he
door henk timmers Oct 19, 2014 om 22:31
Geldzaken & recht

Koophuis en vriendin weg.

ik heb een vraag.
mijn vriendin en ik hebben een koophuis en die staat op beide namen.
ik betaal al vanaf het begin voor het huis electra gas kpn tv en internet en alles wat met het huis te maken heb.
nu loop de relatie niet meer goed en nu wil mijn vriendin ermee stoppen.
wat kan ik doen zodat ik er gewoon kan blijven wonen zij verdien zelf te weinig om te betalen met eventueele kosten voor een notaris of wat er bij kom kijken.
ik vind het oneerlijk dat ook dit bij mij kom en omdat ik al een aantal maanden ook de boodschappen betaal hou ik zelf ook niks over van mijn loon en daarmee dus ook geen extra kosten erbij kan hebben.
zou je dit ook gewoon stilzwijgend door kunnen laten lopen en gewoon netjes de kosten en hypotheek etc kunnen betalen zonder dat hun hoeven te weten dat zij weg is of is dit ook niet mogelijk.moet je dit ook door geven aan de belastingdienst??
graag hoor ik van iemand.groeten henk.

2028 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe hoeft niemand iets te weten en hoeft u dat ook nergens te vertellen.

Maar op een gegeven moment moet u toch wel wat gaan doen, want nu betaslt u alles, masr het huis blijft ook nog van haar.

Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de hypotheek is ten opzichte van de wasrde van het huis en of u tzt de hypotheek wel helemaal alleen op uw naam overgeschreven kan krijgen met de eigendom van de woning.

Maar voorlopig hoeft u niets te doen en alleen een beetje tot rust te komen.

door 1953 - Oct 20, 2014 om 02:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U moet dan wel de hypotheekverstrekker hiervan op de hoogte stellen.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 09:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 20 okt 2014, 02:27]U moet dan wel de hypotheekverstrekker hiervan op de hoogte stellen.i

Natuurlijk niet.

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2014 om 13:09
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Zolang je het kan betalen hoeft er niemand van op de hoogte gebracht worden. Maar zo te lezen zal je al snel wel in de problemen komen omdat er in de nieuwe situatie niet voldoende geld binnenkomt. En je vriendin moet toch ook ergens, betaald, wonen, lijkt me. Moeilijke situatie.

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2014 om 13:42
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U zult, hoe dan ook, ooit een keer naar de notaris moeten gaan, vanwege het huis.

me
door mein33 - Oct 20, 2014 om 14:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij het ontbinden van een huwelijk of samenlevingscontract heeft er een boedelscheiding plaats.
Ook het gezamenlijke bezit van een woning valt onder de boedelscheiding aangezien de woning (en ook de hypotheek) op basis 50/50 aan de partners behoort.
Wie wat allemaal heeft betaald in het verleden doet hier niets aan af.

Er zijn een aantal mogelijkheden:

a/ de woning verkopen waarmee de hypotheekschuld kan worden afbetaald en de meerwaarde van de opbrengst kan worden verdeeld.

b/ de woning verkopen, maar de verkoopprijs is lager dan het bedrag van de hypotheek ( de hypotheek staat "onderwater" zoals dat wel genoemd wordt).
Beide partijen hebben dan een restschuld.

c/ één der partijen is financieel in staat het hypotheekdeel van de ander over te nemen en sluit een nieuwe hypotheek af waarmee de oude hypotheek kan worden afgelost en bij een hogere opbrengst de andere partij kan worden uitgekocht.

Bij alle acties betreffende de woning dient u in contact te treden met de bank omdat de woning als onderpand dient voor de hypotheek.

