/ATAG omgaat met klachten.

al
door albertdwayne - Jul 9, 2015 om 15:20
8 Antwoorden / 1 Vragen

Nog altijd geen oplossing geboden vanuit ETNA, ik houd jullie op de hoogte via mijn blog:

door 1953 - Jul 9, 2015 om 16:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U zou kunnen spreken van een ondeugdelijk product uit 2009 & 2012. Massaproductiefout bij ETNA?!

Wederom geld uitgeven aan een reparatie? Zou het niet meer doen en gaan kijken naar een andere inbouwkoelkast van een ander merk. Mijn inbouwkoelkast staat er alweer twaalf ingebouwd. Krijgde indruk dat de inbouw van de koelkast te krap is, geen of weinig verluchting o.i.d.

Op de keuken zit 5 jaar garantie? In feite moet Bruynzeel het probleem oplossen.

pino123
door pino123 - Jul 9, 2015 om 22:10
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=albertdwayne schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:20]Nog altijd geen oplossing geboden vanuit ETNA, ik houd jullie op de hoogte via mijn blog:

Wel hoor:

"Geachte heer,

We het probleem en het voorstel voor vervangen van uw koelkast opnieuw in behandeling genomen.

Het voorstel van €75.00 voor een nieuwe koelkast, dat de afdeling consumenten zaken u heeft gegeven is een redelijk voorstel, conform de garantievoorwaarden zie

Spijkers op laag water zoeken, u wilt kosteloos een nieuwe koelkast.... Die gaat u niet krijgen, zeker niet nadat u de koelkast in 2009 heeft aangeschaft. Het is niet zo dat de garantie bij vervanging opnieuw ingata hoor. Ik vond Etna zeer coelant, u krijgt een nieuwe voor €75...

al
door albertdwayne - Jul 10, 2015 om 10:11
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt niet. Ik heb vaker aangegeven dat ik best wil betalen, maar niet voor een product dat misschien alweer hooguit 2,5 jaar meegaat. Het was 2 keer exact hetzelfde defect wat lijkt op een fabricagefout. Dat heeft de monteur van ETNA ook toegegeven. De laatste vervanging was trouwens in 2012, niet 2009.

Ik heb inmiddels al zo'n 300 euro uitgegeven, daar had ik al lang een andere goede koelkast van bijvoorbeeld Bosch of Siemens voor gehad. Daarom was mijn voorstel om het bedrag te betalen als het ding 7-8 jaar goede dienst bewezen heeft. Maar daar gaan ze ook niet mee akkoord. Er valt nergens over te praten: Betalen of je mag in de stront zakken. > ik dacht dat ik dat al in 2009 en 2012 gedaan had... dan mag er nu toch eens gratis service komen voor hetgene je betaald hebt?

=pino123 schreef op donderdag 9 jul 2015, 22:10:
=albertdwayne schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:20: Nog altijd geen oplossing geboden vanuit ETNA, ik houd jullie op de hoogte via mijn blog:

Wel hoor:

"Geachte heer,

We het probleem en het voorstel voor vervangen van uw koelkast opnieuw in behandeling genomen.

Het voorstel van €75.00 voor een nieuwe koelkast, dat de afdeling consumenten zaken u heeft gegeven is een redelijk voorstel, conform de garantievoorwaarden zie

Spijkers op laag water zoeken, u wilt kosteloos een nieuwe koelkast.... Die gaat u niet krijgen, zeker niet nadat u de koelkast in 2009 heeft aangeschaft. Het is niet zo dat de garantie bij vervanging opnieuw ingata hoor. Ik vond Etna zeer coelant, u krijgt een nieuwe voor €75...

door 1953 - Jul 10, 2015 om 11:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=albertdwayne schreef op vrijdag 10 jul 2015, 10:11]Dat klopt niet. Ik heb vaker aangegeven dat ik best wil betalen, maar niet voor een product dat misschien alweer hooguit 2,5 jaar meegaat. Het was 2 keer exact hetzelfde defect wat lijkt op een fabricagefout. Dat heeft de monteur van ETNA ook toegegeven. De laatste vervanging was trouwens in 2012, niet 2009.