Niets doen, zoals in eerdere reacties wordt geopperd, is ten zeerste af te raden aangezien u zich daarmee alleen maar meer problemen op uw hals haalt.
Uw huidige partner zal ook van de verantwoordelijkheid van haar deel van de woning en hypotheek af willen, zolang zij mede eigenaar is blijft zij voor alles wat betrekking heeft op de woning mede verantwoordelijk.

me
door mein33 - Oct 20, 2014 om 14:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb een foutje gemaakt bij c/ :

opbrengst moet zijn taxatiewaarde.

he
door henk timmers - Oct 20, 2014 om 15:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

dank aan iedereen die gereageerd hebben.
we zijn wel zo eerlijk dat we eerlijk kunnen delen wat betreft de inboeling en spullen etc.
het gaat mij meer over dat ik niet uit huis gezet kan worden terwijl ik alles betaal vanaf het begin al.
het financieele deel wat mij betreft zit wel goed omdat ik dan ook minder hoef te besteden aan bv haar kids en mijn partner en dan alleen voor mij eigen de kosten draag.
ik heb een goed loon en geef zelf weinig uit omdat ik vind ,,pas iets kopen als het kapot is en waarom onnodig dingen kopen.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt er zeker niet uitgezet worden zolang u de rente betaalt. Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken.

Laat alles even rustig betijen.

me
door mein33 - Oct 20, 2014 om 15:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=henk timmers schreef op maandag 20 okt 2014, 15:02]
het financieele deel wat mij betreft zit wel goed omdat ik dan ook minder hoef te besteden aan bv haar kids en mijn partner en dan alleen voor mij eigen de kosten draag.
i

Ik hoop voor u dat de bank daar ook zo over denkt, maar als uw inkomen geen probleem blijkt te zijn dan staat u niets anders te doen dan het eigenaarsdeel van uw partner over te nemen en daar heeft u o.a. een nieuwe hypotheek voor nodig die alleen op uw naam staat.
Lees mijn eerdere reactie nog eens goed door of ga naar de bank om u alles te laten uitleggen en de opties met u te bespreken.
Niets doen is geen optie omdat bij een scheiding de hele boedel, daarbij hoort ook de woning, verdeeld moet worden.

Dat u alles tot heden betaald heeft is van geen enkel belang omdat beide partners evenveel rechten hebben. U kunt hierover bij de scheiding wel nadere afspraken maken en deze laten vastleggen.

me
door mein33 - Oct 20, 2014 om 15:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 20 okt 2014, 15:27]U kunt er zeker niet uitgezet worden zolang u de rente betaalt. Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken.

Laat alles even rustig betijen.

@tijger1,

Er is hier sprake van een scheiding en van een gezamenlijke hypotheek en deze gezamenlijke hypotheek moet daarom ontbonden worden en dit kan niet zonder tussenkomst van de bank.
De partner zal toch niet verantwoordelijk willen blijven voor een hypotheek waarvan zij de vruchten niet meer plukt maar wel volledig voor aansprakelijk blijft.
Ts. moet, of hij wil of niet, op korte termijn het e.e.a. gaan regelen en moet zich zeker wel zorgen gaan maken als hij het op z'n beloop laat.
U zet Ts. met uw opmerking op het verkeerde been en dat zal zeker uw bedoeling niet zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Ik zet de Ts helemaal niet op het verkeerde been. Hij veronderstelt dat hij NU iedereen van het vertrek van zijn vriendin in kennis moet stellen, ook veronderstelt hij dat hij uit huis gezet kan worden. Beide veronderstellingen zijn onjuist.

Lees mijn eerste reactie nog erns door.

Als je vriendin net vertrekt, hoef je niet de volgende dag naar de bank te hollen. Even tot rust komen en de tijd nemen, is verstandiger.

me
door mein33 - Oct 20, 2014 om 17:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 20 okt 2014, 17:38]@mein33

Ik zet de Ts helemaal niet op het verkeerde been. Hij veronderstelt dat hij NU iedereen van het vertrek van zijn vriendin in kennis moet stellen, ook veronderstelt hij dat hij uit huis gezet kan worden. Beide veronderstellingen zijn onjuist.

Lees mijn eerste reactie nog erns door.

Als je vriendin net vertrekt, hoef je niet de volgende dag naar de bank te hollen. Even tot rust komen en de tijd nemen, is verstandiger.

@tijger1,

Zoals gebruikelijk bent..... (nee toch maar geen reactie meer).

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2014 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 20 okt 2014, 17:47][quote=tijger1 schreef op maandag 20 okt 2014, 17:38]@mein33

Ik zet de Ts helemaal niet op het verkeerde been. Hij veronderstelt dat hij NU iedereen van het vertrek van zijn vriendin in kennis moet stellen, ook veronderstelt hij dat hij uit huis gezet kan worden. Beide veronderstellingen zijn onjuist.

Lees mijn eerste reactie nog erns door.

Als je vriendin net vertrekt, hoef je niet de volgende dag naar de bank te hollen. Even tot rust komen en de tijd nemen, is verstandiger.

@tijger1,

Zoals gebruikelijk bent..... (nee toch maar geen reactie meer).

????? Waarom klikt u dan op reageer?

li
door liesbethmal - Oct 22, 2014 om 01:27
45 Antwoorden / 55 Vragen

Dag Henk,

Er staat van alles in de antwoorden over scheiden en boedelverdeling maar ik lees alleen iets over een vriendin.
Wat je aan je vriendin kunt vragen is toestemming of de hypotheek op jou naam kan, als er geen overwaarde in het geding is zal dat geen probleem zijn lijkt mij en, zoals Tijger schrijft kom even tot rust.

Veel sterkte en groet, Liesbeth.

door 1953 - Oct 22, 2014 om 03:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 20 okt 2014, 09:23][quote=1953 schreef op maandag 20 okt 2014, 02:27]U moet dan wel de hypotheekverstrekker hiervan op de hoogte stellen.i

Natuurlijk niet.

Tuurlijk wel! De hypotheekverstrekker moet op de hoogte worden gebracht van de gewijzigde omstandigheden van beiden in dezen.

me
door mein33 - Oct 22, 2014 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=liesbethmal schreef op woensdag 22 okt 2014, 01:27]Dag Henk,

Er staat van alles in de antwoorden over scheiden en boedelverdeling maar ik lees alleen iets over een vriendin.
Wat je aan je vriendin kunt vragen is toestemming of de hypotheek op jou naam kan, als er geen overwaarde in het geding is zal dat geen probleem zijn lijkt mij en, zoals Tijger schrijft kom even tot rust.

Veel sterkte en groet, Liesbeth.

@liesbethmal,

Was het maar zo simpel als het probeert te doen voorkomen.
Om het hypotheekdeel van z'n partner over te nemen moet de financiële situatie van Ts opnieuw worden bekeken aangezien de huidige hypotheek mogelijk op twee inkomens is afgesloten.
De bank bepaald of Ts. aan de voorwaarden voor een nieuwe hypotheek kan voldoen.
De nieuwe hypotheekakte moet bij een notaris passeren.
Als er sprake is van overwaarde zal voor het deel van de uittredende partner een verrekening moeten plaatsvinden en daar zal dus geld voor beschikbaar moeten zijn.
Is er sprake van een restschuld, omdat de huidige hypotheek onderwater staat, dan blijft ook de uittredende partner met een schuld zitten.
Om het e.e.a. duidelijk te krijgen zal Ts dus actie moeten ondernemen en zeker niet, rustig gaan zitten wachten wat er zal gaan gebeuren.
Als Ts. geen actie onderneemt dan is de kans aanwezig dat partner wel het e.e.a. gaat ondernemen want zij zal van haar verantwoordelijkheid voor de hypotheek af willen.
Pappen en nat houden is echt geen optie.

he
door henk timmers - Oct 27, 2014 om 08:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

dank jullie voor jullie adviezen en meningen,ik weet niet precies hoe ik er aan uit moet komen omdat ik ook verschillende verhalen hoor.
vriendin wil graag terug naar belgie met haar 3 kinderen,,,,niet van mij,,,,en de kans zit er dus in dat zij haar spullen pak en vertrek naar belgie en wat dan omdat zowel zij als ik geen geld hebben voor een notaris en daar door ook dat moeilijk te betalen word mede ook omdat zij dan weg zal zijn naar belgie.
dat maak de zaak juist lastiger.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2014 om 08:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zult u eerst een beetje moeten sparen om die kosten te kunnen betalen.