Ik heb inmiddels al zo'n 300 euro uitgegeven, daar had ik al lang een andere goede koelkast van bijvoorbeeld Bosch of Siemens voor gehad. Daarom was mijn voorstel om het bedrag te betalen als het ding 7-8 jaar goede dienst bewezen heeft. Maar daar gaan ze ook niet mee akkoord. Er valt nergens over te praten: Betalen of je mag in de stront zakken. > ik dacht dat ik dat al in 2009 en 2012 gedaan had... dan mag er nu toch eens gratis service komen voor hetgene je betaald hebt?

[quote=pino123 schreef op donderdag 9 jul 2015, 22:10][quote=albertdwayne schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:20]Nog altijd geen oplossing geboden vanuit ETNA, ik houd jullie op de hoogte via mijn blog:

Wel hoor:

"Geachte heer,

We het probleem en het voorstel voor vervangen van uw koelkast opnieuw in behandeling genomen.

Het voorstel van €75.00 voor een nieuwe koelkast, dat de afdeling consumenten zaken u heeft gegeven is een redelijk voorstel, conform de garantievoorwaarden zie

Spijkers op laag water zoeken, u wilt kosteloos een nieuwe koelkast.... Die gaat u niet krijgen, zeker niet nadat u de koelkast in 2009 heeft aangeschaft. Het is niet zo dat de garantie bij vervanging opnieuw ingata hoor. Ik vond Etna zeer coelant, u krijgt een nieuwe voor €75...

En die Siemens draait al\weer bijna 12 jaar mee als inbouwkoelvriescombinatie.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 10, 2015 om 12:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het gaat eigenlijk al mis bij de verkoper. Als Bruynzeel Etna als kwaliteitsproduct aanbeveelt.
Etna zit toch echt aan de onderkant van de markt, getuige ook de prijs van € 240 die men ervoor moet betalen.Betere kwaliteit vindt je bij Bosch/Siemens/Miele/Liebherr en Aeg
Maar na vervanging gaat niet opnieuw uw garantie in, deze blijft lopen vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum.

Is in die 5 jaar niet garantie niet een clausule opgenomen waarin de garantie ieder jaar iets minder wordt en u iets meer moet betalen? Zo werkt het ook bij Kia auto's met 7 jaar garantie, die is ook aflopen. Als je in jaar 5 iets krijgt betaal je een fors deel zelf.

Diewilik

Cookies
door Cookies - Jul 10, 2015 om 12:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Het was 2 keer exact hetzelfde defect wat lijkt op een fabricagefout.......

Op de honderden (of misschien wel duizenden) die verkocht zijn, kun je bij 2/3 koelkasten natuurlijk niet spreken van een fabricagefout / ondeugdelijk product. Etna is een goedkoop product, alle waar naar zijn geld heb ik geleerd. Koop een betere koelkast.

fr
door fransens - Sep 9, 2015 om 19:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

ook ik heb een etna koelkast EEK146A die al na 3.5 jaar stuk is gegaan.....
ik merkte dat de pomp contstant stond te pompen en de koelkast ijskoud werd terwijl hij maar op stand 3 stond. daarna geen koeling meer maar de pomp bromt maar door,waarschijnlijk ook een lek oid....
ben een op internet gaan kijken en hier terecht gekomen. het is dus een meer voorkomend probleen van dit merk/type koelkast

ook mijn vraag is bij wie ik moet zijn om dit probleem onder garantie opgelost te krijgen. bij de instaleur van de keuken die dit aan mij heeft verkocht of de fabrikant van de koelkast ??

zoals ik hier lees doet etna / atag weinig moeite om het probleem op te lossen....

graag uw advies...