me
door mein33 - Oct 27, 2014 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=henk timmers schreef op maandag 27 okt 2014, 08:06]dank jullie voor jullie adviezen en meningen,ik weet niet precies hoe ik er aan uit moet komen omdat ik ook verschillende verhalen hoor.
vriendin wil graag terug naar belgie met haar 3 kinderen,,,,niet van mij,,,,en de kans zit er dus in dat zij haar spullen pak en vertrek naar belgie en wat dan omdat zowel zij als ik geen geld hebben voor een notaris en daar door ook dat moeilijk te betalen word mede ook omdat zij dan weg zal zijn naar belgie.
dat maak de zaak juist lastiger.

@henk timmers,

Alle, waarschijnlijk goedbedoelde, adviezen om maar even niets te doen geven geen enkele oplossing voor de situatie waarin u bent terecht gekomen.
En nee, u zult niet direct de woning worden uitgezet zolang u aan de financiële verplichtingen voldoet, echter op het moment dat uw ex. vriendin haar deel ervan opeist wordt het een ander verhaal.
Uw ex.vriendin kan met even veel recht als u haar deel van de woning claimen als u en als zij van haar verantwoordelijkheid voor de financiële kant van de woning af wil (en dat zal toch moeten) moet blijken of u de draagkracht heeft om de gehele hypotheek op uw naam te krijgen en bij een eventuele overwaarde uw ex. uit te kopen.
Er is maar één instantie die u hierin kan adviseren en dat is uw bank.
Meer kan en zal ik er niet over zeggen.

Vr.gr. mein33

he
door henk timmers - Apr 7, 2015 om 02:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

wederom dank jullie voor de reacties.
gelukkig valt het best mee,,we zijn al halve wegen en mijn vriendin is gelukkig niet moeilijk en vind ook dat omdat ik al die jaren betaald heb ik ook het recht heb op het huis en werkt gewoon mee met de hypotheek.
het eerste deel van de notaris is al geweest het maken van een convernant en akte van verdeling.
wat er moet gebeuren is de hypotheek op mijn naam zetten en het geld krijgen we vanuit een potje wat beschikbaar word uit de levens verzekering van mijn vriendin die ik overigens ook al jaren betaalde.
ene deel gaat terug in het huis zodat de nationale hypotheek garantie in takt blijf en van het andere deel worden de kosten van zowel de notaris als de hypotheek man betaald.
dus heb eigenlijk geen kosten eraan,,nogmaals gelukkig is mijn vriendin zo eerlijk dat zij ook vind dat ik alle recht heb en dat ze me niet met schulden wil laten zitten,,van uit kopen is geen sprake omdat het huis geen overwaarden heeft.
de hypotheek word overgesloten dus dan hoeft er geen nieuwe hypotheek te komen alleen soort van aangepast omdat van 2 delen weer 1 moet worden gemaakt aangezien mijn deel intakt blijf en er een nieuw deel bij kom binnen de bestaande hypotheek.
we wachten nog af over de verdere ontwikkelingen en de duur van het rond maken van de hypotheek.

wel 1 raad,,ga niet naar de hypotheker die heb mij een totaal verkeerd advies gegeven en zou ik eindigen met een schuld van ruim 17,000 euro.
omdat hun een berekening gemaakt hadden min de afbetaalde som en omdat hun een volledig nieuwe hypotheek wilden maken die ik dus eerst moest afkopen van de oude en dan een nieuwe zou moeten aangaan.

groetje's henk.

tijger1
door tijger1 - Apr 7, 2015 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel fijn dat de afwikkeling zonder al te veel problemen verloopt. Bedankt voor het terugmelden. Succes.